[r19 ph2] Wat nu weer...koelingsprobleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
jeroen.k

Mijn R19 koelt niet meer goed! :@

De temperatuurmeter loopt gewoon door tot bijna het einde zeg maar...met de blower vol aan op warm is het nog een beetje te redden er mee te rijden, maar bij een betje snelheid (90-110) loopt hij te warm en gaat het waarschuwingslampje branden...Als ik de auto uit zet gaat de koelvin vervolgens ook niet draaien.

Nu vermoed ik dat de thermostaat kapot is en er dus geen koelvloeistof door de radiateur gaat (?) Het koelvloeistofpijl is namelijk ok en blijft ook ok.

Nu is mijn vraag...wat kan ik hier snel aan doen? Ik moet vanavond een stukkie rijden namelijk en dan voornamelijk snelweg...zou wel lekker zijn als hij dan een beetje goed koelt...maar ik heb niet veel tijd om er wat aan te doen...

Dus vraag 1...is dit idd een thermostaat wat niet opengaat? Dus oplossing thermostaat eruit en goede koeling...

vraag 2...waar zit een thermostaat? Het gaat hier om een R19 met een F3N motor (type TXE identiek aan het blok van de R5 GTE)...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Het klinkt als een thermostaat die niet opengaat, ja..

Maar dat is wel te voelen aan de warmte van de radiateur, natuurlijk. Het thermocontact dat de fan aanstuurt komt niet bij waarden waarbij de fan aan slaat, dus het zit er heel dik in dat er dus geen koelvloeistof je radiateur binnekomt.

Ik zou gewoon effe een nieuwe thermostaat erin zetten en kijken of het helpt. Ik denk het wel...

Succes! (Y)
Merijn
Über-Spammer

Uhm... Als ik me niet vergis zit de thermostaat in de slang die aan de bovenkant van je radiateur vastzit, maar ik zou toch effe wachten tot iemand anders daar antwoord op geeft, aangezien ik zo'n ding nog nooit vervangen heb! :)

Ik lul wel een hoop, maar weet er eigenlijk vrij weinig vanaf. :s
jeroen.k

Ik dacht dus eigenlijk hetzelfde...maar een nieuw thermostaat komt er niet in denk ik...geen tijd om die vandaag te halen en eigenlijk is alles wat ik nu nog in de auto stop zonde, want hij is totall-loss...maar ja, hij moet nog wel een weekje of 2 normaal kunnen rijden iig.

Alleen ik heb dus ook wel eens gehoord dat het thermostaat in een "thermostaathuis" zit die aan het blok zit, vandaar mijn onzekerheid hierover...

hoop dat Bart V online komt...die weet dat altijd wel :D
Arjen

Het is dus een F-blok. Dan zit je thermostaat tegen het blok aan, in een soort metalen behuizing. Zit met 3 boutje vast. Zit ergens onder of naast je verdeelkap. FF de bovenste slang van je radiateur naar je motorblok volgen. Die zit er namelijk aan de kant van het blok aan vast.
jeroen.k

Aha, zoiets dacht ik dus al! :) En wat voor boutjes zit deze behuizing mee vast? Torx? Of gewoon normale bouten? (dan weet ik wat voor gereedschap ik ff mee moet nemen! :p

En kan ik dan gewoon thermostaat eruit halen en alles terugzetten? Of kan dat niet?

En hierna moet het koelsysteem ook weer ontlucht worden neem ik aan?

BVD :D
-=Chuckie=-
Contacteer:

Standaard torx geloof ik, was bij mijn clio iig wel zo maa ik heb ze vervangen door RVS bouten.
Moet er eigenlijk pakking tussen? zat er bij mij niet tussen wel vreemd heb er nu gewoon vloeibaar tussen gedaan.
Maar je zult toch weer moeten bijvullen en ontluchten helaas.
Succes this niet zoveel werk (Y)
Mrtn
Car: R5GTT

jep, je weet het allemaal wel :D

koelvloeistof eruit laten lopen, dikke slang die linksboven op je rad. zit, zit ook op je thermostaathuis. Deze haal je los, dan zie je 3 boutjes van je thermostaat, maat 10 geloof ik. Deze draai je los, dan ken je je thermoshuis eraf halen en zie je de thermostaat zelf zitten. Andere erin drukken, vastschroeven, slangen erop, bijvullen, ontluchten en klaar is Jeroen. Het eigenlijke werkje is met 15min gedaan, bijvullen en ontluchten duurt zelfs langer :lol: Brezan had ze op voorraad toen ik langskwam :wink: en Renault ook, iets van €22
Mrtn = Maarten
Arjen

Normaal gesproken zitten er Torx boutjes, maar je weet nooit wat er in het verleden mee is uitgespookt. Om je thermostaat zit een rubber ring. Deze dient als pakking. Er zit dus geen aparte pakking tussen de 2 delen van het thermostaathuis.
jeroen.k

Ik heb ook wel eens gehoord dat je voor nood even een gaatje in je thermostaat kan boren? Het is immers maar een noodoplossing...maar anders ga ik wel ff bij ferwerda/renault langs! :)
Mrtn

Ik heb ook 2 1700 motoren en beide hebben gewone boutjes, maat 10 :) geen torx

en het klusje is in principe zo geklaard hoor, je hebt geen rookpauze nodig ofzo :lol:

oja..... ga NOOIT rijden als je thermostaat niet open gaat om wat voor reden ook. Dan koelt ie 0.0% en draait het hele zaakie de soep in
Mrtn = Maarten
Mrtn

jeroen.k schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat je voor nood even een gaatje in je thermostaat kan boren? Het is immers maar een noodoplossing...maar anders ga ik wel ff bij ferwerda/renault langs! :)
Om gaatjes te boren moet je het ook opensleutelen, dus een andere erin is nog minder werk :wink: :)
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Oke ff langs renault/ferwerda zo dus! :) Vanavond ff klussen...heb ongeveer een half uurtje voordat ik weg moet...dus wordt een leuk haastklusje! :p

O ja, ik rij nu dus zonder koeling zeg maar...gaat wel...alleen blower vol aan en goed in de gaten houden! :)

2e O ja,... :p Mochten ze nu nit voor dit type motor een thermosstaat hebben...volgens mij kan je zo'n beetje elke thermostaat van renault pakken toch? (alleen graden zal iets verschillen, maar dat mag geen ramp zijn)
gille
Contacteer:

jeroen.k schreef:Oke ff langs renault/ferwerda zo dus! :) Vanavond ff klussen...heb ongeveer een half uurtje voordat ik weg moet...dus wordt een leuk haastklusje! :p

O ja, ik rij nu dus zonder koeling zeg maar...gaat wel...alleen blower vol aan en goed in de gaten houden! :)

2e O ja,... :p Mochten ze nu nit voor dit type motor een thermosstaat hebben...volgens mij kan je zo'n beetje elke thermostaat van renault pakken toch? (alleen graden zal iets verschillen, maar dat mag geen ramp zijn)
rijd dan voor die 2weken ff zonder rond,is makkelijk en kost je niks meer.
jeroen.k

gille schreef:
jeroen.k schreef:Oke ff langs renault/ferwerda zo dus! :) Vanavond ff klussen...heb ongeveer een half uurtje voordat ik weg moet...dus wordt een leuk haastklusje! :p

rijd dan voor die 2weken ff zonder rond,is makkelijk en kost je niks meer.
Ja dat wel, maar dan kom ik vanavond niet in Hoevelaken zonder dat dat ding veels te warm is geworden...een stukje van 30 km gaat net goed...en moet vanavond in een groep rijden... :)

Maar liever doe ik er niks aan ja...maar ach, ik wil dat blok ook nog verkopen, dus dan maar ff een nieuw thermostaatje erop he! :p
-=Chuckie=-
Contacteer:

Arjen schreef:Normaal gesproken zitten er Torx boutjes, maar je weet nooit wat er in het verleden mee is uitgespookt. Om je thermostaat zit een rubber ring. Deze dient als pakking. Er zit dus geen aparte pakking tussen de 2 delen van het thermostaathuis.
Ja tuurlijk (S) naja heb een dun laagje vloeibaar langs de randen gedaan :p
jeroen.k

Net ff bij Renault (Marcel) geweest, thermostaatje gehaald (21,97) en vanavond maar even erin proppen! :) Kan ik weer wat harder rijden! :p
Mrtn

jeroen.k schreef: O ja, ik rij nu dus zonder koeling zeg maar...gaat wel...alleen blower vol aan en goed in de gaten houden! :)
huh?

als je thermostaat niet open gaat blijft de koelvloeistof alleen in je blok circuleren en gaat het niet door de radiateur.

Ohw wacht even.... je bedoelt je kachel en bijbehorende blower? goh.. dat ie dat redt qua temperatuur. Dan houdt ik eigenlijk voor onmogelijk, je blok moet veeeels te warm worden als je rijdt met kapotte thermostaat die dicht blijft.

Verstandige keus om deze zo snel mogelijk te vervangen (Y)
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Hij wordt ook veels te warm...iig tot het laatste normale streepje zeg maar (3 kwart van de meter tot de afstand tussen de streepjes korter wordt) en bij een snelheid van 100 of meer gaat het waarschuwingslampje branden, dan ff terugzakken naar 80 ongeveer en dan red ie het redelijk, maar geen lange stukken uiteraard. Lelystad is iegenlijk al net iets te ver :(
Steefzz
Contacteer:

Heej ik heb denk ik hetzelfde probleem.
Ik heb ook de F3N en bij mij wordt de temp best hoog. Mn radiateur, expansievat en waterpomp zijn al vervangen want die waren kapot, maar de temp is nog steeds best hoog (check de foto :) )Alleen bij mij brand het lampje niet maar blijft ie meestal op deze temp hangen.
[img]http://members.home.nl/steefzz/temp.jpg[/img]

Zal dit ook een kapotte thermostaat zijn of misschien iets anders??

(Sorry ik ben best (nog) een noob :p )
Renault Clio 1.8 16v
jeroen.k

Dat zou best kunnen ja. Is je koelsysteem wel goed ontlucht? Slaat de fan wel aan als je stilstaat en hij is zo warm? Dan kan het namelijk zijn dat je systeem niet goed ontlucht is...maar ook de thermostaat is dan een optie. Ik zou zeggen gewoon even vervangen. Is heel simpel te doen en een thermostaat kost je maar 20 euro bij renault! :)

Als je vanaf de radiateur de koelslang volgt dan loopt deze naar de zijkant vanhet blok en daar zit hij met een soort metalen "huisje" op het blok. Dit huisje zit met 3 bouten vast...die draai je los...krijg je een boel koelvloeistof die uit de motor loopt...je neemt het oude thermostaat eruit en stopt de nieuwe erin. Dan draai je de 3 bouten er weer op vul je je koelvloeistof bij (geen water!!!) en ontlucht je het syteem! :D
-=Chuckie=-
Contacteer:

Plakje koek :beer: (Y)
Steefzz
Contacteer:

ok thnx ik zal van de week eens even kijken!
Want ik wil ik hoop t ff gefixt te hebben voor een zondag :)
Ook misschien ff kijken bij de Meern :lol: (Y)
Renault Clio 1.8 16v
jeroen.k

Misschien???????? Gewoon komen man! :D Is gaafste wat er is RTC-Meetings! :D

Ennuh...in wat voor auto ligt jouw F3N blok eigenlijk? R5, R19, R21?
Steefzz
Contacteer:

keb m in een r19 liggen :worship:
ghehe
Maar t is wel eignelijk zeker ook dat ik kom zondag hoor 8)
Renault Clio 1.8 16v
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

yess beter...hoe meer 19's hoe beter :D

nou moet ik zeggen dat ik ook een koelingsprobleem heb (sirieus)

als ik soms doodgewoon 120 rij staat de temp net voor de streep dat de fan aanslaat,en andere keer is er niks aan de hand.dan blijft die in het midden staan waar die altijd staat,of heel soms ietje lager

sta ik in de stad,dan is die snel warm en slaat de fan aan,ik hoef maar een stukje te rijden en de wijzer vliegt omlaag net vlak voor het streepje wat de 3e van onder is.dat is dus weel lekker koel.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Merijn
Über-Spammer

Hmm... Effe je thermostaat vervangen. Die lijkt een beetje over de zeik te zijn.

Met dit weer kan het toch niet zo zijn dat 'ie warmer wordt dan voorheen...
chris-mc
Contacteer:

dan heb ik ook nog eens die plasticplaten verwijder die achter de gill zitten,dus komt er direct frisse lucht tegen de radiator.
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
jeroen.k

Is het koelvloeistof peil wel ok? Als je thermostaat blijft hangen loopt hij serieus warm...wat de jouwe heeft lijkt me meer een klein beetje warmer lopen (doet de mijne ook soms trouwens). Dat is niet zo'n ramp...
Merijn
Über-Spammer

Thermostaat kan ook niet meer zo goed opengaan of zo... Hou het effe goed in de gaten!

Met die sensor trouwens niet bij de uitlaat? :lol:
jeroen.k

Haha...geen idee waar die sensor meet eigenlijk...bij een 16v volgens mij vlakbij de thermostaat...(wel dichtbij de uitlaat ja...)
chris-mc
Contacteer:

peil is oke,nergens lekage ofzo

het koelvloeistofpeil is echt geen probleem die blijft zeer mooi op peil staan sinds de pomp vervangen is.

Ik vind het alleen raar dat als ik 120 rijdt de fan bijna aanspringt
jeroen.k

chris-r19 schreef:peil is oke,nergens lekage ofzo

het koelvloeistofpeil is echt gene probleem die blijft zeer mooi op peil staan sinds de pomp vervangen is.

Ik vind het alleen raar dat als ik 120 rijdt de fan bijna aanspringt
Ik zou er niks achter zoeken...het blijven immers renaults! :D

Mijne loopt bij 120/130 soms ook bijna aan streepje warmer...hij speelt dan gewoon een beetje met de thermostaat volgens mij, want dan zakt ie weer...stijgt ie weer...zakt ie weer...het blijft dus wel een renault he ;)
chris-mc
Contacteer:

nou weet je wat het is,ik heb dit nog nooit gehad,hiervoor bleerf die heel mooi op een stabiele temp staan,ik zat er nog aan te dneken dat het aan dat kat lag (kocht ze wiskas)dat de ecu beetje wazig doet omdat de kat. weg is.
Steefzz
Contacteer:

Hmmz, ik weet t niet meer (ik wist al niet veel maar ok :lol: )
Mn Thermostaat is gewoon goed, heel t zakie is nog een keer ontlucht. En de temperatuur blijft even hoog.
Weet misschien iemand wat er nog meer kan zijn?:
-niveau blijft goed
-geen lekkages
-fan draait
-radiateur wordt warm
-alles is ontlucht
-thermostaat is niet kapot

Wat zou het nog kunnen zijn??
Zou het misschien kunnen (als er geen bart van klopt niet lachen aub want ik ben een noob, ghehe :D )dat als ik het goed gezien heb op de radiateur zelf ook nog een thermostaat zit, is die toevallig voor de fan? En zou het dan kunnen dat die er misschien voor zorgt dat de fan bij een te hoge temp aangaat ofzo?
Renault Clio 1.8 16v
Plaats reactie