ik ben bezig om een extra temperatuur meter in te bouwen voor de koelvloeistof temp.
nu is de vraag welke gaat naar het dashboard.
degene met de vierkante stekker aan de zijkant is voor het lapmje van het dashboard. maar waar zit de meter zelf op aangesloten.
rechts onderaan de vriekante aansluiting zit ooknog een ronde aansuiting met sensor, maar welke is het.
waar o waar watertempsensor
niemand die ff in ze haynes boek kan loeren?
dennis16v schreef:ik ben bezig om een extra temperatuur meter in te bouwen voor de koelvloeistof temp.
nu is de vraag welke gaat naar het dashboard.
degene met de vierkante stekker aan de zijkant is voor het lapmje van het dashboard. maar waar zit de meter zelf op aangesloten.
rechts onderaan de vriekante aansluiting zit ooknog een ronde aansuiting met sensor, maar welke is het.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Iedereen was op meeting, dus daarom heb je niet echt snel antwoord.
Ik neem aan clio 16V toch? Ik weet die alleen voor de GTT te vinden...
Ik neem aan clio 16V toch? Ik weet die alleen voor de GTT te vinden...
Gaat om een F7P neem ik aan??
De sensor voor de meter en het lampje is meestal een combi sensor. Dus zowel lampje als meter worden door 1 sensor gestuurd..is 2 polig, en heeft een bruine stekker.
De sensor voor de ECU heeft een witte stekker. Zo zit het bij de 19 16V...en gok dat de clio niet veel zal afwijken (hoewel ik ook wel eens 3 sensoren op thermostaathuis van clio gezien heb???)
De sensor voor de meter en het lampje is meestal een combi sensor. Dus zowel lampje als meter worden door 1 sensor gestuurd..is 2 polig, en heeft een bruine stekker.
De sensor voor de ECU heeft een witte stekker. Zo zit het bij de 19 16V...en gok dat de clio niet veel zal afwijken (hoewel ik ook wel eens 3 sensoren op thermostaathuis van clio gezien heb???)
voor zover ik weet. is de vierkante witte stekker degene die naar de ecu doorzend, en ook het lampje in het dash.
blijft de vraag welke is dan van de meter zelf, want dat is een andere, en de vraag wat doet de 2e sensor op t blok.
dus 1 bovenop met een ronde stekker.
1 degene met de 4kante stekker die schuin op de zijkant zit, en
3 1 die daaronder zit aan de achterkant van het blok. zegmaar boven de startmotor.
bij 1 van de slangaansluitingen.
en idd van een 16v. williams watever.
blijft de vraag welke is dan van de meter zelf, want dat is een andere, en de vraag wat doet de 2e sensor op t blok.
dus 1 bovenop met een ronde stekker.
1 degene met de 4kante stekker die schuin op de zijkant zit, en
3 1 die daaronder zit aan de achterkant van het blok. zegmaar boven de startmotor.
bij 1 van de slangaansluitingen.
en idd van een 16v. williams watever.
Bart V schreef:Gaat om een F7P neem ik aan??
F7P heeft 2 koelvloeistoftemperatuur-sensoren.
Ze zitten allebei op hetzelfde huis geschroefd vlakbij elkaar. Aan de vliegwielzijde van de motor/ linkerzijde cilinderkop in rijrichting.
Het onderste exemplaar...
De sensor waar de "injector"stekker op zit geeft een temperatuursignaal naar de ECU. Ik raad je aan daar af te blijven.
Het bovenste exemplaar...
De andere sensor met een snelkoppeling geeft een signaal naar het meterpaneel en fungeert als schakelaar voor het temperatuurwaarschuwingslampje. Hierop kun je wel aftakken.
Ze zitten allebei op hetzelfde huis geschroefd vlakbij elkaar. Aan de vliegwielzijde van de motor/ linkerzijde cilinderkop in rijrichting.
Het onderste exemplaar...
De sensor waar de "injector"stekker op zit geeft een temperatuursignaal naar de ECU. Ik raad je aan daar af te blijven.
Het bovenste exemplaar...
De andere sensor met een snelkoppeling geeft een signaal naar het meterpaneel en fungeert als schakelaar voor het temperatuurwaarschuwingslampje. Hierop kun je wel aftakken.
Toch zie ik soms 3 sensoren zitten op een F7P als deze voorzien is van een wat langer thermostaathuis waar ook meteen overloop en kachelslang aanzit....
Waar is die 3e voor dan??? alle 3 zijn het 2 polige sensoren..
Ikzelf zou dan denken:
- Sensor ecu
- Sensor (schakelaar) lampje ( 2 polig, 1 stuurspanning 1 massa)
- Sensor meter (variabele weerstand ( ook 1 massa pool en 1 stuurspanningspool)
Zouden er later soms 2 aparte sensoren voor lampje en meter gebruikt zijn omdat massa via behuizing en/of 2 in 1 niet betrouwbaar was???
Ikzelf zou dan denken:
- Sensor ecu
Zouden er later soms 2 aparte sensoren voor lampje en meter gebruikt zijn omdat massa via behuizing en/of 2 in 1 niet betrouwbaar was???
zoiets moet t zijn.
de bovenste is duidelijk de 2e met injector aansluiting gaat naar de ecu. gaat dan de bovenste ook naar de meter zelf?
en dan natuurlijk nog. wat doet de onderste...
die zit minder in het oog, en loopt precies langs een koelwaterslang meer naar de achterkant.
oja heb een williams motor dr inzitten, maar zit ook bij een 16v.
de bovenste is duidelijk de 2e met injector aansluiting gaat naar de ecu. gaat dan de bovenste ook naar de meter zelf?
en dan natuurlijk nog. wat doet de onderste...
die zit minder in het oog, en loopt precies langs een koelwaterslang meer naar de achterkant.
oja heb een williams motor dr inzitten, maar zit ook bij een 16v.
Bart V schreef:Toch zie ik soms 3 sensoren zitten op een F7P als deze voorzien is van een wat langer thermostaathuis waar ook meteen overloop en kachelslang aanzit....
Ikzelf zou dan denken:
- Sensor ecu