weet iemand de tuimelaarverhouding van een gtt?
das dus bv. als de nokkenas 5mm lift, en de klep door het hefboom effect wel 8 mm dus 8/5 = 1.6
Bij een a(t) is het iig 1.6.
tuimelaarverhouding gtt?
Ik kan het niet heel precies meten, maar ik kom uit op 7/5 = 1,4
Daar heb je mee van doe als je met nokkenassen aan de gang gaat.Derby schreef:wat moet je daarmee dan. dat heb je toch niet nodig voor je metingen?
Derby
gr s

Ik heb ook nog even gemeten en ik kom op ongeveer 1.46 (Arm stoter:18.5mm Arm klep:27)
Maar zo als Matijs al zegt is niet zo makkelijk te meten.
gr sander
Maar zo als Matijs al zegt is niet zo makkelijk te meten.
gr sander
nou das maar goed dat ik het vraag, want das duidelijk anders dan de 1.6 van een AT.Sander schreef:Ik heb ook nog even gemeten en ik kom op ongeveer 1.46 (Arm stoter:18.5mm Arm klep:27)
klepliftexpirimentje?
nou nee.
Ik heb ook eens een expirimentje met nokkenassen en ben direct in de nokkenasvalkuil gedoken.
Het probleem is dat de timing altijd bij een bepaalde theoretische klepspeling gemeten moet worden. (HO! theoretische klepspeling heeft nix te maken met de werkelijke klepspeling)
Iedere fabrikant heeft zo zn eigen manier om dat te doen en daarom kan je onderling de gegevens niet zomaar vergelijken.
Dat wist ik maar helaas renault excelleert in deze door ook per model weer een andere methode toe te passen, of ook heel gebruikelijk: maar nix zeggen.

In het turbo2 manual was het bij 0.5 mm, in het alpine coupe manual zei men nix, dus ik nam aan 0.5 mm, en de tuner waarmee ik aan het woord was wist het blijkbaar ook niet. Zo zie je maar weer.
De stoere 30/72-72/30 alpine coupe nokkenas blijkt bij 0.5mm ineens maar iets van een 17/59-59/17 timing te hebben.
Dus de enige weg is de hele nok curve op te meten.
Want dan kan je de timing bekijken bij iedere gewenste klepspeling, en dan pas kan je een juist vergelijk doen.
Een gtt nokkenas pas ook in een at blok, dus die kleptimingen en lift kan je ook meten. (jaja natuurlijk loopt het niet, tis alleen maar om de klepbeweging te meten.) En voor gtt is ook een fijne nokkenas leverbaar (jl) dus het is bere interessant die ook op te meten.
Maar dan moet je de lift wel ff terugrekenen.
Vandaar de tuimelaarverhouding.

Hoe meet je de curve? Ben ik wel benieuwd naar!
- het makkelijkst gaat het als het blok uit ligt. (soms kan het ook in de auto, hangt van de construktie af)
-je zet een een gradenschijf op de krukas.
Distributiedeksel eraf en op de krukas bouten. Monteer een mooi aanwijzertje, van een stuk ijzerdraad oid
-nauwkeurig bdp bepalen
(je draait wat in het bougiegat en laat daar de zuiger voorzichtig tegenaan lopen. Noteer de positie op de gradenschijf. Dan nog es maar de krukas de andere kant opgedraait. BPD is presies tussen die 2 posities in.
Je zet de gradenschijf op "0" op die positie. Een keertje checken mag. Bougiegat weer vrijmaken natuurlijk.
- Je stelt de klepspeling op negatief, yep ze gaan net niet meer dicht.
- dan zet je een meetklokje op de klepschotel.
Dan ga je aan de krukasdraaien (let wel in de normale draairichting) en je schrijft op bij welke krukhoek de kleppen 0.1, 0.2, 0.3 enzo mm ingedrukt worden.
Dan terugrekenen op welke hoek van de 4-taktcyclus het was, zaakie in excel en plaatje maken. Met een schroevendraaier de tandkrans voortduwen gaat best.
Als je nu de nokkenas gaat vergelijken met eentje die gemeten is met een theoretische klepspeling van 0.5 mm, kijk je in het plaatje bij de hoeken met 0.5mm lift.
Heb je een andere gogem die stoere nokkenasbeweringen heeft bij 0.7, dan kijk je in het plaatje bij 0.7 mm.
-je zet een een gradenschijf op de krukas.
Distributiedeksel eraf en op de krukas bouten. Monteer een mooi aanwijzertje, van een stuk ijzerdraad oid
-nauwkeurig bdp bepalen
(je draait wat in het bougiegat en laat daar de zuiger voorzichtig tegenaan lopen. Noteer de positie op de gradenschijf. Dan nog es maar de krukas de andere kant opgedraait. BPD is presies tussen die 2 posities in.
Je zet de gradenschijf op "0" op die positie. Een keertje checken mag. Bougiegat weer vrijmaken natuurlijk.
- Je stelt de klepspeling op negatief, yep ze gaan net niet meer dicht.
- dan zet je een meetklokje op de klepschotel.
Dan ga je aan de krukasdraaien (let wel in de normale draairichting) en je schrijft op bij welke krukhoek de kleppen 0.1, 0.2, 0.3 enzo mm ingedrukt worden.
Dan terugrekenen op welke hoek van de 4-taktcyclus het was, zaakie in excel en plaatje maken. Met een schroevendraaier de tandkrans voortduwen gaat best.
Als je nu de nokkenas gaat vergelijken met eentje die gemeten is met een theoretische klepspeling van 0.5 mm, kijk je in het plaatje bij de hoeken met 0.5mm lift.
Heb je een andere gogem die stoere nokkenasbeweringen heeft bij 0.7, dan kijk je in het plaatje bij 0.7 mm.

filmpje 2 was het geloof ik waar ze het laten zien toch ?
there is no spoon.
vanmiddag bij jl 2 gtt en een r21t nokkenassen geleend om de curves te meten.
Hmm een gtt nokkenas krijg je niet in een at onderblok geschoven, omdat bij een at 1 het laatste lager een andere maat heeft.
Dan maar meten op v-blokken. wel jammer want dat is minder nauwkeuring, vooral als je van nok verwisseld dan verschuift de meter een paar graden. Dus de hoek tussen de 2 nokken en dus de centre lobe position (is waar de nok naartoe wijst) kan je niet bepalen, maar je moet maar uitgaan van opgave. De opgave heb ik (natuurlijk uiteraard zonder de theoretische klepspeling
) maar daar komen we nu wel uit)
ennieway of ik ook eens die r21t as kon opmeten.
Das nog lastiger want de tuimelaars zitten op een voor mij onbekende hoek op de nokkenas. Dus hier kan je centre lobe al helemaal net meer opmeten. Maar een standaart r21t nokken as moet een 12/52/52/12 bij 0.7mm timing hebben, dus daar komen we wel uit.
ff domme vraag:
als je bij een r21 op de distributie kijkt, draait het blok dan tegen de klok in of met de klok mee?
De eerste nok vanaf de distributie, is dat een uitlaatnok?
Door die vreemde tuimelaarplaatsing kan je dan nl zo niet afleiden.
Hmm een gtt nokkenas krijg je niet in een at onderblok geschoven, omdat bij een at 1 het laatste lager een andere maat heeft.
Dan maar meten op v-blokken. wel jammer want dat is minder nauwkeuring, vooral als je van nok verwisseld dan verschuift de meter een paar graden. Dus de hoek tussen de 2 nokken en dus de centre lobe position (is waar de nok naartoe wijst) kan je niet bepalen, maar je moet maar uitgaan van opgave. De opgave heb ik (natuurlijk uiteraard zonder de theoretische klepspeling

ennieway of ik ook eens die r21t as kon opmeten.
Das nog lastiger want de tuimelaars zitten op een voor mij onbekende hoek op de nokkenas. Dus hier kan je centre lobe al helemaal net meer opmeten. Maar een standaart r21t nokken as moet een 12/52/52/12 bij 0.7mm timing hebben, dus daar komen we wel uit.
ff domme vraag:
als je bij een r21 op de distributie kijkt, draait het blok dan tegen de klok in of met de klok mee?
De eerste nok vanaf de distributie, is dat een uitlaatnok?
Door die vreemde tuimelaarplaatsing kan je dan nl zo niet afleiden.
Je hebt mail.robert schreef:De opgave heb ik (natuurlijk uiteraard zonder de theoretische klepspeling) maar daar komen we nu wel uit)

gr S

aja tanx voor de mail.
now de r21 data klopt iig niet bij 0.7 mm, tis meer plm 0.3 mm.
Heb trouwens bij jl zelf ook nog even de tuimelaars opgemeten. Is inderdaad niet makkelijk. Ik heb de lengtes van de armpjes gemeten, niet de liftverhouding.
Ik kwam voor gtt op 28.5 en 18.5 mm (= 1.54)
en voor r21t op 50 en 36 mm (= 1.39)
now de r21 data klopt iig niet bij 0.7 mm, tis meer plm 0.3 mm.
Heb trouwens bij jl zelf ook nog even de tuimelaars opgemeten. Is inderdaad niet makkelijk. Ik heb de lengtes van de armpjes gemeten, niet de liftverhouding.
Ik kwam voor gtt op 28.5 en 18.5 mm (= 1.54)
en voor r21t op 50 en 36 mm (= 1.39)