Ik zat te denken om 2 kanalen van mijn versterker in Tri-mode te zetten (of hoe je het ook mag noemen). Maar wat zijn hiervan de nadelen?
En is het mogelijk bij elke versterker?
Ik heb hieronder een tekening wat bij m'n GZ versterker is bijgeleverd:
[img]http://pic8.picturetrail.com/VOL223/136 ... 120992.jpg[/img]
Stephan
Tri-mode aansluiting!!!
-
Ja ik wil mijn JBL 3 weg speakers erop aansluiten en een subwoofer.
Op die andere 2 kanalen heb ik dezelfde subwoofer ook gebrugd.
Maar nu moet ik dan i.p.v. Low pass op Full zetten toch?
En zodra ik dat doe, krijgt de subwoofer dan een andere klank dan de andere subwoofer?
En zijn er nadelen als ik dit doe?
Op die andere 2 kanalen heb ik dezelfde subwoofer ook gebrugd.
Maar nu moet ik dan i.p.v. Low pass op Full zetten toch?
En zodra ik dat doe, krijgt de subwoofer dan een andere klank dan de andere subwoofer?
En zijn er nadelen als ik dit doe?
nadeel is dat ie idd anders gaat klinken zou je de andere ook op full moeten zetten om de klank hetzelde te houden.
wie weet klinkt het zo ook hoor als je dat niet doet maar das een kwestie van uitproberen.
ook zullen je andere speakers ook bass krijgen dus das dan al weer dubbel. die zou ik er juist uithalen.
als ik het goed begrijp heb je twee woofers en twee hoedenplank speakers??
kan je de woofers niet parralel aansluiten??
wie weet klinkt het zo ook hoor als je dat niet doet maar das een kwestie van uitproberen.
ook zullen je andere speakers ook bass krijgen dus das dan al weer dubbel. die zou ik er juist uithalen.
als ik het goed begrijp heb je twee woofers en twee hoedenplank speakers??
kan je de woofers niet parralel aansluiten??
-
Ja klopt 2 woofers en 2 hoedenplank speakers. Maar ik hoor ook weer verhalen dat parralel aansluiten toch niet goed is voor je versterker, want mijn versterker is niet 1 Ohm stabiel. Met parralel schakelen moet de versterker 1 Ohm per kanaal stabiel zijn begreep ik. Ik heb het wel uitgeprobeerd hij deed het ook maar ben bang dat ik mijn versterker sloop.
-
Ook als ie in Tri-mode staat aangesloten???robclio16V schreef:Je moet altijd het low pass filter aanzetten als er een subwoofer op zit. Anders loop je het risico dat de spoel van de sub verbrand.
-
Ja en Nee, trimode moet je gebruiken in combinatie met een trimode filter wat achteraf nog eens alleen de lage tonen reserveerd voor de op dat filter aan te sluiten sub en de rest v/d tonen (en/of fullrange) naar de op dat filter aan te sluiten speakers..
doe je dit niet dan a) speelt of je speakers op lowpass alles beneden de +/- 80hz of b) je subwoofer speelt fullrange waar hij ook helemaal niet voor bedoeld is..
doe je dit niet dan a) speelt of je speakers op lowpass alles beneden de +/- 80hz of b) je subwoofer speelt fullrange waar hij ook helemaal niet voor bedoeld is..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
-
Kan je zo'n trimode filter los erbij kopen of moet dat al standaard op de versterker zitten?
edit: en wat zijn de kosten van zo'n trimode filter?
edit: en wat zijn de kosten van zo'n trimode filter?
Is het niet gewoon een bass-crossover wat je dan voor de sub-speaker zet? 20 euro voor een standaard ding maar ik denk dat je vast duurdere versies hebt.
-
Naja zoveel duurder hoeven die dingen voor mij niet te wezen hoor
. Als ze het maar een beetje redelijk doen.
En weet iemand misschien een site te vinden met een paar voorbeelden ervan?
En hoe sluit je zo'n ding aan i.c.m. een versterker en boxen + sub?

En weet iemand misschien een site te vinden met een paar voorbeelden ervan?
En hoe sluit je zo'n ding aan i.c.m. een versterker en boxen + sub?
Tri-mode is idd een gebrugd subwoofer kanaal en twee high-pass kanalen. Waar het hier in de uitleg fout gaat zijn de componenten die nodig zijn om een tri-mode filter te bouwen. Een normal el cheapo flut cross-over filtertje (die voor gefabriceerde kastjes die trouwens NOOIT goed werken op 99% van de luidsprekers) hebben meestal een 2e orde Butterworth architectuur. Hiervoor zijn enkel een kleine spoel en een keine condensator benodigd. Deze zijn zo klein omdat de kantel frequentie hier relatief hoog ligt (3500+ Hz). Hoe lager de kantel frequentie ligt hoe groter de capaciteit van de condensator en de spoel dienen te worden. Aangezien een subwoofer rond de 150 Hz gefilterd zal worden zullen de spoelen en condensatoren groeien.
Daarnaast is de kantel frequentie niet het enige probleem. Ook de hoeveelheid energie die naar een subwoofer gestuurd wordt is een heel stuk groter dan bij een midden-toner of tweeter. Ook hiervoor dienen er dus zwaardere componenten gebruikt te worden.
Wanneer je dit allemaal optelt kom je dan toch op een prijsje dat iets hoger ligt dan 20 euro. Twee jaar geleden heb ik zelf een Tri-mode filter aangeschaft voor 200 piek maar dat ligt nu in de kast. Dus mocht je intresse hebben dan wil ik deze 2 november wel meenemen naar de jaarafsluiting. Prijsje komen we vast wel uit.
Dan als laatste het nadeel van een tri-mode filter. Nja nou dat is niet helemaal eerlijk, het komt niet door het tri-mode principe maar meer door de lage kantelfrequentie in combinatie met het passief filteren. Door de omvang van de componenten zullen deze een bepaalde hoeveelheid energie absorberen en deze energie zal dus nooit je subwoofer bereiken. Dat klinkt nu gelijk heel dramatisch maar als je er geen actief systeem direct naast zet zul je het verschil niet horen.
Erix!
Daarnaast is de kantel frequentie niet het enige probleem. Ook de hoeveelheid energie die naar een subwoofer gestuurd wordt is een heel stuk groter dan bij een midden-toner of tweeter. Ook hiervoor dienen er dus zwaardere componenten gebruikt te worden.
Wanneer je dit allemaal optelt kom je dan toch op een prijsje dat iets hoger ligt dan 20 euro. Twee jaar geleden heb ik zelf een Tri-mode filter aangeschaft voor 200 piek maar dat ligt nu in de kast. Dus mocht je intresse hebben dan wil ik deze 2 november wel meenemen naar de jaarafsluiting. Prijsje komen we vast wel uit.
Dan als laatste het nadeel van een tri-mode filter. Nja nou dat is niet helemaal eerlijk, het komt niet door het tri-mode principe maar meer door de lage kantelfrequentie in combinatie met het passief filteren. Door de omvang van de componenten zullen deze een bepaalde hoeveelheid energie absorberen en deze energie zal dus nooit je subwoofer bereiken. Dat klinkt nu gelijk heel dramatisch maar als je er geen actief systeem direct naast zet zul je het verschil niet horen.
Erix!
Aansluiting is zeer eenvoudig -> tri-mode filter heeft gewoon een R+L input en een R+Sub+L output. Zal vanavond wel een foto maken van mijn Tri-mode filter dan kun je het zien, en is ook gelijk het verschil met een mid-hoog filtert duidelijker.
Zow... hier dan eindelijk de foto's. Tis wat later dan beloofd maar toch 
[img]http://www.zx-audio.nl/download/Tri-Mode_Filter_1.jpg[/img]
[img]http://www.zx-audio.nl/download/Tri-Mode_Filter_2.jpg[/img]
Voor gevoel van formaat... drivers op de achtergrond zijn 10" dingetjes

[img]http://www.zx-audio.nl/download/Tri-Mode_Filter_1.jpg[/img]
[img]http://www.zx-audio.nl/download/Tri-Mode_Filter_2.jpg[/img]
Voor gevoel van formaat... drivers op de achtergrond zijn 10" dingetjes