[clio16v] Bak verwisselen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Madmaus

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort me versnellingsbak verwisselen. Ik heb al een mooie gereviseerde met dank aan cannonballman!

Maar wie heeft er nog tips hoe het het makkelijkst kan, en hoe juist helemaal niet.

Het gaat om een clio 16v.

Alvast bedankt,

Maurice.
Bart V

Motor eronderuit laten zakken compleet met subframe. Dan de bak eraf slopen en verwisselen, en de hele zooi er weer inelkaar zetten.

Brug of heftruck is wel een vereiste met deze methode.

Anders de motor bovenlangs eruit takelen, en dan de bak wisselen. Ik dacht dat dit alleen niet kon bij een clio16V als hij ABS heeft.....

Succes
Madmaus

Brug is geen probleem, we hebben alle vereisten.
De auto heeft idd ABS.
Maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten, heb dit nog nooit gedaan en ik wil het zo soepel mogeljk doen. Voor zover dit mogelijk is natuurlijk.

Ik hoorde ook iets dat je het blok kan laten kantelen aan de linker kant. Dus dan hoeft ie er niet helemaal uit. Wel het subframe.

Iemand ervaring met deze methode?
Bart V

Zal wel kunnen, maar blok hangt dan nog maar aan 1 steun, en dat lijkt me geen goed plan. Complete subframe er onderuit vind ik de snelste methode, ookal lijkt het veel werk.

Ik doe het altijd zo:

Je haalt los:

- Aandrijfassen
- Uitlaat
- Slangen en bedrading
- KM tellerkabel
- Stuurkolom op stuurhuis (borstbout M8 )
- Veerpoten van fusee's
- Bouten subframe iets losdraaien (inspuiten vantevoren)
- Motorsteunen bak, en motor.

Zet een pallet onder de auto waar subframe op kan staan. Haal alle bouten (4) van subrame nu helemaal los. Er zit tussen het binnenscherm en de buitenste bout van de draagarm aan beide kant een steun. Laat deze nog even zitten, je kan dan gerust de bouten van het subframe loshalen zonder dat het subframe van zijn plaats komt. Als je alle 4 de bouten los hebt, en het subframe steunt op de pallet kan je die steuntjes ook loshalen. Doe de brug nu omhoog. Als het goed is blijft je motor compleet op subframe nu netjes staan op de pallet :) Nu kan je de motor en bak loshalen, en de bak verwisselen. (motortakel is handig hier)

kan zijn dat ik een detail vergeten ben, maar dit is het idee in grote lijnen (Y)

Nu je de bak toch los heb is het verstandig om inelkgeval je koppeling te controleren, en eventueel te vervangen. Zelfde geld voor de krukaskering.

Succes
Madmaus

Thx (Y) ,

En de koppeling is als het goed is nog wel goed. Maar nakijken kan geen kwaad.
En weet niet of dit een goeie gelegenheid is, maar de kleppenseals? Daarvoor moet toch ook het blok eruit?

Maar verder zijn er geen dingen waar ik voor uit moet kijken, dat ik ineens iets sloop ofzo.

Bedankt voor de snelle reactie.
Bart V

Voor de kleppenseals moet de kop eraf, dat gaat uiteraard het makkelijkste met het blok eruit, maar dat kan ook prima als het blok ingebouwd is.
PtrGte
Contacteer:

beetje zonde van de tijd man, heel het blok eruit lepelen...

ik zou zeggen: subframe eronderuit, en je motor aan één steun (rechtsboven dus) laten hangen, met een bok/krik onder de carterpan...

vervolgens blok wat laten zakken, dan is die bak er echt zo onderuit....scheelt een HELE BERG met werk...

maar goed...als je het blok eruit wilt halen kun je er misschien net wat beter bij...

nog een hint...als je de motor erin laat hangen: zorg dat je een CENTREERPEN maakt of haalt, om de koppelingsplaat te centreren (mocht die vernieuwd worden) anders sta je een partij te klooien met een bak boven je hoofd...(als je een brug hebt dan)

succes!

(ps: met brug en juist gereedschap is het ongeveer een dag werk in je eentje...)
Madmaus

PtrGte schreef:beetje zonde van de tijd man, heel het blok eruit lepelen...

ik zou zeggen: subframe eronderuit, en je motor aan één steun (rechtsboven dus) laten hangen, met een bok/krik onder de carterpan...

vervolgens blok wat laten zakken, dan is die bak er echt zo onderuit....scheelt een HELE BERG met werk...

maar goed...als je het blok eruit wilt halen kun je er misschien net wat beter bij...

nog een hint...als je de motor erin laat hangen: zorg dat je een CENTREERPEN maakt of haalt, om de koppelingsplaat te centreren (mocht die vernieuwd worden) anders sta je een partij te klooien met een bak boven je hoofd...(als je een brug hebt dan)

succes!

(ps: met brug en juist gereedschap is het ongeveer een dag werk in je eentje...)
Dus dit is toch wel een goeie manier? Blok scheef hangen? lijkt mij idd dat het een hoop werk scheelt.

De brug die heb ik wel (een hele garage tot me beschikking :worship: ). En die koppeling daar maak ik me geen zorgen over want die was vorig jaar nog vervangen.

Bedankt ,

Maurice
Madmaus

Moet bij het "blok schuinhangen methode" ook het stuurhuis verwijderd worden? Of is het ook mogelijk zonder dit te doen? Ik ga er morgen aan beginnen. En dan heb ik hopelijk zaterdag weer een clio onder me kont!
Plaats reactie