1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
jeroen.k

Ik voel hier een revolutie komen! :p
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

PtrGte schreef:dat betekent dat als het niet werkt ik er één voor jan met de korte lul heb gemaakt,
Je maakt ze nooit voor niets. En als je weet waarom het niet werkt kan je de volgende keer wel een maken die werkt. => research waar je wat aan hebt.

GR.Frits
PtrGte
Contacteer:

oke net ff met menno overlegd, en we zijn het er inderdaad over eens dat het koppel onderin wat minder wordt...

maar ik wil één reden hebben waarom je koppel onderin wil hebben...en dan wel GOED ONDERBOUWD GRAAG!!!!

dus niet van eeuuhh: "joa, dan trekt ie lekker bij het inhalen op de snelweg..."

ter verduidelijking...het koppel wordt in z'n geheel niet minder (eerder meer) maar verschuift op de "koppelkromme" gewoon naar rechts, en verder gebeurt er niet zo veel...

dan komt het er dus inderdaad op neer dat het koppel bij EEN BEPAALD TOERENTAL (bijv. 2500) minder wordt ten opzichte van eerst, maar aan de andere kant: Waar je koppel normaal weer begint te dalen, stijgt ie weer , wat zorgt (volgens mij) voor een relatief grote vermogenswinst...

correct me if i'm wrong! :D
michel 16v
Contacteer:

even een vraagje over het bovenste!

zoals ik hier uit begrijpt, wordt je max koppel hierdoor verplaatst naar een hoger toerental, maar welk voordeel haal je hier uit, alleen topsnelheid of ook bv. een snellere 0-400m tijd.
wouter 16v

in het begin van de koppel kromme heb je minder, in het bovenste heb je meer, als dat je "verliest" onderin de koppelkromme, dus je gaat erop vooruit, hogere topsnelheid denk ik dat niet zo gek veel scheelt, de 400 mtr wordt wel sneller afgelegt.
PtrGte
Contacteer:

mmm...Ik denk dat dit project een beetje verplaatst gaat worden naar pak 'm beet januari/februari, aangezien mijn brein nog snodere plannen naar voren heeft gebracht... :smoke:

maar wees niet gevreesd!

als alles meezit kan er een behoorlijke cilinderkop/inlaatspruitstuk ombouw gedaan worden tegen die tijd, waarvan ze bij Achterberg op hun hoofd gaan staan krabben denk ik :wink:

misschien wel niet... :D

wat betreft die 2 liter motoren:

Die kunnen gewoon gemaakt worden hoor, is geen enkel probleem! :) "bijna" ( :wink: ) geheel naar eigen wens...
Tijn
Contacteer:

PtrGte schreef:oke net ff met menno overlegd, en we zijn het er inderdaad over eens dat het koppel onderin wat minder wordt...

maar ik wil één reden hebben waarom je koppel onderin wil hebben...en dan wel GOED ONDERBOUWD GRAAG!!!!

dus niet van eeuuhh: "joa, dan trekt ie lekker bij het inhalen op de snelweg..."

ter verduidelijking...het koppel wordt in z'n geheel niet minder (eerder meer) maar verschuift op de "koppelkromme" gewoon naar rechts, en verder gebeurt er niet zo veel...

dan komt het er dus inderdaad op neer dat het koppel bij EEN BEPAALD TOERENTAL (bijv. 2500) minder wordt ten opzichte van eerst, maar aan de andere kant: Waar je koppel normaal weer begint te dalen, stijgt ie weer , wat zorgt (volgens mij) voor een relatief grote vermogenswinst...

correct me if i'm wrong! :D
omdat "snelle tijden" gereden worden door je bochtensnelheid hoog te houden en zo snel mogelijk een bocht uit te accellereren.
Vaak zit bij een standaard bak de verhouding zo dat je dan op een relatief laag toerental rijdt en dan wil je daar dus veel koppel hebben om zo snel mogelijk uit te kunnen accellereren.

bij een kortere bak kom je op een hoger toerental uit in diezelfde versnelling en heeft het dus zin om de koppelkromme op te schuiven ....

am i making sense ?
PtrGte
Contacteer:

mijn ervaringen op een circuit zijn dat je (met een 16v) niet onder de 5000 toeren komt wat dus "voor mij" betekent dat ik er niet veel aan heb om een hoog koppel te hebben bij 2500-4000 toeren...

maar ja misschien rijd ik dan wel op een manier waarbij je motor niet lang mee zal gaan, maar dat is voor iedereen verschillend :)

kijk, als je in een krappe bocht gewoon in z'n drie blijft rijden met 3000 toeren, tja dan heb je wel onderin inderdaad koppel nodig om een beetje op gang te komen/blijven... is een kwestie van een manier van schakelen denk ik...

Volgens mij is de toerenval in de meeste gevallen zo geregeld dat als je bij 7200 (16v) schakelt, je terugzakt naar pak 'm beet 5000 toeren(???) het kan volgens mij nooit zo zijn dat je ergens op een circuit met 3000 toeren in 3 rijdt, want dan had je naar mijn mening beter in z'n 2 kunnen zitten met 6000 toeren...

(kortom: ik respecteer ieders mening, maar als je het echt hebt over ALLES UIT DE MOTOR halen, dan zit je toch echt aan hogere toerentallen dan 3000-4000...)

groeten
RO 16v

Menno schreef:ook identiek :)
Drijfstangen van de Williams/16V zijn idd gelijk maar die van de Megane zijn 100 gram lichter dan die van de 16V/Willy.
Menno

80
rev it like a rental
PtrGte
Contacteer:

maar ja, waar zit die 80 gram in...waarschijnlijk alleen bij de voet....en niet bij het pistonpenoog...

de drijfstangen die ik heb zijn ook 80 gram lichter, maar dat is alleen bij de voet...dan heb je er "niet zo veel aan" Tuurlijk is het beter, maar liver 70 gram van het oog af natuurlijk...

maar ja, wel goed dat er wat "meer" duidelijkheid bestaat over de verschillen tussen de motoren...
:)

groeten
RO 16v

Menno schreef:80
:s , ik had het gisteren gemeten en kwam op 104 gram uit, had er een gepakt van de F7R 712, als ik vandaag tijd heb meet ik die van de F7R 710 en 720 ook even voor de zekerheid.
jeroen.k

Hier de foto's :D Had ze ff netjes in een pagina willen bakken, maar heb ik ff geen tijd voor...dus doen we het lekker zo! :D

Alle onderdelen...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_a ... rdelen.JPG[/img]

Nog eens alle onderdelen...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_a ... delen2.JPG[/img]

Afpersen droog 4 Bar...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_a ... 0bar!).JPG[/img]

Afpersens nat 5 Bar...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_a ... 0bar!).JPG[/img]

Waarom werd dat ondeblok ook alweer gefreesd?
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_w ... 0plek!.JPG[/img]

Daarom dus :p
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_H ... 0plek!.JPG[/img]

De kop met stoters...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_k ... toters.JPG[/img]

De kop met nokkenasjes...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_k ... easjes.JPG[/img]

Nog een keer...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_k ... asjes2.JPG[/img]

Halverwege klaar...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_halverwege.JPG[/img]

Distributie erop...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_d ... 20erop.JPG[/img]

De kopbouten aandraaien...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_k ... raaien.JPG[/img]

Het blok zo goed als af...
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_ver%20klaar!.JPG[/img]

Klaar voor transport in de bus!
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_k ... port!1.JPG[/img]

Dit is dus allemaal van de opbouw van mijn blok.

Meer specifiek voor mijn blok de nokkenasjes...

Zoek de verschillen...(ik zie het niet :p )
[img]http://home.concepts.nl/~pc102618/ptr_z ... hillen.JPG[/img]

:)
PtrGte
Contacteer:

nice pics! :wink:
Tom
Moderator
Car: MB

blijft mooi om te zien........schone onderdelen :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer

Hmmm, dat ziet er errug netjes uit ja...., maar is even aan de slag komende winter denk... :lol:

Ben benieuwd naar het resultaat op de weg Jeroen... :wink:
marcel16v

Misschien een rare vraag hoor, maar wat je besteed aan het vergroten van de motorinhoud en andere maatregelen. Kun je dit niet besteden aan het aanpassen van het blok om er een turbo op te schroeven? Als ik zie wat voor waardes hiermee worden behaald :worship: .

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/52_240BHP_high.jpg[/img]
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

duidelijke pics :foto: (Y)
jeroen.k

marcel16v schreef:Misschien een rare vraag hoor, maar wat je besteed aan het vergroten van de motorinhoud en andere maatregelen. Kun je dit niet besteden aan het aanpassen van het blok om er een turbo op te schroeven? Als ik zie wat voor waardes hiermee worden behaald :worship: .

Alleen de turbokit is al duurder! En om zoiets betrouwbaar te krijgen ben je nog meer kwijt...
marcel16v

jeroen.k schreef: Alleen de turbokit is al duurder! En om zoiets betrouwbaar te krijgen ben je nog meer kwijt...
De turbokit hoeft niet duurder te zijn, als je dit samenstelt uit onderdelen van verschillende auto's moet dit te doen zijn. En natuurlijk veel zelf te doen.

Maar mijn opmerking ging er meer om of je ipv het blok op te boren, niet ook het blok kon aanpassen om die betrouwbaarheid te krijgen. En die betrouwbaarheid komt toch alleen in het geding als je op ong. 1 bar gaat rijden? Als je op 0.6 bar gaat rijden moet dit toch te doen zijn, of niet?
speedline

De kostprijs van de benodigde onderdelen (turboset) alleen al overstijgt de € 1000,- ruim! Besef dat je custom elektronica nodig hebt die minimaal € 170,- kost. Het gegoten uitlaatspruitstuk van een paar honderd euro(!!!) en dan nog de juiste turbocompressor om de zaak op druk te pompen. 400 tot 600Mbar is toch wel de grens voor een standaard motor die niet "open gaat". Dus onderdelen van andere auto's om het betaalbaar te houden!? Vergeet het maar en verdiep je erin voor dat je dit soort stellingen deponeert.

Dus PtrGte's ombouw is financieel veel beter te behappen. Maar als we kijken naar de vermogens en koppelstijging per uitgegeven teuroh is de turboset heer en meester.

Maar een hogedruk conversie voor de 1.8 of 2.0 loopt geweldig in de (waarde)papieren. Leg maar minimaal € 4000,- opzij dan praten we verder.

Maar het feit blijft dat als je met een relatief beperkte investering naar de top in atmosferisch gti land wilt dat de 2.0 ombouw de enige juiste is. Met de juiste elektronica, grotere inlaatkleppen en andere nokkenassen vlieg je zo omhoog in de rangorde van "straatracers".

PtrGte, keep up the good work (Y) "There's no substitute for cubic inches." :wink:

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 23 nov 2003 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.
marcel16v

speedline schreef: Vergeet het maar en verdiep je erin voor dat je dit soort stellingen deponeert.
Het was maar een vraag, en dit is de ideale manier om je er in te verdiepen, gewoon door een vraag te stellen.
clio_rally
Contacteer:

marcel16v schreef:
speedline schreef: Vergeet het maar en verdiep je erin voor dat je dit soort stellingen deponeert.
Het was maar een vraag, en dit is de ideale manier om je er in te verdiepen, gewoon door een vraag te stellen.
Nou ja, vraag. Ik geef speedline liever gelijk, jij meent namelijk te weten dat het goedkoop te doen is met onderdelen uit andere wagens en dat het dan tot 0.6 betrouwbaar te doen is. Moet ik helaas ook tegen spreken, feiten liggen helaas anders :@

Maar turbo zijn natuurlijk wel lekker... :worship:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
speedline

marcel16v schreef:
Hier een deel van het antwoord...

De benodigde onderdelen voor een lage druk conversie tot 0.6 bar…

Gegoten uitlaatspruitstuk
Turbocompressor
Leidingwerk
Lucht/lucht interkoeler
Eprom voor turbo-afstelling
Injectoren
Map sensor
Brandstofdrukregelaar
Oliekoeler
Terugslagklep rembekrachtiger
Terugslagklep carterontluchting
Hitteschild
Isolatiemateriaal voor leidingen en slangen
Afvoerpunt olieretour in carterpan
Olietoevoerpunt maken
Olietoevoerslang
Olieafvoerslang
Luchtfilter

Voor het mooie ook deze delen nog:
Cilinderkopbouten
Koppakking
Ringetje onder veer drukregelaar oliepomp

En dan ben ik vast nog het een en ander vergeten! Dus net zo duur als een 2-liter ombouw? Vul zelf de prijzen maar in…

Groeten,

Speedline.
RO 16v

Volgens mij begrijpen jullie Marcel niet of lezen er overheen.

Volgens mij vraagt hij wat het kost om zo'n ombouw te maken 1.8-2.0, en dan vraagt hij of je voor dezelfde prijs het 1.8 blok wat betrouwbaarder kan maken voor het gebruik van een turbo set, dat is wat ik lees dus exclusief turbo set.
michel 16v
Contacteer:

speedline schreef:
De benodigde onderdelen voor een lage druk conversie tot 0.6 bar…

Gegoten uitlaatspruitstuk
...........
........
..........
...
waarom een gegoten uitlaatspruitstuk?

een spruitstuk wat gelast is, is dat niet voldoende dan?
speedline

RO 16v schreef:Volgens mij begrijpen jullie Marcel niet of lezen er overheen.

Volgens mij vraagt hij wat het kost om zo'n ombouw te maken 1.8-2.0, en dan vraagt hij of je voor dezelfde prijs het 1.8 blok wat betrouwbaarder kan maken voor het gebruik van een turbo set, dat is wat ik lees dus exclusief turbo set.
Je hebt gelijk Ro.

Marcel, je kunt beter de ombouw naar 2-liter combineren en meteen de componenten monteren die nodig zijn om later een turboset te monteren. ARP bouten, koppakking, etc.

Als dat je doel is de toename van het slagvolume prachtig voor het koppel over het gehele toerenbereik.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
speedline

michel 16v schreef: waarom een gegoten uitlaatspruitstuk?

Gelast kan ook. Maar is uit ondervinding niet betrouwbaar genoeg. En bij een 16v met turboset is het niet erg fijn om het hele zaakje te demonteren voor een lek spruitstuk.

Grtz,

Speedline.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

:D "There's no substitute for cubic inches." :D
idd lang leve de caddilac hearse met 500 ci die ik helaas al weer al veel te lang niet meer heb
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
canonballman

Mmm, een cadillac hearse........Das toch een lijkenwagen niet?
Had vroeger wel het idee om een oude lijkenwagen te kopen en daarin rond te gaan kachelen..Iets van een airbrush erop: 'the Gravedigger'.............
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

jep heb er drie gehad maar geen eentje erg lang
wel ideaal met een huis op wielen een golf je gti zoek rijden
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
canonballman

speedline schreef:
michel 16v schreef: waarom een gegoten uitlaatspruitstuk?

Gelast kan ook. Maar is uit ondervinding niet betrouwbaar genoeg. En bij een 16v met turboset is het niet erg fijn om het hele zaakje te demonteren voor een lek spruitstuk.

Grtz,

Speedline.
Mm, dat kan wel zo zijn, maar:
-een uitlaatspruitstuk laten gieten is volgens mij ZEER prijzig, er moet namelijk een mal gemaakt worden
-gegoten spruitstukken van bekende automerken scheuren ook regelmatig, ZONDER turbolading. Heb het in mn korte leven al gezien bij PSA, Renault, Ford, Chrysler enz. en geloof er niks van dat MB of BMW daar nooit mee hebben getobt.

Dus ALS je er 1 laat gieten, voor een turbomotor, dan moet de kwaliteit SUPER zijn......

En dan nog: ik denk persooonlijk dat je beter en goedkoper af bent met een gelast spruitstuk. En dan niet met steigerpijp en een simpel lasapparaatje nee.

Clio Williams heeft er ook 1, R25V6 turbo ook (dus denk Alpine V6T ook) Volvo 850 10 en 20 kleppers ook...

Heb wel ooit gezien dat ze scheurden (vlak NAAST de lasnaad), maar altijd met relatief hoge km standen (150.000 tot 250.000 km)

En ja, stel dat je met een DIY Clio 1.8/2.0 turbo na 40.000 km je spruitstuk eraf moet halen om eventuele scheurtjes opnieuw te lassen, of desnoods het hele spruitstuk te vervangen...... Dan vindt ik al dat je het niet slecht doet.
Is tenslotte vaak geen dagelijkse auto, en is het dat wel, dan vaak niet continu hoogbelast.

En dan zijn er volgens mij nog methoden om tegen te gaan dat een uitlaatspruitstuk (gegoten of gelast) snel scheurt:
-rustig de motor (en spruitstuk dus!) warmrijden
-turbo goed ondersteunen met extra, stevige steunen. (bij een GTT ontbreken vaak de turbosteuntjes, of ze zijn gebroken)
marcel16v

RO 16v schreef:Volgens mij begrijpen jullie Marcel niet of lezen er overheen.

Dit was inderdaad mijn vraag, als je dit zou laten doen kan je daarna weer een tijd geld achteruit zetten voor de daadwerkelijke turbo.
canonballman

En om nog effe op dat spruitstuk terug te komen:
Wat voor spruitstuk gaat RobertdB cs. gebruiken op hun Willies?

Zijn daar gegoten exemplaren voor in de 'handel'???
PtrGte
Contacteer:

marcel16v schreef:Misschien een rare vraag hoor, maar wat je besteed aan het vergroten van de motorinhoud en andere maatregelen. Kun je dit niet besteden aan het aanpassen van het blok om er een turbo op te schroeven? Als ik zie wat voor waardes hiermee worden behaald :worship: .

ik denk dat je voor 2000 euro een std 1800 aardig "turboproof" kunt maken, maar ja, dan heb je het puur over het mechanische gedeelte he! :wink:
Laatst gewijzigd door PtrGte op zo 23 nov 2003 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie