[Clio V6] (Zij)windgevoeligheid

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Maus

Als 't wat harder waait dan normaal en ik ben onderweg met de Clio, heb ik, naar mijn mening, al redelijk snel last van zijwindgevoeligheid. Bij normale (snelweg-)snelheden ben ik constant aan 't corrigeren om tussen de witte lijntjes te blijven, meer als dat ik gewend was met bv de RS.
Nu zal 't een en ander wel te verklaren zijn door 't verschil tussen voor- en achterwiel aandrijving en de plaatsing van de motor, maar wat zou ik er aan kunnen doen om dit effect te verminderen?
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

Ik heb niet bepaald een snel type,maar toen mn r19 nog op orginele hoogte stond had ik het zelfde probleem,na de verlaging was dat over,pas als ik boven de 180 ga rijden met harde wind gaatie weer beetje slingeren,dus als ik je verhaal zo lees,dan denk ik eigenlijk aan de schokdempers,aangezien de clio v6 al laag en breed is,hoef je het daar niet te zoeken.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
edwin19
Contacteer:

chris-r19 schreef:Ik heb niet bepaald een snel type,maar toen mn r19 nog op orginele hoogte stond had ik het zelfde probleem,na de verlaging was dat over,pas als ik boven de 180 ga rijden met harde wind gaatie weer beetje slingeren,dus als ik je verhaal zo lees,dan denk ik eigenlijk aan de schokdempers,aangezien de clio v6 al laag en breed is,hoef je het daar niet te zoeken.
180!!!! Mijn vorige 19 ging maar 171 :lol:
speedline

Maus schreef:Als 't wat harder waait dan normaal en ik ben onderweg met de Clio, heb ik, naar mijn mening, al redelijk snel last van zijwindgevoeligheid. Bij normale (snelweg-)snelheden ben ik constant aan 't corrigeren om tussen de witte lijntjes te blijven, meer als dat ik gewend was met bv de RS.
Nu zal 't een en ander wel te verklaren zijn door 't verschil tussen voor- en achterwiel aandrijving en de plaatsing van de motor, maar wat zou ik er aan kunnen doen om dit effect te verminderen?
Niets... Zit in het concept van auto en voorwielophanging in combinatie met de gewichtsverdeling.

Grtz,

Zzpeedie...
Laatst gewijzigd door speedline op za 27 dec 2003 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
chris-mc
Contacteer:

edwin19 schreef:
chris-r19 schreef:Ik heb niet bepaald een snel type,maar toen mn r19 nog op orginele hoogte stond had ik het zelfde probleem,na de verlaging was dat over,pas als ik boven de 180 ga rijden met harde wind gaatie weer beetje slingeren,dus als ik je verhaal zo lees,dan denk ik eigenlijk aan de schokdempers,aangezien de clio v6 al laag en breed is,hoef je het daar niet te zoeken.
200 zelfs,ik heb getuigen :p

maar nu weer ff ontopic,of in alg. chat :)
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Maus

speedline schreef: Niets... Zit in het concept van auto en voorwielophanging in combinatie met de gewichtsverdeleing.

Grtz,

Zzpeedie...
Zou 't helpen als ik de voorkant zwaarder maak door er bv een zak met zand in te leggen?
Michiel

20 zakken met cement in de car wil ook wel helpen :wink:
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Robert Turbo

edwin19 schreef:
Heb mijn 1.4 al eens op 170 gehad.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Menno

ik frees idd dat 't aardig in 't concept zit, maar spelen met bandenspanning kan je vaak nog wel iets helpen. Ook een erg stijve band doet vaak goed.
rev it like a rental
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Mijn Williams heeft daar helemaal geen last van. Ruilen? :D
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Je zou idd eens de voorkant kunnen verzwaren om een grotere asdruk vooraan te krijgen.

T'is wel een heel gedoe:
"Waait het?"
"Ja geloof het wel."
"Dan ga ik alvast maar sjouwen...." :lol: :lol:
Cleaned Style
Projecttopic
chris-mc
Contacteer:

is het dan alleen de voorkant die slingert?
Ton

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Je zou idd eens de voorkant kunnen verzwaren om een grotere asdruk vooraan te krijgen.

T'is wel een heel gedoe:
"Waait het?"
"Ja geloof het wel."
"Dan ga ik alvast maar sjouwen...." :lol: :lol:
het is toch geen kever
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Als er zijwind staat met verschillende krachten, wordt je auto altijd wat naar rechts of links geduwd. Nou zorgen de veren ervoor dat die krachten weer teruggeduwd worden, dus gaat je auto wiebelen. Als je je wagen verlaagd hebt, heb je ook meestal stijvere veren, dus moet de wind meer kracht zetten om die in te drukken. Ook bij een auto met meer gewicht moet de wind meer kracht zetten. 't is op zich heel logisch dus.

Ja en een auto met een groter zijoppervlak heeft ook meer invloed. Je kan er behoorlijk wat last van hebben, ik reed eens tijdens een storm, ik bleef nog op de weg maar er lagen twee gekantelde vrachtwagens langs de weg!

Voornamelijk is het de achterkant die gaat wiebelen, omdat het meeste gewicht van de auto voor is (persoon plus motor). Tenzij je natuurlijk te veel load mee hebt.
Bram

Joost (DoubleYou) schreef:Als er zijwind staat met verschillende krachten, wordt je auto altijd wat naar rechts of links geduwd. Nou zorgen de veren ervoor dat die krachten weer teruggeduwd worden, dus gaat je auto wiebelen. Als je je wagen verlaagd hebt, heb je ook meestal stijvere veren, dus moet de wind meer kracht zetten om die in te drukken. Ook bij een auto met meer gewicht moet de wind meer kracht zetten. 't is op zich heel logisch dus.

Ja en een auto met een groter zijoppervlak heeft ook meer invloed. Je kan er behoorlijk wat last van hebben, ik reed eens tijdens een storm, ik bleef nog op de weg maar er lagen twee gekantelde vrachtwagens langs de weg!

Voornamelijk is het de achterkant die gaat wiebelen, omdat het meeste gewicht van de auto voor is (persoon plus motor). Tenzij je natuurlijk te veel load mee hebt.
Tis een V6, ligt de motot achterin
Maus

Menno schreef:ik frees idd dat 't aardig in 't concept zit, maar spelen met bandenspanning kan je vaak nog wel iets helpen. Ook een erg stijve band doet vaak goed.
De bandenspanning moet ik nog ff nakijken, heb nu voor een 215 / 45 bandje erom liggen ipv de standaard 205 / 50, achter de standaardmaat.
chris-mc
Contacteer:

Als je nou breedere banden neemt,dan ga je niet slingeren toch?toen mijn velgjes er onder gingen hoeld het slingeren voor een gedeelte op. en ik ben van 165 naar 205 gegaan
~thijs~
Contacteer:

chris-r19 schreef:Als je nou breedere banden neemt,dan ga je niet slingeren toch?toen mijn velgjes er onder gingen hoeld het slingeren voor een gedeelte op. en ik ben van 165 naar 205 gegaan
Met bredere banden heb je wel een stuk meer last van de spoorvorming in de weg waardoor je meer gaat slingeren
chris-mc
Contacteer:

klopt idd

maar moet wel zeggen dat in het begin had ik er starperformence op zitten,dat was neit meer leuk,als het ff regnede ging ik al slingeren.
Toen het tijd was voor nieuwe banden heb ik de garage er nieuwe onder laten doen,eigen uit vertrouwen dat het goeie waren,men heeft er toen michelin polit exalto onder gedaan,sinds dien heb ik er nouwelijks last van,de plassen moet echt diep zijn wil ik gaan aquaplannen.
Maus

~thijs~ schreef: Met bredere banden heb je wel een stuk meer last van de spoorvorming in de weg waardoor je meer gaat slingeren
Daarom rij ik ook 't liefst links. :)
Misschien moet ik als 't wat harder waait wel juist in 'n spoor gaan rijden. (I)
speedline

Maus schreef:Zou 't helpen als ik de voorkant zwaarder maak door er bv een zak met zand in te leggen?
Hmmm, een beetje wel en een beetje niet. De hogere wielbelasting maakt de voorzijde misschien wat rustiger. Maar de wielstand verandert ook met inveren Maus. Dus ik weet niet of deze oude truc het gewenste effect sorteert.

Verder vraag ik mij af of dat de auto daadwerkelijk slecht op koerscommando's reageert met zijwind of dat je te veel moet corrigeren. Zit namelijk nogal verschil in. Reageert de voorzijde langzaam op stuurcommando's als deze opzij geblazen wordt?

Omschrijf het eens wat preciezer aub? En bij welke snelheden? Is de auto verlaagd?

Grtz,

Zzpeedie.
Maus

De auto is niet verlaagd, staat op de originele veren en dempers. Enige aanpassing is dat er om de voorwielen nu 215 / 45 / 17 zit ipv van de standaard 205 / 50 / 17.
De spoorvorming buiten beschouwing gelaten, moet ik bij (redelijke) zijwind meer corrigeren; de neus van de wagen heeft constant de neiging om van de koers af te wijken. Kleine correcties aan 't stuur zijn voldoende om weer ff juiste koers te volgen. De snelheid waarbij ik er echt merbaar 'last' van heb, schat ik in, is vanaf de 80 km/h.
Als ik dan een vergelijking trek met m'n RS (17", veerpootbrug voor en +/- 5cm verlaagd, maar nog altijd hoger dan de V6), was deze er minder gevoelig voor dan de V6.
Panoramix

Ik denk niet dat extra gewicht in de auto helpt, wij hebben met een R25 ook wel eens flink wat gewicht her en der in de auto gehad, maar het werd er zeker niet beter op.

En hoeveel kilo wil je erin leggen dan.

Contragewicht bij een tractor voorop kan ik me nog wel wat bij voorstellen :)
speedline

Maus schreef:De auto is niet verlaagd, staat op de originele veren en dempers. Enige aanpassing is dat er om de voorwielen nu 215 / 45 / 17 zit ipv van de standaard 205 / 50 / 17.
De spoorvorming buiten beschouwing gelaten, moet ik bij (redelijke) zijwind meer corrigeren; de neus van de wagen heeft constant de neiging om van de koers af te wijken. Kleine correcties aan 't stuur zijn voldoende om weer ff juiste koers te volgen. De snelheid waarbij ik er echt merbaar 'last' van heb, schat ik in, is vanaf de 80 km/h.
Als ik dan een vergelijking trek met m'n RS (17", veerpootbrug voor en +/- 5cm verlaagd, maar nog altijd hoger dan de V6), was deze er minder gevoelig voor dan de V6.
Tja, wat moet ik er van zeggen. Zonder een compleet nieuw fusee ontwerp kom je niet ver. Je kunt deze gevoeligheid er min of meer uit ontwikkelen. Maar dat komt het weggedrag, stuurgedrag en de handelbaarheid niet ten goede.

Er zijn wel mogelijkheden (coil overs met andere instelling) maar daar moet ik me in verdiepen. Ga proefrijden met een Phase 2! Heeft die het minder kan je met voorwielophangingsdelen van de Phase 2 een eind komen. Of ruil 'm in.

De vergelijking RS vs. V6 gaat voor mij technisch niet op Maus. Ik snap wel dat het voor jouw een issue is maar de auto heeft simpelweg een ander concept waar je aan moet wennen. Ongeacht wat je er aan wijzigt kun je het probleem alleen maar verleggen in het snelheidsgebied.

[End of no bullshit assesment]

Grtz,

Zzpeedie.
Tijn
Contacteer:

maus, ik weet wel een persoon die veel ervaring heeft met de wegligging van een V6 en die je kan helpen aan goede veren en / of dempers waar het vast van vooruit gaat.

pm maar bij interesse want ik ga geen mobiele nummers online zetten ;)
there is no spoon.
antoine
Car: Renault Clio III RS

misschien domme opmerking maar kan je geen onderdelen monteren van een fase 2?
Tijn
Contacteer:

is een compleet andere neus / subframe dacht ik.....
there is no spoon.
Maus

Weet iemand toevallig nog een phase 2 te staan waarmee ik 'n proefritje kan maken?
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Bij de hoofdvestiging van Reno in Belgie (Brussel geloof ik) staan alle reno's klaar voor een proefritje.
Cleaned Style
Projecttopic
chris-mc
Contacteer:

Ik neem aan dat je sirieuze intresse moet tonen voordat ze je een proefrondje laten rijden,zo niet sta ik er morgen op de stoep :p
Tom
Moderator
Car: MB

ik zou willen dat ik hetzelfde probleem had Maus :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
alexgt

Tom schreef:ik zou willen dat ik hetzelfde probleem had Maus :wink:
wie niet :D
Bas Blue Sport

Maus schreef:Weet iemand toevallig nog een phase 2 te staan waarmee ik 'n proefritje kan maken?
De ph 1 is door een brits bedrijf ontwikkeld en daar waren nogal wat klachten over, o.a. de wegligging.
De ph 2 is in eigen beheer bij Renault Sport gebouwd, deze is vooral op de wegligging vooruit gegaan.

Renault Nederland heeft er ook een V6 ph 2 staan.
Deze wordt regelmatig uitgeleend aan een dealer die een mogelijke koper heeft.
Deze V6 (blauw/grijs) stond een paar weken terug hier in Heerenveen, mooie machine.

Kunt het daar eens proberen.....

Succes
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Maus schreef:Weet iemand toevallig nog een phase 2 te staan waarmee ik 'n proefritje kan maken?
BIj renault dealer in heiloo staat er regelmatig eentje!
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Bas RSI (moersleutel) schreef:
De ph 1 is door een brits bedrijf ontwikkeld en daar waren nogal wat klachten over, o.a. de wegligging.
De ph 2 is in eigen beheer bij Renault Sport gebouwd, deze is vooral op de wegligging vooruit gegaan.

Renault Nederland heeft er ook een V6 ph 2 staan.
Deze wordt regelmatig uitgeleend aan een dealer die een mogelijke koper heeft.
Deze V6 (blauw/grijs) stond een paar weken terug hier in Heerenveen, mooie machine.

Kunt het daar eens proberen.....

Succes
Probeer het eens via Ivo zou ik dan zeggen. Die werkt toch bij een dealer? :wink:
Plaats reactie