R5 GT Lengte aandrijfassen....

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Hebben alle aandrijfassen voor elke Super 5 dezelfde lengte en van welk tot welk punt word dit gemeten van uiteinde tot uiteinde.....?
Clio 16v.....
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

nee, er zijn verschillende maten!

de GTT,GTX en GTE hebben links een kortere en rechts een langere as tov alle andere 5jes :) het scheelt ongeveer 1-1.5cm zo op het oog (mijn oog :wink: )

het is dus goed mogelijk dat dat geratel komt doordat je verkeerde assen hebt. Links kan echt behoorlijk gaan 'klokken' in je bak doordat ie tever naar binnen wordt geduwd (heb ik ook gehad)

Rechts kan gevaarlijk zijn, assen van de andere 5jes zijn korter, waardoor je bij bochten, uitveren ed de as uitmekaar kan trekken (ook gehad :( ) gelukkig wilde ik optrekken vanauit stilstand rechts de bocht om, toen brak ie bij de homokineet.
Mrtn = Maarten
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

dus de aandrijfassen van een gtx/gte/gtt zijn hetzelfde.......
Clio 16v.....
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

volgens mij zijn alle assen van alle vijfjes gelijk van lengte, er zit alleen duidelijk verschil in de dikte ...

heb laatst gtt aandrijfassen op een gtx gezet, past perfect, maar is wel anders. die van de GTX waren iig dunner bij de homokineten.
there is no spoon.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

ja, deze zijn hetzelfde.

De bakken van de 1.4 en 1.7 motoren hebben dezelfde steunen. Hierdoor is de plaatspositie van de versnellingsbakken hetzelfde. ze hebben ook dezelfde bakken eronder hangen.
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ok, nog even iets.

Wat Tijn aangaf is dat de dikte kan verschillen, sommige series zijn idd dikker, maar hier hoef je niet naar te kijken, volgens mij maakt dat niet uit.

En dunnere as zal iets meer torderen, wat kan resulteren in meer wielspin (immers de as wil weer teurg in eigen stand) Voor de stevigheid maakt 't niet veel uit, kheb ook dunne originele GTTassen gezien, dun en origineel Renault voor de GTT.

lengtes zijn overigens niet bij alle types hetzelfde, mijn 1.1 had een andere bak en andere versnellingsbak steun als de 1.7 die nu in die auto ligt. de as was dus ook anders qua lengte (korter)
Mrtn = Maarten
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

wat mij is opgevallen is dat als ik in de bochten gas geef in 3 hij niet/minder hobbelt dit zou dus betekenen dat idd 1 van de aandrijfassen te lang is of misschien allebei wel......
Clio 16v.....
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Mrtn schreef:Ok, nog even iets.

Wat Tijn aangaf is dat de dikte kan verschillen, sommige series zijn idd dikker, maar hier hoef je niet naar te kijken, volgens mij maakt dat niet uit.
je moet niet naar de dikte van de as kijken, maar naar de dikte van de homokineetkoppelling. dat maakt namenlijk wel degelijk uit.
there is no spoon.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Daar heb je gelijk in :)

Maar ik heb nog geen GTT,GTX of GTE assen gezien met dunne homineetkoppen zoals andere asjes van 1.1tjes die hebben.
Maar dat is wel iets om op te letten, goodpoint (Y)
Mrtn = Maarten
Plaats reactie