Heeft er iemand ervaringen met het monteren van een O2 sensor in de downpipe o.i.d. om een brandstofmengsel te meten? Zou handig zijn als je deze in de auto af kunt lezen. Ik zou wel graag willen weten of deze arm loopt op bijv. de snelweg, omdat m'n vorige blok op de snelweg de koppakking erdoor blies bij 0,8 bar en volgens RTC leden pingelschade op de koppakking vertoonde.
[img]http://members.home.nl/tyberium/kp1.jpg[/img]
[R5GTT]Ervaringen met O2 sensor in downpipe/mengsel meten?
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Bedoel je dan niet gewoon een lambdasonde in je downpipe ??
Zijn van die setjes te koop.
Heb alleen geen flauw idee van wat voor merk.
Zijn van die setjes te koop.
Heb alleen geen flauw idee van wat voor merk.
Juist lambdasensor:
Kijk eens hier:
http://www.quickshifter.com/mi_intro_int.htm
En een beetje creatieveling vind nog veel meer van dit soort setjes. (uitgebreider etc.) met het geweldige zoekprogramma zoals google.
Lambdasensoren kun je ook gewoon los bij Brezan bestellen inclusief lasmoer, hup downpipje ff openslijpen, lassen en klaar.
Kijk eens hier:
http://www.quickshifter.com/mi_intro_int.htm
En een beetje creatieveling vind nog veel meer van dit soort setjes. (uitgebreider etc.) met het geweldige zoekprogramma zoals google.
Lambdasensoren kun je ook gewoon los bij Brezan bestellen inclusief lasmoer, hup downpipje ff openslijpen, lassen en klaar.
zag gisteren bij spruyt motorsport een hele nette set liggen voor 89 euro (display only) die zag er netjes (recht) uit ook, niet zo hobby als die van quickshift.
there is no spoon.
Op dit forum zijn in bepaalde specialistische threads regelmatig breedband lambdasondes besproken.
Of zoek ff naar wideband lambda of air/fuel ratio [AFR] sensor met Google.
Zoek dan een betaalbaar set welke je op een AFR meter aan kunt sluiten. Als jet het goed wilt doen combineer je het met een "pyro"meter. Popi american english voor een EGT [Exhaust Gas Temperature] of uitlaatgastemperatuurmeter.
Beschik je over beiden kun je perfect in de gaten houden of je motor heel blijft. Moet je wel weer weten wat voor temperaturen en wat voor mengsels je moet draaien.
Dus je kan je motor ook gewoon goed af laten stellen met 1 turbodruk niveau en de goede sproeierbezetting voor die specifieke laaddruk.
Of zoek ff naar wideband lambda of air/fuel ratio [AFR] sensor met Google.
Zoek dan een betaalbaar set welke je op een AFR meter aan kunt sluiten. Als jet het goed wilt doen combineer je het met een "pyro"meter. Popi american english voor een EGT [Exhaust Gas Temperature] of uitlaatgastemperatuurmeter.
Beschik je over beiden kun je perfect in de gaten houden of je motor heel blijft. Moet je wel weer weten wat voor temperaturen en wat voor mengsels je moet draaien.
Dus je kan je motor ook gewoon goed af laten stellen met 1 turbodruk niveau en de goede sproeierbezetting voor die specifieke laaddruk.
Heeft JL hier niet iets van in z'n assortiment..zo'n kitje ofzo. Lijkt me wel iets dat goed is voor elke GTT.
Op zich heeft Speedy helemaal gelijk, leuk meetspul is erg zinvol. Maar een volledige meetset is misschien wat overkill voor de hobbyist die alleen 'ff wil kijken'. IPV 500 pleuro kan je ook gewoon op de sloop een sonde halen, een voltmeter er aan hangen, en ben je voor 2 tientjes klaar. Voor een eenvoudige indicatie prima. (als je serieus wilt gaan meten, tunen, afstellen is die meetset onontbeerlijk, volgens mij zou zpeedie niet weten wat ie zonder moest.......
)

rev it like a rental
Ik zou zo'n lambdasensor zeker niet van de sloop ophalen. Wat velen niet weten is dat de fabrikant aangeeft wat de maximum te verwachten levensduur is van zo'n sensor. Echter zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk na (bv) 80000 km de sensor vervangen. En die dingen zijn behoorlijk gevoelig.Menno schreef:Op zich heeft Speedy helemaal gelijk, leuk meetspul is erg zinvol. Maar een volledige meetset is misschien wat overkill voor de hobbyist die alleen 'ff wil kijken'. IPV 500 pleuro kan je ook gewoon op de sloop een sonde halen, een voltmeter er aan hangen, en ben je voor 2 tientjes klaar. Voor een eenvoudige indicatie prima. (als je serieus wilt gaan meten, tunen, afstellen is die meetset onontbeerlijk, volgens mij zou zpeedie niet weten wat ie zonder moest.......)
Ik heb toevallig een pijp met sonde liggen maar ben een complete idiot op dit gebiedMenno schreef:Op zich heeft Speedy helemaal gelijk, leuk meetspul is erg zinvol. Maar een volledige meetset is misschien wat overkill voor de hobbyist die alleen 'ff wil kijken'. IPV 500 pleuro kan je ook gewoon op de sloop een sonde halen, een voltmeter er aan hangen, en ben je voor 2 tientjes klaar. Voor een eenvoudige indicatie prima. (als je serieus wilt gaan meten, tunen, afstellen is die meetset onontbeerlijk, volgens mij zou zpeedie niet weten wat ie zonder moest.......)

Cheers
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
- Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
- Contacteer:
Wat is de juiste Volt-aanduiding dat een motorblok goed loopt? Dus niet te arm/rijk?Menno schreef:Op zich heeft Speedy helemaal gelijk, leuk meetspul is erg zinvol. Maar een volledige meetset is misschien wat overkill voor de hobbyist die alleen 'ff wil kijken'. IPV 500 pleuro kan je ook gewoon op de sloop een sonde halen, een voltmeter er aan hangen, en ben je voor 2 tientjes klaar. Voor een eenvoudige indicatie prima. (als je serieus wilt gaan meten, tunen, afstellen is die meetset onontbeerlijk, volgens mij zou zpeedie niet weten wat ie zonder moest.......)
Als je zo een AFR meter hebt incl lambdasonde, moet je dan een extra gat maken of kun je de originele vervangen en doorverbinden?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Voor een paar euro bouw jezelf zo'n ding.
http://www.students.tut.fi/~eppu/dev/EGO-bar.html
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... r/FIG1.JPG
Groeten
http://www.students.tut.fi/~eppu/dev/EGO-bar.html
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... r/FIG1.JPG
Groeten
Je zult een extra gat moeten maken, want anders gaat je inj.comp. over de plas. Als je nog een setje zoekt op de RTC-Markt stond er een te koop dacht ik.Donleben schreef:Wat is de juiste Volt-aanduiding dat een motorblok goed loopt? Dus niet te arm/rijk?Menno schreef:Op zich heeft Speedy helemaal gelijk, leuk meetspul is erg zinvol. Maar een volledige meetset is misschien wat overkill voor de hobbyist die alleen 'ff wil kijken'. IPV 500 pleuro kan je ook gewoon op de sloop een sonde halen, een voltmeter er aan hangen, en ben je voor 2 tientjes klaar. Voor een eenvoudige indicatie prima. (als je serieus wilt gaan meten, tunen, afstellen is die meetset onontbeerlijk, volgens mij zou zpeedie niet weten wat ie zonder moest.......)
Als je zo een AFR meter hebt incl lambdasonde, moet je dan een extra gat maken of kun je de originele vervangen en doorverbinden?
gr sander
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
- Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
- Contacteer:
Zaterdag ga ik naar Goes om de auto af te laten stellen. In eerste instantie met een oprijwagen, maar dat zal niet gaan lukken. Door de nieuwe setup zal hij waarschijnlijk te arm gaan lopen.
Nu zat ik te denken om een AFR meter aan te sluiten op de plek van mijn originele lambdasonde. Die haal ik er dan uit. De computer zal dan wel op een noodprogramma gaan, maar dan loopt het blok volgens mij rijker dan normaal.
Toen mijn sonde suk was had ik een co van 5%. Na vervanging was deze gedaald naar 0,01%. Is dit logische conclusie?
Nu zat ik te denken om een AFR meter aan te sluiten op de plek van mijn originele lambdasonde. Die haal ik er dan uit. De computer zal dan wel op een noodprogramma gaan, maar dan loopt het blok volgens mij rijker dan normaal.
Toen mijn sonde suk was had ik een co van 5%. Na vervanging was deze gedaald naar 0,01%. Is dit logische conclusie?

Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Goed plan, ik zou gewoon zoveel mogelijk dingen lostrekken, en dan zo hard mogelijk ergens heenscheuren. Een hoop shit extra aansluiten waarvan je geen idee hebt wat je er mee moet is natuurlijk altijd een goed idee.......
Als ik nog andere tips kan verzinnen die je niet wilt horen, of waar je nix aan hebt, zal ik het direct laten weten

Als ik nog andere tips kan verzinnen die je niet wilt horen, of waar je nix aan hebt, zal ik het direct laten weten

rev it like a rental
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
- Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
- Contacteer:
Dit is inderdaad een wat duidelijker antwoord
;
Zonder sonde gaat ie inderdaad in noodloop. Hij is daarmee doorgaans wat rijker dan normaal, maar het is niet gegarandeerd dat dat ook voldoende is voor jouw aangepaste motor.
Als de sonde is aangesloten, gaat die computer zich gewoon netjes bijregelen, totdat het mengsel klopt, hij kan dat immers terugmeten. Zolang je rijdt in het gebied waar de sonde werkt, is er dus nix aan de hand. (dit gebied is grofweg onder de 4000 toeren, en geen volgas).
Ook al zou het mengsel niet kloppen, en hij veel te arm zijn, zolang je weinig vermogen vraagt is dat helemaal niet schadelijk. Pas als je een hoop vermogen vraagt wordt 't allemaal veel te heet.
Duss: zolang het ding niet al te veel klappert en schokt, maar wel draait, en jij rustig rijdt, dus rustig optrekken en niet meer dan zeg 3000 toeren draaien, is er echt gegarandeerd (met me eigen auto zou ik wel wat verder gaan) nix aan de hand.
Succes, Menno

Zonder sonde gaat ie inderdaad in noodloop. Hij is daarmee doorgaans wat rijker dan normaal, maar het is niet gegarandeerd dat dat ook voldoende is voor jouw aangepaste motor.
Als de sonde is aangesloten, gaat die computer zich gewoon netjes bijregelen, totdat het mengsel klopt, hij kan dat immers terugmeten. Zolang je rijdt in het gebied waar de sonde werkt, is er dus nix aan de hand. (dit gebied is grofweg onder de 4000 toeren, en geen volgas).
Ook al zou het mengsel niet kloppen, en hij veel te arm zijn, zolang je weinig vermogen vraagt is dat helemaal niet schadelijk. Pas als je een hoop vermogen vraagt wordt 't allemaal veel te heet.
Duss: zolang het ding niet al te veel klappert en schokt, maar wel draait, en jij rustig rijdt, dus rustig optrekken en niet meer dan zeg 3000 toeren draaien, is er echt gegarandeerd (met me eigen auto zou ik wel wat verder gaan) nix aan de hand.
Succes, Menno
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Dit is stationair, je Co is tijdens het rijden toch net iets anders van waarde.Donleben schreef:Toen mijn sonde suk was had ik een co van 5%. Na vervanging was deze gedaald naar 0,01%. Is dit logische conclusie?

gr s
