Daar zijn testers voor te koop, die meten de hoeveelheid water in de vloeistof. Je kan het ook even bij de dealer vragen.laguna2 schreef:Iemand enig idee hoe ik kan testen of mijn remvloeistof nog in orde is?
Remvloeistof Talk
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ok, dot 4 en dot 5.1 zijn volledig uitwisselbaar, je hoeft je in principe geen zorgen te maken over je remleidingen. Verschil tussen beide is dat dot 5.1 een hoger kkokpunt heeft, dus je kunt langer 'agressief' rijden zonder dat je opeens een sponzig pedaal krijgt (= kokende remvloeistof). Vervder is 5.1 kwalitatief gewoon beter en trekt het minder water aan, dus langer te gebruiken. Ik ververs de vloeistof elk half jaar. Het is echt niet duur en zo gebeurt, ik bespaar er liever niet op en rem nogal agressief.
Een pedaal dat pas heel laat echt remt, kan ook te maken hebben met lucht in je remleidingen. Dit krijg je vaak na teveel koken en komt ook vanzelf met de tijd een beetje. Gewoon even ontluchten (ja, trommelremmen ook). Als ik jullie was en ik reed al te lang rond met deze remvloeistof, even snel verversen. Hoe?
Niet het vaatje leegkieperen. Het vaatje moet nooit helemaal leeg zijn, dan zit er weer een hoop lucht in je leidingen en moet je nog langer alles doorspoelen. Gewoon een iemand laten remmen en af en toe het vaatje met nieuwe vloeistof bijvullen. Den andere alles aftappen. Aftappen doe je net zolang tot er geen luchtbelletjes of oude vloeistof meer uitkomt (net zolang tot het mooi helder is dus). Hoe zie je dit? Je tapt namelijk af met een doorzichtig slangetje! Is alles klaar, top je het vaatje netjes tot de max af en heb je weer minimaal twee jaar veilig rijden.
Gijs
Een pedaal dat pas heel laat echt remt, kan ook te maken hebben met lucht in je remleidingen. Dit krijg je vaak na teveel koken en komt ook vanzelf met de tijd een beetje. Gewoon even ontluchten (ja, trommelremmen ook). Als ik jullie was en ik reed al te lang rond met deze remvloeistof, even snel verversen. Hoe?
Niet het vaatje leegkieperen. Het vaatje moet nooit helemaal leeg zijn, dan zit er weer een hoop lucht in je leidingen en moet je nog langer alles doorspoelen. Gewoon een iemand laten remmen en af en toe het vaatje met nieuwe vloeistof bijvullen. Den andere alles aftappen. Aftappen doe je net zolang tot er geen luchtbelletjes of oude vloeistof meer uitkomt (net zolang tot het mooi helder is dus). Hoe zie je dit? Je tapt namelijk af met een doorzichtig slangetje! Is alles klaar, top je het vaatje netjes tot de max af en heb je weer minimaal twee jaar veilig rijden.

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Nou ja, er lopen natuurlijk remleidingen naar elke remklauw of trommel, dus je moet ze allemaal aftappen! Kies zelf maar waar je begint. Meestal hebben franse wagens hun remsysteem kruislings gescheiden, dus tap ze ook zo af. Nou ja, da's allemaal niet zo heel belangrijk, maar als je toch bezig bent: Tap eerst een kant naar keuze af (bijv linksachter), tap dan vervolgens de tegenovergestelde hoek af, dus rechtsvoor. Na rechtsvoor mag je linksvoor en rechtsachter in willekeurige volgorde weer aftappen.
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Okee, gaan we dat eens doen!
Misschien dattie dan beter remt! 
Maaruh heb nog nooit een ontluchtingsventiel op de trommel gezien...toch maar eens beter kijken dus
En die doorzichtige slangetjes zijn die gewoon bij de onderdelenzaak te halen? Zou niet weten waar ik die moet zoeken namelijk 


Maaruh heb nog nooit een ontluchtingsventiel op de trommel gezien...toch maar eens beter kijken dus


-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Stukje benzineslang, of van een aquariumpompje. Het moet wel strak op de nippel gaan, anders krijg je valse lucht in de slang.jeroen.k schreef:Okee, gaan we dat eens doen!Misschien dattie dan beter remt!
Maaruh heb nog nooit een ontluchtingsventiel op de trommel gezien...toch maar eens beter kijken dusEn die doorzichtige slangetjes zijn die gewoon bij de onderdelenzaak te halen? Zou niet weten waar ik die moet zoeken namelijk
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Brezan heeft gewoon liggen, anders even lief bij een garage vragen ofzo... Voor de mensen die niet zo bekend zijn met remvloeistof: Dit spul is agressief!!! Dus slecht voor je kleding en helemaal slecht voor de lak van je auto! Kan geen kwaad op je huid ofzo, maar pas ermee op bij het bijvullen, al vaker auto's gezien die onder de kap stukken lak misten door morsen!
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Aquariumpompjes...natuurlijkMartijn *Baccara* schreef:Stukje benzineslang, of van een aquariumpompje. Het moet wel strak op de nippel gaan, anders krijg je valse lucht in de slang.jeroen.k schreef:Okee, gaan we dat eens doen!Misschien dattie dan beter remt!
Maaruh heb nog nooit een ontluchtingsventiel op de trommel gezien...toch maar eens beter kijken dusEn die doorzichtige slangetjes zijn die gewoon bij de onderdelenzaak te halen? Zou niet weten waar ik die moet zoeken namelijk


Oe gelukkig niet gemorst!clio_rally schreef:Brezan heeft gewoon liggen, anders even lief bij een garage vragen ofzo... Voor de mensen die niet zo bekend zijn met remvloeistof: Dit spul is agressief!!! Dus slecht voor je kleding en helemaal slecht voor de lak van je auto! Kan geen kwaad op je huid ofzo, maar pas ermee op bij het bijvullen, al vaker auto's gezien die onder de kap stukken lak misten door morsen!
Gijs

Wat bedoelen jullie met die slang? Om 't op te vangen? Ik draai altijd de nippel een stuk los, en dan trapt iemand op de rem --> sjjppprriieieiets, dan weer vastdraaien, rem omhoog, opnieuw pompen, nippel weer los, op de rem etc. Is er een snellere methode dan?
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ja, er zijn wel snellere methodes, maar daar hebben we het niet over. Ik bedoel inderdaad een slang om het op te vangen. Dat is niet alleen netjes, maar je kunt ook goed zien wat eruit komt (prut, lucht, oude/nieuwe olie)...Riël schreef:Wat bedoelen jullie met die slang? Om 't op te vangen? Ik draai altijd de nippel een stuk los, en dan trapt iemand op de rem --> sjjppprriieieiets, dan weer vastdraaien, rem omhoog, opnieuw pompen, nippel weer los, op de rem etc. Is er een snellere methode dan?
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Plus, als ik meneer Haynes moet geloven doe je een glas aan het einde van de slang waarbijhet uiteinde van de slang onder het niveau van de vloeistof moet blijven zodat er geen lucht terug kan schieten...clio_rally schreef:Ja, er zijn wel snellere methodes, maar daar hebben we het niet over. Ik bedoel inderdaad een slang om het op te vangen. Dat is niet alleen netjes, maar je kunt ook goed zien wat eruit komt (prut, lucht, oude/nieuwe olie)...Riël schreef:Wat bedoelen jullie met die slang? Om 't op te vangen? Ik draai altijd de nippel een stuk los, en dan trapt iemand op de rem --> sjjppprriieieiets, dan weer vastdraaien, rem omhoog, opnieuw pompen, nippel weer los, op de rem etc. Is er een snellere methode dan?
Gijs
Ik heb het bij mijn broer auto gedaan (aangezien de achterremmen het niet deden) en dat ding remt weer super.
Bij mijn GTT gaat het nog goed, al vind ik wel dat die nogal snel blokkeert met m'n Uniroyal bandjes. Toch maar nog een beetje meer afstand houden 2,5 sec ofzo.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ja, dat glas is wat overdreven. Als je zorgt dat de slang eerst een stuk omhoog loopt, kan er ook geen lucht terug in lopen. Sowieso, als je zorgt dat er gewoon goed aan de nippel wordt gedraaid, kan er niks teruglopen...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Dus dat 'zorg dat de slang goed afsluit zodat er geen lucht terugstroomt' is bullshit, want de nippel moet eerst weer vast voordat je opnieuw gaat pompen.