gt turbo hoe te tunen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
limburgio

nice topic, ik ga van het principe uit dat als je serieus wilt gaan tunen best kunt vertrekken van een goede basis, niet van een blok met al 150000km, deze autootjes hebben al wat meegemaakt in de loop der jaren. je moet een oude man ook nietmeer laten sprinten he,Kheb mijn blokje onlangs ook laten prepareren en alles nieuw, veel pk's win je er niet bij enkel de stevigheid ervan is beter en zo kan die ook beter hoge drukken aan. maar koeling van lucht en water is denk ik zeker 1 van de belangrijkste dingen als je een gt gaat tunen :wink:
speedline

Turbo Marco schreef:Sorry hoor speedline maar met deze uitspraak leg je ook geen windeieren,mits je er bij vermeld dat het oude hok voorzien is van een oud {in een perfecte staat verkerende}blok :D

Dat is zeker waar. Ik wil alleen niet meer met een lawine aan cijfermateriaal komen die bijna niemand kan doorgronden. Als ik over een turbo begin met een turbinerendement van 66%, een compressorrendement van 79% en 35lbs./min. bij een drukratio van 2.4:1 begrijpt hier bijna niemand mij, toch?

En een oud blok is in het overgrote deel beter met een gelijke compressie omdat dit soepeler draait met minder wrijvings en pompverliezen. Dus een nieuw blok sneller? Ja, door de hogere compressie.

Een goed gereviseerd blok is altijd de betere keus. Zeker als het blokkie zeer precies is gebouwd.
Turbo Marco schreef:En een frontmount intercooler is ook het wonder niet,al werkt het wel goed hoor ,maar dat neemt niet weg dat een standaard intercooler goed genoeg is.
Je moest eens weten wat voor koppel/vermogensstijgingen je kunt halen als je het ontstekingstijdstip kunt aanpassen (lees:vervroegen)door de lagere inlaattemperaturen die een grotere en/of beter geplaatste interkoeler met hoger rendement kan leveren.

Laat staan als je het geheel voorziet van een turbo met meer opbrengst. "Angstwekkende" resultaten. >-) En mijn koppeling kan er over meepraten. :smoke:
Turbo Marco schreef:En met een T02 is nog steeds een hele hoop mogelijk :)
Ja, tuurlijk een GTL loopt ook 160km/h. What's your point. Als je de moeite wilt nemen met iemand een rondje te doen met een T25 of nog moderner zal je de echte mogelijkheden van een gt kunnen proeven. En dat is nog maar het puntje van de ijsberg :worship:

Motormanagement met geintegreerde ontsteking/ multipoint injectie met grotere gasklep/ grotere capaciteit interkoeler, etc. :p
Laatst gewijzigd door speedline op zo 9 nov 2003 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Turbo Marco

Wat mijn punt is omtrent het gebruik van een T02 of T2 of whatever :) je hele mooie resultaten kan neerzetten {weet je wat voor een turbo Dirk jan H gebruikte}en dat de vergelijking GTL nergens op slaat.

Het punt is dat jij nu lijkt te voordoen is dat de JL methode alleen duugt {of is het met een D :beer: }
En de rest niet serieus bezig zou zijn met hun nieuwe blokkie en de kleine k*t turbootjes met de verotte intercoolertjes want dat maak ik uit deze quote :

Kom maar eens naast een JL getunede GT staan. Zo'n oud hok met een oude motor met daarop een Garrett T25 of GT20 ( ) en een front mount interkoeler. Dan weet je wie er goed bezig zijn! Mr. nieuwe motor...

wel op :foto:

En dan wil ik wel eens met een zo goed als standaard gtt met kleine turbo wel eens naast gaan RIJDEN VOORAL IN DIT SEIZOEN :D

Ik twijfel al helemaal niet aan jou deskundigheid,maar trek de deskundigheid van een ander ook niet zo snel in twijfel?
Ieder heeft zo zijn eigen ervaring met bijbehorende visie en daar is totaal niets mis mee.

En dat nieuwe motor verhaal daar moet ik wel om lachen want is het niet zo dat iedere auto ooit is begonnen met een nieuwe motor :lol:

Ik wacht met plezier jouw reakties af want ik vind tegenstrijdigheid cq eigenwijsheid altijd wel een goede leer (Y) want dat getuigd tenminste van interesse :smoke:

greetz Marco
jeroen.k

Roy schreef:
jeroen.k schreef:Ik zou als mn 19 straks af is serieus wel eens tegen een van de "T25-brothers" willen sprinten...niet dat ik denk sneller te zijn, maar gewoon ff kijken wat het scheelt! :) Dus moeten met automaxx ofzo maar ff wat afspreken! :p
Niet doen. Dan ga je huilen.......... :wink:
Ik kan tegen mn verlies hoor! :)
-Ray- schreef:is goed hoor >-)
Lijkt me vetjes! :p Kan iedereen ook meteen goed het verschil zien tussen turbo en atmosferisch... :) (Of zal ik maar Nos aan moeten schaffen dan :p )
Ivo
Über-Spammer

Lijkt mij ook wel lache, doen we het een keer op 0.7 bar. en een keer met iets meer..... :p
jeroen.k

Hehe zou leuk zijn ja...ik kom qua pk's uiteraard een redelijk stukje hoger dan jullie te zitten...maar dan kunnen pk-geile mensen eens zien wat echt belangrijk is! ;) (Waarom ik dan geen turbo...? Geld misschien? :p )
Tom
Moderator
Car: MB

ach ja, tis maar net wat je leuk vind.

@ ivo, waar is bassie nou :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer

Ach ik hen zo'n vervelend broertje die altijd wat nieuwe avators toe zend, kan je wat afwisselen he :lol:
Tom
Moderator

is jouw broertje nog irritanter :lol: :wink: :beer:
Menno

speedline schreef: Een GT20 verpompt bijna 20% meer lucht bij de zelfde drukratio.
speedline schreef: Want ik heb wat "opgestoken" in de afgelopen tijd... :D
nog niet genoeg opgestoken blijkbaar :wink:
rev it like a rental
speedline

Turbo Marco schreef:Wat mijn punt is omtrent het gebruik van een T02 of T2 of whatever :) je hele mooie resultaten kan neerzetten {weet je wat voor een turbo Dirk jan H gebruikte}en dat de vergelijking GTL nergens op slaat.
Wat Dirk Jan Hofmans voor turbo gebruikte interesseert me geen reet. Als hij denkt daarmee de beste resultaten neer te zetten? So be it. Er zijn namelijk mensen, waaronder ondergetekende, die daar heel anders over denken.

De vergelijking GTL slaat wel degelijk ergens op. Ik vindt het altijd zo'n dooddoener; standaard komt ie ook van zijn plek. Want dat lees ik er een beetje uit.

En dan zeg ik; "standaard komt het helemaal niet van zijn plek". Als je een goed getunede gtt gewend bent is standaard opeens vlot van a naar b. Niet meer of minder. Punt uit.
Turbo Marco schreef:Het punt is dat jij nu lijkt te voordoen is dat de JL methode alleen duugt {of is het met een D :beer: }
Er deugt helemaal niets, nikkes, nada. Want er is geen JL methode. Ik ben nogal JL minded omdat die jongen in mijn ogen zeer goed bezig is. Verfrissend als je Achterberg en andere veredelde garagisten gewend bent.
Turbo Marco schreef:En de rest niet serieus bezig zou zijn met hun nieuwe blokkie en de kleine k*t turbootjes met de verotte intercoolertjes want dat maak ik uit deze quote :
Het is geen kwestie van wel of niet serieus bezig zijn met een standaard auto. Als je serieus sneller wilt zijn zitten er grenzen aan het standaard materiaal. Als je de druk van de standaard T2 maar op blijft draaien (en zo werkt het met elke turbo) wordt de inlaatlucht steeds warmer.(Het compressorrendement wordt lager, en dezelfde hoeveelheid lucht meer samendrukken levert een hogere temperatuur op!) Dat dit de betrouwbaarheid en de pingelgevoeligheid niet ten goede komt is nogal understated. Je komt zeer snel al aan de grens van de koelcapaciteit van de standaard ic.

Nou, heb ik onlangs ook nog met een klein kutturbotje rondgereden en een verrot intercoolertje. Maar voordat het ontaard in allerlei Jerry Springer achtige taferelen zou ik je willen aanraden wat boeken door te snuffelen van mannen die al wat "langer" met turbo geladen motoren werken en weten wat er te koop is en hoe je de zaken aan moet pakken. Bijvoorbeeld turbochargers van Hugh MacInnes. Ik hoop dat je dan inziet waar ik op doel met constant hameren op een stapsgewijs elimineren van knelpunten. Pak eerst aan wat je aan moet pakken met een gtt. Vaak oude, gedeeltelijk versleten techniek die dan nog opgevoerd moet worden?

Het schijnt nog altijd niet duidelijk te zijn dat ook ik voor zo weinig mogelijk investering een zo snel mogelijke auto wil. Dat wil iedereen. Maar er zijn slechts enkelen onder jullie die de moeite nemen van bepaalde technische zaken kennis te nemen. En dan moet je nog kunnen inzien dat er vaak maar 1 weg naar een betrouwbare snelle auto leidt.

Het is niet alleen een probleem dat de standaard turbo al gauw niet meer voldoet en dat de standaard intercooler een veel te kleine capaciteit en veels te laag rendement heeft bij hogere laaddrukken. Een C1J motor heeft veel bottle necks en die zijn er bewust en/of onbewust ingebouwd door de fabrikant om financiele en veiligheids redenen. Mijn "propaganda" voor de gtt is op de volgende punten gericht:

* verbetering inlaat dmv carb met grotere venturi of door een injectiesysteem (venturi vervalt!) met een groter gasklepoppervlak (niet te groot!)

* een elektronisch injectiesysteem met geintegreerde ontstekingssturing betekent dat je een betere pingelsensor aan de ontsteking kunt hangen. Verder heb je meer vrijheid met ontstekingstijdstippen en de daarvoor geldende parameters (Het ontstekingstijdstip heeft grote invloed op zowel het opspoelen van de turbo als het motorrendement.)(=verbruik.) Dit is dus de door mij zo geprezen fastchip gtt-i oplossing. Vervallen 25mm venturi levert 65% meer gasklepoppervlak en bij ca. 1 bar laaddruk 15 tot 20% meer vermogen en bijna 50% meer koppel tov fabrieksgegevens. Het koppel over het gehele toerenbereik is flink hoger.

* gewijzigde turbocompressor met meer compressoropbrengst en hoger compressorrendement (minder temperatuurstijging en lagere benodigde turbine-arbeid.)(Thank U, Menno (Y) )(Die lagere temperatuurstijging in het compressorhuis hoef je er namelijk dan niet af te interkoelen.)

* inlaatluchtkoeler met grotere capaciteit (Elke graad lagere inlaattemperatuur betekent grofweg een graad lagere temperatuur door de hele Ottocyclus heen!)(Dat betekent dat 20graden Celsius interkoeling ook 20 graden lagere uitlaatgastemperatuur als gevolg heeft!)(En wat denk je dat dat doet voor de betrouwbaarheid van je motor als geheel!?)(Denk maar aan de temperatuurbelasting van uitlaatkleppen, bougies, verbrandindingskamer, zuigerbodem, uitlaatkanalen, uitlaatspruitstuk en turbocompressor?!)(Die lagere uitlaatgastemperatuur, door een betere i/c betekent ook dat er minder energie in de vorm van warmte bij de turbo terecht komt en hier zal de turbinezijde van de turbo op aangepast moeten worden!)

* uitlaatsysteem met grotere diameter en daardoor hogere capaciteit (Een hogere drukval-verhouding voor en na de turbine levert een hoger turbotoerental op en daarmee meer (potentiele) laaddruk!)(Verder mag het uitlaatgas niet teveel afkoelen in resterende uitlaat want warmer uitlaatgas stroomt sneller!)
Turbo Marco schreef:En dan wil ik wel eens met een zo goed als standaard gtt met kleine turbo wel eens naast gaan RIJDEN VOORAL IN DIT SEIZOEN :D

Wat heeft het seizoen er mee te maken?! Denk je soms dat je sneller bent omdat een sterkere auto last van wielspin heeft? Dan denk je verkeerd. Ik moet bekennen dat er in de 1e drie versnellingen wel een "licht" ( :D ) koppel/vermogens overschot is maar dat is wel onder controle te houden :smoke: Maar zelfs in slechte omstandigheden zal een hoger vermogende gtt de vloer aanvegen met zijn (standaard) T2 broer.
Turbo Marco schreef:Ik twijfel al helemaal niet aan jou deskundigheid, maar trek de deskundigheid van een ander ook niet zo snel in twijfel?
Ieder heeft zo zijn eigen ervaring met bijbehorende visie en daar is totaal niets mis mee.
Daar is helemaal niets mis mee. Maar aan "indianenverhalen" zoals dit:
tyberium schreef:Blokje is niet gemaakt voor grote krachten. Andere koppakking zorgt er alleen maar voor dat andere duurdere interne onderdelen zullen slijten ipv van de koppakking. of breken. Lagers, aandrijfassen, zuigers etc zijn bedoeld voor 120 pk belasting geen 140 +. Daarom is gewichtsreductie stukken veiliger. Turbootje opschroeven kan nog wel, maar bij hogere waarden dan 0,9 bar druk kunnen overige onderdelen het niet meer aan en breken of slijten in ieder geval aanzienlijk sneller. Een grotere veiligheidsmarge zit er btw ook niet op de standaard turbo.
schieten we hier niet veel mee op. Te lang om nu weer tegen in te gaan want in detail besproken in andere threads.
Turbo Marco schreef:En dat nieuwe motor verhaal daar moet ik wel om lachen want is het niet zo dat iedere auto ooit is begonnen met een nieuwe motor :lol:
???

Renault motoren = seriewerk met de bijbehorende toleranties voor montage. Je kunt beter een al gebruikte motor precies opbouwen c.q. reviseren en de maatvoering controleren en aanpassen dan dat je op het seriewerk van een fabrikant of groot revisiebedrijf moet vertrouwen.
Turbo Marco schreef:Ik wacht met plezier jouw reakties af want ik vind tegenstrijdigheid cq eigenwijsheid altijd wel een goede leer (Y) want dat getuigd tenminste van interesse :smoke:
Zeker. Levert altijd interessante discussies op... (Y)
Laatst gewijzigd door speedline op zo 9 nov 2003 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Derby

speedline schreef:
Turbo Marco schreef:En dan wil ik wel eens met een zo goed als standaard gtt met kleine turbo wel eens naast gaan RIJDEN VOORAL IN DIT SEIZOEN :D

Wat heeft het seizoen er mee te maken?! Denk je soms dat je sneller bent omdat een sterkere auto last van wielspin heeft? Dan denk je verkeerd. Ik moet bekennen dat er in de 1e drie versnellingen wel een "licht" ( :D ) koppel/vermogens overschot is maar dat is wel onder controle te houden :smoke: Maar zelfs in slechte omstandigheden zal een hoger vermogende gtt de vloer aanvegen met zijn (standaard) T2 broer.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
ik denk dat die bedoelt dat het ic rendement beter wordt naar mate de omgevingstemperatuur daalt. Waar ik het deels meee eens ben.

Derby
Tom
Moderator

dat liedje gaat alleen ook op voor de tegenstander
Derby

als die tegenstander geen turbo heeft niet.
daar zit ook mijn deels mee eens zijn in.
pas bij hoge druk dus als de turbo wat actie onderneemt dan pas stijgt het rendement. turbodruk-warme lucht-tempverschil hoger- rendement stijging. en dat is bij een NA motor niet van toepassing. die haalt daar veel minder voordeel uit. of die rendement stijging ook meer vermogen levert, is discutabel. daar denk ik nog even over

Derby
robert

kwoot: Dat betekent dat 20graden Celsius interkoeling ook 20 graden lagere uitlaatgastemperatuur als gevolg heeft!)

hmm is dat wel zo eenvoudig te zeggen? in theoretische pv=mrt en cyclus verhalen wel, maar wij gebruiken een lagere t gelijk om er meer m in te proppen. Bij 20 deg koeler namelijk plm 7% meer, dus ook 7% meer warmteontwikkeling.

Tot eind compressie enzo ben ik het met je eens, (dus ook kwa pingelgevoeligheid), maar na de verbranding (7% meer energie) weet ik het nog niet direct...
Natuurlijk kan je evt ook meer vervroegen, wat weer rendementswinst oplevert, en per definitie lagere uitlaatgastemp. Echter 7% hoger rendement is wel heeel erg veel.

maar: lb! goed compressorrendement is goed voor ehm ja: alles!

Heb dus natuurlijk een compressor met wat hogere trim in elkaar geklust, zodattie weer midden in zn rendements-mapje komt :)
Riël
Über-Spammer

En als ik er een VNT15 op mik? Te klein of misschien toch leuk (tot 1 bar)?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline

Riël schreef:En als ik er een VNT15 op mik? Te klein of misschien toch leuk (tot 1 bar)?
Variabele turbo's zijn er in principe alleen voor Dieselmotoren. Renaults gebruik van een twin scroll (gedeelde uitlaatgasstroom) turbinehuis op de 2.0T Ottomotor mag al tot de uitzonderingen gerekend worden. Laat staan verstelbare variabele nozzle of geometrie turbo's. De uitlaatgastemperaturen van Ottomotoren (1000 graden Celsius en hoger!) zijn het probleem. Er kan geen economische levensduur van verwacht worden.

Ik heb zelf ook al deze vragen gesteld aan een tweetal medewerkers van Hoet en nog een persoon die erg thuis is in turbocompressoren. Maar voorlopig nog geen mogelijkheid, Riel, deze variabele turbo's. Ik dacht namelijk dat VAG's 1.8T 20v blok ook een variabele turbo had. Dit bleek een klein conventioneel exemplaar te zijn. Met een grote wastegate. Vandaar het lage specifieke koppel van deze motoren. 110kW/150pk heeft slechts 210 tot 225Nm. 133kW/180 heeft 235Nm. Maar levert dat koppel wel over een breed toerengebied en vanaf minder als 2000min-1! >-)

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Riël
Über-Spammer

Zou ik net zo'n ding gekocht hebben :( 8) ach ja komen we ook wel weer kwijt. Zou 't echt zo erg zijn dan? Ooit geprobeerd?
tyberium
Contacteer:

Zo..dat was wel even lang stil totdat Speed weer met modder begon te gooien. Ik keek even na een tijdje weer op deze topic, en jaaa hoorrr.. :D Heb je voor dat stukje een hele week moeten denken en rondbellen joh? Ik probeerde alleen diegene die t wou weten een paar handige tips te geven om z'n auto te tunen. Omdat jij dan zo graag de goeroe :worship: wilt zijn op dit forum en gelijk bang word als - iemand die t als hobby ziet - met een paar handige tips komt, waar jij niet opgekomen bent ga je gelijk met modder gooien. Ik zie je al zo zitten achter je burootje met je Carvan Cevitan® en je MTS boeken druk aan het bellen met je 'vrienden' van Hoet en Achterberg om alles en iedereen maar onderuit te halen. En omdat je nix meer kunt vinden ga je ook nog eens de tijd nemen om m'n site letter voor letter door te spitten om te kijken of er daar nog wat over te zeiken valt...hahahah...Jochie, je doet maar lekker wat je niet laten kunt. Laat mij maar mooi in m'n R5je rijden met wat minder slijtage en duik jij maar weer lekker in je MTS boekjes en haal je volgende emmer modder maar vast op, want er zullen ongetwijfeld weer mensen komen waar jij eens ff lekker overheen kunt zeiken. :worship: :worship: :D
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

"Overzeken worden gebeurd enkel en alleen bij degene die volledig naast de pot pissen..."

beetje jammer van een nuttige topic.
Turbo Marco

spir@l schreef:"Overzeken worden gebeurd enkel en alleen bij degene die volledig naast de pot pissen..."van welke dichter is dat gejat?? :lol:

Turbo Marco

Turbo Marco schreef:
spir@l schreef:"Overzeken worden gebeurd enkel en alleen bij degene die volledig naast de pot pissen..."van welke dichter is dat gejat?? :lol:

kwooten gaat mij dus niet zo goed af,vandaar dat ik het nog een keer probeer :smoke:
Riël
Über-Spammer

spir@l schreef:"Overzeken worden gebeurd enkel en alleen bij degene die volledig naast de pot pissen..."
Godverdomme spiral, pis jij er effe recht in !!
Riël
Über-Spammer

Tyberium, ik heb soms ook wel het idee of hij zijn teksten uit een boek haalt. Maar goed, als je bovengemiddeld verstand van zaken hebt, en daarbij ook nog eens een gave iets netjes te formuleren, krijg je dergelijke posts van speedline. Hij komt echt niet met onzin, vind 't een van de interessantste gasten op 't forum en kan kan 'm voor mezelf niet in twijfel brengen. Misschien wat hoog gegrepen voor je :) Nou groeten, ik pak nog een :beer:
PtrGte
Contacteer:

hehehe :wink:
laguna2
Contacteer:

Riël schreef:Tyberium, ik heb soms ook wel het idee of hij zijn teksten uit een boek haalt. Maar goed, als je bovengemiddeld verstand van zaken hebt, en daarbij ook nog eens een gave iets netjes te formuleren, krijg je dergelijke posts van speedline. Hij komt echt niet met onzin, vind 't een van de interessantste gasten op 't forum en kan kan 'm voor mezelf niet in twijfel brengen. Misschien wat hoog gegrepen voor je :) Nou groeten, ik pak nog een :beer:
Ben het met je eens Riël, Het gebeurt maar al te vaak dat discussies over tuning e.d. vol zitten met opmerkingen die wel aardig klinken maar niet echt technisch onderbouwd zijn. Ik vind het persoonlijk wel prettig om dan van mensen zoals Speedline om de boel weer met beide benen op de grond te zetten.
speedline

tyberium schreef:Zo..dat was wel even lang stil totdat Speed weer met modder begon te gooien. Ik keek even na een tijdje weer op deze topic, en jaaa hoorrr.. :D Heb je voor dat stukje een hele week moeten denken en rondbellen joh?
Ja, ofdat ik de moeite moest nemen zo'n eigenwijze [censuur] de les te lezen...
tyberium schreef:Ik probeerde alleen diegene die t wou weten een paar handige tips te geven om z'n auto (niet) te tunen.
Dat waren niet allemaal handige tips. Ik wordt behoorlijk moe van dat openfilter en open uitlaat gedoe. Wat reëler onderdelen benoemen. Bijvoorbeeld een absorptiedemper ipv "open uitlaat". Met gewichtsreductie sla je de spijker volledig op zijn kop. Maar wat de “veiligheidsmarges” van de motor en turbo betreft zit je er volledig naast.
tyberium schreef:Omdat jij dan zo graag de goeroe wilt zijn op dit forum en gelijk bang word als - iemand die t als hobby ziet - met een paar handige tips komt, waar jij niet opgekomen bent ga je gelijk met modder gooien.

Die "eer" komt niet mij maar twee anderen toe, en die zijn al langer weinig tot niet actief op dit forum. Lezen wel, posten niet door reacties zoals jij die post. Sommige mensen willen hun kennis nl. wel delen maar het houd een x op.
tyberium schreef:Ik zie je al zo zitten achter je burootje met je Carvan Cevitan®

Het is Karvan Cevitam.
[img]http://cmgtcontent.ahold.com//cmgtconte ... 70_200.jpg[/img]
tyberium schreef:en je MTS boeken-
We moeten allemaal uit boeken leren. Maar dat schijnen sommigen wel erg makkelijk te vergeten.
tyberium schreef:druk aan het bellen met je 'vrienden' van Hoet en Achterberg om alles en iedereen maar onderuit te halen.

Niet te snel conclusies trekken want je hebt het mis.
tyberium schreef:En omdat je nix meer kunt vinden ga je ook nog eens de tijd nemen om m'n site (Waar historisch en technisch nogal wat op aan te merken is!) letter voor letter door te spitten om te kijken of er daar nog wat over te zeiken valt.
tyberium schreef:Laat mij maar mooi (achteraan :D ) in m'n R5je rijden...
Hoor eens tyberium… Er is geen forum over voedseltechnologie waar jij de "goeroe" kunt uithangen. Dat jij toevallig voor dat vakgebied hebt gekozen en ik voor autotechniek is jou probleem.
Laatst gewijzigd door speedline op zo 9 nov 2003 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ollie

Jeetje, gezellig topic hier! Is alleen altijd zoveel werk om te lezen en om te snappen!
Zeker aardig om eens de diepere theoretische achtergrond hier te noemen, komt vaak weinig voor. Maar het gros van de mensen wil weten hoe ze praktisch iets gedaan krijgen en willen zeer zeker niet de les gelezen krijgen en dat vaak ook nog eens op een hooggegrepen en in mijn ogen denegrerende toon. Maar goed, wat weet ik er van, doe maar Werktuigbouwkunde....
Laatst gewijzigd door Ollie op za 8 nov 2003 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Welnee, WTB roelz man :)
Menno

Steven schreef:Welnee, WTB roelz man :)
stelletje fietsenmakerts :D
rev it like a rental
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Wordt het niet hoog tijd dat een mod hier ingrijpt? (N)
Robert dB.

ja ontopic graag (dus niet elkaar afkafferen), anders gaat er een slotje op.
tyberium
Contacteer:

Preices, dat bedoel ik. Em 'off the record': Ik was niet diegene die gelijk alles begitn af te kraken. De topic was: 'GT Turbo hoe te tunen' en niet:'hoe kan ik m'n auto tunen met wetenschappelijk gestaafde literatuur en 'ervaring'. Het enige wat is schreef was:
'Knaken' / 'Euro-tuning':

Open devil uitlaat.
Open-air filter (met verse koeling).
Forge ram-intercooler.
Turbodruk op max. 0,9 bar (absoluut niet hoger! anders loopt ie arm).
Renix 209 (500 rpm meer trekken en ca. 5 pk meer).

Gewicht:

Reserveband er onderuit (scheelt 13 kg)
Orginele stoeltjes eruit (2x 14kg) en 1 sparco er in a 7 kg =21 kg winst)
Gordels achterbank en orginele van voorste stoelen er uit. 3 punts erin.
Achterbank helemaal eruit tot op metaal.
Tank afvullen tot max. 1/4 vol. (scheelt ca 25 kg tav volle tank).
Passagier eruit
En dan word je me toch afgezeken omdat ik als hobbyist niet alles tot in de puntjes weet. Word gelijk je site door de stront gehaald. Jezus: GET A LIFE! Als het zo moet op de RT site, dan heb je ook geen recht meer op meningsuiting, want er werd hier @$# een MENING gevraagd in deze topic. Dus afgelopen met dat gekloot en laat mensen gewoon in hun waarde als ze met een idee komen. ONTOPIC!
chendy
Contacteer:

Laten we onszelven niet "dik" maken... Ik vind 'm erg leuk deze topic, dus svp. géén slotje. Thx allemaal!

Mvg, Chendy.
Jeroen Lubking
Contacteer:

Als er dan ook idd "tips" komen waar je ook wat aan hebt en die ook idd wat opleveren zou dit wel handig zijn.En dat betekent dus ook dat de "hobbyisten" onder ons de juiste informatie verstrekken.
Of dat dan wel of niet door de desbetreffende persoon zelf te onderbouwen is maakt weinig uit.
Als de info maar correct is!!

Dus niet met een open devil uitlaat aankomen waar je weinig of niks mee opschiet.
Als je wilt investeren in een uitlaat doe dat dan in de vorm van een dikkere downpipe of een uitlaatsysteem met een grotere diameter met wel of geen demper(maakt weinig uit)

Open filter zal ook niet veel uitmaken in het begin zeker niet op een standaard T2 turbo.
Pas met grotere turbo`s word het zaak dat je de aanvoer van lucht moet gaan verbeteren met bv een open filter en een koude lucht aanvoer.
Met een standaard luchtfilerhuis een goed vervangingsfilter en de thermostaatklep in koude positie kan je in het begin voldoen.

Ook een "ramintercooler" zal voor de beginnende hobbyist een grote investering zijn.(al snap ik zelf niet helemaal wat er nu mer "ram" bedoelt word?)
Zet bij een standaard intercooler eerst de thermostaat klep vast in koude positie en boor bv een paar gaten of een sleuf in de bumper voor de IC.

De Turbodruk is zonder groot risico hoger te zetten dan 0,9 bar.Als je de sproeier bezetting aanpast naar behoren kan je ongeveer 1,1 bar druk draaien met standaardturbo en onderdelen en de bovenstaande aanpassingen.

Ook een 209 onsteking is niet perse een prè.Je kan dat geld beter in een nieuwe pingelsensor steken en evt de draden van de BDP gever omdraaien en zo ook wat meer voor onsteking te pakken.
De onstekingscurve van de 209 is iets scherper en ook iets dichter tegen de pingelgrens aan.Maar 5 pk winst zit er zeker niet in.En daarbij is het onverstandig om van 208 naar 209 te veranderen zonder daarbij ook de pingelsensor aan te schaffen(zat er vanaf fabriek niet voor niks bij met een 209)
Zeker als je met deze onsteking hogere druk gaat rijden en daarbij de originele fase1 carb gebruikt zonder de sproeiers aan te passen.Deze waren namelijk ook anders met de fase 2 type.(ook een bijdrage aan de 5 pk winst)

Dit zijn een beetje de tips die ik je in het begin stadium kan geven.
En dit was ook niet bedoelt om degene die de vorige "tips" gegeven had in de zeik te nemen,maar even ter uitleg waarom deze persoon op de feiten gelezen werd.
Ik kon namelijk geen concrete uitleg vinden waarom de discussie was onstaan....

mvg jeroen lubking.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Plaats reactie