[R5] ratelend geluid bij optrekken...aandrijfas+lager oke

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Jobba
Contacteer:

ik kom net terug van een retourtje Rotterdam en heb ff wat ge-experimenteerd met weggedrag, ik denk toch inderdaad niet dat het aan de rubbers ligt aangezien de andere 2 er wel goed en heel uitzagen en de auto toch echt vaag is in het stuur!

- ik reed op een stoplicht af met kleine hobbeltjes ervoor en toen ik bijna stilstond wilde de auto ineens naar rechts! stuur ff losgelaten en hij ging echt voor een scherpe bocht (stuur draaide dus ook ineens naar rechts)
- het regende hard op de snelweg en met een hoop water onder de wielen begon ie ineens te slingeren. niet zoals gewoon aquaplainen maar een stukje naar rechts, even recht en dan weer een stukje naar links...
- als ik boven de 60 rij en gas geef hoor je dus geratel/gerommel rechtsonder de auto. net zolang en constant tot ik het gas loslaat op de gewenste snelheid. ik voel het heel licht in het stuur, goed in het gaspedaal maar niet echt in de versnellingspook.
- het laatste waar ik wat vraagtekens bij heb is dat ik mn stuur een aantal maanden geleden recht heb gezet, rijdend dus hij WAS echt recht. nu staat ie een stuk naar links :evil:

Renault... createur d'ik word debiel
jpp_GTX

Nou krijg net een telefoontje van mn garage dat ze het misschien hebben gevonden. Tis niks ernstigs, maar het is natuurlijk niet goed.

Toplagers zijn goed, motorsteunen zijn goed, aandrijfassen zijn goed, wiellagers zijn goed.

Het is de versnellingsbak die het trillen veroorzaakt. Dr zit een lager in (rechterkant vd bak) waar 1 of 2 mm speling op zit. (heb zelf gevoeld) Waarschijnlijk ligt het dus daar aan. Alhoewel ik dan nog niet snap hoe het bij gas-los dan weg kan zijn, de as draait immers dan toch ook? (t antwoord zal waarschijnlijk liggen in een complex krachtenspel)

Hoeft op zich niet snel vervangen te worden, maar op termijn moet ik hier toch eens naar laten kijken. (cannonballmann??)

Jobba jij ook succes!
Laatst gewijzigd door jpp_GTX op wo 25 aug 2004 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-Ray-
Contacteer:

bij gas los gaat de "voorwaartse" kracht eraf.
Immer wieder die verdammte Holländer
Calle

Jobba schreef:ik kom net terug van een retourtje Rotterdam en heb ff wat ge-experimenteerd met weggedrag, ik denk toch inderdaad niet dat het aan de rubbers ligt aangezien de andere 2 er wel goed en heel uitzagen en de auto toch echt vaag is in het stuur!

- ik reed op een stoplicht af met kleine hobbeltjes ervoor en toen ik bijna stilstond wilde de auto ineens naar rechts! stuur ff losgelaten en hij ging echt voor een scherpe bocht (stuur draaide dus ook ineens naar rechts)
- het regende hard op de snelweg en met een hoop water onder de wielen begon ie ineens te slingeren. niet zoals gewoon aquaplainen maar een stukje naar rechts, even recht en dan weer een stukje naar links...
- als ik boven de 60 rij en gas geef hoor je dus geratel/gerommel rechtsonder de auto. net zolang en constant tot ik het gas loslaat op de gewenste snelheid. ik voel het heel licht in het stuur, goed in het gaspedaal maar niet echt in de versnellingspook.
- het laatste waar ik wat vraagtekens bij heb is dat ik mn stuur een aantal maanden geleden recht heb gezet, rijdend dus hij WAS echt recht. nu staat ie een stuk naar links :evil:

Renault... createur d'ik word debiel
maybe... is het je stuurkogel. Had ik al eens gezegd, maar dan bedoel ik deze keer niet die aan het fusee, maar die aan de binnenkant. Maakt hij ook *klonk* geluiden bij hobbels en vooral als je volledig instuurt? Als je je voorwiel op "3 en 9 uur" vastpakt en heen en weer wiebelt, heb je dan speling?

Nee? Dan zou het nog je stuurhuisrubber kunnen zijn, als deze los zit krijg je vage besturing (ook bij een slechte kogel) en kan je stuur af en toe een andere "middenstand" hebben. De rubbers houden het stuurhuis op zijn plek en dempen de ergste trillingen, maar als die versleten zijn kan je stuurhuis een beetje aan de wandel gaan en zo ongewild voor je gaan sturen. Een vriend van heeft dat met zijn 19 16v en dat geeft een vreemd gevoel met een anders toch erg strak sturende wagen.

Trillingen hoeven niet altijd in de aandrijflijn te zitten, het kan ook in de ophanging zitten, dat werkt allemaal samen in dat krachtenspel. Achterwiel aandrijving heeft toch nog meer voordelen dan het kunnen sturen met je gaspedaal. :D :D
Mrtn
Car: R5GTT

Bij mij lagen alle stiftlagertjes eruit van de rechteraandrijfas, van de 3klauw waren de 2 ringen ook losgeschoten. Dit veroorzaakte ook getik en andere herrie.

Dit aan de bakzijde van de aandrijfas
Mrtn = Maarten
pierre

vaag weggedrag en verlies van controle over weggedrag is meestal de fusee kogel(s) daaropvolgend meestal spoorkogels (spoorstang)
Calle

pierre schreef:vaag weggedrag en verlies van controle over weggedrag is meestal de fusee kogel(s) daaropvolgend meestal spoorkogels (spoorstang)
Vaag weggedrag idd, maar als je stuur niet in het midden staat kan het ook goed in het stuurhuis zitten. het staat natuurlijk allemaal met elkaar in verbinding en als de wielen andere bewegingen kunnen maken dan jij met je stuur aangeeft gaat het er niet beter op worden.

Dus mogelijkheden zat: versnellingsbak, diff, aandrijfassen, wiellagers, wielen en banden, fuseekogels, toplagers, draagarmbussen, stabistang bevestigingen, stuurkogels binnen en buiten, stuurhuis en alle rubbers waarmee het allemaal op zijn plaats gehouden wordt... Succes!
Mrtn
Car: R5GTT

Calle schreef: versnellingsbak, diff, aandrijfassen, wiellagers, wielen en banden, fuseekogels, toplagers, draagarmbussen, stabistang bevestigingen, stuurkogels binnen en buiten, stuurhuis en alle rubbers waarmee het allemaal op zijn plaats gehouden wordt... Succes!
en veel plezier :lol:
Mrtn = Maarten
pierre

problemen moet je systematisch analyseren, niet alles op een hoop gooien, hier hebben we niks aan.
als ik dit zo lees denk ik, laat maar, onkunde. :@
Jobba
Contacteer:

jpp_GTX schreef:Jobba jij ook succes!
tnx jpp :) en ik hoop dat je het gevonden hebt!
waar zit dat lager ongeveer? gewoon waar de rechteras de bak ingaat?
Calle schreef:maybe... is het je stuurkogel. Had ik al eens gezegd, maar dan bedoel ik deze keer niet die aan het fusee, maar die aan de binnenkant. Maakt hij ook een *klonk* geluiden bij hobbels en vooral als je volledig instuurt? Als je je voorwiel op "3 en 9 uur" vastpakt en heen en weer wiebelt, heb je dan speling?

Nee? Dan zou het nog je stuurhuisrubber kunnen zijn, als deze los zit krijg je vage besturing (ook bij een slechte kogel) en kan je stuur af en toe een andere "middenstand" hebben. De rubbers houden het stuurhuis op zijn plek en dempen de ergste trillingen, maar als die versleten zijn kan je stuurhuis een beetje aan de wandel gaan en zo ongewild voor je gaan sturen. Een vriend van heeft dat met zijn 19 16v en dat geeft een vreemd gevoel met een anders toch erg strak sturende wagen.
ik hoor inderdaad een *klonkend/bonkend* geluid rechts als ik over hobbels rij! het geratel hoor ik naast gewoon optrekken vooral ook in bochten met wat gas erbij. de binnenste stuurkogel is dus een goede optie en die zal ik snel controleren!
stuurhuisrubbers zou dus ook kunnen want ik heb ook dat ie af en toe 'aan de wandel gaat', maar kan dit ook geratel veroorzaken bij optrekken? en de middenstand is volgens mij echt veranderd en schiet niet terug in zn goede positie :S
Mrtn schreef:Bij mij lagen alle stiftlagertjes eruit van de rechteraandrijfas, van de 3klauw waren de 2 ringen ook losgeschoten. Dit veroorzaakte ook getik en andere herrie.
bedoel je niet de linkeraandrijfas? bestuurskant dus?

stappenplan is nu:
- fusee- en stuurkogels controleren. (is al een paar keer gedaan, maar die binnenste stuurkogel is een goede verdachte)
- linkeraandrijfas demonteren en controleren, ook op speling in de bak.
- stuurhuisrubbers checken

en ja.. dat laatste lijstje van Calle laat ik nog maar even voor wat het is.. :p
Laatst gewijzigd door Jobba op wo 25 aug 2004 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Calle

pierre schreef:problemen moet je systematisch analyseren, niet alles op een hoop gooien, hier hebben we niks aan.
als ik dit zo lees denk ik, laat maar, onkunde. :@
Onkunde? Excuse me, maar een systematische analyse betekent meestal het vaststellen van de variabelen (zoals de genoemde onderdelen) en zo goed mogelijk beschrijven van de symptomen en dan de mogelijke oorzaken elimineren, om zo uiteindelijk tot de oplossing te komen.

Ik denk dat onkunde eerder in jouw leeswerk zit, als je goed kijkt zie dat ik elke keer vragen stel om meer precies vast te stellen wat nou echt het probleem is, met dingen als op een natte snelweg trekt die naar links en dan naar rechts kun je heel weinig, dat kan ook spoorvorming of een hobbel ter plaatse zijn.

Volgens mij was dit forum o.a. bedoeld om elkaar te helpen met de beperkte kennis en ervaring die we hebben... :beer:
Jobba
Contacteer:

geen ruzie maken heren :D tenslotte proberen jullie beide mij te helpen en daar ben ik erg dankbaar voor aangezien ik er geen bal verstand van heb (had :lol: )

ik zet ff de feiten op een rijtje;

problemen:
- geratel/gerommel bij optrekken, vooral heel duidelijk bij hogere snelheden (constant bij optrekken van 100 naar 120 bijv.) en als de auto 'los' komt bij een hobbel in snelweg.
Op lagere snelheid vooral bij combinatie bochten+gasgeven. het lijkt van rechts te komen.
- rechts gebonk hoorbaar bij flinke hobbels (pittig rijden op slechte klinkers bijvoorbeeld)
- vaag stuurgedrag, bij de kleinste hobbels stuurt de auto opeens een kant uit, vooral merkbaar bij erg lage snelheden.

gedaan:
- nieuwe rechteraandrijfas
- nieuwe veerpootlagers
- fuseekogels, buitenste stuurkogels en ophangingsrubbers 2x laten controleren. (niet door renault monteurs btw)
- wielen controleren op speling. verticaal echt geen speling, horizontaal weet ik niet 100% zeker omdat het stuur een stukje meedraait :P

verdacht:
- binnenste stuurkogel rechts (of links)
- linker aandrijfas
- toch fuseekogels?
- stuurhuisrubbers
- versnellingsbak lager
pierre

ik heb fuseekogels en spoorkogels in voorraad voor je trouwens, zonder speling.

adviseer er een deskundige naar te laten kijken, zoals een renaultgarage.
ik blijf denken aan fuseekogel en wellicht een gebroken veer.
Jobba
Contacteer:

hmm ja maar dan moet ik toch echt ff gaan sparen als ie naar de renault garage moet :(
maar ik ga toch eerst nog ff de bovenstaande punten goed controleren, gebroken veer kan niet want die is losgeweest met het vervangen van de veerpootlagers. ook de dempers waren nog in redelijke staat, niet lek in ieder geval.
als ik er nou niet uitkom, kan ik dan niet ff bij jou langskomen pierre?
5gt8vturbo

oh en renaul vraagt 65 euro per uur excl. btw. :(

ff een vraagje is het een 5 gt turbo? ik heb namelijk een keer een tweede hands as erin gezet met m`n stomme kop. (ik zet nooit meer tweede hands spullen op m`n wagen) en deze as scheen van de sloop af te komen was ook voor een 1.4(geen turbo). ik rij naar huis en hoor ook een geratel en gebonk dus ik dacht nou dat komt morgen wel. ben uit gedaagt om te sporten door een astra gsi. en ik gassen ga hem voorbij stuur hard een haakse bocht in en..........
een harde klap overal rook motor staat onwijs te stuiteren. dus ik zet m`n motor uit
kijk ik binnenin licht mijn vsnaar boven op mijn kleppendeksel.en door het stuiteren schoot m`n vsnaar los en scheurde een koolslang!.
dus dat verklaard de rook maar niet de klap wat blijkt nou is die as op z`n kogels gescheurd. die hing er gewoon bij!!!!!!!!! deze aandrijf as schijnt korter te zijn (een paar centimeter) en doordat er zoeveel kracht op kwam brak hij dus gewoon af. de kogels waren ook helemaal droog en het vet zat op mijn motor.
dus ik zou toch kijken naar je aandrijf as. want spelling op je stuurhuis rubbers kan ook bijna niet. omdat je zegt dat je stuur draait als je aan je wiel beweegt.

en versnellingsbak heb in principe weinig met het sturen te maken en gaat ook niet weg als je een tweede persoon in je wagen heb zitten.
Jobba
Contacteer:

het is geen GTT maar een GTL :D (1400cc C1J).
maar bedankt voor de tip! ik zal eens informeren bij de persoon van wie ik beide rechter asjes heb gehad, wel een renault monteur maar ook 2e hands..
het is wel zo dat de geluiden exact hetzelfde zijn gebleven na het vervangen van de 2e as, was ook hetzelfde type as maar misschien zou dit toch andere geluiden geven?
anyways tnx (Y)
pierre

Jobba schreef:hmm ja maar dan moet ik toch echt ff gaan sparen als ie naar de renault garage moet :(
maar ik ga toch eerst nog ff de bovenstaande punten goed controleren, gebroken veer kan niet want die is losgeweest met het vervangen van de veerpootlagers. ook de dempers waren nog in redelijke staat, niet lek in ieder geval.
als ik er nou niet uitkom, kan ik dan niet ff bij jou langskomen pierre?
langskomen kan altijd, ik kom trouwens heeeeel vaak in amsterdam, gisteren nog 2 keer en zondag ook meestal.
maar ik ben geen wonderdokter, ik heb geen toverstafje, kan wel luisteren.
afwijkende geluiden zijn altijd heel moeilijk om daar iets van te zeggen, heb wel 400.000 km ervaring, dat wel.
Jobba
Contacteer:

het probleem van ratelen bij optrekken lijkt GEVONDEN!!! :foto:
precies hoe en wat weet ik nog niet maar ik weet voor 90% zeker dat het ligt aan de linker aandrijfas of waar ie de bak ingaat!
ik had al eerder geconstateerd dat er een tikje te horen was als je het wiel heen en weer beweegt.
zonet ff beide kanten voor op as-steunen, gestart en in zn 4 gezet -> duidelijk ratelend geluid aan bakkant van de linker as (~)
alleen links opgekrikt is het ook duidelijk te horen, alleen rechts opgekrikt is het niet te horen.
verder heb ik misschien een verklaring gevonden voor het vage weggedrag en gebonk bij onregelmatig wegdek, vermoedelijk zijn mn schokbrekers versleten.
als ik met beide kanten opgekrikt de wielen (stuurinrichting) draai hoor ik een tok en verspringt het onderste gedeelte een klein beetje, dit lijkt mij niet oke??? dit is wel hetzelfde bij beide schokbrekers...

als ik de linker-aandrijfas eraf haal, waar moet ik dan op letten ivm slijtage?
of die rollen er niet afvallen, of misschien dat waar het invalt uitgesleten is?

ik hoop echt dat dit het is... dan is het einde eindelijk in zicht (Y)
pierre

ik hoop dat die as het oplost, anders is het de bak.

schokdempers kunnen versleten zijn, ze lekken dan meestal ook olie, kun je gratis testen bij iedere bandendealer.

heb trouwens fuseekogels en stuurkogels in voorraad, ook een motorrubber RV.
Jobba
Contacteer:

DE PROBLEMEN ZIJN VERHOLPEN!!! 8)
ik ben vandaag de hele dag met het 5je bezig geweest en met succes!

het bonkende geluid bij het rijden over hobbels/klinkers bleek te komen door versleten stabilisatorstang rubbers.

het ratelende geluid bij optrekken was toch de linker aandrijfas! aan de oude was weinig verkeerds te zien/voelen dus ging ik er eigenlijk vanuit dat ik hem voor niks had vervangen maar het probleem is er toch mee opgelost!
tot slot is de hoofdremcilinder ook nog vervangen :D

het enige wat nu nog ff moet gebeuren is opnieuw balanceren en uitlijnen maar verder is ie weer helemaal CHECK!!
pierre

had je al gezegd dat het de linkeras kon zijn, donaties op postbank graag.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

je zegt zoveel pierre ....
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie