Ik heb een probleempje met mn 19 16V
Ik heb een nieuwe 19 gekocht i.v.m schade van mn oude, en heb alles overgebouwd van mn oude, ook de remklauwen en de hoofdremcilinder. De drukbegrenzer heb ik niks aan gedaan.
ik heb achter praktisch geen druk, komt wel gewoon vloeistof uit, en het zaakje is zeker goed ontlucht. Nou weet ik dat die lastafhankelijke drukbegrenzer afstelbaar is, maar hoe doe je dat precies, en moet de auto daarvoor op zn wielen staan?? Iemand hier ervaring mee??
Gr Bart
remdruk begrenzer
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Dat remsysteem is echt klote, er zijn hier volgens mij niet zoveel mensen die hierover veel weet.
Bedoel je de remdruk verdeler trouwens ? of heb ik het fout
Maar als op de 'oude' auto de rem goed werkte dan kan je toch die drukverdeler overzetten want dat zal daar wel goed zijn ??
Misschien zit ik maar wat te brabbelen......
Bedoel je de remdruk verdeler trouwens ? of heb ik het fout

Maar als op de 'oude' auto de rem goed werkte dan kan je toch die drukverdeler overzetten want dat zal daar wel goed zijn ??
Misschien zit ik maar wat te brabbelen......

-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
/\/\
bart ik zal je een beetje helpen...
hehe
Weet je trouwens al meer hierover ???
Grtzzz
Serge
bart ik zal je een beetje helpen...

Weet je trouwens al meer hierover ???
Grtzzz
Serge
Systemen zijn nooit slecht. De technische kennis van de mensen die er aan werken wel degelijk...Serge1916V schreef:Dat remsysteem is echt (niet) klote, er zijn hier volgens mij niet zoveel mensen die hierover veel weten.
Als je "alles" hebt overgebouwd en je weet niet hoe een lastafhankelijke remdrukregelaar af te stellen? Wat moeten mensen met kennis dan nog hieraan bijdragen? Ik weet zeker dat er zat mensen op dit forum zijn die je hier mee kunnen helpen maar die dit zien als een "hopeloos geval". No offence btw!
Ik ben trouwens erg benieuwd wat je allemaal hebt overgebouwd?
De remdrukregelaar heeft een bewegend deel met een draaiende opnemer aan een punt op de as. De ashoogte is een maat voor de remdruk op de achteras. Dus ook als je auto is verlaagd moet ie aangepast worden! Dit geldt ook voor 19's met ABS btw!
Dus dat betekent hoe lager de auto staat achter (door bijvoorbeeld bagage of inzittenden) hoe hoger de remdruk wordt. Dit betekent dat mensen die de achteras verlagen zonder de remdrukregelaar aan te passen er achter komen dat de achteras wel erg "licht" wordt als er geremd wordt. Met soms een spectaculaire draaier als gevolg

Hieruit kan je afleiden hoe af te stellen!
Dus van onder de auto gerelateerd! Hoe kleiner de afstand van de achteras tot de bodemplaat hoe hoger de remdruk zal zijn. Met deze kennis kun je de remdrukregelaar afstellen.
Goed afstellen. Overbouwen van een slecht afgestelde regelaar heeft het zelfde resultaat. En als ie dan nog niet weet het af te stellen blijft ie wisselen.Serge1916V schreef:Bedoel je de remdruk verdeler trouwens ? of heb ik het fout
Maar als op de 'oude' auto de rem goed werkte dan kan je toch die drukverdeler overzetten want dat zal daar wel goed zijn ?
Ach ja, geen commentaar.Serge1916V schreef:Misschien zit ik maar wat te brabbelen......
Met vriendelijke groet en succes,
Speedline.
Niet waarspeedline schreef:
...
Dit betekent dat mensen die de achteras verlagen zonder de remdrukregelaar aan te passen er achter komen dat de achteras wel erg "licht" wordt als er geremd wordt. Met soms een spectaculaire draaier als gevolg![]()
...
Met vriendelijke groet en succes,
Speedline.

Eigenlijk toch wel misschien een beetje.
Aan de andere kant wil het wel eens vaker gebeuren.
Daarbij is het wel eens voor gekomen.
Ja eigenlijk heeft die wel gelijk.

Heb bij mij eens het ding afgesteld voor flink te sporten. Ging perfect. Kon echt snoei hard remmen. En op de weg naar huis, toen kwam er regen.
In combinatie met een putdeksel gegarandeerd succes op een zwieper.
Speedline heeft eigenlijk wel gelijk. Systeem technisch gezien is het neit eens zo slecht. Alleen na verloop van tijd en gebrek aan onderhoud wordt het gewoon ronduit kut.
Enigste wat echt gewoonweg scheisse is, zijn de ontluchtingsnippels achter. Breek 9 van de 10 keer af.
Gewoon even goed afstellen, en dan komt het wel goed.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Nou ja....het is maar wat je goed vindt
Ik vind goed als het gewoon remt zonder gezeik....
Maar ik heb redelijk wat probs gehad met dat remsysteem....tsssssss echt slecht hoor.
Expansiebol moeten vervangen, ABS relaiskast, sensor aan het wiel!!
Soms ging het STOP lampje aan en dan deed ie niet meer druk opbouwen en dus had je na 20x remmen geen druk meer dus geen rem meer!! Dat bleek dus de relaiskast te zijn....soms deed ie het wel en soms niet...trouwens heb de remdruk verdeler ook moeten vervangen al!!
Als ik kijk op bv mijn pa's citroen DS die is 30 jaar oud en alles werkt nog perfect, zelfs de stuurbekrachtiging enzo....nog nooit vervangen!! nog steeds perfect 300 000 KM
Dat vind ik goed
In ieder geval Succes met je remprobleem!!!
Grtzzz
Serge

Ik vind goed als het gewoon remt zonder gezeik....
Maar ik heb redelijk wat probs gehad met dat remsysteem....tsssssss echt slecht hoor.
Expansiebol moeten vervangen, ABS relaiskast, sensor aan het wiel!!
Soms ging het STOP lampje aan en dan deed ie niet meer druk opbouwen en dus had je na 20x remmen geen druk meer dus geen rem meer!! Dat bleek dus de relaiskast te zijn....soms deed ie het wel en soms niet...trouwens heb de remdruk verdeler ook moeten vervangen al!!
Als ik kijk op bv mijn pa's citroen DS die is 30 jaar oud en alles werkt nog perfect, zelfs de stuurbekrachtiging enzo....nog nooit vervangen!! nog steeds perfect 300 000 KM
Dat vind ik goed

In ieder geval Succes met je remprobleem!!!

Grtzzz
Serge
[quote="Michel S."]En op de weg naar huis, toen kwam er regen.
In combinatie met een putdeksel gegarandeerd succes op een zwieper.
Enigste wat echt gewoonweg scheisse is, zijn de ontluchtingsnippels achter. Breek 9 van de 10 keer af.
quote]
IDD remdruk moet wel effe worden bijgesteld. Een slipper is zo gemaakt en daar is geen putdeksel of regen voor nodig
Wat die ontluchtingsnippels betreft, persoonlijk vind ik het wel meevallen. Goed inspuiten met alles wat vastgeroeste dingen los maakt, met de staalborstel bewerken en dan met fatsoenlijk materiaal losdraaien. Wel op je gemak doen nix overhaasten.
In combinatie met een putdeksel gegarandeerd succes op een zwieper.
Enigste wat echt gewoonweg scheisse is, zijn de ontluchtingsnippels achter. Breek 9 van de 10 keer af.
quote]
IDD remdruk moet wel effe worden bijgesteld. Een slipper is zo gemaakt en daar is geen putdeksel of regen voor nodig

Wat die ontluchtingsnippels betreft, persoonlijk vind ik het wel meevallen. Goed inspuiten met alles wat vastgeroeste dingen los maakt, met de staalborstel bewerken en dan met fatsoenlijk materiaal losdraaien. Wel op je gemak doen nix overhaasten.
Hmmz..klopt idd ja...na het verlagen van mn huidige 19 is remmen in een bocht een garantie geworden voor een glijdende achterkant...
Hoe stel je zoiets af dan? Heb je wel enig meetgereedschap voor nodig denk ik?
Hoe stel je zoiets af dan? Heb je wel enig meetgereedschap voor nodig denk ik?
ook bij trommels heb je een remdrukbegrenzer, die afstelbaar is.
Aan de begrenzer zit een veer met draadeinde vast aan de achteras. Als je die strakker zet, remt ie harder achter, maar sta je ook eerder achterstevoren.
Volgens mij schrijft Renault een bepaalde remdruk voor waarbij de begrenzer moet werken, maar je kan 't ook gewoon proefondervindelijk vaststellen.
Aan de begrenzer zit een veer met draadeinde vast aan de achteras. Als je die strakker zet, remt ie harder achter, maar sta je ook eerder achterstevoren.
Volgens mij schrijft Renault een bepaalde remdruk voor waarbij de begrenzer moet werken, maar je kan 't ook gewoon proefondervindelijk vaststellen.
rev it like a rental
Das gewoon een moertje losdraaien. Alleen zal dat wel echt vastzitten, zo na een jaartje of tig
Dus weer veel roestvernietiger en met veel gedult
wat betreft afstellen, je kunt ook naar een garage gaan, bv waar je gaat voor je keuring.
wat betreft afstellen, je kunt ook naar een garage gaan, bv waar je gaat voor je keuring.
dus nix met de wagenhoogte te maken?Menno schreef:Aan de begrenzer zit een veer met draadeinde vast aan de achteras. Als je die strakker zet, remt ie harder achter, maar sta je ook eerder achterstevoren.
Mrtn = Maarten
jawel, het ene deel zit aan de as, het andere deel aan de carrosserie. Als je de hoogte verandert, verplaatsen ze tov elkaar, en verander je dus de voorspanning. Hoe lager, hoe later ie begrenst.Mrtn schreef:dus nix met de wagenhoogte te maken?Menno schreef:Aan de begrenzer zit een veer met draadeinde vast aan de achteras. Als je die strakker zet, remt ie harder achter, maar sta je ook eerder achterstevoren.
rev it like a rental
ff een oude ophalen:
Heb vandaag nieuwe banden laten monteren en gelijk laten uitlijnen en kreeg er gratis een remtest bij
Nu bleek hieruit dat mn remverhouding voor 93% /achter 7% is. Die 7% achter komt van mn linker rem, rechtsachter doet helemaal niks nada noppes
Is bovenstaand te verhelpen door de remkrachtverdeler te verdraaien? Natuurlijk ook de zuigertjes ff "gangs" maken, maar zou ik het daarmee redden?
Greetz Marcel
Heb vandaag nieuwe banden laten monteren en gelijk laten uitlijnen en kreeg er gratis een remtest bij


Is bovenstaand te verhelpen door de remkrachtverdeler te verdraaien? Natuurlijk ook de zuigertjes ff "gangs" maken, maar zou ik het daarmee redden?
Greetz Marcel
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
Misschien zit ie inderdaad een beetje vast.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Ik heb ook een probleempje met de achterremmen van de 5, ze blokkeren nl. eerder dan de voorremmen. De Baccara heeft achter de as en remmerij van een GTT.
Ik heb al wat zitten pielen met de drukbegrenzer, waarbij ik ervan uitgegaan ben dat een strakker gespannen veer méér remdruk levert (klopt dit?). Met de moer bijna op het einde van de draad, blokkeren m'n remmen nog en erger, blijven vast zitten. Met een strakkere veer is dat vastzitten verholpen, maar heb ik niet het idee dat ze eerder/later blokkeren.
Iemand een idee? Ik vermoed een dooie begrenzer, maar dat zijn geen dingen die je "even" nieuw haalt.
Ik heb al wat zitten pielen met de drukbegrenzer, waarbij ik ervan uitgegaan ben dat een strakker gespannen veer méér remdruk levert (klopt dit?). Met de moer bijna op het einde van de draad, blokkeren m'n remmen nog en erger, blijven vast zitten. Met een strakkere veer is dat vastzitten verholpen, maar heb ik niet het idee dat ze eerder/later blokkeren.
Iemand een idee? Ik vermoed een dooie begrenzer, maar dat zijn geen dingen die je "even" nieuw haalt.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
volgens het boekje is gezien van achteren de moer met de klok mee sterker en tegen de klok in minder sterk.Martijn *Baccara* schreef:Ik heb ook een probleempje met de achterremmen van de 5, ze blokkeren nl. eerder dan de voorremmen. De Baccara heeft achter de as en remmerij van een GTT.
Ik heb al wat zitten pielen met de drukbegrenzer, waarbij ik ervan uitgegaan ben dat een strakker gespannen veer méér remdruk levert (klopt dit?). Met de moer bijna op het einde van de draad, blokkeren m'n remmen nog en erger, blijven vast zitten. Met een strakkere veer is dat vastzitten verholpen, maar heb ik niet het idee dat ze eerder/later blokkeren.
Iemand een idee? Ik vermoed een dooie begrenzer, maar dat zijn geen dingen die je "even" nieuw haalt.
psies, en als ie echt stuk is kost ie iets van 100 euro nieuw?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Meer dan het dubbele, helaas.Riël schreef:psies, en als ie echt stuk is kost ie iets van 100 euro nieuw?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Kan je zo'n ding uit elkaar halen? Je ziet hem wel bewegen als je de rem intrapt. Misschien net niet zo soepel als zou moeten?Menno schreef:ff gangbaar maken, die begrensert!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Als ie beweegt dan doet ie het!
Dacht dat ze niet zo duur waren. Hmm.
Dacht dat ze niet zo duur waren. Hmm.