Ik had iets vaags met de Clio 16v van mijn vriendin.
Gisteren reden we rustig en ineens hoorde ik een harde tik en kon ik mijn pook niet meer uit de versnelling halen, de bak stond vast ofzo.
Ik heb het contact maar uitgezet want ik kreeg de pook er met geen mogelijheid uit. Na even te hebben gewacht en een paar keer de koppeling te hebben ingetrapt kon ik de pook weer in zijn vrij krijgen en zijn we verder naar huis gereden.
Maar nu had mijn vriendin vanonchtend weer hetzelfde euvel en durft er niet meer mee te rijden.
Wat zou dit kunnen zijn?
Het lijkt er trouwens op dat het alleen gebeurd als het buiten ijskoud is.
Help! Clio 16v versnellingsbak doet raar.
-
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
- Locatie: Heerenveen auto:
Kijk eens of er wel genoeg bakolie in zit.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Goed idee ik was al van plan de bakolie te vernieuwen meteen.RobertR19 schreef:Kijk eens of er wel genoeg bakolie in zit.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
wellicht aan revisie toe... tsjing tsjing
-
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
- Locatie: Heerenveen auto:
Misschien wel je drukgroep.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Hoe kan ik dit testen ofzo???RobertR19 schreef:Misschien wel je drukgroep.
Nog iets verleden keer had mijn vriendin al dat ze de koppeling intrapte en heet leek of die bleef hangen want dan stond er ineens geen druk meer op de koppelingpedaal. Daarna hoorde ze hem weer terugschieten na een paar keer intrappen en kon ze weer koppelen.
Zou dit nou de bak zijn of iets met de koppeling???
Zou dit nou de bak zijn of iets met de koppeling???
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Mischien iets eenvoudigs, zoals je koppelingspedaal en/of koppelingskabel, aan het pedaal zit een of ander stelmechanisme wat mischien versleten is ofzo.
Afgeschuurde tandjes, dat kan. Ollie had dat ook eens. Maar raar dat je dan wél weer kan schakelen na een poos, maar dat is nog mogelijk, maar of 't dat is?
Als de koppeling niet vrijkomt lukt het ook niet hé, daarbij had ie een rare koppeling een paar keer zegt ie.
Nee ik krijg de pook juist niet uit de versnelling.Ollie schreef:Hij heeft toch het probleem dat hij de pook soms helemaal niet meer in de versnelling krijgt, dus daar kan het volgens mij niet echt aan liggen toch?!
Lezen heren.
Hij schrijft dat de auto IN de versnelling blijft staan en hij het er met geen mogelijkheid UIT krijgt.
Lijkt mij een probleempje in de bak. Schakeltangen wat blokeren ofzo?
Ben (nog
) geen bak specialist. Maar denk niet dat het iets simpels is. Maar ik zou beginnen met het af laten van je bak olie. En goed kijken of daar misschien enorm veel ijzerdeeltjes bij zitten.
suc6
Hij schrijft dat de auto IN de versnelling blijft staan en hij het er met geen mogelijkheid UIT krijgt.
Lijkt mij een probleempje in de bak. Schakeltangen wat blokeren ofzo?
Ben (nog

suc6
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Dat ga ik zeker doen.Michel S. schreef:Lezen heren.
Hij schrijft dat de auto IN de versnelling blijft staan en hij het er met geen mogelijkheid UIT krijgt.
Lijkt mij een probleempje in de bak. Schakeltangen wat blokeren ofzo?
Ben (nog) geen bak specialist. Maar denk niet dat het iets simpels is. Maar ik zou beginnen met het af laten van je bak olie. En goed kijken of daar misschien enorm veel ijzerdeeltjes bij zitten.
suc6
Het lijkt wel dat hij blijft plakken want hij schiet dan ineens weer terug en dan kan je gewoon normaal verder rijden.Merijn schreef:Blijft je koppeling 'plakken' aan je vliegwiel of zo?
Vriendin belde net; de Clio doet nu weer normaal en ze rijdt ermee naar huis.
Moet toch naar gekeken worden, ik ga zowieso de bakolie vernieuwen en controleren op ijzerslijpsel.
Moet toch naar gekeken worden, ik ga zowieso de bakolie vernieuwen en controleren op ijzerslijpsel.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Robert dB. schreef:wellicht aan revisie toe... tsjing tsjing

Ja maar dit verhaalMichel S. schreef:Lezen heren.
Hij schrijft dat de auto IN de versnelling blijft staan en hij het er met geen mogelijkheid UIT krijgt.
Lijkt mij een probleempje in de bak. Schakeltangen wat blokeren ofzo?
suc6
Kan ook allebei kapoet zijnNog iets verleden keer had mijn vriendin al dat ze de koppeling intrapte en heet leek of die bleef hangen want dan stond er ineens geen druk meer op de koppelingpedaal. Daarna hoorde ze hem weer terugschieten na een paar keer intrappen en kon ze weer koppelen.

canonballman schreef:Robert dB. schreef:wellicht aan revisie toe... tsjing tsjing



-
- Berichten: 414
- Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
- Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
- Contacteer:
ik niet, want je kunt een wagen altijd uit de versnelling trekken zonder te koppelen, dus dat maakt niks uit. Overigens sluit ik niet uit dat er OOK iets mis is met de koppeling, maar das dan wel een verhaal dat op zichzelf staat. Ik zou idd eens beginnen met je bakolie af te tappen en daar naar te kijken. Is ie metallic, dan heb je een probleem. Schakelstangen zou ook kunnen, maar dan is het wel erg gek dat je na een poosje ineen wel kunt schakelen.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, kan ik het helpen.....zo moet mijn brood op de plank komen......Edwin16v schreef:canonballman schreef:Robert dB. schreef:wellicht aan revisie toe... tsjing tsjing
![]()
![]()
Nee, maar je kan hem waarschijnlijk wel vertellen wat het minimaal gaat kosten en maximaal.....canonballman schreef:Ja, kan ik het helpen.....zo moet mijn brood op de plank komen......Edwin16v schreef:canonballman schreef:Robert dB. schreef:wellicht aan revisie toe... tsjing tsjing
![]()
![]()
Nieuwe bak bij renault is bv +900 euro ex inbouw.
Ik heb het onlangs nog moeten vragen aan de Renault dealer. Het inbouwen van een gloednieuwe versnellingsbak incl. arbeidskostenplaatje:
3800 Euro!
Ik lieg het niet. Ik heb het echt duidelijk 2x gevraagd.
3800 Euro!
Staat me iets bij dat een nieuwe bak los kost 2500 ex. of iets in die geest.
Dus in feite, als je dus een Clio hebt uit 1991 met een kapotte versnellingsbak, is ie dus in feite totall loss.
3800 Euro!
Ik lieg het niet. Ik heb het echt duidelijk 2x gevraagd.
3800 Euro!
Staat me iets bij dat een nieuwe bak los kost 2500 ex. of iets in die geest.
Dus in feite, als je dus een Clio hebt uit 1991 met een kapotte versnellingsbak, is ie dus in feite totall loss.

Dat is voor een nieuwe bak. Je moet vragen naar een ruilbak.AZ4L schreef:Ik heb het onlangs nog moeten vragen aan de Renault dealer. Het inbouwen van een gloednieuwe versnellingsbak incl. arbeidskostenplaatje:
3800 Euro!
Ik lieg het niet. Ik heb het echt duidelijk 2x gevraagd.
3800 Euro!
Staat me iets bij dat een nieuwe bak los kost 2500 ex. of iets in die geest.
Dus in feite, als je dus een Clio hebt uit 1991 met een kapotte versnellingsbak, is ie dus in feite totall loss.