[R5GTTurbo]Olielekkage

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:
Marc01 schreef:Ik vandaag toch voor de zekerheid ff de turbo gevoeld, ook al heb ik er toen een andere op gezet, blijkt dat deze ook al naar de t*%us is, speling aan de inlaatkant! Lekker balen dus, hij voelde nl nog goed toen ik hem erin zette...

Nou maar snel op zoek naar een andere en hopen dat die wel goed is
er moet enige speling zijn, ook weer niet teveel, het voelen hieraan levert geen waardevolle diagnose op.
-check het inlaatcircuit, bv de eerste slang naar de intercooler, is deze behoorlijk nat van het vet, is de turbo versleten.
ook als de turbo aanloopt en dat hoor je heel erg goed, is deze versleten.
anders afblijven en lekker doorrijden.
Inlaatslang is vettig, nou heb ik ook ff de slang naar de intercooler gechekt, die is ook vet en ruikt naar benzine. Dus ik de peilstok ruiken: óók benzine.

Nou weet ik het niet zeker, maar ik dacht dat dat op een lekke zuigerveer kon duiden, dat zou dan ook een drukprobleem opleveren waardoor via de carterventilatie olie in de inlaatslang komt.
Riël
Über-Spammer

Of klepgeleiders.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marc01
Contacteer:

Riël schreef:Of klepgeleiders.
Kunnen die ook stuk zijn? kan je dat horen? Of moet je dat ergens na laten meten?
Riël
Über-Spammer

Joa, je kan cilinderlektest laten doen, dan hoor je wel of ie daar lekt ... pssssss :)

Ze stoppen dan een ventieltje in je bougiegat en zetten er druk op.
Marc01
Contacteer:

Riël schreef:Joa, je kan cilinderlektest laten doen, dan hoor je wel of ie daar lekt ... pssssss :)

Ze stoppen dan een ventieltje in je bougiegat en zetten er druk op.
Ga vanavond ff een compressietest doen, vriend van me heeft zo'n meter op z'n werk liggen. Daarmee moet het toch ook te vinden zijn? Lekker zuigerveer is minder compressie toch?
Riël
Über-Spammer

Jep. Maar, dan weet je dat er IETS is. Slechte compressie is vaak idd slechte zuigerveren, maar net zo goed slecht sluitende kleppen (vies), kleppen te strak gesteld, lekke klepgeleiders. Maar compressietest is altijd een fijn begin, dan weet je wat.

Als 't rond de 10 bar ligt, en niet meer als 1 bar onderling verschil, zit je goed.
pierre

het inlaatcircuit ruikt naar benzine, das is niet abnormaal, een beetje vettigheid ook al niet.

maak intercooler los en draai hem ondersteboven, als hier een emmer frituurvet uitkomt is de turbo versleten.
trouwens als er geen vette walm uit de uitlaat komt is er helemaal niets aan de hand.

je zoekt het te ver, gewoon gaan rijden.
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:het inlaatcircuit ruikt naar benzine, das is niet abnormaal, een beetje vettigheid ook al niet.

maak intercooler los en draai hem ondersteboven, als hier een emmer frituurvet uitkomt is de turbo versleten.
trouwens als er geen vette walm uit de uitlaat komt is er helemaal niets aan de hand.

je zoekt het te ver, gewoon gaan rijden.
Zat een beetje olie id intercooler, maar op de een of andere manier is het probleem weg, bovenkant motor blijf droog :)
Nu heb ik alleen nog een andere lekkage die ergens lager op het blok zit, dus die moet ik dan nog ff zoeken...
pierre

past die co schroef die ik heb opgestuurd en rijdt ie nu weer gesmeerd ?

lekkage lager op het blok is soms gewoon een zwetende koppakking, had ik ook, is onschuldig.
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:past die co schroef die ik heb opgestuurd en rijdt ie nu weer gesmeerd ?

lekkage lager op het blok is soms gewoon een zwetende koppakking, had ik ook, is onschuldig.
Yep :) Ik heb hem zelf een beetje op de gok afgesteld, moet nog een keertje langs de garage voor het echte werk...

Olielekkage komt bij mij waarschijnlijk bij de aansluiting van een van mijn olieleidingen vandaan, dus die moet ik nog ff goed aandraaien of vervangen.
pierre

oppassen met aandraaien van olieleidingen, bij het oliefilter is het aluminium en zit het vaak al goed vast.
deze dubbele flexibele leiding kan lekken bij het flexibele punt, hier is ook niks aan te draaien.
de oliedrukmeter zit met een koperen ring aan het blok.
en dan is er nog de carterontluchting onder de waterpomp, dit kan iets lekken als de rubber slang gaar is, kun je niet aandraaien.

kan ook nog zijn dat de olieleiding onder de turbo niet goed vast zit, is aan te draaien
mark 5t
Contacteer:

je zoekt volgens mij ook te ver.
ik denk meer aan een zwetende kleppendekselpakking ,
een zwetende carburateur ,
krukaskeerring die slecht ,
oliefilter ring misschien niet helemaal ok
dat soort dingen moet je eerst maar eens goed contoleren.
alles wat ik hierboven over de turbo en intercooler lees is vrij normaal voor een gt en rijdt ie prima mee!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Marc01
Contacteer:

Nee, probleem met olie bovenop het blok is ook al opgelost (letterlijk, is gewoon verdwenen).

Alleen pist ie er behoorlijk wat olie uit en kan ik zien dat bij die leiding olie gelekt is, dat is nl het enige schone stuk, terwijl de rest een beetje smerig is, maar kga van de week als ik tijd hebt ff proberen aan te draaien, kan er alleen niet lekker bij, dus moet eerst het een en ander weghalen.

Maar het is in ieder geval meer dan alleen een beetje zweten.
pierre

als je de dubbele leiding bij het oliefilterhuis bedoelt, eerst voorzichtig losdraaien, allebei en dan voorzichtig erin proberen te draaien.
De aansluitring is aluminium dus dit wil snel beschadigen, ook willen de leidingen er vaak scheef in en dat is hier het geval denk ik.
met de hand recht erin draaien en als het zeker goed zit verder vast draaien.
Plaats reactie