[turbo]downpipe

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
[rsi]peerke

Kan iemand mij vertellen wat de functie van een downpipe is bij een turbomotor.

Ik ben een leek, dus hou daar aub rekening mee bij het antwoord (niet teveel vaktermen) :)
Edwin16v
Contacteer:

Dikker = leuker\sneller.
Simpel of niet? :D
_Martijn_
Contacteer:

volgens mij.

vanaf de turbo moet je op 1 of andere manier bij de uitlaat zien te komen.

dus hebben ze dat met een paar bochten gedaan.

vanaf de turbo krijg je eerst de elbow. een kleine 90gr bocht. en dan de downpipe. en dan de uitlaat.

en hoe groter hoe beter de lucht er doorheen kan. en dus ook beter. minder weerstand. tot een bepaalde hoogte natuurlijk.

verdere nut weet ik denk ook niet.
He! nu is die weer rood.
RENESI

De werking weet ik ook niet maar heb wek uit verhalen gehoord dat je er :D wel flink wat vermogen mee wint kwa koppel betreft.
robert

tis gewoon een aanduiding van een stukje uitlaat.
Heeft op zich geen speciale werking.

Maar als je een dikkere uitlaat voor minder weerstand monteerd, dan moet je eigenlijk alles van de uitlaat dikker maken, vandaar de verhalen over dikke downpipes.
[rsi]peerke

@ robert.

alleen een vette downpipe zonder verdere aanpassingen heeft dus geen zin??
robert

tsja ik weet niet of de downpipe bij een gtt uitlaat de bottleneck is.
Moet je maar ff aan jeroen jltuning vragen, die weet dat beter.
Haas
Car: Megane RS

^^^^^ @ Peerke:

nee, dan kan eerst de lucht snel weg en pers je m eigenlijk weer samen doordat je uitlaat smaller is dan je downpipe. Het best is vanaf de downpipe alles even dik te maken, dikker naarmate je verder weg gaat bij de turbo is ook niets mis mee geloof ik...
Riël
Über-Spammer

Grotere elleboog icm met een dikke downpipe icm een dikke uitlaat zorgt voor minder weerstand na de turbo = bijv sneller opspinnen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michel S.
Contacteer:

Theoretisch gezien heb je ook baat bij alleen een dikkere downpipe. Dit om het feit dat de uitlaat gassen naarmate ze verder in het uitlaat traject belanden kouder worden en dus ook "krimpen" Dus dan kan de diameter na een lengte X dunner worden zonder dat de gas snelheid dan hoger word. Dus theoretisch zou alleen een dikke downpipe een positief effect hebben.

Dit word trouwens ook orgineel in de praktijk gebracht door Renault. Kijk maar naar de 21T.

In de praktijk zou ik aanraden van voor tot achter alles groter te maken. Dit ook om het beste rendement eruit te halen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Derby

beste is de turbo uitgang, dus in de richting van het asje, een trechter te maken. die verder weg groter word. en daarna de de eind diameter overnemen in de rest van je systeem.

Natuurlijk alle dempers eronder vandaan.
Als dat teveel lawaai maakt >-) kun je er een absoptiedemper onder hangen. Dat iseen pijp waar je recht door heen kan kijken. zitten aleen kleine gaatjes in.

een beetje zoals op dit plaatjehttp://www.laserexhausts.com/uk/Motor/S ... _intro.jpg
Moet je kijken in de pijp zelf. zo'n pijp levert weinig weerstand op.
en minder weerstand geeft vermogenswinst.

Derby
Plaats reactie