Hoe kan ik het beste gaten boren in polyester?
Met een houtboor/metaalboor? Met een kleine boor beginnen en dan steeds groter?
boren in polyester
-
- Moderator
- Car: MB
in alu gebruik je een andere boor als in hout hoor. Hout boren hebben een puntje namelijk, dat hebben ijzer boren niet (en beton boren een kop als een platte schroeven draaier). Ik zou voor de metaal voor gaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Nouja de metaalboor dan, das bij ons thuis de huis- tuin en keukeboor 
Voor grote gaten in hout heb je idd van die dingen met een puntje, maar ga jij voor een 10 mmgaatje ook zo'n ding pakken? Ik neem dan een metaalboor.
Tis trouwens wel afhankelijk hoe groot je gat is en hoe dik het polyester. Als je bijv 12 mm boort in 5 mm dik polyeser kun je misschien wel even met 3 of 4 mm voorboren.

Voor grote gaten in hout heb je idd van die dingen met een puntje, maar ga jij voor een 10 mmgaatje ook zo'n ding pakken? Ik neem dan een metaalboor.
Tis trouwens wel afhankelijk hoe groot je gat is en hoe dik het polyester. Als je bijv 12 mm boort in 5 mm dik polyeser kun je misschien wel even met 3 of 4 mm voorboren.
-
- Moderator
- Car: MB
jij bedoelt denk ik een speedboortje steven. Dat zijn die platte zeg maar. Maar een beetje hobby'ist heeft toch wel een setje hout en metaal boren
Maar hout boren met een metaal lukt idd meestal ook wel. alleen de centrering is dan wat minder
Maar hout boren met een metaal lukt idd meestal ook wel. alleen de centrering is dan wat minder
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Achjo 1 pot nat, ik weet wat ik nodig heb voor welk klussieTom schreef:jij bedoelt denk ik een speedboortje steven. Dat zijn die platte zeg maar. Maar een beetje hobby'ist heeft toch wel een setje hout en metaal boren![]()