Opgevoerde Renault motor in Volvo340 Het turbo virus broeit.

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Dat geeft nie hoor :wink: .
Zoals je al zei ieder zijn hobby.

En zoals ik al had uitgezocht.
Zie voorgaande blz.
Past een GTT blok eigenlijk niet.
En een Volvo/Alpine blok aleen met heel veel kunst en vliegwerk.(En extra geld.)

Maare ik gebruik overgens geen dubb. weber.
Ik heb het mischien niet echt duidelijk neergezet.
Maar ik gebruikte het als voorbeeld. :D
Dat was trouwens een renault "1300" :D maraton blok uit een rally daf 66.
Als carb ga ik een R5 Alpine 2 traps carb. gebruiken.
(Wat meer koppel onderin.)
Gr.N nokkenas kost mij 160 euro. :beer:


En kwa pk's scheeuw ik niet direct van alles bijmekaar.
Maar schat ik voorzichtig.
Dan kan het altijd nog meevallen.
En wacht de testbank af.

Das wat eens wat anders als de gemiddelde GTI,GSI sjonnie. :p (Effe een stereotypetje)
Die je soms hoort over zijn remus,of K&N filter.
"Effe optellen!" filtertje 15 pk's,remus+spegetti 20 pk.
"nou ik heb toch wel opgetelt 180 pk's bijmekaar" :lol:

No hard feelings :D .

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Abeltje vergeet de vario ook denk ik, zou nog best wel es leuk kunnen worden GT vs. 340 bij het stoplicht. :)

D'r was toch ook een Daf66(?) met alpineblok wat in Drachten veel sprintte?
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

:lol: Daar komt ie mischien nog eens achter dan. :lol:
Met mijn standaard blok met 71 pk ging ik al golf4 TD(rooie)I's voorbij bij het stoplicht vandaan.
En da vonden ze nie leuk :( >-) :lol: .
maar boven de 120 was het feest een beetje afgelopen.
En hij loopt ook best wat toeren op de snelweg 4500 rpm 120 km/u

Ik laat voor 90 (pl)euro mijn radiator reviseren en er word een ander koperen koelblok ingezet.
Die van een 340 1.6 diesel.
(is ook een Renault blok :p )
Deze is net zo dik maar heeft 2 x zoveel koelkanaaltjes.
En bij hetzelfde bedrijf haal ik een nwe oliekoeler.
Aangezien ik niet weet wat er gebeurd is met de oude.
Voor hetzelfde geld zit er metaal gruis in. :(
En ik kan een mooiere pasmaat uitzoeken.

Maare aangezien ik wat zuiniger ben geweest als verwacht.
had ik nog een vraag aan de motor tuning goeroes hier. :D
Ik laat alles balanceren bij technotrans in Veendam.
Dus poelie/krukas/vliegwiel/drukgroep.

Dus zou het bij mijn traploze automaat iets uitmaken als ik mijn vliegwiel een stuk laat afdraaien?
Hij weegt nu iets van 5.5 kg.
Daar zou volgens mij best 1 kg van af kunnen zonder dat ie te beroert gaat lopen stadionair.
Maar ik gebruik dan wel al een Gr.N nokkenas.

Duzzz. ik weet het even niet meer. :wink:


Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Renault vliegwielen zijn standaard al ergens rond de 4 kilo dacht ik, dus denk dat dat wel moet lukken.

Zal ook wel een beetje effect hebben denk ik, misschien wat eerder wheeslpin 8)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Das mooi Steven! (Y)

Ik zal morgen bij Eggens het vliegwiel op een digitale weger zetten.
Dan kunnen eens berekenen wat er afkan.
Ik heb em zelf op een analoge weegschaal gezet.
Dus erg precies kan dat niet zijn.
Mischien zit dat toch dichter die 4 kg weer jij het over had.

Kheb de Digicam dit weekend aan de praat gekregen.:)
Dus ik maak ook fotos Bij Eggens morgen als ik de krukaspoelie/krukas/vliegwiel/drukgroep bij hem ophaal morgen.
Deze onderdelen breng ik naar technotrans in Veendam om te balanceren en het vliegwiel af te draaien.

Ik ben net klaar met de ombouw en revisie van de Alpine 32Dir58T carberateur.
Het is erg netjes geworden. :)
Ik ga er nog fotos van schieten.
Dan maar eens kijken wat ie doet op een opgevoerde renault C 1400 zonder crossflow kop.(Spannend! :p )

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou ik heb de krukas en toebehoren naar Technotrans gebracht.
Van het vliegwiel gaat zoiezo 1kg af. :)
Begin volgende week haal ik het spul weer op.
Ben vanavond nog wat bezig om de motorruimte te spuiten.
En de oude "verrotte" uitlaat eronder weg te flexen. >-)
Ook vervang ik de primaire CVT bak nog even van de week.

Dit weekend bouw ik met een kameraad (Die meer verstand heeft van elektronika dan ik :D )
De onsteking om naar contactpunten en verbouwen we de bedrading van de CVT.



Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nog iets van een weekje sleutelen!
En dan hoop ik klaar te zijn met de operatie. :beer:

Ik heb toch op het laatste maar afgezien van het afdraaien van het vliegwiel.
Omdat mijn volvo een centrufigaal koppeling heeft.
Dit houdt in dat ie bij een bepaald toerental door gewichtjes vanzelf aangrijpt.
En als ik bij stadioniar zo'n beroert lopende motor heb werkt dat natuurlijk niet zo mooi.

De motor is bijna inmekaar.
Wat is ie mooi! :worship:
En de tuimelaarsas van een GTT die ik nog had liggen past perfect en is een grote verbetering tenopzichte van de std.tuimelaarsas.
En het zal ook wel goedkomen met de nokkenas.
Sodemieter!
Er had ook niet veel meer kleplift tegenaan gemoeten.
De veren zitten "net" niet te ver ingedrukt. :)

Ik moet er morgen aleen de Alpine oliepomp komen brengen.
Omdat de std. pomp te lang is om in het carter passen.
En de ander past weer niet tussen de schotten door.
Desnoods heb ik mijn "oude" caterpan nog.

Voor de rest moet ik het onderblok weer opnieuw rood verven met 2 componenten lak en goede grondverf.(met fosfor?)
Want de Hammer-rite laat na in de wasmachine te hebben gezeten los. :D

De motorruimte is nagenoeg klaar.
Moet nog wat kleine dingen terugbouwen.
Ook het subframe is weer netjes in kleur.

Morgen zal ik de primaire CVT bak ook vervangen.
Omdat ie toch al wat gaar was.
En omdat ik een mooiere heb liggen. :)

En dit weekend de bedrading van de cvt en onsteking aanpassen.
En mischien ook nog de extra klokjes inbouwen.

Weet iemand mischien ook hoe ik een paar fotos hier op de site krijg?
Ik heb er imiddels zat. :)


Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Er is een algemene uploadpage, maar die ligt momenteel ff plat

Mail ze maar ff naar mij, prak ik ze wel online.

Ben benieuwd...
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Thanks man! (Y)
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

We zijn tegen het eerste probleem aangelopen.
De kleinere carterpan met schotten past nie. :(

Ik had er wel de goede pomp bij maar de pijlstok deed nu weer lastig :evil: .
Dus gooi ik er de std. carterpan onder en draai een temp.sensor in de carterstop. :D
Mischien las ik later er nog schotten bij in.

Ik pleur er morgen een mooie "verse" primiare bak onder en dan kan de cvt er ook weer tegenaan.

komende maandag haal ik een nwe oliekoeler van een volvo 940 turbo en ga ik naar de dealer voor een set nwe koelslangen uitlaat en nylon glijbusje voor de schakelstang.

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

je heb dus een carterpan van een 5 alpine met schotten liggen?
zo ja wat kost die?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

PM on the way. :wink:
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Toppie! >-)
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

stevie is oke olee oleeeeee
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
laguna2
Berichten: 328
Lid geworden op: do 13 jun 2002 9:22
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ziet er netjes uit andries!!!!

Zo'n kleppendeksel heb ik hier ook nog liggen in dezelfde kleur!!! >-)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Dankje! :p
Nog een week aan de slag en dan zaterdag de nwe motor erin. 8)

Ik heb nu dat ding eens laten zandstralen.
Dat scheelde mij een hoop gedoe met schuurpapier en staalborstels

En dat meeeen je niet. :D
moptip velgenspray poweh! :lol:

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
laguna2
Berichten: 328
Lid geworden op: do 13 jun 2002 9:22
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Klopt... en NIET hittebestendig!
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Het blijft anders best een tijd zitten hoor.
:wink:
De motor word op zijn hoogst 100 C. :smoke:
Ik had nog wat oude verf over :D
En ach dan zal ik over een jaartje ander spul gebruiken.

greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Ik had een klein ongelukje. :p
Tijdens het tussendoor opruimen is er via de werkbank een sleutel dopje in mijn nwe. eindemper gerold. :D
Deze had ik tegen de werkbank aangezet.
floeps! :(

Dus heb ik een flex in mijn nwe. einddemper gezet omdat ik ook geen gerammel wil hebben onderweg he?
mooi aan de bovenkant een "flap" gemaakt.

Boutje en ook nog alle glaswol verwijderd.
En hij is door een maat weer mooi dicht gelast. :beer:
En de Kat. is ook schoon leeg geramd dus ik denkt dat ie straks mooi gaat knetteren. :p

De motor is klaar maar het duurd allemaal even wat langer omdat ik nu voor 2 weken wat werk heb. :)
S'avonds ga ik nu rustig door. 8)
Inkomsten voor alles toch?

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

je bent iig goed bezig!!!

in de AW stond eens een gozer tijdens klokje rond en die had een Volvo 3serie club opgericht.

al lid daarvan?
Mrtn = Maarten
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Lache projectje hoor :)
Ben benieuwd wat het doet als hij af is (Y)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Jazekers ben ook al lid van Volvo 300 club.

Ik zal morgen de motor ophalen en in mijn schuur weer helemaal opbouwen.
En alle beugels en losse dingen weer netje zwart spuiten.

Ook moet ie weer geverft worden want de eerste keer heb ik het toen nog losse onderblok in de Hammer-rite gezet.
Maar toen de cil-bussen eruit gingen is alles aan de binnenkant gezandstraalt.
Dus ging ie 2 uur de "wasmachine" in.
Met gevolg dat alle verf zowat loshangt.

Ik heb als tip gekregen dat ik een grondverf op fosfor basis moet gebruiken en daarna een 2 componenten kleurlak eroverheen moet kwasten.

Iemand ervaring met goede (motor) verf? :p

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Motip heeft er wel speciale bussen voor. Alleen niet veel kleuren, maar ik zou em toch zwart spuiten
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Hee die steven.

toevallig die hitte bestendige spuitbussen?
Of die bussen voor de remklauwen? :p
Ik heb er mijn nwe uitlaat al met een paar oude zwarte hitte bestendige motip bussen. :D
ik denk dat ik het toch bij rood hou.
Ik hou hem wel genoeg schoon door hem af en toe met de hogedruk schoon te blazen.:wink:

Trouwens.
Ik heb em ook binnen. :)
Ik zal wat foto's maken.
De eindmontage doe ik zelf. :smoke:
Maar het blok ziet er weer strak uit. :worship:

De kop is aleen niet geflowd en heeft geen grotere kleppen gekregen.
Dat bewaar ik voor de volgende keer. 8)
(Dit heeft me gloeiendegloeiende weer even genoeg gekost. :D )

Greets Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

hallo allemaal.

gisteren mijn verjaardag feestje gevierd. :beer:
Nogal laat geworden maar eruug gezellig.
Maar ik typ nogal moeizaam deze middag.:lol:
Ben 8 apr. 23 jr geworde. 8)

Mare het werk dat ik had is weer afgelopen na 2 weken.
Dus ik heb weer wat poen verdient :wink:
Dus ik heb weer de tijd om te sleutelen.
De oliedruk sensor die Eggens nieuw leverde past nie.(hij is net te groot)

En nou dacht ik er dan 1 van een GTT te gebruiken.
Maar loopt er dan geen pijpje verder naar de turbo?

En heeft iemand ervaring met een grotendeels
std. blok die op een compr.verhouding zit van 10,5:1?
Gaat dit goed komen?
Behalve dat ik dan 98 mlv moet tanken.

En zou ik andere bougies moeten gebruiken?
Met een andere warmte graad.(Mischien platina bougies van een GTT?)

Ik heb nu "warme" bougies die worden voorgescheven door renault voor dit type motor.
Deze motor zit std. op 9,2:1 compr. verhouding en is nu naar 10,5:1 gebracht. :p

Wat ik me dus afvraag is dat het risico van te "warme" bougies voor deze motor opweegt tegen de aanschaf van een "kouder" type die dus volgens de boeken die ik nu lees in het ergste geval te sterk vervuild raken.(ze kunnen zichzelf niet schoonbranden.)
terwijl te "warme" bougies ernstige motorschade kunnen veroorzaken. :((gaten in zuigers enz.)

Wie mij wijzer kan maken mag het zeggen. :worship:

Ik bouw er trouwens weer gewone contactpunten op vanwege de nokkenas.(Beetje makkelijker vervroegen enz.
Ik weet niet of dit nog van invloed heeft op de bougie keuze. :D

Ik weet alleen dat Daf destijds een marraton opvoersetje leverde voor de DAF 55 1100 die de compr. naar 10,5:1 bracht en dat dit prima ging.
Maar de boring/slag is ook weer wat anders aan dit blokje.

Maar of hier andere bougies bij zaten weet ik niet.
Maar de boring/slag is natuurlijk ook weer wat anders.


So anybody WWhelp!(bert visser) :lol:
Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Ik heb een gesprek gehad met Eggens over de bougies.
Die heeft me weer wat gerustgesteld.

Ik heb nu dan een compr. van 10,5:1 maar
de bougies koelen bij mij ook weer wat meer omdat de inl. klep iets verder en langer openstaat.
Maar ik zal de bougies bij het inrijden zekers in de gaten houden.
hopelijk krijgen ze een mooie koffie met melk kleur.

Ook heb ik bij de renault dealer een setje bobine/bougie kabels besteld.
Omdat ik de volvo kabels toch niet echt best vind.

Ook heb ik net voor 50 euro 2 nieuw in doos volvo GT achterdempers gehaald. (Y)
Daar wouden ze dus graag vanaf bij de volvo Dealer in Groningen.
En achter werden ze net wat minder.
Ik bestel denk ik later GT dempers voor voor.

Ook haal ik vanmiddag 2 componenten lak op.
Met een "zure" grondlak erbij.
de kleur wordt rood met "iets" zijde glans.
Dan kan ie mooi glimmen. :worship:
Zal een paar mooie before/After foto's maken. :foto:


Dus als ik het Steven lief vraag komen ze er nog bij te staan. (F) :lol: .

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

ga alsjeblieft niet met lood vervanger rijden dat is echt troep..... gewoon euro 98 brand veel beter en minder heet!!!!!. en ja daar kunnen je kleppen wel tegen zittingen en geleiders ook. mlv is echte bagger. :(
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

wat moet je dan gebruiken om het lood wat je niet meer hebt te compenseren?
die smerende werking mis je toch wel
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

niks...... dat wat ze verkopen is zo goed als geld klopperij. gewoon ongelood 98 gaat hij het langste mee heb ervaring en testen gedaan ( mijn toen malige gtt liep stuk op mlv ) ben toen naar shell in amsterdam geweest .naar lang zeuren en heb toen een laborant gesproken en heb toen met klapperende oren gestaan ....de shell aansprakelijkstellen kost dan wel heel veel geld :lol: :lol: maar hij gav mij wel gelijk mlv pingelt eerder ontbrand anders ,brand heter .
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Okay dan!

Daar staan mijn oren ook even van te klapperen Jeroen! :(
Wat nou als we als RTC de shell aanklagen? :D

Nou dat zou dan mooi makkelijk zijn.
Niets geen gek&%t met flesjes enz.
En de slang van super 98 past zo in de tankschacht.
Ik tankte al 98 met mijn oude blokje en dat ging prima.
Hij liep op de snelweg met mijn C0 afstelling dan wel wat zuiniger. :lol:


Trouwens bij Zwitserland in de buurt heb ik op de autbahn eens duitse V power 100 octaan getankt maar dat ging helemaal mooi de bergen op daar. :p

Greets
Andries
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

in duitsland heb je de 100 oktaan dat is al een stuk beter. hier in kaas land is het oude pura waar ze niet van af komen
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Het begint er weer wat op te lijken! :D
Alles om de motor zit er ook weer op.
(Op nog wat kleine dingetjes na.)
Als het allemaal meezit kan de motor er komend weekend weer in! :p

ssspannent! :D
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Hallo allemaal.

Ik zit te denken om volgend jaar of wat nog een Renault Express er bij te nemen. :)
Mooi op grijs kenteken en een GTT F1 blokje erin lepelen of een volvo 1.7i turbo. :p
Ik heb het motor swappen nu een beetje te pakken. :wink:
En de GT turbo acceleratie kriebelt nog wel een beetje hoor. :wink:
Dan kan ik die mooi voor woon en werk verkeer gebruiken.
En s'winters.

Dan kan ik mijn 340 als 2e auto verzekeren.
En hij is dan 15 jaar oud en dan schijn je hem als "klasieker" te kunnen verzekeren mits je hem als tweede auto gebruikt.
Aleen heb je dan Km limiet van 4000 km in het jaar.
Maar hij is dan wel weer allrisk verzekerd en op zijn taxatie waarde.

Nouja ik zal eerst de volvo in dit weekend weer laten rijden denk ik.

Greets
Andries
Laatst gewijzigd door GTTprutser op do 22 apr 2004 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie