R5 GTL start niet meer...

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Jobba
Contacteer:

Ik heb een vreemd probleem,
ik ben vandaag met remmenreiniger onder de motorkap bezig geweest om wat vuil en olie weg te poetsen. ik heb het blok niet aangeraakt, alleen wat kabels, wielkassen en de motorkap van binnen schoongemaakt.
zeer tevreden van het resultaat stap ik in de auto om hem weg te zetten...
DOET IE HELEMAAL NIETS MEER :( en dan ook echt helemaal niets...
normaliter zou je denken: startmotor kapot, dit is ook een optie maar wel vreemd dat ie t een uurtje geleden nog perfect deed en na wat geklooi onder de kap niet meer reageert, ook niet na een paar flinke klappen met de hamer. Ik heb de bekabeling nog gecontroleerd (wel in het half donker) en de stekkertjes zitten nog op hun plaats.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken? of is het duidelijk dat de startmotor het gewoon plotseling heeft begeven?
er komt ook nog eens bij dat ie op een betaald parkeren plaats staat voor 2 euro per uur :@
HELP!!
r5alpine-turbo

hoor je het relais van de startmotor wel schakelen?
gaan de controlelampjes aan als je hem op contact zet?
als de controlelampjes aangaan kan je hem proberen aan te duwen,kan die in ieder geval van de parkeerplaats af.

aan de antwoorden daarvan kan je kijken of er stroom staat op de kabels naar je startmotor en relais met een multimeter of 12v lampje.
Riël
Über-Spammer

heb je wel licht, etc?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jobba
Contacteer:

- relais niet te horen (echt helemaal niets onder de kap)
- controlelampjes werken goed
- verlichting en andere electronica ook...

betekend het niet horen van het relais nu dat het aan de voeding naar de startmotor ligt?
ik zal de kabels morgen eens testen met een lampje!
Riël
Über-Spammer

Kijk eens bij de aansluiting van de startmotor, of de schakelspanning goed is aangesloten (wit kabeltje) misschien dat je die hebt losgetrokken met schoonmaken?
Jobba
Contacteer:

ook niet...
ik heb net even gekeken met het zaklampje erbij maar leek allemaal goed te zitten. (je bedoel dat korte witte draadje toch? tussen de startmotor en ?relais)
heb alle aansluitingen concontroleerd en een beetje aan de kabels getrokken maar helaas nog steeds geen leven :(
ik zal morgenochtend proberen de voeding te testen bij de startmotor. klopt het dat deze voeding rechtstreeks vanaf de accu komt? (dikke zwarte kabel) en hoe zit het contactslot hier dan tussen?
en komt het vaker voor dat een startmotor het echt uit het niets begeeft?
Riël
Über-Spammer

Er zijn 3 aansluitingen op de startmotor

1: dikke rode kabel vanaf de dynamo
2: dikke zwarte vanaf accu
3: wit kabeltje voor de startmotor. --> die moest je checken. Jij hebt de kabeltje tussen relais en startmotor gezien denk ik , dat is een kort dingetje die op elke startmotor zit, en daar verwacht ik geen probs mee.
Jobba
Contacteer:

vanochtend ben ik vol goede moed naar de bouwmarkt gefietst (jaja) om een spanningsmeter te kopen. terug gekomen bij de 5 begint het al behoorlijk te regenen... maargoed hij moet weer aan praat dus niet zeuren.
op zoek naar de aansluitingen op de startmotor. het moest op de tast want ik kan dat hele geval niet zien van bovenaf.. om het blok heen wringend kon ik alleen de dikke zwarte kabel ontdekken en het korte witte kabeltje tussen startmotor en relais.
vertwijfelt wat nu te doen en balend van de regen stap ik maar even achter het stuur. ff roken en toch is even de auto in zn 1e versnelling en heen en weer duwen -> geen resultaat..
daarna nog maar eens in zn vrij heen en weer duwen.. ik draai de sleutel om en.. :worship: HIJ START! :foto:
vol ongeloof en met volle shoke (hij zal maar afslaan) rij ik hem naar een vrij parkeren plekkie om hem vervolgens af te zetten en nog eens te proberen. start meteen en loopt als een zonnetje. om alle toeval uit te bannen heb ik het nog een keer of 10 geprobeerd en steeds weer zonder problemen.
conclusie: vastloper in de startmotor/relais?

hoe dan ook; ik ben blij voor zolang ie t weer doet :D

ps bedankt voor de hulp Riël en r5alpine-turbo !
Riël
Über-Spammer

Lijkt toch slecht kontact geweest, nadat je daar gefriemeld hebt doet ie het weer, maar kijk het nog es goed na voordat je weer staat ;) Mzzl!
Jobba
Contacteer:

de oorzaak is gevonden :D het was de draad die het relais schakelt, deze loopt door het stekkerblok op het linker wielscherm welke ik ook heb lopen schoonmaken :) waarschijnlijk is er een storing ontstaan door de remmenreiniger en was dit weer opgelost toen dit vervlogen was.
Plaats reactie