[R5gtt] Ondergeschoven kindje: Koelvloeistof vervangen/merk
Ik vroeg me af hoevaak je de koelvloeistof moet vervangen en wat 't effect is van het (te) lang gebruiken. Zijn er nog bepaalde hi-performance merken bekend met een betere warmteoverdracht/anti corrosiewerking? Iets van Shell® of Motul® ofzo.
-
- Moderator
- Car: MB
lijkt me logisch: bij te lang gebruiken komt er te veel vuil in te zitten dit heeft een negatieve invloed natuurlijk, precies zoals bij olie. Ik denk dat om de twee jaar verversen prima zal zijn.
Ik gebruik zelf altijd de koelvloeistof van Brega. Betaalbaar en kwalitatief wel ok vind ik. Is te koop bij de brezan (oa)
Ik gebruik zelf altijd de koelvloeistof van Brega. Betaalbaar en kwalitatief wel ok vind ik. Is te koop bij de brezan (oa)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tyberium, waarom zet jij telkens een ® bij merken? Vind het lichtelijk irritant worden.
Voor renault kun je het beste Elf Coolant nogwattes gebruiken volgens speedline.
Ik geloof echter niet dat er schokkende verschillen zijn in koelvloeistof. De duurdere hebben wat betere additieven tegen corrosie en kunnen misschien iets hoger kookpunt hebben, maar dat verschil met goedkoop spul is echt miniem.
Ik rijd met spul van de gamma
Vervangen kun je 1x per jaar doen ofzo of gewoon waneer het een beetje troebel wordt.
Voor het beste resultaat gooi je er een agressieve reiniger doorheen en spoel je em goed door met water.
Ik heb zo een x echt brokstukken roest uit een koelsysteem zien spoelen
Voor renault kun je het beste Elf Coolant nogwattes gebruiken volgens speedline.
Ik geloof echter niet dat er schokkende verschillen zijn in koelvloeistof. De duurdere hebben wat betere additieven tegen corrosie en kunnen misschien iets hoger kookpunt hebben, maar dat verschil met goedkoop spul is echt miniem.
Ik rijd met spul van de gamma

Vervangen kun je 1x per jaar doen ofzo of gewoon waneer het een beetje troebel wordt.
Voor het beste resultaat gooi je er een agressieve reiniger doorheen en spoel je em goed door met water.
Ik heb zo een x echt brokstukken roest uit een koelsysteem zien spoelen

Hmm ik betaalde een week of 3 geleden bij de brezan nog 8,50 voor 5L, incl BTW, maar elke dag is de prijs anders bij de Brezan, afhankelijk van die er achter de kassa staat.Steven schreef:13,03 incl btw voor 5 literTom schreef:Ik gebruik zelf altijd de koelvloeistof van Brega. Betaalbaar en kwalitatief wel ok vind ik. Is te koop bij de brezan (oa)

Dat klopt, korting wordt gewoon gegeven naarmate je er vaker komt. Als je gewoon gezellig een babbeltje met die gasten maakt en een beetje helpt met zoeken, dan krijg je vanzelf meer korting.
En als de ene je beter kent dan de ander verschilt dat nogal.
verder is korting iets wat je krijgt, niet iets wat je verdient.
En als de ene je beter kent dan de ander verschilt dat nogal.
verder is korting iets wat je krijgt, niet iets wat je verdient.
moet zeker 1 keer per jaar vervangen worden
heb met renault monteur gesproken
die dat ook gewoon zegt
clio van anderhalf jaar oud en waarvan heel de kachel radiatoir al helemaal dicht zat ?
heb het met men eigen gtt ook meegemaakt
heel het koelsysteem zat gewoon vol roest dus koppaking enzo kapot
waterleiding naar de turbo helemaal dicht
zat helemaal vol met roest schilfers
koelvloestof moet ook de pomp enzo smeren
gebruik gewoon renault vloeistof
Marcel
heb met renault monteur gesproken
die dat ook gewoon zegt
clio van anderhalf jaar oud en waarvan heel de kachel radiatoir al helemaal dicht zat ?
heb het met men eigen gtt ook meegemaakt
heel het koelsysteem zat gewoon vol roest dus koppaking enzo kapot
waterleiding naar de turbo helemaal dicht
zat helemaal vol met roest schilfers
koelvloestof moet ook de pomp enzo smeren
gebruik gewoon renault vloeistof
Marcel