Een vriend van mij heeft een R5GTE. Laatst hebben we de versnellingsbak vervangen. Sinds die tijd loopt hij hard (2000 toeren) stationair. Alle aansluitingen van slangen en stekkers zijn gecontroleerd maar dat hielp niet. Er is een week mee gereden, toen deed hij plotseling niks meer. Bleek de computer doorgebrand te zijn.
Weer gezocht, niks kunnen vinden, andere computer eraan, twee dagen later ook die kapot.
Op dit moment zijn we de hele kabelboom aan het nazoeken. Op wat draden die klemzaten achter het dashboard na, geen afwijkingen te vinden.
De computer:
[img]http://home.tiscali.nl/r5baccara/Afbeel ... 4klein.jpg[/img]
Iemand enig idee in welke richting we moeten zoeken? Waarvoor zou dat zwarte, gesmolten blokje kunnen zijn? De brede, verbrande soldeerbaan loopt naar pootje 19 van de stekker. Dit zou voor de elektroklep van het benzinedampvat moeten zijn. Dat klepje is wel kapot gegaan bij het vervangen van de bak (tuitje eraf), maar wel vervangen.
Iemand een goed idee?
KLIK voor een grotere foto.
[R5GTE] Hoog stationair, computer verbrand. [UPDATE]
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Martijn op wo 3 dec 2003 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ik zou zeggen een kapotte stationairregelaar. Die uitgefikte eindtrap zorgde in ieder geval voor de aansturing ervan. Dus meet die regelaar en de bedrading ff door, alvorens je weer een computer frituurt.
(ik kan die computer eventueel wel voor je repareren, mocht dat nodig zijn)
rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Bedankt, nu weten we in welke richting we moeten zoeken. Domme vraag waarschijnlijk, maar waar zit die stationairregelaar? Op het gasklephuis?Menno schreef:ik zou zeggen een kapotte stationairregelaar. Die uitgefikte eindtrap zorgde in ieder geval voor de aansturing ervan. Dus meet die regelaar en de bedrading ff door, alvorens je weer een computer frituurt.
Het was wel de bedoeling om niet meer te frituren, geen computers iig

We hebben nog een computer liggen. Hopelijk gaat dat werken.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
weet ;t niet precies bij een GTE, waarschijnlijk wel in de buurt van de gasklep. Tis een langwerpig rond ding, met een 3polige stekker bovenop, en 2 18mm slangen d'r aan; eentje voor en eentje na de gasklep.
rev it like a rental
-
- Contacteer:
Dat ding wat links inder zit naast die haak om je motor op te takelen dat is miss gaar
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00744.JPG[/img]
en wat mis sook kan zijn is dat dit ding er mee te maken hefet zorgt ook voor vage problemen
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00736.JPG[/img]
dit ding moet schakelen als hij in de stationair valt.
Ps zou jij misschien voor mij eens kunnne kijke waar die twee gele snoertjes met zwarte stekkertjes op vast zitten bij die gte? (op de foto loopt hij er overheen)
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00743.JPG[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00744.JPG[/img]
en wat mis sook kan zijn is dat dit ding er mee te maken hefet zorgt ook voor vage problemen
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00736.JPG[/img]
dit ding moet schakelen als hij in de stationair valt.
Ps zou jij misschien voor mij eens kunnne kijke waar die twee gele snoertjes met zwarte stekkertjes op vast zitten bij die gte? (op de foto loopt hij er overheen)
[img]http://home.wanadoo.nl/haperensound/nie ... C00743.JPG[/img]
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Even een update:
Inmiddels hebben we de stationairregelaar (stappenmotor) en die zwarte stationairschakelaar vervangen. Andere computer eraan, en hij loopt weer. Jammer genoeg niet stationair, maar met +6000 toeren. Maw alsof je na de start gelijk volgas geeft.
Ook met de oude stappenmotor geeft hij nu dit probleem. De stationairschakelaar zit er goed op (klikt als je het gas bijna in ruststand hebt) De beide stappenmotoren zijn allebei gangbaar. En hoe groot is de kans dat ze allebei kapot zijn (de "nieuwe" komt van een in puin gereden 21)?
Aan de bedrading van de computer is ook geknutseld. Het inspuitrelais staat niet meer geschakeld, maar aan de constante +. Wel wat vreemd, maar de auto heeft er altijd prima om gelopen.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem verholpen zou kunnen worden? We komen er, ook met de bedradingsschema's, niet meer uit. En de dealer lokt niet echt, met een tarief van 70 euro per uur
Alvast bedankt!
@ Ad: bij deze GTE hangen die draadjes ook los. Zal wel zo horen
Inmiddels hebben we de stationairregelaar (stappenmotor) en die zwarte stationairschakelaar vervangen. Andere computer eraan, en hij loopt weer. Jammer genoeg niet stationair, maar met +6000 toeren. Maw alsof je na de start gelijk volgas geeft.
Ook met de oude stappenmotor geeft hij nu dit probleem. De stationairschakelaar zit er goed op (klikt als je het gas bijna in ruststand hebt) De beide stappenmotoren zijn allebei gangbaar. En hoe groot is de kans dat ze allebei kapot zijn (de "nieuwe" komt van een in puin gereden 21)?
Aan de bedrading van de computer is ook geknutseld. Het inspuitrelais staat niet meer geschakeld, maar aan de constante +. Wel wat vreemd, maar de auto heeft er altijd prima om gelopen.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem verholpen zou kunnen worden? We komen er, ook met de bedradingsschema's, niet meer uit. En de dealer lokt niet echt, met een tarief van 70 euro per uur

Alvast bedankt!
@ Ad: bij deze GTE hangen die draadjes ook los. Zal wel zo horen

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nee, die is nog goed. We laten hem hooguit 2 tellen lopen.Bart V schreef:Je zou voor de grap eens moeten kijken of de computer die er nu inzit inmiddels ook uitgefikt is.
-
- Car: GTT
heb pas bij mijn gte ook de bak eruit gehaald voor een krukas keering te laten vervangen toen heb ik meteen mijn bak laten reviseren door iemand die bij de Renault dealer in de buurt werkt en die waarschuwde mij dat die stappemoters vaak kapot ging en dat was dan ook bijna altijd de oorzaak als de computer doorbrande. en de stappenmoter regelt ook het stationairtoerental.
GTE for ever!
GTE for ever!
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
De gasklep staat dicht. Dus het zal allemaal via de stappenmotor komen.
Het vreemde is dat hij met deze laatste computer deze fout geeft, onafhankelijk van de gemonteerde stappenmotor. Ik vermoed dat deze computer van een monopoint R21 (GTL) is. Of zou een multipoint daarmee helemaal niet willen lopen!? De eerdere computers gaven wel een hoog stationair, maar niet zo extreem als dit. Waarschijnlijk lopen er dus nu 2 problemen door elkaar....
Eeehh, benzinedruk? Waar zit die?
Het vreemde is dat hij met deze laatste computer deze fout geeft, onafhankelijk van de gemonteerde stappenmotor. Ik vermoed dat deze computer van een monopoint R21 (GTL) is. Of zou een multipoint daarmee helemaal niet willen lopen!? De eerdere computers gaven wel een hoog stationair, maar niet zo extreem als dit. Waarschijnlijk lopen er dus nu 2 problemen door elkaar....
Eeehh, benzinedruk? Waar zit die?

hee vraagje! toen die computer was door gebrand, vonkte hij nog wel? en kreeg ie nog benzine? want ik heb nou zelf ook een vaag probleem, zie Probleem GTE topic)
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het is wat met die GTE's. Neem toch een carburateur....
Ik heb geen idee of hij nog wel vonkte en brandstof kreeg. Het doorgebrande onderdeel regelt het stationait toerental, dus ik neem aan dat het er geen invloed op heeft.
Overigens doet de auto het nog steeds niet
Ik heb geen idee of hij nog wel vonkte en brandstof kreeg. Het doorgebrande onderdeel regelt het stationait toerental, dus ik neem aan dat het er geen invloed op heeft.
Overigens doet de auto het nog steeds niet

-
- Contacteer:
Het kan nooit dat je auto 6000 toeren stationair loopt alleen door de stappenmotor.
toen ik die namelijk bij mij los had gehaald EN nog een klein lekje had liep hij nog maar 2500 toeren stationair. dus lijkt me sterk dat hij bij jou genoeg zuurstof krijg voor 6000 toeren. Ik denk dat je ook ergens nog een lek moet hebben. als je naelijk kijkt dat als je gasklep helemaal open staat hij 7000 toeren draai. en dan zou hij door dat kleine gaatje van je stappenmotor net zo veel lucht kunne halen
Dus ik denk dat of je gasklep niet allebij dichtstaan of dat je ergens mega veel valse lucht vandaan haalt.
toen ik die namelijk bij mij los had gehaald EN nog een klein lekje had liep hij nog maar 2500 toeren stationair. dus lijkt me sterk dat hij bij jou genoeg zuurstof krijg voor 6000 toeren. Ik denk dat je ook ergens nog een lek moet hebben. als je naelijk kijkt dat als je gasklep helemaal open staat hij 7000 toeren draai. en dan zou hij door dat kleine gaatje van je stappenmotor net zo veel lucht kunne halen

Dus ik denk dat of je gasklep niet allebij dichtstaan of dat je ergens mega veel valse lucht vandaan haalt.
Of gasklep kapot/los. gaskabel zit niet goed misschein
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
De gasklep komt wel in nulstand terug. Je hoort dan ook een klikje van de schakelaar. Maar dat is de buitenzijde, het zou best kunnen dat binnenin de gasklep gewoon openstaat. Het is namelijk wel losgeweest.... Bedankt voor de tips, we zullen eens kijken.