ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Joost, 1 ding is erg onwaar. De RMS waarde van de versterker moet liefst ongeveer 1.5 tot 2 maal zo groot zijn als de rms waarde van de speaker! Anders gaat de versterker clippen (de pieken afhakken, daar de speaker niets doet). De speaker gaat dan stilstaan, en dan komt alle stroom van de versterken alleen ten goede voor warmte-productie!

(btw het rendement van een speaker is vaak maar 5%)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een speaker geeft een bepaalde weerstand voor de versterker.

Oude electrokunde leert V=IxR en P=VxI

Maak ik R (Ohm) 2x zo klein wordt I 2x zo groot. P wordt dan ook 2x zo groot (dat is het aantal watt).

Anders gezegt, de speaker geeft minder weerstand, dus er gaat meer stroom (I) door de speaker lopen en de versterker levert meer vermogen (P, in watt).

Er zijn ook 2 ohm speakers beschikbaar. Ook kun je 2 4ohm aansluiten, parallel! Dan speelt de versterker ook op 2 ohm.

Denk maar, als je 2 waterleidingen hebt , van de een bak naar een anderebak , allebei naast elkaar. een is dicht en de ander geknepen (een weerstand, 4 ohm). Knijp je nu ook in die andere met 4 ohm en je maakt 'm open (de 2e speaker) is de totale weerstand om door te stromen 2x zo klein. En kan er 2x zoveel water doorheen in dezelfde tijd (Vermogen).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Is het misschien niet verstandig om het e.e.a. zo eenvoudig mogelijk uit te leggen hier? Indien men behoefte heeft aan ingewikkelde rekensommen en formules, zijn de belangstellende vast ook wel te vinden op het sys forum.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

@riël: thnx, edited. Weer wat geleerd. Wat is m/w? meter per watt? :S

Ohm-aanduidingen: Dit is de weerstand van de speaker. Er is een maximale vermogensoverdracht als de uitgangsweerstand van de versterker even groot is als de weerstand van de speaker.

Een spanning over de weerstand zorgt voor een stroom, (of andersom: stroom door weerstand zorgt voor spanning), en stroom keer spanning is vermogen.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Riël schreef: Denk maar, als je 2 waterleidingen hebt , van de een bak naar een anderebak , allebei naast elkaar. een is dicht en de ander geknepen (een weerstand, 4 ohm). Knijp je nu ook in die andere met 4 ohm en je maakt 'm open (de 2e speaker) is de totale weerstand om door te stromen 2x zo klein. En kan er 2x zoveel water doorheen in dezelfde tijd (Vermogen).
Gehehehe, zo'n voorbeeld haalde destijds mijn leraar ook aan :lol: . Maar wel een duidelijke uitleg Riël (Y)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Daar ben ik het wel me eens, de meeste zullen de technische info toch niet helemaal begijpen denk ik :)

Het is belangrijker om de basis dingen van audio te leren kennen en die info in de praktijk toe te kunnen passen..

Weer een vraagje...ik hoor weleens dingen over 'crossover' wat is dat eigenlijk precies ??
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

MartijnG schreef:Daar ben ik het wel me eens, de meeste zullen de technische info toch niet helemaal begijpen denk ik :)

Het is belangrijker om de basis dingen van audio te leren kennen en die info in de praktijk toe te kunnen passen..

Weer een vraagje...ik hoor weleens dingen over 'crossover' wat is dat eigenlijk precies ??
Een crossover is een andere benaming voor een filter. De functie is dat deze geluiden scheid van elkaar. Bij een composet stuurt hij de hoge signalen naar de tweeter en de bassen naar de woofer. Bij een composet zit dan een externe crossover. In een versterker zitten interne crossovers
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Bram schreef:Hoeveel watt RMS levert deze versterker dan aan mijn subwoofer als ik hem aansluit?

Ik heb ook nog de Hollywood 1600 gezien? Is dit wel beter geschikt voor die woofer?
Ik wil max 200 euro uitgeven voor die versterker.. Is er iets beters te krijgen?

Bedankt voor de snelle reactie (Y) Echt een heel goed topic (Y)(Y)
Ik zou eens gaan kijken naar een amp van audio system veel versterker voor weinig geld (Y) Ik heb gister bij een kerel in de auto gezeten die dezelfde had als ik een Twister 280 hij had hem aangesloten op een Rockford. (type niet onthouden :s))
Klonk echt mega goed >-)

Technische specificaties Twister 280:
Vermogen:
2 x 140 Watt RMS op 4 ohm
2 x 225 Watt RMS op 2 ohm
1 x 450 Watt RMS gebrugd op 4 ohm
High/Lowpass regelbaar tussen 40 - 450 Hz.
Frequentiebereik: 10 - 100.000 Hz
Vervorming (THD): < 0.015 %
Dempingsfactor: > 250
Gevoeligheid: 0.17 - 4.3 Volt
Afmetingen: 210x320x50

Kost €280,- is echt niet duur voor zo'n amp :smoke:

Beter zul je niet krijgen voor dat geld dan zul je aanzienlijk dieper in de buidel moeten tasten.
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Nu heb ik zelf nog een vraag ik heb van de accu naar mijn amp 15mm snoer liggen van caliber. (ja ik weet het stefan ik zei 25mm maar hellaas blijkt "slechts" 15mm te zijn :s))

Is dat dik genoeg voor mijn amp van 450rms??

En als ik een tweede amp aansluit moet ik dan automatisch een extra kabel leggen of kan ik ook de 15mm vervangen door een dikkere en daar dan via een koppelstuk+snoer 2 amps op aansluiten?
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Hey Douwe,

Je voedingskabel van 15mm2 is inderdaad te dun, je zult bij 1 Twister F-280 minimaal 20mm2 moeten toepassen.Bij 2 Twisters F-280 is de opgenomen stroom 125A en dan zul je minimaal een kabel van 35mm2 moeten toepassen. Dus als je een kabel van min. 35mm2 vanaf je accu naar achter legt kun je deze splitsen dmv een verdeelblok.

Hieronder het aansluitschema van 2 versterker:
[img]http://www.12vhifi.nl/pix/kabels1.gif[/img]
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Ok thx gelijk nog één. Op mijn radio heb ik maar 1 rca aansluiting hoe moet ik daar twee versterkers op aansluiten zijn er RCA verdeelblokken? En zo ja kan ik die gewoon aan het einde van de RCA kabel zetten die naar mijn versterker ligt en dan het laatste stukje splitsen?

En maakt het nog uit welk merk? Hier in de buurt is het metname caliber of ik moet al naar :s halfords :s gaan daar hebben ze hifipoint kabels.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Douwe schreef:En maakt het nog uit welk merk? Hier in de buurt is het metname caliber of ik moet al naar :s halfords :s gaan daar hebben ze hifipoint kabels.
Anders rij ik toch ff naar babberich voor je... we zien elkaar toch vaak zat. :wink:
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Hey craps stom van me morgen FNO kan ik net zo goed voor die tijd naar Dave gaan (Y)

Ik ga hem gelijk mailen :D

Ik kan dan ook wel effe die kop koffie komen leuten frits voordat ik naar arnhem rijd om daar een sub rooster te halen en dan naar de FNO (Y)
Laatst gewijzigd door Douwe op do 15 apr 2004 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Douwe schreef:Hey craps stom van me morgen FNO kan ik net zo goed voor die tijd naar Dave gaan (Y)

Ik ga hem gelijk mailen :D
1. morgen ben ik er niet.
2. als je vanuit apeldoorn eerst naar babberich moet en dan naar beuningen rij je wel om volgens mij. 8)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Frits schreef:
Douwe schreef:En maakt het nog uit welk merk? Hier in de buurt is het metname caliber of ik moet al naar :s halfords :s gaan daar hebben ze hifipoint kabels.
Anders rij ik toch ff naar babberich voor je... we zien elkaar toch vaak zat. :wink:
Volgens mij heb ik nog wel een RCA kabel liggen die zich op het einde splits. Mag je wel hebben van mij :wink:
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Frits schreef:
Douwe schreef:Hey craps stom van me morgen FNO kan ik net zo goed voor die tijd naar Dave gaan (Y)

Ik ga hem gelijk mailen :D
1. morgen ben ik er niet.
2. als je vanuit apeldoorn eerst naar babberich moet en dan naar beuningen rij je wel om volgens mij. 8)
Dat valt erg mee moet ook naar arnhem zelf dus Babberich -> Arnhem -> Beuningen -> Apeldoorn :D het is heerlijk weer om te karren en heb de kabels zsm nodig om verder te kunnen >-)

@stefan thx maar dan moet ik de hele RCA kabel gaan vervangen zo duur zal een rca verdeelblok toch niet zijn :s vanuitgaande dat zo'n verdeelblokje bestaat :s
Laatst gewijzigd door Douwe op do 15 apr 2004 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Nope en als er haast bij is, kun je beter effe bij Dave langsgaan :wink:
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

dtune_stefan schreef:Nope en als er haast bij is, kun je beter effe bij Dave langsgaan :wink:
Yepz anders kan m'n broer niet verder aangezien de snoeren gedeeltelijk geïntregeerd met de kist worden :beer:
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Okay dan ik ook maar ff een vraagje als ICE leek:

Ik heb een caliber versterker 4x50. 1na dikste bedrading van caliber. 2x clarion boxen achterin en een pioneer composet voor en een 8inch sub van hihgfonics.

Nou vind ik de sub een beetje te klapperig en heb het e.e.a al goed proberen afstellen, zolang je het nog goed kunt noemen. Maar nu zoek ik dus een andere sub die een mooie diepe/lange bas geeft. Ik wil geen andere versterker en al die andere spullen wil ik ook houden omdat ik daar wel tevreden over ben.

Wat voor sub/merk/grote raden jullie mij aan? En wat een beetje betaalbaar is. :)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Voor een mooie diepe en lange bass zou ik voor jou situatie een 12" nemen in een gesloten kist. Een 15"is iets teveel van het goede in een Twingo :D . Wil je zelf een kist maken of ga je liever voor een kantklare kist? Enig idee wat je budget is voor je subwoofer?
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Ga dus zaterdag eff kijken ,voor een composetje van Groundzero ,en meteen een versterker van groundzero.Dus zal wel de hele middag nodig hebben om te luisteren wat goed klink,en of het budget groot genoeg is :D ,,en mischien ook wel meteen een Subwoofer er bij ,ben ik meteen voor een tijdje klaar
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

dtune_stefan schreef:Voor een mooie diepe en lange bass zou ik voor jou situatie een 12" nemen in een gesloten kist. Een 15"is iets teveel van het goede in een Twingo :D . Wil je zelf een kist maken of ga je liever voor een kantklare kist? Enig idee wat je budget is voor je subwoofer?
Ik maakt zelf de kist en ik zat zelf te denken voor rond de €150. Ik dacht altijd dat een kist met een gat erin (weet ff niet hoe je dat noemt :p ) juist die diepe bass geeft.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Je bedoelt een gepoorte kist. Deze gaat inderdaad lager, maar klinkt minder strak en je hebt minder controle. Als je een gepoorte sub lekker voluit zet, hoor je weinig verschil meer tussen verschillende bassfrequenties en voelt alleen de trillingen(vind ik :wink: ), maar dit is ook weer persoonlijk. Op welke muzieksoorten gaat deze subwoofer spelen? Voor 150 euro heb je echt al veel keus in goede subwoofers :wink:
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Dan ga ik denk liever voor een gepoorte.

Ik luister niet echt veel house/trance/hardcore, zo af en toe is het wel lekker. Maar ik luister meer naar rustige muziek zoals Robbie Williams achtige muziek :) en heel veel naar R&B / HipHop...vandaar die lange en diepe bass die ik er in wil hebben :D
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Dan raad ik je aan om eerst te luisteren naar een gepoorte kist en een gesloten kist. Douwe bijv. draait alleen R&B en wou absoluut een gepoorte hebben. We hebben de X-woofer zowel in een gesloten als gepoorte kist geluisterd en douwe ging(zoals ik voor die tijd zei) voor een gesloten kist. Die speelde echt het beste op R&B/Hip-hop :p
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

dtune_stefan schreef:Dan raad ik je aan om eerst te luisteren naar een gepoorte kist en een gesloten kist. Douwe bijv. draait alleen R&B en wou absoluut een gepoorte hebben. We hebben de X-woofer zowel in een gesloten als gepoorte kist geluisterd en douwe ging(zoals ik voor die tijd zei) voor een gesloten kist. Die speelde echt het beste op R&B/Hip-hop :p
en wat kwa merk is een beetje goed? Ik zit namelijk met al die standaard merken in mijn hoofd (JBL/Caliber/Magnat/highfonics enz enz)
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Euh durf het bijna niet meer te noemen :wink: luister eens een X-woofer van Audio system. Kan zich zeker meten met een heleboel grote namen en is niet duur a 180,- voordat geld vindt je niet snel iets beters geloof me ik heb gezocht aangezien ik te koppig was om gelijk op Stefan zijn advies in te gaan :wink: :lol:
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Hieronder een paar voorbeelden van kwalitatief goede subwoofers
* Ground Zero GZRW 12" 300W rms kost 189€
* Audio-system X-Woofer 450W rms kost 180€
* Infinity kappa120.3se 300W rms kost 149€
* Rockford Fosgate P212S4 200W rms kost 159€
* Kicker C12 subwoofer 150W rms kost 179€

Dan zijn er nog wel tig merken die ik zo vergeet, maar die kunnen andere mensen mooi opnoemen :D
(mijn favo's zijn GZRW en de X-woofer :p )
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Denk dat ik toch maar is naar een audio zaak ga om te luisteren naar die X-Woofer zowel gesloten al een gepoorte kist, maar iig al bedankt voor de info. Nu nog ff op zoek gaan naar een goede audio zaak :)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Zie onderstaande gegevens van dealers voor de X-woofer. Bij audio-system hebben ze sowieso de X-woofer op voorraad in een gesloten als gepoorte kist. Bij die andere zaken zal je moeten bellen. The Ice factory heeft ook Ground Zero, indien je deze ook wilt horen.

Audio System Nederland
Dorpstraat 100
6909 AP Babberich
http://www.audio-system.nl

Boyd's
Nieuwe Gouw 2
1442 LE Purmerend
http://www.boyds.nl

The Ice Factory
Splijtbakweg 30a
1333 HK Almere
http://www.icefactory.nl/
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Stefan, bij die kabels ging jij uit van de maximale vermogens die de amps kunnen leveren.. Uiteraard is het altijd beter om mooie dikke kabels te hebben en geef ik gelijk toe dat 15mm2 voor 2 flinke amps duidelijk te weinig is, echter..

Een amp zal niet snel zijn volledige wattage afgeven..zelfs in het extreemste muziek volume geval zul je weinig tot nooit aan pieken komen van max. power..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Klopt helemaal Dirk, goed dat je het effe opmerkt. Maar ik ga altijd voor het zekere en het prijsverschil tussen 25mm2 en 35mm2 is minimaal.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Zeker, met het oog op de toekomst altijd zo dik mogelijk erin kwakken.. de ziekte blijft toch..

Overigens het enige wat ik nu hoor over die Hollywood amps 4 maanden na de hype is dat de ene naar de andere terug moet naar de fabriek omdat ze rooksignalen gaan afgeven.. Daarbij heb ik ze gehoord op een sub en ik moet zeggen, tis mijn klank niet hoor.. liever dan wat minder power en wat betere klank, zelfs op de sub.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Helaas wordt het inderdaad meer regel dan uitzondering dat de Hollywood amps rooksignalen geven. Vanavond nog effe een paar verhalen hierover gelezen. Dus ik zou deze niet snel aanschaffen.Qua klank is het echt meer voor het stamp- en beukwerk. Dan zou ik wederom de Audio-system F-280 kopen voor 280 euro, deze geeft gebrugd 450W rms en komt ook nog eens een goede klank uit!
Laatst gewijzigd door Stefan S. op do 15 apr 2004 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

ik weet het wel dirk >-) :lol:
Plaats reactie