(r5at)speling versnellingsbak

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
r5alpine-turbo

ik heb op de ingaande as en de 2 uitgaande(waar je aandrijfassen aanzitten) assen een klein beetje speling zitten.hoort dit zo?komt het vaker voor of moet ik me echt zorgen gaan maken?

nu alles eruit ligt zou ik er makkelijk een andere in kunnen hangen.maar ik twijfel een beetje.

straks staat alles in elkaar en loopt m`n differentieel vast ofzo...
Menno

as far as I know is die speling gewoon af te stellen.
rev it like a rental
canonballman

Een beetje speling moet je altijd hebben, zodat het spul wat kan uitzetten bij wat hogere temp. De diff speling kun je volgens mij afstellen dmv een alu kartel moer (tenminste: zo zit het bij een 21 en 25 bak).

De speling op de prise - as kan zijn omdat de as uit 2 delen bestaat (ook weer: 21 en 25 bakken) en IN de bak aan elkaar zit gekoppeld. Om die speling op te heffen zit er dan een toplager in het vliegwiel waar het topje van de as in draait.

Maar nogmaals: heb nooit een 5 AT bak gezien, dus weet niks zeker...........
Roel79

De bak van mijn 5 AT heeft ook wat speling op het differentieel en op de priseas, maar rijdt en schakelt goed. Ook lekt hij geen olie. Als er te veel speling op het diff. zou zitten, kan ik me voorstellen dat de keerringen van de aandrijfassen zouden gaan lekken. Is bij mij dus niet het geval.

Misschien weet Sven raad? Zover ik weet is nergens vastgelegd hoeveel speling de assen mogen hebben...
r5alpine-turbo

bij mij lekken de keerringen ook niet dus ik denk dat het zo hoort.omdat het bij meerdere mensen voorkomt.

hij schakelde bij mij ook goed zonder kraken enzo.

dus ik denk dat het wel goed zit.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik heb er hier drie liggen
:)
maar ehm ik moet even kijken hoe het met spelingen zit
ik kijk daar eigenlijk pas naar als er is fout is
ik ben monteur dus ga pas sleutelen als het moet
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert

de tandspeling van het dif hoort speling te hebben, de lagers in op en neer richting natuurlijk niet. De tandspeling is af te stellen door de diflagers heen en weer te draaien.
Als je bovenop de bak kijkt, en je hebt de koppelingskant naar je toe gericht, dan zit het kroonwiel aan de linkerkant. Speling vergroten doe je door eerst het linkerlager wat naar buiten te draaien, en daarna het rechter lager evenveel naar binnen. Evenveel is belangrijk want anders veranderd de voorspanning op de lagers.
Volgens het boekje kan je ook het pignonwiel uitshimmen, maar dat heb ik nog nooit nodig gevonden.
De tandspeling moet plm 0.25 mm zijn, gemeten op de omtrek van het kroonwiel. Das ff lastig meten aan de buitenkant.
Als je ooit de bak uitelkaar haalt moet je daarna de moer die de 5e versn tandwiel vastzet ontzettend goed borgen, want die heeft de neiging los te lopen.

Een goeie tip is uit een andere bak een aftapplug te halen met een magneetje erin. Omdat het kroonwiel vlakboven de aftapplug zit heeft reno het magneetje eruit gehaald. Maar het past wel, en het vangt heel leuk staaldeeltjes op. Je kan em ook in de vulopening zetten.
Plaats reactie