[Clio 16v] Schakelt niet goed na grote beurt

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
THRenault

ok om zeg maar door te gaan en wat toe te voegen aan dit topic http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=13029

Heb ik precies dezelfde problemen alleen met meer versnellingen :(. Ben vandaag naar de Renaultdealer geweest en is idd bevestigt dat het synchromesh ringen zijn. Nu het volgende na mijn aanschaf in november is ie in december voor een grote beurt gegaan waar o.a de hele distrubutiegedeelte en de sappen ververst zijn. Voor de grote beurt schakelde hij goed zonder gebreken.
Nadat ik mijn auto in december terug had merkte ik dat hij niet lekkerde schakelde, dus ik terug naar Renault en degene gesproken die aan mijn auto heeft gewerkt. Hij zei dat de sappen ververst waren en dat het een 'Renault kwaal' is dat dat wat tijd nodig heeft. Nu zo een twee maanden is het dus niet afgenomen en blijkt het dus de synchromesh te zijn.
Ik weet dat het ik ermee kan doorrijden en ik heb ermee leren schakelen (af en toe ratelt het nog eens.
Maar als ik het dus wil laten vervangen moet dus mijn hele motor eruit en kan ik die kosten extra gaan betalen. Hadden ze dat niet meteen kunnen uitvogelen? Kan mijn synchromesh anders lopen (beschadigd raken) met de nieuwe distrubutielijn? Dus is het rechtvaardig dat ik zometeen dubbele kosten betaal?
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk dat dit normale slijtage is waar reno niets aan kan doen. Helaas maar waar denk ik. Wellicht kan een toevoeging aan de bakolie wat meer schakel comfort brengen. Je synchromesh ringen (van synchromesh) zijn namelijk de ringen die bij iedere schakelgang de verschillende tandwielen/vrijvingsvlakken synchroniseren. Deze zijn (met opzet) van minder sterk materiaal zodat deze de slijtage op zich kunnen nemen.

heb je een standaard 16v bak en wat is de km stand?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
THRenault

standaard 16v en de bak is net de 150k gepasseerd
maar als dat bij de slijtage hoort hadden ze dat niet in 1 keer kunnen doen want nu zit ik met die dubbele kosten :(
En hoe kan het dan dat direct na de beurt dat ding slecht schakelt ? toeval?
Tom
Moderator

dan zou het best kunnen dat er wat slijtage in zit. De 16v is daar wel wat gevoelig voor (meer dan de sterkere williams bak). Waardoor dat komt heeft wellicht te maken met de olie. Deze is nu vers en schoon en wellicht wat dunner. Verder is het natuurlijk mogelijk dat er al een toevoeging in zat
THRenault

Ok dus een olie toevoeging misschien helpt dat een beetje. Wat kan ik dan precies nemen ik ben er een n00b in dus eventueel wat uitleg.
iig thnx voor de snelle reply
Tom
Moderator

wat je precies moet nemen durf ik niet te zeggen. Ik meen dat de megane er ook wel eens wat last van wil hebben. Wellicht zijn er hier megane rijders die een dergelijk spul gebruiken
Remco_Rs
Contacteer:

Wat wij wel eens op het werk gebruiken,voor slecht schakelende auto,s ( waaronder mijn ouders hun Megane) is dus "D2 automaten olie" en het werkt perfect,je kan het allicht proberen.Bij 9 van de 10 auto,s waarbij ik het erin doe ,werkt het zeker.Dit komt dus omdat de Viscositeit anders ligt dan de bakolie die er normaal in moet.
canonballman

Iedereen zegt altijd bij krakende versnellingen: het ligt aan de synchromeshringen. Dat klopt meestal.
Alleen bij JB bakken van Renault klopt het meestal niet.

Waarschijnlijk ligt het aan de borging van de lagers. Die zitten geborgd met borgringen, die slijten.
Op een gegeven moment zijn ze zover versleten dat het lager uit de borgring schiet waardoor diverse kwalen ontstaan (kraken, uit versnelling schieten etc.) Heeft in dit geval dus zelden iets te maken met versleten borgringen.

Olie die moet inlopen is onzin.

Je bakkwalen kunnen al helemaal niks te maken hebben met vervangen distributiedelen.

Als ik zo op afstand zou moeten gokken, dan zou ik zeggen dat die monteur een proefrit heeft gemaakt, flink op zn staart heeft getrapt (daar zijn deze autos voor :) ) en dat dus 1 of 2 lagers uit de borgringen zijn geschoten.

Maar dit kun je ook zelf gedaan hebben, is nooit te 'bewijzen'.

Dit probleem kan in 2 seconden erin gaan zitten, en dus niet meer weggaan (zonder revisie). Oftewel: het is zo gebeurd.
De bak moet wel al redelijk oud zijn wil dit gebeuren (meer als 100.000 km)

Oplossing: revisie

Nogmaals: ik heb je auto niet gezien/gereden/gehoord, maar dit DENK ik.
canonballman

En motor hoeft er niet uit als er geen ABS opzit, alleen de bak.
Plaats reactie