Informatie R5 Alpine / Alpine turbo ?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Hallo,

Wie van jullie heeft er wat meer informatie over de R5 alpine en/ of alpine turbo?
Want over de super5 wordt wel heel veel geschreven, maar over de "oude" R5 bijna niets.
Ik vroeg me namelijk af wat het type nummer van een Alpine en een Alpine turbo is. En waar ze roesten (blijven Renaults he :p ) Of er nog genoeg onderdelen te verkrijgen zijn. Waar je zoal op moet letten bij een aankoop enz, enz.

Gewoon een soort informatie topic over de oer 5.
Want dit is naar mijn mening een echte klassieker.
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

hoe is je Spaans?
http://www.r5alpine.com
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

het type nummer van de 5 alpine is
r1223
het type nummer van de 5 alpine turbo is r122b
er is nog genoeg voor te krijgen je moet alleen weten waar je moet zoeken
ik kan je eventueel nieuwe originele schermen leveren
verders heb ik veel ander spul ook
ik heb zelf 3 at tjes en een 5 alpine uit 77
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En geen van alle rijd ;)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

moeie klappuh?haha helaas niet nee
kan die alpien door hem ff om te bouwen naar at morgen rijdende hebben maar hou hem liever atmosferisch
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

En kan je ook nog wat leuke technische plaatjes leveren? Cilinderkop bijvoorbeeld, onderblok, distributie, spruitstukken?
Maak hier eens een mooi topic van Sven :) Of Robert natuurlijk, jullie moeten toch wel net zo veel van dat spul van de AT hebben als ik van de GTT...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

zal binnen kort wel ffies plaatjes schieten van een uitgelopen drijstanglager van een 5 alpine :lol:
verder zoek ik ff snel een foto van mijn auto voor de gewillege kijkertjes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:zal binnen kort wel ffies plaatjes schieten van een uitgelopen drijstanglager van een 5 alpine :lol:
Dat willen we helemaal niet zien (U)
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Dat ziet er zeker mooi uit. (Y)

Gimme gimme gimme :worship:
Renault 5 GT Turbo "EVO"
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

En nu zonder kleppendeksel? :)
I want to see what it's insides look like >-)
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Binnenin niks bijzonders >-)
Heb de buitenkant gewoon wat opgepoetst, want het oog wil ook wat he...
Maar heb nog een AT blokje liggen en daar moet in de toekomst wel het nodige mee gaan gebeuren.
Overigens wil ik dit blok dus in een viertje leggen. Om toch wat meer power uit het blokje te drukken wil ik de carb, benzinepomp en drukregelaar van de gtt gebruiken en er een intercooler aan gaan hangen.
Om alles netjes in de 4 te krijgen zal ik dan wel een paar aanpassingen moeten maken aan onder andere de spruitstukken. De versnellingsbak wordt een r5tx 5bak, zodat ik de originele schakeling aan het dash kan houden. Die bak heb ik dus ook al. Verdere aanpassingen betreffen een doorgelast chassis, AT koeling, AT torsies achter, AT fusees, rondom AT remmen, rembekrachtiger en AT velgen.
Rode koni's staan op het verlanglijstje.
Ook de AT draadboom en tellerwinkel worden gebruikt
Dus alleen de looks van de 4 blijven behouden.

Voor de toekomst van het andere blokje had ik het volgende in gedachten.
Grotere inhoud van 1565cc indien mogelijk (C3L bussen en zuigers), hybride turbo, blueprint en geflowde kop. Injectiesysteem is erg aantrekkelijk maar dat laat ik maar uit m'n hoofd, want dat zal wel te moeilijk worden.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De GTT onderdelen zullen hopelijk over twee weken beschikbaar zijn :)
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de tuimelaaras van de AT er uitziet, met de bougies in het midden...
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Nou, das niet zo veel bijzonders, maar wil wel een keer een fotootje maken als je het zo graag wilt zien.
Verder hier nog ff een gesoepte foto van hoe m'n 4tje er ongeveer uit moet komen zien

[img]http://home.planet.nl/~gover254/gallery ... c/at01.jpg[/img]

:p 8)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Matijs schreef:De GTT onderdelen zullen hopelijk over twee weken beschikbaar zijn :)
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de tuimelaaras van de AT er uitziet, met de bougies in het midden...
er zijn 2 tuimelaarassen.
de crossflowkop zit ook wat anders in elkaar (vooral klepposities) dan een gtt kop.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dat de kleppen anders zitten is mij bekend, en dat het een crossfow kop is intigeert mij enorm >-)
Vandaar dat ik ook even wil weten hoe dat dan met de tuimelaars zit. Dubbele tuimelaaras dus, juist.

@ Robert:
Hoe staat het trouwens met de ontwikkelingen rond de nokkkenas waar jij de laatse tijd mee bezig was? Al iets werkends kunnen produceren?
En heb jij ook gegevens van een R5 Turbo nokkenas? Is dat niet gewoon een prima (doch prijzige?) optie? Hadden de Turbo's met meer vermogen (bijv. de Cevennes) misschien ook nog aangepaste nokkenassen? Ik weet dat de Tour de Corse versie een andere intercooler en wat kleine aanpassingen had, maar ik kan me voorstellen dat er bij de 220 en/of 250 pk versies wel wat meer versleuteld werd. Heb ik nog wel ergens informatie over, maar ik kan me zo niets herinneren over nokkenassen....
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ben nog niet veel verder.
er kwam nog eea tussen enzo.
ik heb in feite de r5turbo nokkenastiming na laten maken.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

na laten maken is dus goedkoper dan een R5T nokkenas kopen? Of is het meer een kwestie van niet kunnen vinden? Is dat trouwens een beetje een avontuurlijk stokkie, of ben je nog op zoek naar meer?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

een r5t nokkenas moet je weer verbouwen omdat daar de
waterpomppoelie van de at niet op zit.
deze was nog iets wilder (inlaat 10 deg later dicht) dan de r5t as.

Een as verslijpen is plm 150 uero's.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik heb je bestandje nog niet gehad robert
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

*ow* das waarook.
heb em niet hier, dat komt maandag wel.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

robert schreef:een r5t nokkenas moet je weer verbouwen omdat daar de
waterpomppoelie van de at niet op zit.
Past er geen waterpomp van een GTT of R5T op die AT kop dan?
robert schreef: deze was nog iets wilder (inlaat 10 deg later dicht) dan de r5t as.

Een as verslijpen is plm 150 uero's.
Dank voor de info. Ik ben benieuwd naar de testresultaten :)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Matijs schreef: Past er geen waterpomp van een GTT of R5T op die AT kop dan?
heb je wel eens gezien hoe zon blok ingebouwd zit?
Aan de distributiekant heb je geen plek omdat je dan door de caross heen moet en het interieur binnengaat.

De nokkenas wordt gebruikt om de vsnarenbende aan de vliegwielkant te krijgen.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Owja, da's waar ook :lol: |:
Heb ik bij m'n GTT geen last van (I) Ik zit een plan uit te broeden om de R5T/AT crossflow kop op een GTT blok te zetten. Maargoed, laat ik eerst maar eens zien dat ik dat ding nu uberhaupt rijdend krijg :p Nokkenassen en spruitstukken spoken door mijn hoofd...
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Hoeveel denk je dan te gaan winnen met zo'n crossflow kop?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nou als je het simpel gaan bekijken hier even een paar fackts:
at:
turbo druk o,4 bar
heeft de carburateur voor de turbo,geen intercooler
het mengels gaat dus door de turbo voor het in de motor komt
bij deze setup heeft de motor 110 pk
gtt:
deze motor heeft een drukvul carburateur en een intercooler
bij een standaart turbodruk van 0.7 bar geeft de moter in deze setup 115 pk(ph 2 120)
de lucht wordt dus gekoeld voor het de carburateur in komt dus een veel hogere maat van vulling
dus hoger rendement

het bijna gelijke vermogen van de alpine turbo is voornamelijk te wijten aan de crossflow kop
zou je het systeem gelijk brengen aan de gtt zou je op de ca 130 pk komen als het al niet hoger is
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

That's what I'm thinking 8)
De kleppen van een R5T of AT zijn bijvoorbeeld veel groter.
Bovendien kan je met een R5T inlaatspruitstuk meteen overstappen naar multipoint injectie.
Biedt een hoop perspectieven, maar het is alles of niets, je zit meteen vast aan een ander inlaat- en uitlaatspruitstuk, die zal je op maat moeten maken.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

en welke zuigers zou je er dan in gaan zetten?die van de AT hebben echt een klotedesign.

en ik weet niet wat gtt zuigers icm een alpine kop doen...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

je kan bij meca parts gewoon zuigers met een platte kop bestellen
maar bij sommige tunners draaien ze ook wel een ander motief in het dakje van de zuiger
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

r5alpine-turbo schreef:en welke zuigers zou je er dan in gaan zetten?die van de AT hebben echt een klotedesign.

en ik weet niet wat gtt zuigers icm een alpine kop doen...
Goede vraag. Dat zijn problemen waar nog antwoorden bij moeten worden bedacht. Daarvoor zal ik me eerst verder in de materie moeten verdiepen. En daar heb ik nog tijd genoeg voor, want voorlopig heb ik nog geen budget voor een dergelijk project...
Maar ik nodig iedereen uit gezellig mee te denken :)

@Sfen:
Heb jij info over de mogelijkheden w.b.t. zuigers? Ik hoef natuurlijk niet helemaal zelf het wiel uit te gaan vinden. Ik weet dat Robert bijvoorbeeld ook al veel onderzoek heeft gedaan naar de mogelijkheden van de AT motor.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:nou als je het simpel gaan bekijken hier even een paar fackts:
at:
turbo druk o,4 bar
heeft de carburateur voor de turbo,geen intercooler
het mengels gaat dus door de turbo voor het in de motor komt
bij deze setup heeft de motor 110 pk
gtt:
deze motor heeft een drukvul carburateur en een intercooler
bij een standaart turbodruk van 0.7 bar geeft de moter in deze setup 115 pk(ph 2 120)
de lucht wordt dus gekoeld voor het de carburateur in komt dus een veel hogere maat van vulling
dus hoger rendement

het bijna gelijke vermogen van de alpine turbo is voornamelijk te wijten aan de crossflow kop
zou je het systeem gelijk brengen aan de gtt zou je op de ca 130 pk komen als het al niet hoger is
Volgens mij staat de AT in de boekjes als zijnde 95PK!
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

nope: 110 pk voor de AT, 93 pk voor de A
rev it like a rental
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als GTT zuigers niet boven de cilinderbus uitsteken, lopen ze ook niet tegen een AT kop aan.
GTT zuigers passen beter in een AT dan AT zuigers.
De compressieverhouding veranderd bijna niet. Dat hebben we in een eerder topic al berekend.

Dat was het topic waar iemand Cj1 (ehhh das toch de niet-turbo 1400cc "GTT") zuigers in een GTT wou zetten.
Die zuigers zijn nog beter van vorm (platter). Ook hier blijft de compressieverhouding ongeveer hetzelfde.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

C1J, maar de GTT is ook een C1J.
En nee, de zuigers van een gtt komen niet boven het blok uit. De GTT cilinderkop heeft platte squish-vlakken die gelijk liggen met de onderkant van de kop.

Hoeveel vermogen heeft jouw super AT met injectie (en intercooler?) eigenlijk Robert?
Plaats reactie