Warmlopende motor GTE

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
DRaVeN

Ik heb een "klein" probleempje met mijn R5'je. De motor is na ongeveer 5 km al zo warm dat ik de auto stil moet zetten omdat de rook dan al onder de motorkap vandaan komt. Ook het bijvullen van de koelvloeistof heeft geen effect! Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? De motor maakt ook verder geen rare bijgeluiden en de kachel blaast alleen maar koude lucht ook al staat het nu op warme lucht.
gille
Contacteer:

DRaVeN schreef:Ik heb een "klein" probleempje met mijn R5'je. De motor is na ongeveer 5 km al zo warm dat ik de auto stil moet zetten omdat de rook dan al onder de motorkap vandaan komt. Ook het bijvullen van de koelvloeistof heeft geen effect! Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? De motor maakt ook verder geen rare bijgeluiden en de kachel blaast alleen maar koude lucht ook al staat het nu op warme lucht.
kan veel zijn,maar ik gok op de termostaat.
dat die nie opent,oftewel je radiator aan grot,OF nie ontlucht.
gille
Contacteer:

ontlucht eerst eens tegoei,ik denk dat je daarmee al verder bent ,want je kachel warmt nie,ontluchten is een simpele procedure
Mrtn
Car: R5GTT

Zal idd je thermostaat zijn die het leven heeft gelaten, waardoor je koelvin niet aanslaat. Maar na 5 min. rijden al???????? Dat kan eigenlijk niet, zo warm wordt je motor niet in 5 minuutjes. Denk dan eerder dat er wat verstopt zit in je koelsysteem, dat een bepaald deel gewoon géén koeling krijgt doordat er geen koelvloeistof doorheen loopt. Weet je waar de rook vandaan komt (want waar rook is, rookt Maarten >-) )

Dat je kacheltje koude luvht blaast kan deze theorie bevestigen. Vaak zit je kacheltje dan ook verstopt :wink: Zoek het iig zsm uit, want strax hoeft het niet meer ( :wink: :( )
Mrtn = Maarten
Abel
Über-Spammer

Ik denk dat je moet kijken bij de water pomp. Je kachel krijgt geen warm water.

is dit sinds de kou of al langer.
DRaVeN

Dat er wat verstopt zit zou misschien wel kunnen. Ik heb nog geen 2 weken geleden rondgereden met wat teveel olie in mijn blok, daar heb ik ongeveer 100 km mee gereden (ja kon niet anders, ik moest naar huis). Zou het ook nog kunnen dat er ergens een pakking of iets dergelijks tussenuit is gesprongen en dat ie daardoor zo warm wordt?

Ennuh ontluchten he, hoe doe je dat?? :)
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Dat je kachel alleen maar koude lucht blaast, kan ook duiden op een kapotte kachelradiateur. De koelvloeistof wordt dus niet rondgepompt en je temperatuur stijgt zeer snel. Als je een natte bodem hebt, is het de kachelradiateur.
DRaVeN

Gisteren deed ie het nog perfect, vanmorgen begon ie te roken als een rund :(
Abel
Über-Spammer

op de koel slangen zitten daar nippels op? zo ja draai die maar eens los met het koelwater resevoir hoger dan de motor. en van dat tankje ook de dop er af.

als je slangen vol zijn moet er water langs de nippels komen.

suc6.
Mrtn

Abel schreef:Ik denk dat je moet kijken bij de water pomp. Je kachel krijgt geen warm water.

Je kachelradiateurtje IS je koelvloeistof circuit, dat kacheltje duidt op een verstopping of je waterpomp functioneert niet naar behoeven. Rook kan eigenlijk alleen ontstaan als er koelvloeistof of je blok komt, dat rookt.
Mrtn = Maarten
Abel
Über-Spammer

Mrtn schreef:
Abel schreef:Ik denk dat je moet kijken bij de water pomp. Je kachel krijgt geen warm water.

Je kachelradiateurtje IS je koelvloeistof circuit, dat kacheltje duidt op een verstopping of je waterpomp functioneert niet naar behoeven. Rook kan eigenlijk alleen ontstaan als er koelvloeistof of je blok komt, dat rookt.
Dat zeg ik.. Gamma :D
Anonymous

koppakking kan het ook zijn. kijk of er olie in je koelvloeistof zit.

Het kan ook een combinatie van kachelradiateur en waterpomp zijn. (had ik met me laguna :-( )
DRaVeN

Lijkt me sterk dat het de koppakking is, dan zou er een wat meer roffelender geluid uit de uitlaat komen en die is nog steeds hetzelfde als een week terug.
Donderdag maar naar de garage en kijken wat de schade is, tot die tijd maar om de zoveel tijd even stil staan en afkoelen :(
Riël
Über-Spammer

Mrtn schreef:Zal idd je thermostaat zijn die het leven heeft gelaten, waardoor je koelvin niet aanslaat.
Hoo hoo je zit een beetje fout. De thermostaat laat water wél of niet door de radiateur stromen, nu staat ie dicht (bij koude koelvloeistof) om de motor snel op te laten warmen. Warm genoeg, dan mag 't water door de radiateur. Dat is de thermostaat. De temperatuursensor op de radiateur zorgt ervoor dat de fan aanslaat als het water in de radiator te warm word (door gebrek aan rijwind). Keej?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

Check én waterpomp én thermostaat maar! :) (mijn kachel had ook warmword problemen maar koelen deed ie nog wel)
Mrtn

Riël schreef:
Mrtn schreef:Zal idd je thermostaat zijn die het leven heeft gelaten, waardoor je koelvin niet aanslaat.
Hoo hoo je zit een beetje fout. De thermostaat laat water wél of niet door de radiateur stromen, nu staat ie dicht (bij koude koelvloeistof) om de motor snel op te laten warmen. Warm genoeg, dan mag 't water door de radiateur. Dat is de thermostaat. De temperatuursensor op de radiateur zorgt ervoor dat de fan aanslaat als het water in de radiator te warm word (door gebrek aan rijwind). Keej?
Klopt, kwam ik achter nadat ik het geschreven had.
stom stom stom.......
Mrtn = Maarten
DRaVeN

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik volstaan, voor een dag, met het rijden zonder thermostaat? Waar kan ik dat ding ergens vinden?
Het is maar voor een dag dus dat overleeft ie wel... Hoop ik >-)
Riël
Über-Spammer

Tuurlijk kan dat. Heb er bij die witte ook nooit een in gehad.
DRaVeN

Brrr, koud buiten...
Er lopen 2 slangen vanaf de radiator naar het blok eentje van bovenaf de rad en eentje van beneden af. De tip om in de slang te knijpen om de thermostaat te vinden werkt bij mij niet echt, of het rubber is te dik of ik ben gewoon niet sterk genoeg. Is het logisch dat de thermosstaat in de bovenste of de onderste zit?

Scheelt mij weer een hoop gedoe in dit hollandse weer buiten :wink:
Edwin16v
Contacteer:

Effe dit oude topic omhoog halen.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen nu:

Begin vorige week begon mijn GTE elke ochtend heel slecht te rijden. Als ik startte leek het net of ie op 3 cilinders liep. De hele auto trilde dan en het leek wel een brommer als ik ermee reed. Na ongeveer 5min. rijden sputterde hij dan even en trok vervolgens ineens door en dan was alles weer oké.
Dit ging al de hele week zo.
Maar zaterdagmiddag ging het opeens fout; ik startte de auto bij mijn werk en hij viel meteen weer uit, daarna startte hij wel en weer begon hij te stotteren en te trillen. Na 5min. was het weer weg maar ik zag dat de auto ineens heel warm werd (boven het 3e streepje). Ik dacht de fan wel aan zou slaan en reed door. Maar de temp bleef stijgen. Inmiddels was ik thuis en heb ik meteen gekeken wat er was.
Mijn koelvloeistofreservoir was helemaal leeg en de fan sloeg niet meer aan :(
Het beetje koelvloeistof dat er nog inzat was aan het koken en borrelen.

Nou heb ik vandaag de vloeistof weer bijgevuld en hem even warm laten draaien, alles ontlucht en alles werkte weer goed, fan slaat aan als de temp boven het derde streepje komt. Ik dacht dus dat alles weer goed was. Alleen komt er nog wel wat witte rook uit de uitlaat en een beetje een roffel die ie voorheen nooit gegeven hebt.
Maar net werd hij weer heel heet en sloeg de fan weer niet aan de radiateur was ook gewoon koud.
Mijn kachel wordt trouwens ook niet echt warm meer.
Ook lijkt het of er een soort roestaanslag in de koelvloeistof zit.
Er zit trouwens geen water bij de olie.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn???
Het gaat hier dus om een GTE.
Alvast bedankt :)
Riël
Über-Spammer

Denk je koppakking ... Controleer toch eerst eens op lekke slangen.
Mrtn

Je radiateur wordt niet warm (wat gebeurt als je thermostaat open gaat bij 85/90graden?) en je kacheltje wordt niet warm, maar deze zit aangesloten op het eerste circuit, daar bedoel ik mee dat er niet eerst een themostaat open hoeft om warm water te geven. Nu moet deze wel warm worden eigenlijk, voel eens aan de slangen die bij je schutbord op je kachel zitten aangesloten! Wordt er één warm is je kacheltje verstopt, worden ze beide warm (dus goed), maar je krijgt toch geen warme lucht, kijk dan even of de schuif van je kachelhuis het nog wel doet, als je de middenconcole weghaalt zit aan de bestuurderskant bij de voeten 2 kabels, één hiervan is voor de richting van de warmte (voeten/ramen e.d.) en de andere is voor de luchttemp, welke koud en warm regelt, deze zou het kunnen zijn! Kijk dan gelijk even als je je middenconsole hebt weggehaald of het er droog is. Wellicht is je kacheltje lek waardoor je steeds koelvloeistof lekt, weinig koelvloeistof doordat ie lekt kan er ook voor zorgen dat je thermostaat niet opengaat. Vervang uit voorzorg ook gelijk je thermostaat op je blok, die dingen kosten geen drol, kost amper tijd om te vervangen en kan een hoop narigheid besparen/uitsluiten.

Is het voor de rest goed, kijk dan eens of je blok wellicht ergens lekt, van de koppakking ga ik niet gelijk uit, deze klappen bijna nooit bij deze motoren, maar vraag over je koppakking maar aan Riël, daar kan ik niet bijster veel over melden :)

Alleen wel vreemd dat ie zoveel lekt terwijl ik je daar niet over hoor, bv lekkage, natte plekken. Dan zal er wss wel niets lekken, maar dat de motor het opslurpt, en dan moet je toch bij andere vragen :)

succes
Mrtn = Maarten
Edwin16v
Contacteer:

Ik heb de slangen gecontroleerd maar er is nergens lekkage.
GTE 16v
Contacteer:

Mrtn schreef:

kan ook gewoon komen, doordat hij dus verstopt zit en dus druk opbouwt, wat als gevolg heeft dat je overdruk ventiel open gaat en dus loopt af te blazen! ontluchten bij een GTE kan niet zover ik weet(gewoon kachel op warm zetten en bij vullen) bij mij zit/zat er iig geen ontluchtings ventieltje!

maar ik zou idd eerst ff je thermostaat vervangen! kan 9 van de 10 keer wel het probleem zijn... en het is geen dure onderdeel.
GTE 16v
Contacteer:

hmmm, ik loop ff te dromen, zie dat edwin de topic omhoog heeft gehaald.. sorry!

maarem, idd vaag probleem...maar dat ie zo raar loopt?! das wel vreemd! ik zou denken dat dat meer naar de richting onsteking is...
Edwin16v
Contacteer:

Vandaag wilde ik effe mijn thermostaat controleren.
Dus ik ga met een emmertje naar beneden naar de auto toe.
Wil ik eerst nog effe naar mijn koelvloeistof kijken: is weer alles weg, helemaal leeg :(
Koppakking ligt er dus echt wel uit volgens mij.
jj

eddie
ik heb het zelfde probleem gehad
doordat ie te heet is geworden kan er een gaatje of scheurtje in 1 van je slangen zijn gekomen
dit komt weer omdat je termostaat waarschijnlijk niet open ging
te veel druk en te heet plof
vul hem nog eens en kijk of er een slang lekt
succes
jj
Edwin16v
Contacteer:

jj schreef:eddie
doordat ie te heet is geworden kan er een gaatje of scheurtje in 1 van je slangen zijn gekomen
succes
jj
Ja maar er is helemaal niks nat onder de kap.
Er komt alleen best veel witte rook uit de uitlaat. :(
En toen ik de auto had gekocht was het blok al telkens zeiknat bij de kop van de olie ofzo.
Nu kwam dat stotteren er ineens bij vorige week.
Ik ga nu maar een GTE erbij kopen voor de onderdelen denk ik :wink:
Marko

Edwin16v schreef:
jj schreef:eddie
succes
jj
Ja maar er is helemaal niks nat onder de kap.
Er komt alleen best veel witte rook uit de uitlaat. :(
En toen ik de auto had gekocht was het blok al telkens zeiknat bij de kop van de olie ofzo.
Nu kwam dat stotteren er ineens bij vorige week.
Ik ga nu maar een GTE erbij kopen voor de onderdelen denk ik :wink:
Toch koppakking beetje lek misschien
Patrick L.

Oud topic ff omhoog,
de GTE die ik gister gekocht heb loopt warm, kachel blast warme lucht, fan slaat niet aan, slang naar radiator wordt vlgs mij niet gevuld, ik denk dat de termostaat niet opent, wat voor termostaat hoort er in een GTE, 86 of 89 graden??
als ik weet welke ik moet hebben, koop ik morgen meteen een nieuwe, maar zal ook eerst eens ontluchten, mischien dat daar al wat mee op te lossen is.
dus de vraag is eigenlijk, welke termostaat moet erin?
Ronnie B.
Contacteer:

mischien een optie om een koelere termostaat erin te zetten?dan koelt ie sneller en wordt hij niet zo snel warm in de zomer bij hoge temperaturen.
deze zijn verkrijgbaar bij J.L.Tuning.bij de dealer kennen ze deze termostaat niet...leuk 5je trouwens ziet er netjes uit (Y)
Patrick L.

Ronnie B. schreef:mischien een optie om een koelere termostaat erin te zetten?dan koelt ie sneller en wordt hij niet zo snel warm in de zomer bij hoge temperaturen.
deze zijn verkrijgbaar bij J.L.Tuning.bij de dealer kennen ze deze termostaat niet...leuk 5je trouwens ziet er netjes uit (Y)
dank u :wink:

heb er vanavaond een nieuwe ingezet, opent bij 89graden. alles werkt , de fanb slaat ook weer aan, echtre bij rijden staat de temp bij 3e streep, is dit normaal bij een GTE, dacht dat ik bij andere gt`s de temp tussen de 2 en 3e streep had staan, hoe is het bij andere gte riders?
nu met dit koude weer zou ie toch onder de 3e streep moeten blijven niet?
Ronnie B.
Contacteer:

waarschijnlijk wel ja .maar beter dat er weer een thermosstaat in zit (Y) sucses ermee (Y) (Y)
Calle

Patrick L. schreef:nu met dit koude weer zou ie toch onder de 3e streep moeten blijven niet?
Mijn vroegtijdig overleden GTE werd in de zomer niet eens zo warm, behalve bij stadsritjes, dan sloeg de fan wel eens aan als ik lang voor een stoplicht stond (wat in Ehv veel te vaak voorkomt). Wel viel me op dat die motoren erg snel op temperatuur komen, maar dat is natuurlijk alleen maar fijn.
Vos

Patrick L. schreef:
Ronnie B. schreef:mischien een optie om een koelere termostaat erin te zetten?dan koelt ie sneller en wordt hij niet zo snel warm in de zomer bij hoge temperaturen.
dank u :wink:

heb er vanavaond een nieuwe ingezet, opent bij 89graden. alles werkt , de fanb slaat ook weer aan, echtre bij rijden staat de temp bij 3e streep, is dit normaal bij een GTE, dacht dat ik bij andere gt`s de temp tussen de 2 en 3e streep had staan, hoe is het bij andere gte riders?
nu met dit koude weer zou ie toch onder de 3e streep moeten blijven niet?
is normaal... ben ondertussen bij mijn 4e gte aanbeland en heb het nog niet anders meegemaakt....
Plaats reactie