versnellingsbak TALK 5GTT
wel ik heb een 5 gtturbo, en wil graag een kortere boite, dus sneller naar de top, topsnelheid moet nietmeer zo hoog liggen bv 180km/h maar dat die daar supersnel is.
Ben vandaag langs een tuner specialist geweest die allerlei renault's prepareert voor rally en circuit.
Hij vertelde mij dat de JB3-048 van de clio 16v zo eronder past, zonder andere aandrijfassen te moeten steken en dan zou deze korter zijn dan de originele bak van de 5gtturbo.
Als je echt een heel korte bak wil waarmee je heel vlug aan de top zit moet is die van een renault express 1600d de oplossing.
Heeft hier iemand ervaringen mee?
en wat zijn nog zoal alternatieven zonder dat je de hele wir war moet aanpassen?
greetz
Robby aka Limburgio
Ben vandaag langs een tuner specialist geweest die allerlei renault's prepareert voor rally en circuit.
Hij vertelde mij dat de JB3-048 van de clio 16v zo eronder past, zonder andere aandrijfassen te moeten steken en dan zou deze korter zijn dan de originele bak van de 5gtturbo.
Als je echt een heel korte bak wil waarmee je heel vlug aan de top zit moet is die van een renault express 1600d de oplossing.
Heeft hier iemand ervaringen mee?
en wat zijn nog zoal alternatieven zonder dat je de hele wir war moet aanpassen?
greetz
Robby aka Limburgio
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nee, ofwel hij werkt niet, ofwel de bak moet aangepast worden.limburgio schreef:als die van de 16v eronder komt werkt de km - teller dan nog? of is dit aan te passen?
En 'zomaar' een bak pakken van bijv. een clio 16v of express diesel is gewoon een gok: misschien valt het goed uit, en misschien k@t.
Mijn advies: gebruik een kortere eindoverbrenging in je GTT bak. Dit in combinatie met een revisie, omdat ie toch open moet.
Als je een prijs wil weten moet je me maar PM-en.
Ik heb ergens een topic waarin ik de verschillende overbrengingen van de snelle modellen heb gepost. De gtt heeft namelijk zo een beetje de langste overbrengingen van alle Renault bakken.
Dus elke andere bak is al gauw korter.
Dus elke andere bak is al gauw korter.
die van een express 1600d zal wel heel kort zijn, daarom die van een clio 16v, maar hoe kan ik dat maken dat de kmteller terug werkt? overbouwen in de gt versnellingsbak?speedline schreef:Ik heb ergens een topic waarin ik de verschillende overbrengingen van de snelle modellen heb gepost. De gtt heeft namelijk zo een beetje de langste overbrengingen van alle Renault bakken.
Dus elke andere bak is al gauw korter.
Kweenie hooer, maar volgens mij zijn dieselbakken juist langer, of ben ik nou zo achterlijk?
Een diesel draait (over het algemeen) minder toeren bij dezelfde snelheid, hoe kan de bak dan korter zijn.
Dacht trouwens dat die bakverhoudingen vrij dicht bij die van de GTT lagen?
Een diesel draait (over het algemeen) minder toeren bij dezelfde snelheid, hoe kan de bak dan korter zijn.
Dacht trouwens dat die bakverhoudingen vrij dicht bij die van de GTT lagen?
ik heb ook al een keer eerder een topic hierover gestart maar ben nog steeds op zoek naar een conversie om een langere 5e versnelling te monteren.
heb namelijk het probleem dat ik met de standaard wielen met 175-50-13 banden niet harder als 180 kan rijden ivm het overtoeren van de motor.
andere wielen en banden is geen optie!!!!!!!!!
heb namelijk het probleem dat ik met de standaard wielen met 175-50-13 banden niet harder als 180 kan rijden ivm het overtoeren van de motor.
andere wielen en banden is geen optie!!!!!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
da's toch hard genoegmark 5t schreef:ik heb ook al een keer eerder een topic hierover gestart maar ben nog steeds op zoek naar een conversie om een langere 5e versnelling te monteren.
heb namelijk het probleem dat ik met de standaard wielen met 175-50-13 banden niet harder als 180 kan rijden ivm het overtoeren van de motor.
andere wielen en banden is geen optie!!!!!!!!!

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Tja, alles is mogelijk, maar het kost wat.....mark 5t schreef:ik heb ook al een keer eerder een topic hierover gestart maar ben nog steeds op zoek naar een conversie om een langere 5e versnelling te monteren.
heb namelijk het probleem dat ik met de standaard wielen met 175-50-13 banden niet harder als 180 kan rijden ivm het overtoeren van de motor.
andere wielen en banden is geen optie!!!!!!!!!
Bij Reichhard verkopen ze gewoon 3 soorten 5-versnelling voor de GTT: 5,2%korter, 2,4% langer, 3,6% langer.mark 5t schreef:ik heb ook al een keer eerder een topic hierover gestart maar ben nog steeds op zoek naar een conversie om een langere 5e versnelling te monteren.
heb namelijk het probleem dat ik met de standaard wielen met 175-50-13 banden niet harder als 180 kan rijden ivm het overtoeren van de motor.
andere wielen en banden is geen optie!!!!!!!!!
gr s

Daar was ik ook over aan het denken. Ik heb ook 175/50/13 en dat trekt als een gekmark 5t schreef:ik heb ook al een keer eerder een topic hierover gestart maar ben nog steeds op zoek naar een conversie om een langere 5e versnelling te monteren.
heb namelijk het probleem dat ik met de standaard wielen met 175-50-13 banden niet harder als 180 kan rijden ivm het overtoeren van de motor.
andere wielen en banden is geen optie!!!!!!!!!

Iemand een idee
De km teller pas ik wel aan. Das niet het probleem.
Nu we het toch over versnellingsbakken hebben:
Ik heb eens ergens gehoord dat het (met wat aanpassingen) mogelijk is om een Williams versnellingsbak in een GTT te monteren.
Wie weet hier meer van, of kan er iets zinnigs over zeggen?
Dit i.v.m. de diverse hoog-vermogen ontwikkelingen die gaande zijn (o.a. het J.L.Tuning injectie-systeem), en de daarmee gepaard gaande koppels.
Weet iemand misschien bij welk koppel de GTT bak de geest geeft? Meestal zijn versnellingsbakken behoorlijk overgedimensioneerd, dus het zou goed kunnen dat hij 300 Nm nog steeds vrolijk doorgeeft aan de wielen, maar misschien dat iemand hier andere ervaringen mee heeft?
Ik heb eens ergens gehoord dat het (met wat aanpassingen) mogelijk is om een Williams versnellingsbak in een GTT te monteren.
Wie weet hier meer van, of kan er iets zinnigs over zeggen?
Dit i.v.m. de diverse hoog-vermogen ontwikkelingen die gaande zijn (o.a. het J.L.Tuning injectie-systeem), en de daarmee gepaard gaande koppels.
Weet iemand misschien bij welk koppel de GTT bak de geest geeft? Meestal zijn versnellingsbakken behoorlijk overgedimensioneerd, dus het zou goed kunnen dat hij 300 Nm nog steeds vrolijk doorgeeft aan de wielen, maar misschien dat iemand hier andere ervaringen mee heeft?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Zal toch ook vooral aan de staat van de bak zelf liggen. Hoe ouder/hoeveelheid KM het gelopen heeft hoe moeilijker het wordt om hoge koppels door te geven??Matijs schreef:
Weet iemand misschien bij welk koppel de GTT bak de geest geeft?
Project: GTT Blue Sport
Ja, maar zoals Speedline ook altijd zo mooi zegt: we gaan er vanuit dat verder alles goed is 
Ik zit me trouwens net af te vragen wat het eerder begeeft, de bak of de aandrijfassen?

Ik zit me trouwens net af te vragen wat het eerder begeeft, de bak of de aandrijfassen?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Een precies koppel waarbij de bak het begeeft is niet te noemen.
De levensduur van een bak hangt van diverse zaken af:
-koppel
-tijdsduur van max koppel: continu of zelden
-onderhoud
-toerentallen/gebruik
en misschien nog enkele dingen meer.
Koppel en de tijdsduur waarin de bak een hoop te 'verwerken' krijgt zijn natuurlijk belangrijke factoren.
Williams bakken (ik praat liever algemeen: JC5 bakken) zijn pas te maken voor gebruik onder een GTT blok.
Ik heb dat al gedaan. Denk dan bijv. aan de km teller aandrijving.
Echter: een goed ( door mij
) gereviseerde JB3 bak begeeft het niet zomaar met een C1J turbo blokje ervoor.
Als ie 300 Nm op zn ballen krijgt dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
De levensduur van een bak hangt van diverse zaken af:
-koppel
-tijdsduur van max koppel: continu of zelden
-onderhoud
-toerentallen/gebruik
en misschien nog enkele dingen meer.
Koppel en de tijdsduur waarin de bak een hoop te 'verwerken' krijgt zijn natuurlijk belangrijke factoren.
Williams bakken (ik praat liever algemeen: JC5 bakken) zijn pas te maken voor gebruik onder een GTT blok.
Ik heb dat al gedaan. Denk dan bijv. aan de km teller aandrijving.
Echter: een goed ( door mij
Als ie 300 Nm op zn ballen krijgt dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Dus de vraag is eerder of wij 300Nm kunnen maken 
Maar mocht het stuk gaan, dan is het dus mogelijk om een aangepaste JC5 bak in je vijfje te hangen. Passen de R5 aandrijfassen daar gewoon in, of moet dat ook allemaal aangepast worden?

Maar mocht het stuk gaan, dan is het dus mogelijk om een aangepaste JC5 bak in je vijfje te hangen. Passen de R5 aandrijfassen daar gewoon in, of moet dat ook allemaal aangepast worden?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
assen passen gewoon

Mijn honger naar informatie is weer even gestild
mijn honger is nog niet gestild what about die langere 5e versnelling?????
ik bedoel dus een 5e versnelling waarin ik minder toeren maak
ik bedoel dus een 5e versnelling waarin ik minder toeren maak
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
LEES jij uberhaupt ooit een topic door Mark???Sander schreef: Bij Reichhard verkopen ze gewoon 3 soorten 5-versnelling voor de GTT: 5,2%korter, 2,4% langer, 3,6% langer.
gr snder
Moet je fatsoenlijke banden kopen 

Ik denk dat wat mark bedoel is uit welke bakken kunnen we een langere 5 halen?? en hoeveel zal het schelen?canonballman schreef:LEES jij uberhaupt ooit een topic door Mark???Sander schreef: Bij Reichhard verkopen ze gewoon 3 soorten 5-versnelling voor de GTT: 5,2%korter, 2,4% langer, 3,6% langer.
gr snder
misschien r19 1.9D ofzo??
kom op kanonskogelman dat weet jij toch wel uit je hoofd??
Reichard is ook niet de goedkoopste he..
inderdaad uit welke sloop bak kan ik dat halen daar gaat het mij om.
waarom duur uit duitsland halen als er hier in nederland giga veel renault bakken op de sloop liggen .
dit is gewoon veel goedkoper volgens mij.
verder lees ik alles echt wel door hoor maar ik kan toch ook niet alles wat ik hier op het forum lees onthouden.
dus nog steeds gezocht een antwoord op mijn vraag.
waarom duur uit duitsland halen als er hier in nederland giga veel renault bakken op de sloop liggen .
dit is gewoon veel goedkoper volgens mij.
verder lees ik alles echt wel door hoor maar ik kan toch ook niet alles wat ik hier op het forum lees onthouden.
dus nog steeds gezocht een antwoord op mijn vraag.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
als we toch over die 5de bezig zijn, weet iemand de verhoudingen van die clio 16V bak? of heeft iemand er ervaring mee? ik weet enkel dat ze op de rally die bak steken voor lekker te trekken maar hoe zit dat met de top? en zijn die zo anders dan die van de gtturbo?
is de 5e versnelling van een r 19 diesel bak ook een optie?
dit ivm de weinige toeren die een diesel draait.
dit ivm de weinige toeren die een diesel draait.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
of niet abel ? 

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
KM teller van een GTT is electronisch, en van de rest is mechanisch. wel aan te passen als de bak toch los moet, heb je alleen wel een ander dash nodig.limburgio schreef:en km-teller hoe zit dat eigenlijk????
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
De bak moet daar voor uit elkaar. En dan moet een krans geplaatst worden voor de pulzen van de sensor.Frits schreef:KM teller van een GTT is electronisch, en van de rest is mechanisch. wel aan te passen als de bak toch los moet, heb je alleen wel een ander dash nodig.limburgio schreef:en km-teller hoe zit dat eigenlijk????
GR.Frits
Reinier kan dat voor je maken, ook voor JC5 bakken.
Met een heel mooi boor/freesje hé
gr sander
somebody?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
heb al een pm gestuurd naar de bakspecialist canonball maar als hier iemand nog iets weet houd ik me nog steeds aanbevolen.
wil het gewoon graag gaan klaarmaken.
wil het gewoon graag gaan klaarmaken.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
hm kan iemand me zijn pm geven? of is dat zelf ook te maken? iemand meer info hierover?Sander schreef:De bak moet daar voor uit elkaar. En dan moet een krans geplaatst worden voor de pulzen van de sensor.Frits schreef:KM teller van een GTT is electronisch, en van de rest is mechanisch. wel aan te passen als de bak toch los moet, heb je alleen wel een ander dash nodig.limburgio schreef:en km-teller hoe zit dat eigenlijk????
GR.Frits
Reinier kan dat voor je maken, ook voor JC5 bakken.
Met een heel mooi boor/freesje hé![]()
![]()
gr sander
greetz