watvoor oliekoeler?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
slash

ik ben op zoek naar een oliekoeler, maar een van 250 euro gaat mij te ver, kan ik er niet een van de sloop halen(van een dikke bmw ofzo), en zijn de aansluistingen universeel??
Ivo
Über-Spammer

Als je nou gewoon even goed informeert bij JL Tuning, dan zal je zien dat een Mocal oliekoeler (zonder RVS aansluitslangen) een stuk voordeliger uitpakt.......!!!
:wink:

Owja, ik heb pas gehoord ergens, dat een Olep Kadett GSI ook een passende oliekoeler heeft doe je kan gebruiken..... :p
Steven
Car: M536

Denk dat je 250 betaald voor een volledige oliekoeler met aansluitset, dus slangen en andere sandwidchplate met thermostaat? Dan is dat een hele nette prijs.

De aansluitingen op de originele warmtewisselaar zijn nogal apart, dus daar vind je niet zo snel 2 passende slangetjes voor die ook op je oliekoeler passen. Of je moet dat speciaal laten maken, maja das ook weer €€...

En uiteraard kan je em ook van een andere auto pakken, maar je zit puur weer met aansluitingen.
Donleben
Contacteer:

Hier heb je ze al van onder de 200 euro van Mocal helemaal compleet;
http://www.dutchpowertrading.nl/Mocal/mocal_index.htm
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
slash

wat moet je dan allemaal hebben dan, thermostaat ... etc.
en kan je dat makkelijk zelf monteren?
Donleben
Contacteer:

[img]http://www.earlscourt.co.jp/parts/image/oil_cooler.jpg[/img]

Hoogte 100mm
Rijen 13
Inhoud 0,26 Liter
Gewicht 0,88 kg
Best.-Nr. 200552

[img]http://www.dutchpowertrading.nl/Mocal/f ... ouwset.jpg[/img]

Montageset 560, echter staalgevlochten slangen en adapterplaat met geintegreerde thermostaat. De 560 is voor alle Renault modellen.

Staalgevlochten leidingen zijn veiliger en staat ook nog mooier.
Geintegreerde thermostaat zorgt ervoor dat het pas mee gaat werken boven een bepaalde temperatuur. Dan wordt je motor gewoon warm in de winter.

Dit kost je totaal net geen 200 Euro (bij DPT). Gelijk een nieuw oliefilter en nieuwe olie erin.

Al met al dus makkelijk zelf te doen!
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Frits Clio 16v

Wat zijn eigenlijk normale waardes voor de olietemperatuur? Hij wordt nu op normale wegen (veel buiten bebouwde kom) 100 graden, op de snelweg (120 km/u) 110/120 graden en als ik lang achter elkaar hard rij (snelweg) zo'n 125 graden.

Past dit setje hierboven ook in een clio 16v? Zoja, waar kan je hem dan het beste monteren, als je je mistlichten wilt houden?

Gr, Frits.
slash

ziet er idd goed uit, maar hoe monteer ik t? en heb ik speciaal gereedschap nodig?
Anonymous

[quote="slash maar een van 250 euro gaat mij te ver, [/quote]

En een chargecooler waar een leuke discussie over is of het nu wel rendabel is of niet is niet TE duur dus.

Je krijgt bijna het verhaal weer...... Hard voor weinig of wat net kan en veel kapot door bezuiniging op onderhoud.

Ik snap sommige 5 rijders niet :)
Steven

Idd en lezen is ook lastig, beetje plaatjes kijken en lezen en je weet toch wat je nodig hebt.....
Riël
Über-Spammer

Steven schreef: De aansluitingen op de originele warmtewisselaar zijn nogal apart, dus daar vind je niet zo snel 2 passende slangetjes voor die ook op je oliekoeler passen. Of je moet dat speciaal laten maken, maja das ook weer €€...
Koppeling met draad op een stuk slang laten persen? Niet meer dan 15 euro per slang, dat is echt niet zo duur.

Thermostaatje erin fixen is lastiger, als je met sloopspul gaat werken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
slash

ik vraag alleen of ik t zelf makkelijk kan monteren
Abel
Über-Spammer

eitje 8) die thermostaat is in de plaats van dat andere alu ding achter het olie filter! met die olie slangen er aan die naar de radiator gaan
slash

mooi! ga ik dat ff fixen van de week!
speedline

Matthijs schreef:
slash schreef: maar een van 250 euro gaat mij te ver,
En een chargecooler waar een leuke discussie over is of het nu wel rendabel is of niet is niet TE duur dus.

Je krijgt bijna het verhaal weer...... Hard voor weinig of wat net kan en veel kapot door bezuiniging op onderhoud.

Ik snap sommige 5 rijders niet :)
(Y) Helemaal mee eens.

Waarvan akte;

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SQCZAlQU ... 86_IMG.JPG[/img]
slash

ja idd
mark 5t
Contacteer:

ja maar welke moet ik dan bestellen (thermostaat) voor een auto (lees gtt) die eigenlijk alleen maar voor circuitdoeleinden gebruikt gaat worden?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
speedline

mark 5t schreef:ja maar welke moet ik dan bestellen (thermostaat) voor een auto (lees gtt) die eigenlijk alleen maar voor circuitdoeleinden gebruikt gaat worden?
Voor het circuit gelden wat mij betreft de zelfde eisen als voor op straat. Betrouwbaarheid op 1 dus...

Dus geïntegreerde thermostaat en gewapende slangen. Maar dat spreekt voor zich. Ik zou alleen het koelblok c.q. radiateur wat groter nemen als de gebruikelijke 13-rijen.
Frits Clio 16v

Clio Baccara 16v schreef:Wat zijn eigenlijk normale waardes voor de olietemperatuur (clio 16v)? Hij wordt nu op normale wegen (veel buiten bebouwde kom) 100 graden, op de snelweg (120 km/u) 110/120 graden en als ik lang achter elkaar hard rij (snelweg) zo'n 125 graden.
Misschien kan iemand het me vertellen? :)
Steven

Sja 110 is meestal wel redleijk normaal, boven de 120 is niet goed voor je olie en gaat de kwaliteit ervan sterk achteruit. Staat ook vaak op je oliefles achterop.
Maar zo rond de 100-110 graden bij stevig doorrijden is normaal.

Dus als jouw meter zou kloppen (kun je aardig aan twijfelen uiteraard) dan zou een oliekoeler een verstandige optie zijn. Is uberhaupt geen slechte uiteraard ;)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef:Past dit setje hierboven ook in een clio 16v? Zoja, waar kan je hem dan het beste monteren, als je je mistlichten wilt houden?
Ga maar eens kijken bij Rob16v (Fno) als ie zn auto terug heeft. zit bij hem rechtsvoor en met mistlichten.

Gr.Frits 8)
Frits Clio 16v

@ Steven: dankje
@ Frits: (Y)

:)
Gr, Frits.
Robke
Car: Lexus IS250

Frits schreef: Ga maar eens kijken bij Rob16v (Fno) als ie zn auto terug heeft. zit bij hem rechtsvoor en met mistlichten.
Welke mistlichten?? :lol: :p
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

robclio16V schreef:
Frits schreef: Ga maar eens kijken bij Rob16v (Fno) als ie zn auto terug heeft. zit bij hem rechtsvoor en met mistlichten.
Welke mistlichten?? :lol: :p
Zit ik mis dan?? En trouwens bij jou kan je beter vragen. Welke auto???? :p
MarcoG
Contacteer:

Lees net van een olietemperatuur van 110 graden bij hard rijden in een Clio16V...woon naast de grens en maak regelmatig een paar testruns. Bij mij wordt ie na een halfuurtje "sporten (=190)" 145 graden...misschien nog ietsje heter. De motor loopt daarna bij optrekken :worship: op een oprit wel retesoepel! Maar 110 wordt ie alleen als ik boodschappen ga doen bij de AH.
Is er iets mis of moet ie toch gewoon heet worden? 145 graden bij 190 per uur
Robke

145 graden is wel heel erg warm.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de meters van een Clio nog wel eens willen verschillen.

Ik heb bijvoorbeeld een oliekoeler met 80 graden thermostaat, alleen blijft hij volgens mijn meter op de 65 graden hangen als ik rustig blijf rijden, dus dat zou dan volgens de thermostaat 80 graden zijn, want dan laat hij al olie door de koeler heen gaan.
MarcoG
Contacteer:

Hey top Rob, dus je monteert op een 16V ook een oliekoeler.
Veel werk om deze aan te sluiten?
Oliepomp kan gewoon de oude blijven? (Deze zijn nogal prijzig). :)
Robke

Het is niet echt veel werk, ik denk dat je er een uurtje of 2 mee bezig zal zijn. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een paar koelslangetjes anders moet aansluiten, maar dat wijst zichzelf.
MarcoG
Contacteer:

Okidoki...bij K-Tec hebben ze een koeler voor op de 5. Maar ik denk dat die dingen toch wel universeel (dus ook op 16v) inzetbaar zijn of vergis ik mij?
Robke

Die set is volgens mij vrijwel hetzelfde.
Ik had mijn setje bij JL-tuning gehaald in ieder geval.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Eentje die werkt !
MarcoG
Contacteer:

Veel meer kriteria zijn er niet jochem? :beer:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

oke , een kopen bij jl met rvs slangen 13 rijen en een thermostaat op je oliefilter .

geloof mij hij werkt ik test hem nu uit in frankrijk en hij werkt alles blijft mooi koel .
MarcoG
Contacteer:

Jammer, ik ga nu naar Greece met die skelter maar ik denk niet dat ik het nog red om zo'n koeler te kunnen bezorgen...was een mooie test geweest. En in Italie wordt het ook vervloekte heet...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

euh nee dat denk ik niet .

ik ging ook alleen ff mijn koeler monteren en was vervolgens 2 dagen bezig . ( heb wel de koppakking vevangen preventief )
Plaats reactie