Is een oliepomp en oliekoeler aanpassing nodig op 5GTT-II?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Hi there!

Zijn deze 2 nodig bij een toekomstige turbo-mod (Garret T-25) en een intercooler-mod (afkomstig van Sierra Cossie)? Zo ja, welke Doe-Het-Zelf knutseltechnieken zijn mogelijk? Of moet ik gelijk naar het dure kant-en-klaar spul uit de UK grijpen?

Huidige mods:
-gasflowed kop
-afgedraait vliegwiel
-performance koppakking
-performance kleppen
-zwaardere kopbouten
-nog meer, maar weet ff niet wat :D

Mvg, Chendy.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

kijk eens vrind:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... oliekoeler

en stel je even voor in het "Wie is wie" topic :)'

welkom op het forum!
Immer wieder die verdammte Holländer
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Hi Ray!

Thanx voor je reply. Ik zal ff naar de wie-is-wie zoeken en posten.

Mvg, Chendy.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Zijn een oliekoeler en een oliepompwijziging noodzakelijk?
Eigenlijk wel. Het mooiste is een drietal zaken te combineren.

Als je nog niet over een anti-slingerschot annex luchtafscheider beschikt is het verstandig een carterpan te monteren die dit heeft.

Als de carterpan er af is kan meteen de oliedruk iets opgeschroefd worden door de veer van de drukregelaar met een ring van 2mm samen te drukken. Dit zorgt voor een hogere oliedruk over het gehele toerenbereik. Dit is vooral noodzakelijk bij hoge olietemperaturen (olie = dan dun) en lage toerentallen. Uitspinnende turbo's vinden het niet zo fijn als ze ca. 1 bar oliedruk krijgen omdat de motor snel terugvalt naar stationair. Kogelgelagerde turbo's zijn hier minder gevoelig voor.

Meteen combineren met een separate thermostatische oliekoeler is bij getunede exemplaren een must voor je motorlevensduur.

Grtz,

Zzpeedie... (S)
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

hoi speedline kan je me hier eens wat meer over vertellen over die veer samendrukken???

thanks!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja je kunt je oliepomp openschroeven, dan zie je een overstortklep zitten.
Deze klep wordt geregeld door middel van een veer, als je hier een ring van 2 mm onderzet verhoog je de voorspanning van de veer wat resulteerd in een latere klepopening en dus een hogere oliedruk.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Lekker van je oliepomp afblijven. Alleen voor professionele toepassing en door een professionele motorenbouwer toe te passen. Al is vernieuwen nooit weg.

Dus gewoon met je poten van af blijven. :wink:

Ik rijd ook rond met een standaard oliepomp.

Alleen oliekoeler monteren met thermostaat in de adapter monteren en lekker rijden.
Plaats reactie