[Williams] Druklager vraag!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Ferdy
Über-Spammer

rob gaat weer tekenen op een Mac doos...
als ie maar niet dat gedrocht achter de kassa bedoelt... :lol: :lol: :lol:
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

komt paskie morgen ook dan kunnen we pas lachen , met die Macdoos:)
Steven
Car: M536

Je drukgroep bestaat uit allemaal 'vingers' die je indrukt, daarmee trek je de grote ring terug die de koppeling vastklemt op je vliegwiel.

Die vingers werkend us als een veer, als je ze niet indrukt met je koppeling drukt ie de koppeling vast op je vliegwiel.

Het druklager is een taatslager wat dus op die vingers drukt. Omdat het hele zaakje draait moet iet dus gelagerd zijn.
[img]http://home.wxs.nl/~emmel049/116-1638_IMG.JPG[/img]
Hier zie je die vingers van je drukgroep zitten, die allemaal naar je uitgaande as wijzen zeg maar. (foto ff gejat uit Steefs topic).

Het lager drukt dus daarop, en het lager beweegd mee met je koppelingsvork over de ingaande as van je bak.

Mja lastig uitleggen :)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat ik het wel begrijp, Steven. Bedankt!

Maareh, is het normaal dat het druklager ten alle tijden draait?
Merijn
Über-Spammer

Iemand?
canonballman

Merijn schreef:Ik denk dat ik het wel begrijp, Steven. Bedankt!

Maareh, is het normaal dat het druklager ten alle tijden draait?

Nee, das op zich niet normaal/de bedoeling.

Echter, het zou niet veel uitmoeten maken als ie wel een beetje meedraait, zolang dat maar niet onder belasting is.

Hij draait mee onder belasting zolang het kopp.pedaal is ingetrapt. Op dat moment slijt ie dus ook het meest.

Daarom bij het stoplicht bak in vrij, en pedaal NIET ingetrapt..............
Tenzij je op het punt staat iemand vet snot te gaan rijden. >-)
Merijn
Über-Spammer

Het geluid lijkt erop alsof hij dus altijd belast meedraait... :s
Michiel

Zal me niks verbazen als het je bak is; zeker als je pas je druklager hebt laten vervangen. Je moet Zeeuw anders maar eens pm-en; Heeft ook een Williams met hetzelfde gezeur gehad.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Merijn
Über-Spammer

De bak is kortgeleden gereviseerd... :s

En er zit dus een nieuwe koppeling, drukgroep, pedaal, stelinrichting en kabel in.

Je zou toch zeggen dat alles goed zou moeten zijn...
speedline

Over de versnellingsbak...

Ik hoop dat ze de differentieel lagers hebben vervangen. Bij die Willi spec. 16v auto van een maat (die op dit forum te koop staat!) is zijn JC5-015 bak gereviseerd vanwege defecte diff. lagers. Alles maar dan ook alles vervangen. Kosten? € 900,- inclusief korting :s

Over die veren. Ik snap niet dat niet meer mensen Merwede monteren. Gasten maken veren voor gerenommeerde Duitse verenfabrikanten (draaien produktie voor H&R onderandere!). Ben je voor circa € 100,- klaar exclusief montage. En dan rijd je met het beste rond wat er te krijgen valt. Niet met troep die de insiders aanduiden met; "elke bocht een andere afstelling"...

Voor een optimale wegligging (en dat is wat anders dan een maximaal verlaagde auto) combineren met Koni Sport veerpoten en dempers. Veruit het beste voor op de openbare weg. Coilovers (veer over demper units) worden meestal misbruikt voor maximaal verlagen en daarmee veren op de bumpstop. Dat is niet helemaal de bedoeling. Ik heb zo maar het idee dat maar 1 op de 100 klanten weet waarvoor coilovers uberhaupt bedoeld zijn?!

Voor het optimaal instellen van de gewichtsverdeling van de auto voor een optimale balans in het weggedrag. En nogmaals; een optimale instelling heeft niets met maximale verlaging te maken!

Alle veren waarbij het draagarm-uiteinde (bij McPherson veerpoten) hoger staat als het subframe dienen alleen voor verlaging en zullen in het overgrote deel van de gevallen voor een verslechtering van de wegligging zorgen.

Maar daar heb ik al meerdere x-en over uitgewijd. Ogenschijnlijk zonder resultaat. :@

En ik ga weer off topic...

Grtz,

Speedline.
Merijn
Über-Spammer

Speedline,

De bak is, voor zover ik weet, maar Reinier kan dit bevestigen (of ontkennen), volledig gereviseerd, wat lagers betreft. Ook zijn de planeet- en satelietwieltjes van het diff vervangen. Verder ook nog de synchromeshringen.

Goed? Of had er nog meer moeten gebeuren?

Helaas zijn er geen officieel goed monteerbaren Koni's gemaakt voor de Williams. :( Het schijnt wel te kunnen met een modificatie, maar of ik daar blij van moet worden weet ik ook niet. Jij wel?
canonballman

Merijn schreef:Speedline,

De bak is, voor zover ik weet, maar Reinier kan dit bevestigen (of ontkennen), volledig gereviseerd, wat lagers betreft. Ook zijn de planeet- en satelietwieltjes van het diff vervangen. Verder ook nog de synchromeshringen.

Yep, klopt. Maar dat doe ik altijd bij een revisie, behalve die satteliet en planeet wieltjes.
Verder ook nog alle borgringen.

Maar het geluid wat Merijn heeft kan niet van diff.lagers komen.
En volgens mij was het geluid er al eerder ook niet? Ik bedoel voor de bakrevisie?
Merijn
Über-Spammer

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, Reinier...

Mijn pedaal kraakte en dat is nu weg. Als ik mijn voet stevig op het pedaal drukte, zodat er net niet ontkoppelt werd, dan hoorde je het druklager ook, maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Nu doet 'ie dat volgens mij dus altijd.

Ik zal Rob er vanmiddag eens naar laten luisteren. Kijken wat die ervan zegt.
RO 16v

Merijn schreef:Helaas zijn er geen officieel goed monteerbaren Koni's gemaakt voor de Williams. :( Het schijnt wel te kunnen met een modificatie, maar of ik daar blij van moet worden weet ik ook niet. Jij wel?
De Koni's van de 16V passen zonder probleem op een Williams, het enige wat er verandert is het camber en die gaat naar de -2,5 ~ -3, wat alleen maar ten goede komt voor de wegligging. Ik ben er zeer blij mee. Merwede rulez.
Robert dB.

Ik ga ook voor die set-up Ro. Tenzij Chiel Bos iets beters voor me heeft liggen.

Enig nadeel van de Koni's is dat je niet kunt verlagen...maja zoals Speedline al zegt; verlagen is niet ten gunste van de wegligging.
Plaats reactie