r5gtt: ontstekingsproblemen Renix 209 + knallende uitlaat!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Menno

Derby schreef:Super he hoe sommige mensen auto's "repareren".
:( :evil: :( :evil:
Maar succes ermee

Derby
huh?
"af en toe" storingen zijn gewoon kut, die los je niet op volgens 't boekje.
rev it like a rental
Menno

jackel schreef:heb vanmiddag ff die sensor doorgemeten, die was 230ohm, dus das gewoon goed!! :
hij start nu ook gewoon; 't probleem komt er toch af en toe in? het kan natuurlijk van alles zijn, maar die sensor is wel ontzettend verdacht. Keb 't zelf ook gehad, en tis lastig te vinden. Ik had 't geluk dat ie 't op een gegeven moment helemaal niet meer deed, toen was ik er vlot achter.
rev it like a rental
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Menno schreef:
Derby schreef:Super he hoe sommige mensen auto's "repareren".
:( :evil: :( :evil:
Maar succes ermee

Derby
huh?
"af en toe" storingen zijn gewoon k#t, die los je niet op volgens 't boekje.
Ik denk dat 'ie hier op doelde:
jackel schreef:nou, net de bdp-sensor eraf gehaald en die zag er nogal slecht uit (zachtjes gezegd), overal tape omheen en hier en daar zag je het rood en wit van de bedrading door heen komen(N) (N)
straks maar ff doormeten op m'n werk!! ben benieuwd
Matijs
Contacteer:

Ik zou toch eerst maar eens een nieuwe BDP sensor erop faxen, want met zulk knutselwerk kan het natuurlijk nooit lang goed gaan...
Alleycat
Contacteer:

nu is jack vandaag bij mij geweest om ff een bdp sensor op te halen en een ontsteking.
Nou wil het geval dat ik twee ontstekingen had liggen, ééntje komt uit mijn gtt phase 2 en de andere heb ik ooit eens gekocht bij een hele lading onderdelen. Blijkt de ontsteking die uit mijn gtt komt een renix 204(??????) te zijn en die andere nog een vreemder nummer, rara hoe kan dit en kan het geen kwaad om deze er bij hem in te zetten. Mijn gtt heeft er altijd goed mee gereden.
Matijs
Contacteer:

Kan om even te testen geen kwaad, maar ik zou hem er niet permanent in doen. Dat nummer slaat namelijk op de vervroegingskromme van de ontsteking, en die is bij een turbo motor heeel anders dan bij een atmosferische motor. Toch maar op zoek naar een goede 208 of 209 dus....
Merijn
Über-Spammer

JL zal die dingen toch nog wel hebben liggen? :)
Alleycat
Contacteer:

toch vaag, mijn gtt heeft er al die tijd goed mee gelopen, maarja, dat was toch al een samengeraapt gebakje... :wink: :lol:
Matijs
Contacteer:

Ik heb ook nog wel een goede 208 liggen, maar die doe ik pas weg als mijn 209 zich heeft bewezen. Die dingen gaan toch net ff te vaak stuk om geen reserve bij de hand te hebben. Al was het alleen maar voor dit soort situaties waarbij je even een andere ontsteking nodig hebt om te testen...
jackel

nou, zoals Alleycat al zei, vanochtend even langs geweest bij het ROCA (Renault Onderdelen Centrum Arnhem) :) :) en heb nu 2 Renixen tot beschikking n.l: Renix 204 en een Renix 259!!! Welke zal ik pakken??? 8), een "ontstekingsrelais" en een betere Bdp-sensor :worship: , (hoop ik). Ga morgen of zaterdag eerst die andere sensor erop knallen en dan mijn eigen Renix209 erbij..., stuk rijden en dan maar hopen. Jeroen Lubink zei dat het waarschijnlijk niet aan mijn Renix zou liggen aangezien deze netjes en droog achter het schutbord zit..
Ik hou jullie op de hoogte (Y)
Merijn
Über-Spammer

Pas op met die 'rare' ontstekingen, want ik kan me iemand herinneren die ook een afwijkende Renix had en keer op keer zijn koppakking er tussenuit blies!
jackel

Ai, dat wil ik nie hebben (N) (N) , kan mischien nog wel aan een goeie 208 komen, dat kan toch ook gewoon op mijn ph2?
Matijs
Contacteer:

ja, 208 of 209 is allebei goed. De ontstekingskromme van de 209 is iets gunstiger, maar 208 voldoet ook, en kan ook worden uitgerust met een pingelsensor.
jackel

De vacuumvervroeger is toch dat slangetje op de ontstekingsmodule? Wat doet ie precies en wat gebeurt er als ie er niet op zit?? (I)
Matijs
Contacteer:

De ontstekingsvervroeging (of verlating bij een turbo) wordt bepaald aan de hand van twee metingen: het toerental (bdp sensor), en de belasting van de motor (gemeten door het vacuum of de overdruk onder de gasklep). En als derde is er nog de pingelsensor, maar die grijpt alleen in als het nodig is.
Dat slangetje is dus wel belangrijk als je gaat rijden...
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

jackel schreef:De vacuumvervroeger is toch dat slangetje op de ontstekingsmodule? Wat doet ie precies en wat gebeurt er als ie er niet op zit?? (I)
*KNAL* *KNAL* *BOEM*! niet goed dus :lol:
jackel

*KNAL* *KNAL* *BOEM*!
He!! Dat komt me bekent voor, dat deed die van mij dus ook, zal het dan toch die !@#$%^&Renix zijn.....
Turbo Tinus

Turbo Tinus schreef:
jackel schreef:De vacuumvervroeger is toch dat slangetje op de ontstekingsmodule? Wat doet ie precies en wat gebeurt er als ie er niet op zit?? (I)
*KNAL* *KNAL* *BOEM*! niet goed dus :lol:
bij mij eigenlijk alleen boven de 2500-3000 rpm. Na die 2500 toeren is er volgens mij een ander onstekingsmoment nodig. Dit komt door de vervroeger waaraan het slangetje vastzit. Als er geen vaccuum is zal het onstekings moment ook niet worden verandert....KNAL!! (maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor :) moet je maar even op vaccuum vervroeger zoeken ofzo.)
Misschien blijft jouw mebraam vast zitten ofzo....maar dat verklaart niet waarom je geen vonk meer hebt :(
jackel

nou ja, het was dus inderdaad alleen boven de 2500 a 3000 toeren!! maar morgen sleutel ik weer ff verder :p , wat was er bij jou dan kapot???
Turbo Tinus

Ik heb niks vervangen ofzo...
Het enige wat ik heb gedaan is in de opening (waar de slang op de renix zit) ff wat silliconen-spray in gedaan. Daarna heb ik met mijn mond (GADVER, smaakt naar benzine enzo..) ff het membraam op en neer laten bewegen.

Maar ik zal als ik jouw was ook goed naar die slang kijken!
jackel

Nou, ff 3 uur lopen kutten zonet! :( Andere Bdp-sensor erop gedaan, nieuwe verdeelkap erop en mijn oude Renix 209 gemonteerd, sleutel om en meteen een vette knal, nog een keer starten weer een knal!
Andere Renix erop gezet en hetzelfde verhaal, knal boem knal :@ :@ :@ :@
Pleurusding loopt nu dus helemaal niet meer!!!!
Begin onderhand flink ziek te worden van die grafbak!
Ligt het nu aan de nieuwe verdeelkap dat die mischien niet helemaal goed is (Brezan imitatieding)?
Dat moet toch gewoon lopen zou je zeggen? Zag ook dat 1 bougiekabel half door is, maar dan moet ie toch gewoon lopen als er een niet goed is??? Ook maar ff vernieuwen dan..of zou het aan de nieuwe bdp-sensor liggen, die is doorgemeten en was (ook) goed.
Kan je zo'n ding verkeerd monteren of moet dat vliegwiel op een bepaalde stand staan o.i.d voor montage??? (N) (N) (N) (N) :(
Riël
Über-Spammer

Heb je je bougievolgorde goed om?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

nee ff teruglezen.. die heb je er niet af gehad.

Kijk eens naar de nippels achter op je spruitstuk, of die geen valse lucht trekken?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Alleycat
Contacteer:

heb je niet ergens gewoon een lekke vacuumslang???
jackel

Nou, het lag dus aan de nieuwe verdeelkap dat ie niet startte...., oude erop gedaan en starten/lopen!
Heb nu dus eigenlijk alleen de bdp-sensor vervangen. Net een stukkie wezen rijden :wink: en hij is niet afgeslagen terwijl ik em flink warm heb gehad :smoke: !!!!
Toch bij volledig intrappen van het gas gaat ie in het begin mooi omhoog in de toeren maar bij hogere toeren begint toch heel lichies te stotteren om vervolgens weer in een mooie "lijn" voluit te gaan!
Toch maar een andere renix gaan scoren??? Maar goed, het ding doet het weer (Y) (Y) :worship:
Alleycat
Contacteer:

(Y) (Y) (Y) (Y) (Y) :worship:
Turbo Tinus

(Y)
Plaats reactie