F7P & F7R Low Pressure Turbo conversie
[img]http://www.fastchip.nl/img/F7P_chrome.jpg[/img]
Na overleg met Henk Dijkstra fastchip is een goedkopere variant van de turboset voor de F7P 1.8 16v en F7R 2.0 16v motoren ter sprake gekomen. Een variant op basis van een standaard motor en een tweede variant met een dikkere koppakking die een iets hogere laaddruk toelaat.
Met standaard compressieverhouding is maximaal 500MBar mogelijk. Met een dikkere koppakking maximaal 700MBar.
Voor de vermogensindicatie gaan we uit van een "gezond" blok en een optimale opbouw van de turbokit.
Zo'n F7P/R 16v met een turbo zal enorm veel koppel leveren over een groot toerengebied. Zo kan je, zonder veel moeite, de vloer aanvegen met de normaal aanzuigende c.q. atmosferische concurrentie in rechte lijn.
De piekwaarden lijken laag maar de koppelspreiding is groot. Je beschikt dus bij lage toerentallen al over veel trekkracht.
Het grote voordeel van zo'n bolt-on kit is dat ie kosteneffectief is. Hij biedt veel "bang voor the buck" zogezegd. De motor hoeft niet te worden gedemonteerd. Verder kan worden volstaan met een goede 200mm koppeling. Een sachs powerclutch bijvoorbeeld.
Na overleg met Henk Dijkstra fastchip is een goedkopere variant van de turboset voor de F7P 1.8 16v en F7R 2.0 16v motoren ter sprake gekomen. Een variant op basis van een standaard motor en een tweede variant met een dikkere koppakking die een iets hogere laaddruk toelaat.
Met standaard compressieverhouding is maximaal 500MBar mogelijk. Met een dikkere koppakking maximaal 700MBar.
Voor de vermogensindicatie gaan we uit van een "gezond" blok en een optimale opbouw van de turbokit.
Zo'n F7P/R 16v met een turbo zal enorm veel koppel leveren over een groot toerengebied. Zo kan je, zonder veel moeite, de vloer aanvegen met de normaal aanzuigende c.q. atmosferische concurrentie in rechte lijn.
De piekwaarden lijken laag maar de koppelspreiding is groot. Je beschikt dus bij lage toerentallen al over veel trekkracht.
Het grote voordeel van zo'n bolt-on kit is dat ie kosteneffectief is. Hij biedt veel "bang voor the buck" zogezegd. De motor hoeft niet te worden gedemonteerd. Verder kan worden volstaan met een goede 200mm koppeling. Een sachs powerclutch bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 apr 2004 9:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Turbokit F7P & F7R 0,5Bar laaddruk
Voor de:
Clio 16v
Clio Williams
19 16v
Megane 16v
Sport Spider
Turbokit:
(Krukas = wiel +10-15%)
Door het ontbreken van de tussenkoeler zal het vermogen snel teruggeregeld worden als gevolg van het oplopen van de inlaatluchttemperatuur. Een tussenkoeler is dus aan te bevelen.
Voor de:
Clio 16v
Clio Williams
19 16v
Megane 16v
Sport Spider
Turbokit:
- gegoten turbo uitlaatspruitstuk
Garrett GT serie turbo
andere Bosch injectoren
2Bar map sensor
fastchip eprom of fastchip afstelling
brandstofdrukregelaar
gasklep slangkoppeling
inlaatslangen/ hardpipes
downpipe
luchtfilter kit
olietoevoerleiding turbo
olieafvoerleiding turbo
montage afvoerpunt in carter
cilinderkopbouten/ koppakking
losse oliekoeler met thermostaa
TiAl dump valve
speciaal hitteschild
heatwrap isolatie tape
speciale koppeling
(Krukas = wiel +10-15%)
Door het ontbreken van de tussenkoeler zal het vermogen snel teruggeregeld worden als gevolg van het oplopen van de inlaatluchttemperatuur. Een tussenkoeler is dus aan te bevelen.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 apr 2004 10:08, 11 keer totaal gewijzigd.
Turbokit F7P & F7R 0,5Bar laaddruk
met tussenkoeler (intercooler)
Voor de:
Clio 16v
Clio Williams
19 16v
Megane 16v
Sport Spider
Turbokit:
Wielvermogensindicatie 125kW/170pk en 245Nm
Het behaalde vermogen en koppel is grotendeels afhankelijk van de efficiëntie van de tussenkoeler. Hoe lager de inlaatluchttemperatuur hoe hoger het vermogen en koppel. Een lucht/water tussenkoeler (chargecooler) geeft hier de beste resultaten.
met tussenkoeler (intercooler)
Voor de:
Clio 16v
Clio Williams
19 16v
Megane 16v
Sport Spider
Turbokit:
- gegoten turbo uitlaatspruitstuk
Garrett GT serie turbo
andere Bosch injectoren
2Bar map sensor
fastchip eprom of fastchip afstelling
brandstofdrukregelaar
gasklep slangkoppeling
inlaatslangen/ hardpipes
downpipe
luchtfilter kit
lucht/lucht of lucht/water tussenkoeler
olietoevoerleiding turbo
olieafvoerleiding turbo
montage afvoerpunt in carter
cilinderkopbouten/ koppakking
losse oliekoeler met thermostaa
TiAl dump valve
speciaal hitteschild
heatwrap isolatie tape
speciale koppeling
Wielvermogensindicatie 125kW/170pk en 245Nm
Het behaalde vermogen en koppel is grotendeels afhankelijk van de efficiëntie van de tussenkoeler. Hoe lager de inlaatluchttemperatuur hoe hoger het vermogen en koppel. Een lucht/water tussenkoeler (chargecooler) geeft hier de beste resultaten.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 apr 2004 11:24, 11 keer totaal gewijzigd.
Turbokit F7P & F7R 0,7Bar laaddruk
met tussenkoeler
met dikkere koppaking
Voor de:
Clio 16v
Clio Williams
19 16v
Megane 16v
Sport Spider
Turbokit:
Wielvermogensindicatie 140kW/190pk en 275Nm
(Krukas = wiel +10-15%)
met tussenkoeler
met dikkere koppaking
Voor de:
Clio 16v
Clio Williams
19 16v
Megane 16v
Sport Spider
Turbokit:
- gegoten turbo uitlaatspruitstuk
Garrett GT serie turbo
andere Bosch injectoren
2Bar map sensor
fastchip eprom of fastchip afstelling
brandstofdrukregelaar
gasklep slangkoppeling
inlaatslangen/ hardpipes
downpipe
luchtfilter kit
lucht/lucht of lucht/water tussenkoeler
olietoevoerleiding turbo
olieafvoerleiding turbo
montage van olieafvoerpunt in carter
cilinderkopbouten
dikke koppakking of compressieplaat
losse oliekoeler met thermostaat
TiAl dump valve
speciaal hitteschild
heatwrap isolatie tape
speciale koppeling
Wielvermogensindicatie 140kW/190pk en 275Nm
(Krukas = wiel +10-15%)
Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 apr 2004 10:21, 7 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Speedie,
Je hebt het hier nog steeds over de F7P motoren toch?? En wat mag dan verwacht worden van de 2 liters??
Je hebt het hier nog steeds over de F7P motoren toch?? En wat mag dan verwacht worden van de 2 liters??
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Er word gebruik gemaakt van een mapsensor die tot max 1,1 bar ovedruk kan uitlezen.
Hiermee word de ecu geprogrameert,dus hij leest wel degelijk druk!
Hiermee word de ecu geprogrameert,dus hij leest wel degelijk druk!
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Realistisch kan je bij een goede aandrijflijn bij een voorwiel aangedreven auto uitgaan van ongeveer 15% vermogens verlies.Jasper16v schreef:Hoeveel is dit aan de krukas? of wat is het standaard vermogen van een 1800 of willy aan de wielen?185pk aan de wielen en circa 250Nm
En dit is volgens sommige nog vrij fors,maar geeft je iig een redelijke indicatie.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Prijzen zijn afhankelijk hoeveel sets er in 1 keer kunnen worden afgenomen.
Als er een aantal spruitstukken,turbo`s en evt IC met slangen end kunnen worden besteld is de prijs aanzienlijk te drukken.
Ook kunnen er dan meerdere ecu worden gemaakt en de benodigde extra sensors end worden besteld.
Zodra alle prijzen bekend zijn zal er gevraagd worden naar geintreseerden en aan de hand daarvan kunnen we bepalen wat de kosten worden.
Als er een aantal spruitstukken,turbo`s en evt IC met slangen end kunnen worden besteld is de prijs aanzienlijk te drukken.
Ook kunnen er dan meerdere ecu worden gemaakt en de benodigde extra sensors end worden besteld.
Zodra alle prijzen bekend zijn zal er gevraagd worden naar geintreseerden en aan de hand daarvan kunnen we bepalen wat de kosten worden.
Mooi, zelfde verhaal als het GTTi project dus?Jeroen Lubking schreef:Er word gebruik gemaakt van een mapsensor die tot max 1,1 bar ovedruk kan uitlezen.
Hiermee word de ecu geprogrameert,dus hij leest wel degelijk druk!
Update bovenaan.
De EPROM in de ECU wordt zo aangepast (gemapped) dat ie inderdaad laaddruk herkent. Ding wordt in de puntjes afgesteld zodat je in deellast ook altijd met een goede mengverhouding rondrijdt.Steven schreef:Wordt hierbij de Ecu ook nog aangepast om druk waar te nemen of niet? Nee zeker?
Een 2-liter zal nog meer koppel over een groter toerengebied leveren (vooral onderin) en een iets hoger vermogen produceren.Frits schreef:Speedie,
Je hebt het hier nog steeds over de F7P motoren toch?? En wat mag dan verwacht worden van de 2 liters??
Tel er 10% bij op voor een indicatie. Standaard vermogen van 16v en Willi? <-> Fabrieksvermogen minus 10%. Als ze dat al halen.Jasper16v schreef:Hoeveel is dit aan de krukas? of wat is het standaard vermogen van een 1800 of willy aan de wielen?185pk aan de wielen en circa 250Nm
Ik vindt dit zelfs nog aan de forse kant. Ik vindt 10% een mooier getal.Jeroen Lubking schreef:Realistisch kan je bij een goede aandrijflijn bij een voorwiel aangedreven auto uitgaan van ongeveer 15% vermogens verlies.
En dit is volgens sommige nog vrij fors,maar geeft je iig een redelijke indicatie.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 apr 2004 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
minder economisch belang bij de vermogensmeting ...
there is no spoon.
Nee, dat is 'm inderdaad. Dit is de kit zoals Fastchip hem heeft ontwikkeld en BB Performance in Engeland hem verkoopt. Deze kit wordt nog aangepast met een veel betere turbo en een speciaal uitlaatsysteem. Verder wordt de mapping (afstellig) van de EPROM in de ECU (motormanagement) nog verder verfijnd.marcel16v schreef:Is dit de set die een tijd geleden door Fast Chip werd aangeboden (of vergelijkbaar), of is dit een geheel nieuwe concept?
Ja, eigenlijk wel. Maar wat had je anders verwacht?Steven schreef:Mooi, zelfde verhaal als het GTTi project dus?
Het is een injectiesysteem met gelijke componenten. Siemens computer en Motorola of Delco mapsensor die Renault in een veelvoud aan modellen inzet.
Dus waarom iets nieuws verzinnen als je de perfecte basis tot je beschikking hebt!?
Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 apr 2004 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
As far as I know is 't een Delce sensortje. (LB)speedline schreef: Het is een injectiesysteem met gelijke componenten. Siemens computer en Motorola mapsensor die Renault in een veelvoud aan modellen inzet.
Grtz,
Zzpeedie...
rev it like a rental
Ik had het over de 1.1Bar versie MennoMenno schreef: As far as I know is 't een Delce sensortje. (LB)
[img]http://www.robietherobot.com/storm/images/mapsensor.jpg[/img]
Dit is wat ze beschrijven met GM Motorola.
Grtz,
Zzpeedie.
- powerflex rubbersrobclio16V schreef:Volgens de vermogensuitdraai die ik hier van Freddy Cane heb liggen heeft mijn auto 21,68% verlies in de aandrijflijn. Dus hoe kun je dan op die 10-15% raken? gereviseerde versnellingsbak ofzo?
- sterkere baksteunen en motorsteunen
of praat ik nu poep?
Immer wieder die verdammte Holländer
Poly urethaan bussen zaten er toen al in, extra baksteun ook en de onderste motorsteun is ook steviger.-Ray- schreef:- powerflex rubbersrobclio16V schreef:Volgens de vermogensuitdraai die ik hier van Freddy Cane heb liggen heeft mijn auto 21,68% verlies in de aandrijflijn. Dus hoe kun je dan op die 10-15% raken? gereviseerde versnellingsbak ofzo?
- sterkere baksteunen en motorsteunen
of praat ik nu poep?
Ik kan me nog wel herinneren dat Robert de Boer zelfs 24,1% verlies had, dus dat zijn flinke verliezen natuurlijk.
Die verliezen zijn nogal "hoog". En de hardheid van ophanging en wielstanden hebben niets te maken met aandrijfverliezen op zich. Wielstanden hebben wel te maken met wielspin.
Denk maar na, met andere rubbers en wielstanden verandert er toch niets aan de versnellingsbak of koppeling? Dus zouden er dan substantieel andere aandrijfverliezen zijn?
Dacht het niet...!
Maar over het algemeen zijn dit soort vermogensmetingen puur indicatief en komt er meestal flink minder vermogen en koppel uit zo'n motor als de testuitdraai doet vermoeden. Maar dat heb ik nooit aan de grote klok gehangen omdat je dan nogal wat mensen tegen het zere been schopt...
Het zij zo...
Grtz,
Zzpeedie.
Denk maar na, met andere rubbers en wielstanden verandert er toch niets aan de versnellingsbak of koppeling? Dus zouden er dan substantieel andere aandrijfverliezen zijn?
Dacht het niet...!

Maar over het algemeen zijn dit soort vermogensmetingen puur indicatief en komt er meestal flink minder vermogen en koppel uit zo'n motor als de testuitdraai doet vermoeden. Maar dat heb ik nooit aan de grote klok gehangen omdat je dan nogal wat mensen tegen het zere been schopt...
Het zij zo...
Grtz,
Zzpeedie.
De bank klopt wel, maar de manier van meten niet. Dat verlies is namelijk niet te meten met een normale bank. (helaas is geen hond hier van te overtuigen, maar a'la)lauw schreef:Waar zit het verschil dan in, +20% (gemeten) en de 10% die jij aangeeft, met andere woorden alle testbanken op de wereld kloppen niet.
rev it like a rental
de drukant1 schreef:Wat is het verschil tussen een low pressure trubo en een gewone turbo?
een LPT draait doorgaans niet meer dan een halve bar overdruk.
ik geloof dat een LPT doorgaans ook een andere configuratie van de schoepen heeft om te zorgen dat de druk al bij een laag toerental inkomt. saab heeft ze geloof ik standaard wel...
there is no spoon.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
bij de 500 mbar overdruk zonder tussenkoeler systeem kan je de standaard koppeling en injectors laten zitten.
hoe zit dat bij de andere 2 versies?worden dan alleen een andere koppeling en injectors gemonteerd of komt er nog meer bij kijken?
hoe zit dat bij de andere 2 versies?worden dan alleen een andere koppeling en injectors gemonteerd of komt er nog meer bij kijken?
Op onderstaande vermogengsuitdraai zie je de vermogens en koppelkromme van een standaard Clio 16v en een auto met een 0,5Bar turbokit op diezelfde motor.
N.b.:
De tussenkoeler (intercooler) was waardeloos op deze setup. Deze bevond zich namelijk vlak boven het uitlaatspruitstuk. Verder had de uitlaat een te kleine diameter.
Verder is deze tuning (fijnafstelling) gedaan zonder breedband lambdasonde. En bijna 7-8 jaar geleden toen Henk Dijkstra (fastchip) net begon.
En zelf ondanks deze nadelen is de vermogens en koppeltoename al erg groot!
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0TQDkAkcY ... Turbo2.jpg[/img]
Van 116pk aan de wielen bij een standaard auto naar 156pk aan de wielen bij de 0,5Bar turbokit. Het koppel is gestegen van 142Nm aan de wielen bij de std auto naar 200Nm aan de wielen bij de turbo auto!

N.b.:
De tussenkoeler (intercooler) was waardeloos op deze setup. Deze bevond zich namelijk vlak boven het uitlaatspruitstuk. Verder had de uitlaat een te kleine diameter.
Verder is deze tuning (fijnafstelling) gedaan zonder breedband lambdasonde. En bijna 7-8 jaar geleden toen Henk Dijkstra (fastchip) net begon.
En zelf ondanks deze nadelen is de vermogens en koppeltoename al erg groot!
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0TQDkAkcY ... Turbo2.jpg[/img]
Van 116pk aan de wielen bij een standaard auto naar 156pk aan de wielen bij de 0,5Bar turbokit. Het koppel is gestegen van 142Nm aan de wielen bij de std auto naar 200Nm aan de wielen bij de turbo auto!

Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 apr 2004 10:34, 8 keer totaal gewijzigd.
Een low pressure turbo systeem is gewoon een motor die met een laag niveau aan drukvulling draait. Echte grenzen zijn er niet aan te geven maar 600-700MBar vindt ik wel de grens.
Bij mij is het meer van; oh ja. Waarschijnlijk een motor met de standaard compressieverhouding (Of iets verlaagde CV!) die over een groot toerengebied veel meer trekkracht levert.
Aan de gebruikte turbocompressoren is niets speciaals behalve dat het vrij kleine exemplaren zijn die maar een kleine luchthoeveelheid kunnen verpompen. Dat verklaart ook meteen het meestal ietwat begrensde topvermogen van zulke motoren. De hoeveelheid trekkracht however, onderin en midden in het toerenbereik neemt wel enorm toe. Dit omdat de beperkte hoeveelheid lucht die zo'n kleine turbo kan verpompen voor wat lagere toerentallen ruim voldoende is.
Grtz,
Zzpeedie.
Bij mij is het meer van; oh ja. Waarschijnlijk een motor met de standaard compressieverhouding (Of iets verlaagde CV!) die over een groot toerengebied veel meer trekkracht levert.
Aan de gebruikte turbocompressoren is niets speciaals behalve dat het vrij kleine exemplaren zijn die maar een kleine luchthoeveelheid kunnen verpompen. Dat verklaart ook meteen het meestal ietwat begrensde topvermogen van zulke motoren. De hoeveelheid trekkracht however, onderin en midden in het toerenbereik neemt wel enorm toe. Dit omdat de beperkte hoeveelheid lucht die zo'n kleine turbo kan verpompen voor wat lagere toerentallen ruim voldoende is.
Grtz,
Zzpeedie.
De standaard JB3 048 en 200mm koppeling trekken het prima tot 500MBar. Boven die laaddruk is een andere koppeling nodig. Zeker met technisch wat minder gevoelige chauffeurs... 
Zelfs met 1Bar kan je de JB3 nog gebruiken. Fastchip heeft 40k-km's op de klokken gezet van de 1Bar 19 16v.

Zelfs met 1Bar kan je de JB3 nog gebruiken. Fastchip heeft 40k-km's op de klokken gezet van de 1Bar 19 16v.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja dat geloof ik ook wel dat dat kan, 40 k, en meer ook nog wel. Hangt natuurlijk helemaal af van gebruik en geluk.
Er wel vanuit gaande dat de bak nieuw/gereviseerd is en niet al 1,5 ton op zn ribben heeft. Maar dat begrijpt iedereen denk ik.
Er wel vanuit gaande dat de bak nieuw/gereviseerd is en niet al 1,5 ton op zn ribben heeft. Maar dat begrijpt iedereen denk ik.