Ik moet het mengsel van een Renault 5 Campus afstellen, staat namelijk veel te arm. Nu sleutel ik zelf regelmatig aan mijn Mini (sorry) maar van een renault heb ik geen verstand.
Met welke schroef moet ik het mengsel afstellen?
Renault 5 Campus uit 1990, volgens mij een 1100cc gezien de 4-bak.
Alvast bedankt!!
Renault 5 Campus (jawel) carb afstellen...
5 campus heeft een 1108 cc motor.
code C1E-B756
carburateur is dan Zenith 32 1F2
de stationair mengselstelschroef zit een verzegelring voor, bevindt zich vlakonder de hefboom voor de gaskabel, aan de schutbordzijde van de carburateur.
hierboven is de stelbout versneld stationair toerental, zonder verzegeling, maakt een hoek van 90 graden tov eerder genoemde.
Hiertegenover is de stationair stelschroef
De procedure is mij onbekend, maar de mengselstelschroef bepaalt of het stationair mengsel arm of rijk is.
Ik heb geen kopie kan dus niet faxen.
code C1E-B756
carburateur is dan Zenith 32 1F2
de stationair mengselstelschroef zit een verzegelring voor, bevindt zich vlakonder de hefboom voor de gaskabel, aan de schutbordzijde van de carburateur.
hierboven is de stelbout versneld stationair toerental, zonder verzegeling, maakt een hoek van 90 graden tov eerder genoemde.
Hiertegenover is de stationair stelschroef
De procedure is mij onbekend, maar de mengselstelschroef bepaalt of het stationair mengsel arm of rijk is.
Ik heb geen kopie kan dus niet faxen.
Ik heb ook eens last gehad van dit probleem, en kreeg het niet klaar met de schroeven. Bleef pingelen. Denk dat eerder de carb eens goed schoongemaakt moet worden.
pingelen ligt aan een kapotte ontsteking, nooit aan de carburateur, de motor draait dan wel mooi rond en starten ook oke maar de ontsteking is toch kapot.Riël schreef:Ik heb ook eens last gehad van dit probleem, en kreeg het niet klaar met de schroeven. Bleef pingelen. Denk dat eerder de carb eens goed schoongemaakt moet worden.
Zelf 2 keer een kapotte ontsteking gehad, zit nu achter het schutbord.
pingelt nooit meer.
pingelen ligt in nederland ook nooit aan euro 95, heb ik vaak getankt.
Er moet trouwens officieel euro 98 gelood of ongelood in, volgens kluwer.
Rijdt zelf al 8 jaar op 98 ongelood.
Een verstopte hoofdsproeier kan ook het probleem zijn hoor, als de stationair sproeier nog wel goed is loopt hij prima, maar gaat hij bovenin pingelen omdat de hoofdsproeier niet goed oppakt.
Pierre, pingelen ligt zeker ook aan een arm mengsel! En het ligt (zeker bij een gtt) ook aan 95 tanken. Sorry dat ik je moet verbeteren.
hmmz dit probleem heb ik ook (nog steeds!) en ik heb werkelijk alles geprobeerd! ik heb dan een 86 TL'tje, met een Solex 32BIS, maar is praktisch hetzelfde. M'n carb is volledig gereviseerd, nieuwe ontsteking, bougies etc. Ik heb al eindeloos gekloot met de mengsel etc. etc. Nog niks
Hij blijft bovenin pingelen. Ik heb al wel remolie in de carb gegoten om ff schoon te fikken (met lopende motor uiteraard
) Maar echt niks wat werkt. Oja, en hij blijft maar stotteren als ik op het gas trap, en slecht doortrekken.
Daarbij komt ook nog dat als ik de timing vd onsteking eerder zet, dat ie beter loopt en minder pingelt. zeer apartjes, en ik leef zeker met je mee

Daarbij komt ook nog dat als ik de timing vd onsteking eerder zet, dat ie beter loopt en minder pingelt. zeer apartjes, en ik leef zeker met je mee

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
pingelen betekent dat de ontbranding van het mengsel benzine-lucht te vroeg plaatsvindt, voordat de bougie een vonk afgeeft.AREXSTYLE schreef:hmmz dit probleem heb ik ook (nog steeds!) en ik heb werkelijk alles geprobeerd! ik heb dan een 86 TL'tje, met een Solex 32BIS, maar is praktisch hetzelfde. M'n carb is volledig gereviseerd, nieuwe ontsteking, bougies etc. Ik heb al eindeloos gekloot met de mengsel etc. etc. Nog niksHij blijft bovenin pingelen. Ik heb al wel remolie in de carb gegoten om ff schoon te fikken (met lopende motor uiteraard
) Maar echt niks wat werkt. Oja, en hij blijft maar stotteren als ik op het gas trap, en slecht doortrekken.
Het is dus een zelfdetonatie wat bij dieselmotoren nu juist wel hoort te gebeuren en bij benzine niet.
oorzaak is toch meestal een defekte ontsteking, de vervroeging komt niet in, je zegt het al, als ik hem vroeger zet pingelt het minder.
klopt, kan wel maar ik trek nooit een caravan en in Nederland zijn geen bergen.Riël schreef:Pierre, pingelen ligt zeker ook aan een arm mengsel! En het ligt (zeker bij een gtt) ook aan 95 tanken. Sorry dat ik je moet verbeteren.
sneller als 120 mag ook al niet, dus ik belast de motor weinig.
ik vind minimart 3 keer niks, verspilling van onze tijd !MiniMart schreef:Top! Allen bedankt ondertussen is de Renault alweer verkocht. Ik wilde het eigenlijk weten om hem even iets beter te laten lopen voor de verkoop.
Ik dank jullie voor jullie tijd maar ik ga weer verder met mijn engelse autootje.
Toch weer een leuke discussie, en ook voor jou weer leerzaam geloof ikpierre schreef:ik vind minimart 3 keer niks, verspilling van onze tijd !MiniMart schreef:Top! Allen bedankt ondertussen is de Renault alweer verkocht. Ik wilde het eigenlijk weten om hem even iets beter te laten lopen voor de verkoop.
Ik dank jullie voor jullie tijd maar ik ga weer verder met mijn engelse autootje.

Mag ik even lachen?pierre schreef:sneller als 120 mag ook al niet, dus ik belast de motor weinig.

Minimart je komt toch wel nog es een keer terug he? 

van mij mag je lachen hoor, ik pak vandaag de fiets, van turbo rijden wordt ik stram, ik ben al 44 dus ik word wat ouder.Matijs schreef:Mag ik even lachen?pierre schreef:sneller als 120 mag ook al niet, dus ik belast de motor weinig.![]()
![]()
ja je hoeft me niet te vertellen wat pingelen is...dat weet ik ook wel. en dat vroeg ik ook niet. en als je goed had gelezen , dan zag je dat ik mijn ontsteking had VERNIEUWD. ik vraag mij dus af wie wiens tijd verspilt...?pierre schreef:AREXSTYLE schreef:...quote]
pingelen betekent dat de ontbranding van het mengsel benzine-lucht te vroeg plaatsvindt, voordat de bougie een vonk afgeeft.
Het is dus een zelfdetonatie wat bij dieselmotoren nu juist wel hoort te gebeuren en bij benzine niet.
oorzaak is toch meestal een defekte ontsteking, de vervroeging komt niet in, je zegt het al, als ik hem vroeger zet pingelt het minder.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
klopt, je hebt helemaal gelijk.AREXSTYLE schreef:pierre schreef:ja je hoeft me niet te vertellen wat pingelen is...dat weet ik ook wel. en dat vroeg ik ook niet. en als je goed had gelezen , dan zag je dat ik mijn ontsteking had VERNIEUWD. ik vraag mij dus af wie wiens tijd verspilt...?AREXSTYLE schreef:...quote]
pingelen betekent dat de ontbranding van het mengsel benzine-lucht te vroeg plaatsvindt, voordat de bougie een vonk afgeeft.
nieuwe ontsteking gekocht ? duur