[R5GTE] Hoog stationair, computer verbrand. [UPDATE]

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Een vriend van mij heeft een R5GTE. Laatst hebben we de versnellingsbak vervangen. Sinds die tijd loopt hij hard (2000 toeren) stationair. Alle aansluitingen van slangen en stekkers zijn gecontroleerd maar dat hielp niet. Er is een week mee gereden, toen deed hij plotseling niks meer. Bleek de computer doorgebrand te zijn.
Weer gezocht, niks kunnen vinden, andere computer eraan, twee dagen later ook die kapot.
Op dit moment zijn we de hele kabelboom aan het nazoeken. Op wat draden die klemzaten achter het dashboard na, geen afwijkingen te vinden.

De computer:

[img]http://home.tiscali.nl/r5baccara/Afbeel ... 4klein.jpg[/img]

Iemand enig idee in welke richting we moeten zoeken? Waarvoor zou dat zwarte, gesmolten blokje kunnen zijn? De brede, verbrande soldeerbaan loopt naar pootje 19 van de stekker. Dit zou voor de elektroklep van het benzinedampvat moeten zijn. Dat klepje is wel kapot gegaan bij het vervangen van de bak (tuitje eraf), maar wel vervangen.

Iemand een goed idee?

KLIK voor een grotere foto.
Laatst gewijzigd door Martijn op wo 3 dec 2003 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

ik zou zeggen een kapotte stationairregelaar. Die uitgefikte eindtrap zorgde in ieder geval voor de aansturing ervan. Dus meet die regelaar en de bedrading ff door, alvorens je weer een computer frituurt.

(ik kan die computer eventueel wel voor je repareren, mocht dat nodig zijn)
rev it like a rental
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

spoortje kapot geweest bij de diode?Ziet er wel lekker verbrand eruit.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Menno schreef:ik zou zeggen een kapotte stationairregelaar. Die uitgefikte eindtrap zorgde in ieder geval voor de aansturing ervan. Dus meet die regelaar en de bedrading ff door, alvorens je weer een computer frituurt.

(ik kan die computer eventueel wel voor je repareren, mocht dat nodig zijn)
Bedankt, nu weten we in welke richting we moeten zoeken. Domme vraag waarschijnlijk, maar waar zit die stationairregelaar? Op het gasklephuis?

Het was wel de bedoeling om niet meer te frituren, geen computers iig :D Maar er zitten veel kabeltjes, als je niet weet in welke richting je moet zoeken.

We hebben nog een computer liggen. Hopelijk gaat dat werken. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

weet ;t niet precies bij een GTE, waarschijnlijk wel in de buurt van de gasklep. Tis een langwerpig rond ding, met een 3polige stekker bovenop, en 2 18mm slangen d'r aan; eentje voor en eentje na de gasklep.
rev it like a rental
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Thanx!! :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

heeee, dit lijkt wel een beetje op wat ik voor computer heb liggen nog.....niet leuk!!!staat ook op site geloof ik...

Stationair regelaars zorgen nog aardig voor handel menno!

succes
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Dat ding wat links inder zit naast die haak om je motor op te takelen dat is miss gaar

[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00744.JPG[/img]

en wat mis sook kan zijn is dat dit ding er mee te maken hefet zorgt ook voor vage problemen

[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00736.JPG[/img]
dit ding moet schakelen als hij in de stationair valt.

Ps zou jij misschien voor mij eens kunnne kijke waar die twee gele snoertjes met zwarte stekkertjes op vast zitten bij die gte? (op de foto loopt hij er overheen)
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00743.JPG[/img]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Even een update:

Inmiddels hebben we de stationairregelaar (stappenmotor) en die zwarte stationairschakelaar vervangen. Andere computer eraan, en hij loopt weer. Jammer genoeg niet stationair, maar met +6000 toeren. Maw alsof je na de start gelijk volgas geeft.

Ook met de oude stappenmotor geeft hij nu dit probleem. De stationairschakelaar zit er goed op (klikt als je het gas bijna in ruststand hebt) De beide stappenmotoren zijn allebei gangbaar. En hoe groot is de kans dat ze allebei kapot zijn (de "nieuwe" komt van een in puin gereden 21)?

Aan de bedrading van de computer is ook geknutseld. Het inspuitrelais staat niet meer geschakeld, maar aan de constante +. Wel wat vreemd, maar de auto heeft er altijd prima om gelopen.

Heeft iemand een idee hoe dit probleem verholpen zou kunnen worden? We komen er, ook met de bedradingsschema's, niet meer uit. En de dealer lokt niet echt, met een tarief van 70 euro per uur :(

Alvast bedankt!

@ Ad: bij deze GTE hangen die draadjes ook los. Zal wel zo horen :p
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je zou voor de grap eens moeten kijken of de computer die er nu inzit inmiddels ook uitgefikt is.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Bart V schreef:Je zou voor de grap eens moeten kijken of de computer die er nu inzit inmiddels ook uitgefikt is.
Nee, die is nog goed. We laten hem hooguit 2 tellen lopen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

heb pas bij mijn gte ook de bak eruit gehaald voor een krukas keering te laten vervangen toen heb ik meteen mijn bak laten reviseren door iemand die bij de Renault dealer in de buurt werkt en die waarschuwde mij dat die stappemoters vaak kapot ging en dat was dan ook bijna altijd de oorzaak als de computer doorbrande. en de stappenmoter regelt ook het stationairtoerental.

GTE for ever!
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Als ie stationair naar 6000tpm schiet, staat dan de gasklep open? De lucht komt via die sluis die de motor nodig heeft om 6000tpm te gaan draaien.

Benzinedruk verdelertje nog goed?
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De gasklep staat dicht. Dus het zal allemaal via de stappenmotor komen.

Het vreemde is dat hij met deze laatste computer deze fout geeft, onafhankelijk van de gemonteerde stappenmotor. Ik vermoed dat deze computer van een monopoint R21 (GTL) is. Of zou een multipoint daarmee helemaal niet willen lopen!? De eerdere computers gaven wel een hoog stationair, maar niet zo extreem als dit. Waarschijnlijk lopen er dus nu 2 problemen door elkaar....

Eeehh, benzinedruk? Waar zit die? :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

hee vraagje! toen die computer was door gebrand, vonkte hij nog wel? en kreeg ie nog benzine? want ik heb nou zelf ook een vaag probleem, zie Probleem GTE topic)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Het is wat met die GTE's. Neem toch een carburateur.... :wink:

Ik heb geen idee of hij nog wel vonkte en brandstof kreeg. Het doorgebrande onderdeel regelt het stationait toerental, dus ik neem aan dat het er geen invloed op heeft.

Overigens doet de auto het nog steeds niet :(
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Het kan nooit dat je auto 6000 toeren stationair loopt alleen door de stappenmotor.

toen ik die namelijk bij mij los had gehaald EN nog een klein lekje had liep hij nog maar 2500 toeren stationair. dus lijkt me sterk dat hij bij jou genoeg zuurstof krijg voor 6000 toeren. Ik denk dat je ook ergens nog een lek moet hebben. als je naelijk kijkt dat als je gasklep helemaal open staat hij 7000 toeren draai. en dan zou hij door dat kleine gaatje van je stappenmotor net zo veel lucht kunne halen :S


Dus ik denk dat of je gasklep niet allebij dichtstaan of dat je ergens mega veel valse lucht vandaan haalt.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Of gasklep kapot/los. gaskabel zit niet goed misschein
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De gasklep komt wel in nulstand terug. Je hoort dan ook een klikje van de schakelaar. Maar dat is de buitenzijde, het zou best kunnen dat binnenin de gasklep gewoon openstaat. Het is namelijk wel losgeweest.... Bedankt voor de tips, we zullen eens kijken.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie