[clio 16v] slecht/niet starten

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Kwam net thuis van de nieuwjaarsmeeting zie k n hoop rook vanonder mn kap komen, schijnbaar heeft ie ergens olie gelekt :( .
Motor was op sommige plekken wat vettig.
K bel morgen nog wel ff naar MABO tuning (komt ie vandaan)kijken of maarten me meer kan vertellen.
Iemand een idee wat t kan zijn?
Laatst gewijzigd door joeri_16V op vr 27 feb 2004 21:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Zoiets heb ik ook wel eens gehad, bleek dat er bij snelheden boven de 140 km/h wat olie uit de hoes van de aandrijfas kwam en dat spetterde dus alles onder en ook het spruitstuk. Dus als ik toen bij een stoplicht stond kwam er allemaal rook uit de luchthapper, best een grappig gezicht zeker als je de gezichten van sommigen zag. :lol:
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

robclio16V schreef:Zoiets heb ik ook wel eens gehad, bleek dat er bij snelheden boven de 140 km/h wat olie uit de hoes van de aandrijfas kwam en dat spetterde dus alles onder en ook het spruitstuk. Dus als ik toen bij een stoplicht stond kwam er allemaal rook uit de luchthapper, best een grappig gezicht zeker als je de gezichten van sommigen zag. :lol:
heb vanmiddag wel n paar keer vlakbij de 140km/h gereden.
Arie16v
Berichten: 148
Lid geworden op: do 20 feb 2003 21:11
Locatie: Wervershoof

Nergens lekkage plekken te zien bij de zichtbare olieslangen??
Clio16v rules
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

hoezo gescheurd? damn

welke slang is dat? kan hem niet helemaal plaatsen
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

robclio16V schreef:Zoiets heb ik ook wel eens gehad, bleek dat er bij snelheden boven de 140 km/h wat olie uit de hoes van de aandrijfas kwam en dat spetterde dus alles onder en ook het spruitstuk. Dus als ik toen bij een stoplicht stond kwam er allemaal rook uit de luchthapper, best een grappig gezicht zeker als je de gezichten van sommigen zag. :lol:
Das echt goud waard, ik had dan een turbo die bij afremmen op de motor wel eens wat losliet, vooral rond de 3000 toeren.

Dus dan kwam ik aan bij het stoplicht met een rookwolk achter me, die met goeie wind mij weer inhaalde langs het stoplicht. (rugwind dus)
Dan vooral mensen die paniekerieg met handjes beginnen te waaien, dan duimpje opsteken en volgas weg.

Meesterlijk, ik heb me zo vaak kapotgelachen daarmee, jammer dat ik het nu niet meer heb ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jasper16v schreef:hoezo gescheurd? damn

welke slang is dat? kan hem niet helemaal plaatsen
Koelvloeistof denk ik? Ook te zien aan de troep die op de bak ligt?
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Jasper16v schreef:hoezo gescheurd? damn

welke slang is dat? kan hem niet helemaal plaatsen
heb net met maarten van MABO gebeld en hij dacht dat t een koelwaterslang was.
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Dat weet ik wel zeker dat het een koelslang is.
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

kijk maar naar de groene koelvloeistof
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

tis nog vroeg he :D je ziet de koelvloeistof idd liggen en de aanslag in de slang
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Steven schreef:
robclio16V schreef:Zoiets heb ik ook wel eens gehad, bleek dat er bij snelheden boven de 140 km/h wat olie uit de hoes van de aandrijfas kwam en dat spetterde dus alles onder en ook het spruitstuk. Dus als ik toen bij een stoplicht stond kwam er allemaal rook uit de luchthapper, best een grappig gezicht zeker als je de gezichten van sommigen zag. :lol:
Das echt goud waard, ik had dan een turbo die bij afremmen op de motor wel eens wat losliet, vooral rond de 3000 toeren.

Dus dan kwam ik aan bij het stoplicht met een rookwolk achter me, die met goeie wind mij weer inhaalde langs het stoplicht. (rugwind dus)
Dan vooral mensen die paniekerieg met handjes beginnen te waaien, dan duimpje opsteken en volgas weg.

Meesterlijk, ik heb me zo vaak kapotgelachen daarmee, jammer dat ik het nu niet meer heb ;)
zo'n turbo heb ik anders wel liggen voor je hoor, geen probleem. mag weg voor weinig :p
there is no spoon.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zit daar nog wel een goed turbinehuis op met minimale scheuren? Dan ist wel een idee :lol:
Mr Bullet (Sietze)
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 21 jun 2002 10:02
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

handig zo'n digicam :D Wel een aardige scheur! Maar effe snel fixen dacht ik zo :wink:
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

k snap nog altijd niet dat k zo thuis heb kunnen komen.
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Nou hij wordt morgen opgehaald om te worden gemaakt, een grote beurt te krijgen en gelijk ook APK.
Komt t hopelijk toch weer goed. :)
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

pfoe das geen kleine scheur joeri :(
sterkte dermee
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik hoop niet dat de oorzaak een lekke koppakking is! :(

Succes in ieder geval...
Laatst gewijzigd door Merijn op di 6 jan 2004 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
lauw
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 3 nov 2003 16:02

Merijn schreef:Ik hoop niet de oorzaak niet een lekke koppakking is! :(
????? slang is alleen gescheud, heeft niks te maken met de koppakking, komt gewoon door uitdroging, kan iedereen gebeuren.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Er kan ook flink wat druk op je koelsysteem gekomen zijn, waardoor de slang is gescheurd... Het KAN, dat is alles wat ik zeg. Het kan nooit kwaad om het effe te checken, voordat je met grotere problemen staat! :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

lauw schreef:
Merijn schreef:Ik hoop niet de oorzaak niet een lekke koppakking is! :(
????? slang is alleen gescheud, heeft niks te maken met de koppakking, komt gewoon door uitdroging, kan iedereen gebeuren.
Wat lauw bedoelt is dat door een klein lekje in de koppakking druk ontsnapt het koelsysteem in, wat dan als het ware opgepompt word, en dan moet er wel een slang klappen. Maar dat is niet gezegd, en zal snel genoeg blijken als je het zaakje weer gefixt hebt.
lauw
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 3 nov 2003 16:02

Als er teveel druk op het systeem komt, ligt het niet aan de koppakking, als de koppakking eruit ligt gaat daar de druk naartoe. Zoals ik het zie uitdroging, omdat de slang bij de slangklem gescheurd is, dit kan ook door de dop op het koelpotje komen die niet meer goed is of ergens een verstopping, het is en blijft een gok als je het niet goed onderzoekt.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nou, ik heb anders al vaak verhalen gehoord waarbij er teveel druk werd opgebouwd in het koelsysteem door een lekke koppakking... :s

Ik heb er niet echt verstand van of zo, ik ga alleen af op wat ik van anderen hoor... :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

lauw schreef:Als er teveel druk op het systeem komt, ligt het niet aan de koppakking, als de koppakking eruit ligt gaat daar de druk naartoe. Zoals ik het zie uitdroging, omdat de slang bij de slangklem gescheurd is, dit kan ook door de dop op het koelpotje komen die niet meer goed is of ergens een verstopping, het is en blijft een gok als je het niet goed onderzoekt.
als de koppakking lek is kunnen er bijv uitlaatgassen het koelysteem inlekken. Daar wil je druk wel van oplopen hoor..
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dan ben ik toch goed geinformeerd... :)
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Nou morgen kan k hem weer ophalen :D , net alleen de slang was geklapt.
Hij heeft zn grote beurt gehad en is gekeurd, dus ik kan er weer een jaartje tegenaan :)
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

ok dan (Y)
ronald clio
Berichten: 993
Lid geworden op: za 5 apr 2003 19:25
Locatie: Apeldoorn

slangen zijn duur... :(
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

ronald clio schreef:slangen zijn duur... :(
Hoe duur?
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Gvd denk je alles te hebben gehad is mn koppakking lek.
Dacht ook wel al dat het zoiets zou zijn, hij maakte de laaste tijd een beetje een V8 geluid als k hem pas gestart had.
Maar vanmiddag wist ik het zeker, k starte mn auto en gelijk een hoop met rook uit de uitlaat :(
Bij mabo hadden ze me er ook al voor gewaarschuwd dat k er problemen mee zou kunnen krijgen na die gescheurde koelslang.
Iemand en idee wat me dit gaat kosten?
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Dat is wel een prijzig geintje. Er moet een nieuwe kopset op met nieuwe koprekbouten. Ook de kop moet gevlakt worden. Je hele cilinderkop moet gedemonteerd worden. Als je het laat doen, zit je al gauw op de 500 euro.

Succes!
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

:( het zit ook niet mee he Joeri? :(
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

dennisvr schreef::( het zit ook niet mee he Joeri? :(
nee niet bepaald, k hoop dat t na dit ff ophoudt met reparaties enz.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik zal hier eens even een schenenschoppende uitspraak doen:
Merijn heeft wel degelijk gelijk, en Lauw niet.

Als een koelslang ZO scheurt dan is dat echt niet een uitdrogings gevalletje meer. Dat is gewoon een lekke koppakking: 100 procent zeker.

Nog sterker: het is NIET zo dat DOORDAT die slang is gescheurd de koppakking is gaan vliegen: het is andersom:
Koppakking WAS al kapot, en daardoor is de slang gescheurd. Montage van een nieuwe slang zal op den duur op een herhaling uit vallen: Weer een gescheurde slang (misschien een andere).

De lekke koppakking zorgt er gewoon voor dat er veel te veel druk (compressieslag motor en verbranding; hoge druk) op het GEHELE koelsysteem komt. (dus ook (kachel)radiateur kan op den duur de geest geven.) Laat het zover niet komen.


En dan nog iets: als de auto al redelijk wat km gelopen heeft, en je gaat de koppakking vervangen (en waarschijnlijk de kop vlakken) dan is het verstandig om meteen de drijfstanglagers mee te vervangen. Die begeven het anders behoorlijk vaak na enkele maanden.

En als iemand het hier niet mee eens is: leg dan maar eens uit WAAROM niet.

groeten, Reinier
Plaats reactie