[5 GTT] Turbo Aansluiting Koelslangen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Dennis VK

Ga ik laatst bij Martijn velgen ophalen, Rick was daar ook, zeggen ze dat mijn turbo watergekoeld is, maar dat er geen koelslangen naar toe lopen...
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/PC310007s.jpg[/img]
Ik altijd in de veronderstelling dat het een luchtgekoelde was, aangezien de carrosserie van een Phase I is, de motorcode is daarentegen van een Phase II. Dat dichtgelaste pijpje was me nooit echt als erg zijnde opgevallen (S) :@

Nu hebben we het luchtfilter er uitgehaald en het pijpje aan de onderkant bekeken, deze is ook dichtgelast.
Ik wil ze nu gaan open zagen en uiteraard weer gaan aansluiten. Ik moet nog in Dialogys kijken voor het bestellen van de benodigde slangen, maar ik wil graag weten welke voor de afvoer/toevoer is.

Gaat het er boven in, en onder er uit? of andersom? Zit ie als eerste of op het laatst op het expansievat?

Alvast bedankt,
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis VK op zo 4 jan 2004 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Bovenste pijpje, is verbonden met het expansie vat.

check mijn site daar zie je een duidelijk foto van mijn motor ruimte (phase 1 met watergekoelde turbo)
.:: TurboPowerr ::.
Tijn
Contacteer:

je hebt een fase 1 watertankje. de slang die van de bovenste aansluiting daarvan afkomt onderbreek je door de turbo, waarbij de bovenste aansluiting van de turbo ook op de bovenste aansluiting van het watertankje komt.

Ik weet niet of dyalogys de juiste slangen kent....
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

je kan ook een lengte samco bestellen en die mooi lijden, dat scheelt je denk ik in $$. Denk wel aan de doseur! Je ziet van je waterpomp slangetje naar carb-voet, van de andere kant van de carb-voet ga je dan bovenop de turbo en dan van de turbo naar expansievaatje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline

Er zijn 4 verschillende aansluitmogelijkheden en uitvoeringen geweest op de GT Turbo. Ik zal een foto proberen online te zetten.

Grtz,

Zzpeedie.
Dennis VK

speedline schreef:Er zijn 4 verschillende aansluitmogelijkheden en uitvoeringen geweest op de GT Turbo. Ik zal een foto proberen online te zetten.

Grtz,

Zzpeedie.
Graag (Y)

Want ik zit nu naar Dialogys (zie onder) te kijken, en daar zie ik idd wat mogelijkheden. Ik moet zelf nog eens onder de kap kijken welke er nu bij mij waar naartoe lopen.

[img]http://home.planet.nl/~wess0151/koelslang.jpg[/img]

En het is ook zo, dat als je in die dialogystekening kijkt, dat dan het onderste pijpje naar voren staat (voor het gemak, in de rijrichting). Dit is bij mij niet zo, de pijp staat gefixeerd (misschien iets los te draaien) naar de bestuurderskant...dus d'r moet een bocht in de slang komen.
Riël schreef:je kan ook een lengte samco bestellen
Ja is het makkelijkste denk ik ook.
Tijn schreef: de slang die van de bovenste aansluiting daarvan afkomt onderbreek je door de turbo, waarbij de bovenste aansluiting van de turbo ook op de bovenste aansluiting van het watertankje komt.
Gewoon de turbo er dus tussen in zetten. Zo lijkt het ook in de schema's staan van het werkplaatshandboek.
Tino schreef:check mijn site daar zie je een duidelijk foto van mijn motor ruimte (phase 1 met watergekoelde turbo)
Met dat luchtfilter op zijn kop toch? Volgens mij staat die foto niet meer op je site, ik heb namelijk nog eens gekeken.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

.:: TurboPowerr ::.
Dennis VK

Tino schreef:Deze bedoelde ik.
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/enginetop.jpg[/img]

:wink: (Y)

Goed! Daar kan ik wel iets mee, bedankt!
Dennizzzzzzzzzzzzz (S)
Dennis VK

kan iemand me nog wel vertellen in welke richting het onderste pijpje origineel aan de turbo zit?

dus de opening (waar de slang over gaat) wijst in de rijrichting of naar de bestuurder?
Riël
Über-Spammer

Rijrichting
Anonymous

ik zie dat er veel r5's zijn zonder turbohitte schild voor op het uitlaat spruitstuk en turbo. hebben jullie daar al problemen mee gehad?
vb smelten van bekabeling enz... of net minder problemen met de turbo. die zal wel een stuk koeler blijven zonder dat hitte schild.
laat me iets weten

groeten, staf
Abel
Über-Spammer

Staf schreef:ik zie dat er veel r5's zijn zonder turbohitte schild voor op het uitlaat spruitstuk en turbo. hebben jullie daar al problemen mee gehad?
vb smelten van bekabeling enz... of net minder problemen met de turbo. die zal wel een stuk koeler blijven zonder dat hitte schild.
laat me iets weten

groeten, staf
Tja, ik vind het zelf ook een kwalijke zaak. alles word erg heet er boven en dat kan nooit goed zijn he..
catrinus

Ik heb 2 jaar gereden zonder hitteschild en er was niets loos in al die jaren. Valt allemaal wel mee dat smeltende leiding verhaal. Het is ook maar net hoe je zelf de kabels laat lopen
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer

dat ding is alleen maar onhandig. Zet je onsteking achter het schutbord en dan kan 'r nix gebeuren.

nb bij de startmotor het hitteschild WEL laten zitten, de startmotor kan echt niet tegen de hitte.
Tijn
Contacteer:

een veel over het hoofd gezien probleem is het verminderd remvermogen zonder hitteschilt.

de turbo warmt namenlijk de hoofdremcylinder, het reservoir en de leidingen flink op, waardoor na een stukje flink trappen het remvermogen afneemt.

Inpakken met speciaal hiervoor ontwikkeld doek met aan de ene kan een alu film en aan de andere kant een glasvezelmat is hiervoor een goeie oplossing. verkrijgbaar bij iedere handel in autosportmaterialen. (als ik een digicam had maakte ik ff een piccie van het materiaal, maar helaas.)
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Kom ik weer :) waarom zou die warme cilinder minder remmen? Vacuum is vacuum neem ik aan? En warme remvloeistof zou zijn werk hetzelfde moeten blijven doen?
Steven
Car: M536

In de cup GTT's gebruikte ze hiervoor toch een speciaal hitteschildje van de R11T?
clio_rally
Contacteer:

Riël schreef:Kom ik weer :) waarom zou die warme cilinder minder remmen? Vacuum is vacuum neem ik aan? En warme remvloeistof zou zijn werk hetzelfde moeten blijven doen?
Omdat de remvloeistof dan eerder zijn kookpunt bereikt, waarbij hij zijn werk niet meer naar behoren doet...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:Kom ik weer :) waarom zou die warme cilinder minder remmen? Vacuum is vacuum neem ik aan? En warme remvloeistof zou zijn werk hetzelfde moeten blijven doen?
zekers gezien menig GT-tje ook nog eens met DOT4.1 vloeistof rijdt, wat een nog lager kookpunt heeft.

kookpunt -> gasbellen -> gas kan je comprimeren (vloeistof niet, daarom is het een hydraulische leiding) -> geen remdruk.

het gaat dus niet om de rembekrachtiger Riël, maar om de hoofdremcylinder.

Probleem is een beetje dat je het pas merkt als je hem goed gebruikt (flink trappen) en dat is ook waar je je remen weer zo hard nodig hebt....
Gaat pas fout bij stevig rijden dus. Niet altijd, en vaak remt hij nog wel, maar je gaat spelen met de marge, en da's bij remmen niet het handigste.
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Ok, maar dot 4.1 is nog altijd ruim voldoende (mits ie op tijd ververst is) en ja het zal idd dan wel wat bijdragen, want je bereikt je kookpunt sneller. Als je dat al haalt...
Tijn
Contacteer:

Riël schreef:... je bereikt je kookpunt sneller. Als je dat al haalt...
je turbo zit 15 cm van je hoofdremcylinder af.

De turbo wordt 900 graden bij een beetje lekker sporten. (we hebben het niet over aaien van pedalen he?) en de remvloeistof zelf komt ook van nature al lekker op temperatuur.

En met 4.1 heb ik met hitteschild ook al last van fading.

Dot 4.1 begint bij 230 graden al te koken , DOT 5.1 bij 280 graden ofzo.

AP 600 bij 300 graden enzovoorts.
Laatst gewijzigd door Tijn op zo 18 jan 2004 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

mmm

ok :)
tyberium
Contacteer:

Let er wel op dat je bij de ph1 3 ontluchtingsnippels hebt, anders kun je 'm niet goed ontluchten. Ik heb er zelf 3 gemaakt, omdat de standaard dubbele waterpompslang er maar 1 heeft. Die heb ik in de lengte doorgesneden; Werkt perfecto. :)

[img]http://members.home.nl/tyberium/engine.jpg[/img]

Waterpompslangen van boven gezien:

[img]http://members.home.nl/tyberium/waterhuishouding2.jpg[/img]
Plaats reactie