Radiateurfan werkt alleen met contact aan.

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik heb dus het probleem dat als ik mijn auto van het contact zet dat mijn koelventilateurmotor stopt. Hoe warm de motor ook is.

Is bij iemand bekent of dit standaard zo is bij een GTE.. lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk maar alle bekabeling ziet er nog origineel uit.

Ik heb zojuist al in de vraagbaak gekeken en kom bij schema 8 op pagina 137 niet verder dan dat 1 kant aan de min ligt en de andere via het thermocontact in de radiateur naar een stekker gaat. maar waar deze stekker zit is mij een raadsel.

Nu vroeg ik mij dus af of deze draad daarna na een gezamelde plus gaat hij via een relais of iets anders.

Als hij namelijk gewoon naar een gezamelijke plus gaat kan ik vanaf het thermo contact ook een draad naar de plus trekken zodat hij het ook doet bij contact uit.
Riël
Über-Spammer

Bij de gtt is dit een ph1 en ph2 verschil zover ik weet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Vos

bij mij doet hij het ook alleen op contact...... bij mijn grijze gte deed hij het ook alleen op contact......
Clio 16v.....
Stefijn

Lijkt me dat het vrij nutteloos is dat je radiateurfan nog draait na het afzetten van je contact, aangezien het water toch niet rondgepompt wordt. M.a.w. je radiateur afkoelen maar de rest niet?
Steven
Car: M536

Nouja je hebt nog een heel klein beetje natuurlijke stroming, maar dat effect is niet echt van belang verder.

Beter draai je nog ff na als de fan aanstaat en zet je em uit als ie afslaat, doe ik met de GT ook vaak.
Ad van Haperen
Contacteer:

IS dat echt zo jo?

Dacht dat bij iedere andere auto het alstijd was dat de fan gewoon doordraaide als je de motor afzet.

Want als je een flink stuk hebt gereden dan is de temp redelijk hoog en dan zou je dus je motor niet af kunnen zetten want dan loop de temp gevaarlijk hoog op.
Panoramix

Hooliead schreef:
Dacht dat bij iedere andere auto het alstijd was dat de fan gewoon doordraaide als je de motor afzet.

Want als je een flink stuk hebt gereden dan is de temp redelijk hoog en dan zou je dus je motor niet af kunnen zetten want dan loop de temp gevaarlijk hoog op.
Bij mijn R25 slaat de fan ook af als ik het contact afzet.
Vervolgens treed er wel een waterpompje in werking om de turbo 12 min na te koelen, en indien erg warm ook nog een luchtpomp, maar dat is weer een ander verhaal :)
Ad van Haperen
Contacteer:

Kijk weer wat geleerd... dat word dus niet sleutelen vandaag.
Gideon B
Contacteer:

Ik heb een keer een schakelaar gezet, dan kon de fan zelfstandig aan en uit, maar je kon hem ook handmatig schakelen. Ook als het contact uit stond. Je moet alleen wel een relais zetten (en niet niet vergeten die schakelaar om te zetten als je em parkeert.) Werkte vooral goed in de file
qauckemoly

Bij mijn renault 9 Turbo draait de fan nog wel door als ik het contact uitzet, net zolang totdat de motor onder een bepaalde temperatuur komt.
Riël
Über-Spammer

Bij het ene model werkt de fan op contactstroom, bij de ander op + van de accu. Zou het zo maar laten staan, ik heb gehad dat als de fan bleef draaien hij stroom opwekte voor de motor, die dus niet afsloeg nadat ik het contact afzette, totdat de fan uitgedraaid was ... Foutje :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie