Renault 5 Campus (jawel) carb afstellen...

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
MiniMart

Ik moet het mengsel van een Renault 5 Campus afstellen, staat namelijk veel te arm. Nu sleutel ik zelf regelmatig aan mijn Mini (sorry) maar van een renault heb ik geen verstand.

Met welke schroef moet ik het mengsel afstellen?

Renault 5 Campus uit 1990, volgens mij een 1100cc gezien de 4-bak.

Alvast bedankt!!
MiniMart

Kom op, kan niemand mij helpen. Ik wil alleen dit even weten en dan ben ik weer weg van het forum.

Moet wel zeggen dat ik er wel gave Renaultjes tussen heb zien staan. Vooral die oldschool Renaultjes 5...
Abel
Über-Spammer

probleem is dat de meesten het zelf ook niet weten...
ik dus ook niet sorry

het is geen onwil, en we willen je heus niet van het forum af hebben integen deel.. hoe meer mensen hoe meer vreugd toch :) :worship:
pierre

5 campus heeft een 1108 cc motor.
code C1E-B756

carburateur is dan Zenith 32 1F2

de stationair mengselstelschroef zit een verzegelring voor, bevindt zich vlakonder de hefboom voor de gaskabel, aan de schutbordzijde van de carburateur.

hierboven is de stelbout versneld stationair toerental, zonder verzegeling, maakt een hoek van 90 graden tov eerder genoemde.
Hiertegenover is de stationair stelschroef
De procedure is mij onbekend, maar de mengselstelschroef bepaalt of het stationair mengsel arm of rijk is.

Ik heb geen kopie kan dus niet faxen.
Riël
Über-Spammer

Ik heb ook eens last gehad van dit probleem, en kreeg het niet klaar met de schroeven. Bleef pingelen. Denk dat eerder de carb eens goed schoongemaakt moet worden.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre

Riël schreef:Ik heb ook eens last gehad van dit probleem, en kreeg het niet klaar met de schroeven. Bleef pingelen. Denk dat eerder de carb eens goed schoongemaakt moet worden.
pingelen ligt aan een kapotte ontsteking, nooit aan de carburateur, de motor draait dan wel mooi rond en starten ook oke maar de ontsteking is toch kapot.
Zelf 2 keer een kapotte ontsteking gehad, zit nu achter het schutbord.
pingelt nooit meer.

pingelen ligt in nederland ook nooit aan euro 95, heb ik vaak getankt.
Er moet trouwens officieel euro 98 gelood of ongelood in, volgens kluwer.
Rijdt zelf al 8 jaar op 98 ongelood.
Matijs
Contacteer:

Een verstopte hoofdsproeier kan ook het probleem zijn hoor, als de stationair sproeier nog wel goed is loopt hij prima, maar gaat hij bovenin pingelen omdat de hoofdsproeier niet goed oppakt.
Riël
Über-Spammer

Pierre, pingelen ligt zeker ook aan een arm mengsel! En het ligt (zeker bij een gtt) ook aan 95 tanken. Sorry dat ik je moet verbeteren.
Daniël W.
Car: 5TL-T

hmmz dit probleem heb ik ook (nog steeds!) en ik heb werkelijk alles geprobeerd! ik heb dan een 86 TL'tje, met een Solex 32BIS, maar is praktisch hetzelfde. M'n carb is volledig gereviseerd, nieuwe ontsteking, bougies etc. Ik heb al eindeloos gekloot met de mengsel etc. etc. Nog niks :( Hij blijft bovenin pingelen. Ik heb al wel remolie in de carb gegoten om ff schoon te fikken (met lopende motor uiteraard :) ) Maar echt niks wat werkt. Oja, en hij blijft maar stotteren als ik op het gas trap, en slecht doortrekken.

Daarbij komt ook nog dat als ik de timing vd onsteking eerder zet, dat ie beter loopt en minder pingelt. zeer apartjes, en ik leef zeker met je mee :beer:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
pierre

AREXSTYLE schreef:hmmz dit probleem heb ik ook (nog steeds!) en ik heb werkelijk alles geprobeerd! ik heb dan een 86 TL'tje, met een Solex 32BIS, maar is praktisch hetzelfde. M'n carb is volledig gereviseerd, nieuwe ontsteking, bougies etc. Ik heb al eindeloos gekloot met de mengsel etc. etc. Nog niks :( Hij blijft bovenin pingelen. Ik heb al wel remolie in de carb gegoten om ff schoon te fikken (met lopende motor uiteraard :) ) Maar echt niks wat werkt. Oja, en hij blijft maar stotteren als ik op het gas trap, en slecht doortrekken.

Daarbij komt ook nog dat als ik de timing vd onsteking eerder zet, dat ie beter loopt en minder pingelt. zeer apartjes, en ik leef zeker met je mee :beer:
pingelen betekent dat de ontbranding van het mengsel benzine-lucht te vroeg plaatsvindt, voordat de bougie een vonk afgeeft.
Het is dus een zelfdetonatie wat bij dieselmotoren nu juist wel hoort te gebeuren en bij benzine niet.

oorzaak is toch meestal een defekte ontsteking, de vervroeging komt niet in, je zegt het al, als ik hem vroeger zet pingelt het minder.
pierre

Riël schreef:Pierre, pingelen ligt zeker ook aan een arm mengsel! En het ligt (zeker bij een gtt) ook aan 95 tanken. Sorry dat ik je moet verbeteren.
klopt, kan wel maar ik trek nooit een caravan en in Nederland zijn geen bergen.
sneller als 120 mag ook al niet, dus ik belast de motor weinig.
MiniMart

Top! Allen bedankt ondertussen is de Renault alweer verkocht. Ik wilde het eigenlijk weten om hem even iets beter te laten lopen voor de verkoop.

Ik dank jullie voor jullie tijd maar ik ga weer verder met mijn engelse autootje.
pierre

MiniMart schreef:Top! Allen bedankt ondertussen is de Renault alweer verkocht. Ik wilde het eigenlijk weten om hem even iets beter te laten lopen voor de verkoop.

Ik dank jullie voor jullie tijd maar ik ga weer verder met mijn engelse autootje.
ik vind minimart 3 keer niks, verspilling van onze tijd !
Bart V

pierre schreef:
MiniMart schreef:Top! Allen bedankt ondertussen is de Renault alweer verkocht. Ik wilde het eigenlijk weten om hem even iets beter te laten lopen voor de verkoop.

ik vind minimart 3 keer niks, verspilling van onze tijd !
Toch weer een leuke discussie, en ook voor jou weer leerzaam geloof ik :)
Matijs
Contacteer:

pierre schreef:sneller als 120 mag ook al niet, dus ik belast de motor weinig.
Mag ik even lachen? :lol: :lol: :lol:
Riël
Über-Spammer

Minimart je komt toch wel nog es een keer terug he? :)
pierre

Matijs schreef:
pierre schreef:sneller als 120 mag ook al niet, dus ik belast de motor weinig.
Mag ik even lachen? :lol: :lol: :lol:
van mij mag je lachen hoor, ik pak vandaag de fiets, van turbo rijden wordt ik stram, ik ben al 44 dus ik word wat ouder.
Daniël W.
Car: 5TL-T

pierre schreef:
AREXSTYLE schreef:...quote]

pingelen betekent dat de ontbranding van het mengsel benzine-lucht te vroeg plaatsvindt, voordat de bougie een vonk afgeeft.
Het is dus een zelfdetonatie wat bij dieselmotoren nu juist wel hoort te gebeuren en bij benzine niet.

oorzaak is toch meestal een defekte ontsteking, de vervroeging komt niet in, je zegt het al, als ik hem vroeger zet pingelt het minder.
ja je hoeft me niet te vertellen wat pingelen is...dat weet ik ook wel. en dat vroeg ik ook niet. en als je goed had gelezen , dan zag je dat ik mijn ontsteking had VERNIEUWD. ik vraag mij dus af wie wiens tijd verspilt...?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
pierre

AREXSTYLE schreef:
pierre schreef:
AREXSTYLE schreef:...quote]

ja je hoeft me niet te vertellen wat pingelen is...dat weet ik ook wel. en dat vroeg ik ook niet. en als je goed had gelezen , dan zag je dat ik mijn ontsteking had VERNIEUWD. ik vraag mij dus af wie wiens tijd verspilt...?
klopt, je hebt helemaal gelijk.
nieuwe ontsteking gekocht ? duur :(
Plaats reactie