tuimelaarverhouding gtt?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

weet iemand de tuimelaarverhouding van een gtt?

das dus bv. als de nokkenas 5mm lift, en de klep door het hefboom effect wel 8 mm dus 8/5 = 1.6

Bij een a(t) is het iig 1.6.
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

wat moet je daarmee dan. dat heb je toch niet nodig voor je metingen?

Derby
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Derby schreef:wat moet je daarmee dan. dat heb je toch niet nodig voor je metingen?

Derby
Don't ever question Robert... :wink: Ik heb hier ook geen direkt antwoord.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik kan het niet heel precies meten, maar ik kom uit op 7/5 = 1,4
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Derby schreef:wat moet je daarmee dan. dat heb je toch niet nodig voor je metingen?

Derby
Daar heb je mee van doe als je met nokkenassen aan de gang gaat.

gr s :D nder
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Ik heb ook nog even gemeten en ik kom op ongeveer 1.46 (Arm stoter:18.5mm Arm klep:27)
Maar zo als Matijs al zegt is niet zo makkelijk te meten.

gr sander
Janine
Berichten: 689
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Duiven

kleplift-experimentje ?
Een beetje vreemd is best lekker
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Sander schreef:Ik heb ook nog even gemeten en ik kom op ongeveer 1.46 (Arm stoter:18.5mm Arm klep:27)
nou das maar goed dat ik het vraag, want das duidelijk anders dan de 1.6 van een AT.

klepliftexpirimentje?
nou nee.

Ik heb ook eens een expirimentje met nokkenassen en ben direct in de nokkenasvalkuil gedoken.
Het probleem is dat de timing altijd bij een bepaalde theoretische klepspeling gemeten moet worden. (HO! theoretische klepspeling heeft nix te maken met de werkelijke klepspeling)
Iedere fabrikant heeft zo zn eigen manier om dat te doen en daarom kan je onderling de gegevens niet zomaar vergelijken.
Dat wist ik maar helaas renault excelleert in deze door ook per model weer een andere methode toe te passen, of ook heel gebruikelijk: maar nix zeggen. :( #$%^!
In het turbo2 manual was het bij 0.5 mm, in het alpine coupe manual zei men nix, dus ik nam aan 0.5 mm, en de tuner waarmee ik aan het woord was wist het blijkbaar ook niet. Zo zie je maar weer.

De stoere 30/72-72/30 alpine coupe nokkenas blijkt bij 0.5mm ineens maar iets van een 17/59-59/17 timing te hebben.


Dus de enige weg is de hele nok curve op te meten.
Want dan kan je de timing bekijken bij iedere gewenste klepspeling, en dan pas kan je een juist vergelijk doen.

Een gtt nokkenas pas ook in een at blok, dus die kleptimingen en lift kan je ook meten. (jaja natuurlijk loopt het niet, tis alleen maar om de klepbeweging te meten.) En voor gtt is ook een fijne nokkenas leverbaar (jl) dus het is bere interessant die ook op te meten.
Maar dan moet je de lift wel ff terugrekenen.

Vandaar de tuimelaarverhouding.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:beer:


Hoe meet je de curve? Ben ik wel benieuwd naar!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

- het makkelijkst gaat het als het blok uit ligt. (soms kan het ook in de auto, hangt van de construktie af)

-je zet een een gradenschijf op de krukas.
Distributiedeksel eraf en op de krukas bouten. Monteer een mooi aanwijzertje, van een stuk ijzerdraad oid

-nauwkeurig bdp bepalen
(je draait wat in het bougiegat en laat daar de zuiger voorzichtig tegenaan lopen. Noteer de positie op de gradenschijf. Dan nog es maar de krukas de andere kant opgedraait. BPD is presies tussen die 2 posities in.
Je zet de gradenschijf op "0" op die positie. Een keertje checken mag. Bougiegat weer vrijmaken natuurlijk.

- Je stelt de klepspeling op negatief, yep ze gaan net niet meer dicht.

- dan zet je een meetklokje op de klepschotel.

Dan ga je aan de krukasdraaien (let wel in de normale draairichting) en je schrijft op bij welke krukhoek de kleppen 0.1, 0.2, 0.3 enzo mm ingedrukt worden.
Dan terugrekenen op welke hoek van de 4-taktcyclus het was, zaakie in excel en plaatje maken. Met een schroevendraaier de tandkrans voortduwen gaat best.

Als je nu de nokkenas gaat vergelijken met eentje die gemeten is met een theoretische klepspeling van 0.5 mm, kijk je in het plaatje bij de hoeken met 0.5mm lift.
Heb je een andere gogem die stoere nokkenasbeweringen heeft bij 0.7, dan kijk je in het plaatje bij 0.7 mm.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

(Y) Weer een hele mooie opdracht van te maken! dank je, interessant. Dit wist ik niet maar idd zo heb je een mooie weergave. Ik heb die plaatjes wel eens gezien.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

http://langberg.no/toyota/vids/

Download en allemaal kijken. Dan zie je hoe het hoort...
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

filmpje 2 was het geloof ik waar ze het laten zien toch ?
there is no spoon.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ja die tweede geloof ik.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

vanmiddag bij jl 2 gtt en een r21t nokkenassen geleend om de curves te meten.

Hmm een gtt nokkenas krijg je niet in een at onderblok geschoven, omdat bij een at 1 het laatste lager een andere maat heeft.
Dan maar meten op v-blokken. wel jammer want dat is minder nauwkeuring, vooral als je van nok verwisseld dan verschuift de meter een paar graden. Dus de hoek tussen de 2 nokken en dus de centre lobe position (is waar de nok naartoe wijst) kan je niet bepalen, maar je moet maar uitgaan van opgave. De opgave heb ik (natuurlijk uiteraard zonder de theoretische klepspeling :( ) maar daar komen we nu wel uit)

ennieway of ik ook eens die r21t as kon opmeten.
Das nog lastiger want de tuimelaars zitten op een voor mij onbekende hoek op de nokkenas. Dus hier kan je centre lobe al helemaal net meer opmeten. Maar een standaart r21t nokken as moet een 12/52/52/12 bij 0.7mm timing hebben, dus daar komen we wel uit.

ff domme vraag:
als je bij een r21 op de distributie kijkt, draait het blok dan tegen de klok in of met de klok mee?
De eerste nok vanaf de distributie, is dat een uitlaatnok?

Door die vreemde tuimelaarplaatsing kan je dan nl zo niet afleiden.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

robert schreef:De opgave heb ik (natuurlijk uiteraard zonder de theoretische klepspeling :( ) maar daar komen we nu wel uit)
Je hebt mail. :p

gr S :D nder
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

aja tanx voor de mail.

now de r21 data klopt iig niet bij 0.7 mm, tis meer plm 0.3 mm.

Heb trouwens bij jl zelf ook nog even de tuimelaars opgemeten. Is inderdaad niet makkelijk. Ik heb de lengtes van de armpjes gemeten, niet de liftverhouding.

Ik kwam voor gtt op 28.5 en 18.5 mm (= 1.54)
en voor r21t op 50 en 36 mm (= 1.39)
Plaats reactie