[R1916V]Versnellingsbak probleem!!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Erik de Bruijn

Ik heb een groot probleem: :@
mijn r19 16v gisteravond nog in prima staat geparkeerd, wil ik deze ochtend wegrijden gebeurt het volgende: ik wil achteruitrijden en mijn versnellingsbak lijkt wel volledig naast de tandwielen te grijpen. zonder gereden te hebben doet geen enkele versnelling het meer. :( :( :(
wie heeft een idee wat dit kan zijn? de bak gaf geen enkel probleem vooraf, schakelde prima. km stand 185000.
kan het zijn dat er een sensor defect is? wat is de beste werkwijze om de bak eronderuit te halen?

thx,
Jasper16v

kan je je pook nog bewegen ? en hoe ?
Erik de Bruijn

ja, kan de pook normaal in alle versnellingen krijgen, de motor loopt prima in zijn vrij, geen vreemde geluiden in zijn vrij.
Robert dB.

Zit de schakelstang die onder de auto loopt juist op zijn plek?
Erik de Bruijn

hmm. geen idee.. nog niet helemaal eronder gekeken. moest snel naar mijn werk. morgen zal ik dat zeker even controleren.
dat zou oorzaak kunnen zijn denk je?
Menno

Erik de Bruijn schreef:ja, kan de pook normaal in alle versnellingen krijgen, de motor loopt prima in zijn vrij, geen vreemde geluiden in zijn vrij.
voel je 'm ook echt in de versnellingen vallen?

Hoe voelt je koppeling aan?
rev it like a rental
Jasper16v

Erik de Bruijn schreef:hmm. geen idee.. nog niet helemaal eronder gekeken. moest snel naar mijn werk. morgen zal ik dat zeker even controleren.
dat zou oorzaak kunnen zijn denk je?
zou 1 van de dingen kunnen zijn
als ie gedraaid zou zijn, zou die nog wel wat versnellingen moeten pakken
Erik de Bruijn

hij valt wel gewoon in de versnellingen, echter als ik de koppeling laat opkomen dan hoor je een schrapend/ratelend geluid als het tandwiel ergens lang schraapt.
de koppeling voelt volkomen normaal aan, pakt normaal op.
alle versnellingen zijn ook prima met de koppeling in in te poken.
Alpine
Contacteer:

Ik heb zelf ook iets dergelijks gehad,toen waren er 2 veren van mn drukgroep afgebroken. Gaf ook een schrapend/gierend geluid uit de bak. Ik kon nog wel "gewoon" rijden,kun jij echt niks meer?

Greetz Marcel
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Erik de Bruijn

nope. hij gaat geen meter verder meer. hoe haal je de versnellingsbak open of eraf; geen idee hoe dit precies gaat, nog niet eerder gedaan, maar wil alles proberen. Is zo'n versnellingsbak nog enigszins te doen, of is dit echt ongelooflijk ingewikkeld?

greets
_Martijn_
Contacteer:

je moet een versnellingsbak niet ff voor de lol uitmekaar gaan halen. daar zitten echt heeel erg veel leuke kleine tandwieltjes in. en als je niet weet waar die allemaal horen, krijg je het niet meer in elkaar.

en om je versnellingsbak uit je auto te krijgen moet volgens mij het blok eruit. dus dat wordt een mooie klus.
He! nu is die weer rood.
Tom
Moderator
Car: MB

misschien moet je eens contact opnemen met Reinier (cannonbalman), die reviseert bakken en weet er erg veel vanaf
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik de Bruijn

goed idee. zal ik doen
Erik de Bruijn

weet iemand trouwens wat een revisiebak kost?
ik zag in limburg een bedrijf voor een 16 v (clio) dat revisiebakken voor 450,- Euro aanbied.
Erik de Bruijn

bedrijf heet Carrec revisie overigens. bekend bij iemand?
Bart V

ken ik, is goed bedrijf, tenminste de vestiging hier in Amesfoort.
canonballman

Zo goed als zeker is een borgring uit je diff geschoten, waardoor je geen aandrijving meer hebt.

Terugzetten kan altijd, schiet er echter vaak weer opnieuw uit omdat de groef is uitgesleten.
Serge1916V

Keb er nog 1 liggen, schakelt prima en geen rare geluiden.
Uhm....
Hij staat te koop voor 150 euro!!(Alleen voor RTC-ers :)

Grtzz
Serge
Erik de Bruijn

hee serge, je hebt een PM van me!!
(Y)
Erik de Bruijn

HELP! is er iemand die mij uit de brand kan helpen? :@ :@
Van serge zijn vernellingsbak gekocht, echter helaas past deze niet. de onderkant loopt schuin.
mijn typenr.bak, de originele dus is iets van JB3099 em de andere heeft een hoger typenr. de mijne heeft een zilver typeplaatje en de andere bak is groen/zwart. Heeft iemand een goed werkende versnellingsbak liggen die ik kan overnemen??? Revisiebak kan ik echt niet veroorloven helaas.
Ik heb haast want ik heb de kraan gehuurd voor het motorblok en hij staat al veel te lang stil.
Als iemand iets weet, ik ben Je zeer dankbaar.

Jasper,
Erik de Bruijn

Past een clio versnellingsbak onder een 1916v?

De 19 is van 1992, er is namelijk iemand waar we een clio bak van kunnen kopen. Dit is een JB3 048.
Menno

Ja, dat past.

Die 19 bak met schuine onderkant zal wel van een hele vroege 19_16v met stalen carterpan zijn, terwijl jij een alu pan hebt, die tegen de bak wordt aangeschroefd.

Op zich zou je ook zelf een extra steun voor de stevigheid kunnen maken, verders moet 't wel passen.
rev it like a rental
Erik de Bruijn

hoi menno. voor die cliobak heb ik toch geen extra steun nodig? past dit zonder enige aanpassingen?
ik neem aan dat ik voor die oude bak dan wel die extra steun nodig hebt, en dat die clio bak zonder probleem past. klopt dit?
heb je ervaring hiermee?
greetzz.
Erik de Bruijn

JB3048 is dit een bak met alu carter?
zoja, maakt het dan niets meer uit of deze van een clio komt als je hem onder een renault 19 (beide 16v) wilt zetten?
Bart V

gaat passen :)

Je moet wel ook ff een alu carterpan op je 19 blok schroeven als je die niet al had, anders past het voor geen meter. Die beugel kan je dan ook weglaten, want alu carter zit met de bak verschroefd. Met alu carterpan past het dus zonder problemen.
Menno

zoals ik 't begrijp heeft ie een blok met alu carter, en was die bak die ie gekocht had voor een stalen carter. De clio's hebben allemaal een alu carter, dus die bak past er zo aan.

Wel is de vertanding van een clio anders; iets korter. Dus harder trekken, lagere top in principe.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Heb ook nog een gtt bak?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie