waar o waar watertempsensor

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

ik ben bezig om een extra temperatuur meter in te bouwen voor de koelvloeistof temp.

nu is de vraag welke gaat naar het dashboard.
degene met de vierkante stekker aan de zijkant is voor het lapmje van het dashboard. maar waar zit de meter zelf op aangesloten.
rechts onderaan de vriekante aansluiting zit ooknog een ronde aansuiting met sensor, maar welke is het.
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

niemand die ff in ze haynes boek kan loeren?
dennis16v schreef:ik ben bezig om een extra temperatuur meter in te bouwen voor de koelvloeistof temp.

nu is de vraag welke gaat naar het dashboard.
degene met de vierkante stekker aan de zijkant is voor het lapmje van het dashboard. maar waar zit de meter zelf op aangesloten.
rechts onderaan de vriekante aansluiting zit ooknog een ronde aansuiting met sensor, maar welke is het.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Iedereen was op meeting, dus daarom heb je niet echt snel antwoord.
Ik neem aan clio 16V toch? Ik weet die alleen voor de GTT te vinden...
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

in de elektrische schema's uit vraagbaak van Olving staat een ronde sensor
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Gaat om een F7P neem ik aan??

De sensor voor de meter en het lampje is meestal een combi sensor. Dus zowel lampje als meter worden door 1 sensor gestuurd..is 2 polig, en heeft een bruine stekker.

De sensor voor de ECU heeft een witte stekker. Zo zit het bij de 19 16V...en gok dat de clio niet veel zal afwijken (hoewel ik ook wel eens 3 sensoren op thermostaathuis van clio gezien heb???)
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

voor zover ik weet. is de vierkante witte stekker degene die naar de ecu doorzend, en ook het lampje in het dash.

blijft de vraag welke is dan van de meter zelf, want dat is een andere, en de vraag wat doet de 2e sensor op t blok.

dus 1 bovenop met een ronde stekker.
1 degene met de 4kante stekker die schuin op de zijkant zit, en
3 1 die daaronder zit aan de achterkant van het blok. zegmaar boven de startmotor.
bij 1 van de slangaansluitingen.


en idd van een 16v. williams watever.

Bart V schreef:Gaat om een F7P neem ik aan??

De sensor voor de meter en het lampje is meestal een combi sensor. Dus zowel lampje als meter worden door 1 sensor gestuurd..is 2 polig, en heeft een bruine stekker.

De sensor voor de ECU heeft een witte stekker. Zo zit het bij de 19 16V...en gok dat de clio niet veel zal afwijken (hoewel ik ook wel eens 3 sensoren op thermostaathuis van clio gezien heb???)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

hmm toch 3 sensoren dus...dan weet ik het ff niet zo 1 2 3 :@
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

F7P heeft 2 koelvloeistoftemperatuur-sensoren.

Ze zitten allebei op hetzelfde huis geschroefd vlakbij elkaar. Aan de vliegwielzijde van de motor/ linkerzijde cilinderkop in rijrichting.

Het onderste exemplaar...
De sensor waar de "injector"stekker op zit geeft een temperatuursignaal naar de ECU. Ik raad je aan daar af te blijven.

Het bovenste exemplaar...
De andere sensor met een snelkoppeling geeft een signaal naar het meterpaneel en fungeert als schakelaar voor het temperatuurwaarschuwingslampje. Hierop kun je wel aftakken.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

^^^^
[EDIT]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Toch zie ik soms 3 sensoren zitten op een F7P als deze voorzien is van een wat langer thermostaathuis waar ook meteen overloop en kachelslang aanzit....

Waar is die 3e voor dan??? alle 3 zijn het 2 polige sensoren..

Ikzelf zou dan denken:

- Sensor ecu
- Sensor (schakelaar) lampje ( 2 polig, 1 stuurspanning 1 massa)
- Sensor meter (variabele weerstand ( ook 1 massa pool en 1 stuurspanningspool)

Zouden er later soms 2 aparte sensoren voor lampje en meter gebruikt zijn omdat massa via behuizing en/of 2 in 1 niet betrouwbaar was???
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

zoiets moet t zijn.
de bovenste is duidelijk de 2e met injector aansluiting gaat naar de ecu. gaat dan de bovenste ook naar de meter zelf?

en dan natuurlijk nog. wat doet de onderste...
die zit minder in het oog, en loopt precies langs een koelwaterslang meer naar de achterkant.

oja heb een williams motor dr inzitten, maar zit ook bij een 16v.


Bart V schreef:Toch zie ik soms 3 sensoren zitten op een F7P als deze voorzien is van een wat langer thermostaathuis waar ook meteen overloop en kachelslang aanzit....

Waar is die 3e voor dan??? alle 3 zijn het 2 polige sensoren..

Ikzelf zou dan denken:

- Sensor ecu
- Sensor (schakelaar) lampje ( 2 polig, 1 stuurspanning 1 massa)
- Sensor meter (variabele weerstand ( ook 1 massa pool en 1 stuurspanningspool)

Zouden er later soms 2 aparte sensoren voor lampje en meter gebruikt zijn omdat massa via behuizing en/of 2 in 1 niet betrouwbaar was???
Plaats reactie