[clio] De sterkte van een versnellingsbak

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
michel 16v
Contacteer:

wie kan me vertellen met hoeveel ik pk's/koppel max kan ga rijden zonder dat ik problemen met mijn bak krijg.

en hoeveel kan een bak van een williams aan

auto: clio 16V
michel 16v
Contacteer:

iemand die me hierover iets kan vertellen
canonballman

Een standaard 16 v bak begeeft het tussen de 100.000 en 200.000 km over het algemeen. Korter kan, langer ook. Dat is met standaard 1800 16v motor.

Maar je hebt niet een bepaald vermogen of koppel dat ie het begeeft. (ja, 1000 Nm dan spat ie uit elkaar, maar eer dat je DAT er uit hebt geperst.)

Er hangt ook een levensduur aan vast. Een clio 16 V bak onder een Willie hangen kan misschien wel 50.000 of meer km goed gaan. Maar je krijgt wel eerder problemen.

Wat algemeen voor bakken geldt (ook voor koppelingen) dat ze een toerentalverhoging met gelijkblijvend max. koppel (= vermogensstijging)BETER kunnen hebben als een sterk verhoogd koppel (bijv. als je er een turbo aanhangt).

Een Dci motor met 100 (?)pk krijgt jouw 16v bak ook VEEL eerder kapot als jouw 16v blokkie met 132 of 138 pk, gewoon omdat ie veel meer koppel heeft.

Wil je met je 16 v je bak snel om zeep helpen dan zul toch echt een turbo moeten gaan gebruiken.

Met een andere set nokkenassen e.d. wordt de levensduur van je bak maar een beetje korter. Ik denk dat de motor ZELF MEER slijt onder deze vermogens / koppelstijging
canonballman

En een Willie bak is een stuk sterker ja:
OF meer vermogen/koppel bij een gelijkblijvende levensduur, OF (bij standaard 16V motor) een langere levensduur.

Daar komt het in principe op neer.
RO 16v

Wat wil je aan het blok laten doen en hoeveel pk/koppel wil je hebben?????

Een JB3 bak kan weinig hebben, JC5 kan iets meer hebben maar verwacht er niet te veel van, ik heb het al gepresteerd om beide bakken binnen no time om zeep te helpen, vandaar dat ik vraag wat je schatting is qua vermogen is.
michel 16v
Contacteer:

RO 16v schreef:Wat wil je aan het blok laten doen en hoeveel pk/koppel wil je hebben?????
een blok die 180 - 200 pk heeft en een koppel van rond 200 nm,zit dan te denken aan een 2 liter blok met verhoogde compressie verhoudingen.

dus zit nu een beetje rond te vragen, welke bak ik moet nemen en zonder dat de kosten echt te hoog worden.
wouter 16v

Een RS bak gaat ook goed, moet wel het een ander aan veranderd worden, rij er namelijk zelf ook mee rond.
RO 16v

michel 16v schreef:
RO 16v schreef:Wat wil je aan het blok laten doen en hoeveel pk/koppel wil je hebben?????
een blok die 180 - 200 pk heeft en een koppel van rond 200 nm,zit dan te denken aan een 2 liter blok met verhoogde compressie verhoudingen.

dus zit nu een beetje rond te vragen, welke bak ik moet nemen en zonder dat de kosten echt te hoog worden.
Dat is makkelijk een JC5 van de Willy of de Megane, je kan dan zelfs nog met een standaard Renault koppeling blijven rijden, de hoogte van het koppel sloopt een bak niet het aantal pk's, ga je over de 210 n/m koppel heen adviseer ik je ook een sterkere koppeling, de levensduur van een JC5 met het vermogen wat jij opgeeft gaat richting de 50.000 km, dan ga ik ervan uit dat je sportief gaat rijden, kan dan ook niet anders meer.

Met m'n oude motor sloopte ik een JB3 bak binnen de 1500 km, dat geeft dus aan dat ze niet veel kunnen hebben.
michel 16v
Contacteer:

@ wouter

welke veranderingen moeten dan aan een rs bak gebeuren?

en weet ik zo ook of de leversduur van de rs bak langer is dan de JC5 bak.
wouter 16v

[quote="michel 16v"]@ wouter

welke veranderingen moeten dan aan een rs bak gebeuren?

en weet ik zo ook of de leversduur van de rs bak langer is dan de JC5 bak.[/quote

Het koppel waarmee ik mee rond rijd is 220nm, de levensduur durf ik niet te zeggen want er staat nog maar ongeveer 7000 km op, maar een rs heeft ook al een hoger koppel dan en willie dus lijkt mij wel.

Dit zijn de veranderingen als ik het goed heb:
-Het huis is van een willie bak, versterkt orgineel
Renault Sport.
-Het binnen werk is van een RS op het differentieel
na dat is ook van een willie.

Als je meer info wilt moet je het even aan Maarten Hendriekcx vragen, daar komt alles namelijk vandaan
Donleben
Contacteer:

Nu we het dan toch over versnellingsbakken hebben, dan heb ik ook een vraagje;

Wat is eigenlijk het voordeel van een Williams versnellingsbak op een opgefokte 1.8 16v motor, ten opzichte van een standaard 16v bak?

1. Wat zijn de voordelen hiervan?
2. Trekt hij dan juist meer of minder?
3. Wordt je topsnelheid hoger of lager?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Robke
Car: Lexus IS250

Ik zit momenteel rond de 200 Nm koppel met een JB3 091, ik ben benieuwd hoe lang die het uit gaat houden.
Ik heb er nog wel de originele koppeling inhangen en dat gaat tot nu toe perfect.
michel 16v
Contacteer:

@ robclio16V

de cilinderkop van je blok is het 1 van een 16v of 1 van een willy
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

michel 16v schreef:@ robclio16V

de cilinderkop van je blok is het 1 van een 16v of 1 van een willy
voor zover ik het begrepen heb een geflowde kop van een 1,8 16v. met een 2.0 liter onderblok. en een willie carter.
Robke
Car: Lexus IS250

Het is inderdaad een standaard 16V kop waar de inlaatkanalen van geflowed zijn.
PtrGte
Contacteer:

en GEEN willi-carter (dus niet carterpan maar cilinderblok zeg maar! :)

zit natuurlijk wel een stukje handen-arbeid in ! :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

PtrGte schreef:en GEEN willi-carter (dus niet carterpan maar cilinderblok zeg maar! :)

zit natuurlijk wel een stukje handen-arbeid in ! :)
Sorry dacht dat er een andere carterpan onderwas gegaan toen ie zo aan het tikken ging.

My bad. (F)

GR.Frits
Donleben
Contacteer:

Donleben schreef:Nu we het dan toch over versnellingsbakken hebben, dan heb ik ook een vraagje;

Wat is eigenlijk het voordeel van een Williams versnellingsbak op een opgefokte 1.8 16v motor, ten opzichte van een standaard 16v bak?

weet iemand dit??
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

De bak is sterker, dat is 1 ding wat zeker is. Hij zal dus langer meegaan dan een gewone 16V bak.

Wat betreft de verhoudingen weet ik je niet veel te vertellen. Het scheelt wel iets, maar hoeveel en op welke manier weet ik niet. Volgens mij zul je wel een hogere topsnelheid krijgen, omdat een Williams standaard al rond de 6500 rpm de begrenzer in schiet. Een 16V doet dat pas tegen de 7000, terwijl een Williams toch harder loopt. Dus daar zal het vast wel mee te maken hebben. :D
Tom
Moderator
Car: MB

Donleben schreef:
Donleben schreef:Nu we het dan toch over versnellingsbakken hebben, dan heb ik ook een vraagje;

weet iemand dit??

voordeel is dat ie sterker is. hieronder de verhoudingen van een willi bak, 16v weet ik niet

1 3.09 op 1
2 1.86 op 1
3 1.32 op 1
4 1.02 op 1
5 0.79 op 1
achteruit 3.54 op 1
diff 4.06 op 1

op top zul je denk ik met minder toeren even hard rijden zeg maar
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mickael

Donleben schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van een Williams versnellingsbak op een opgefokte 1.8 16v motor, ten opzichte van een standaard 16v bak?

Dat heb ik dus gedaan toen mijn bak het begaf.

1. is sterker, gaat dus hopelijk langer mee
2. Het is voor ff geleden dat ik hem heb vervangen, maar ik dacht dat ie in 1 en 2 iets sneller/korter is als een 16V bak. (kan best ook niet kloppen, want mijn oude bak was echt heel erg gaar)
3. Helaas nooit top met die oude bak gereden met deze motor. Hing mijn nieuwe motor erin en toen liep de bak stuk....

Maar wat ik wel heel erg goed kon merken is dat een willy bak (jc5) net wat mooier schakeld, het is een enorme vooruitgang. Wel vind ik dat ie meer geluid maakt dan een JB3. Het verschil kon ik toen heel erg goed voelen, maar nu zou ik niet meer weten wat het was.
RO 16v

1. de 1ste versn. is iets langer waardoor hij beter oppakt in z'n 2, verder schakeld het soepeler
2. optrekken blijft hetzelfde, tenzij je de JC5 van de Megane gebruikt dan trekt ie iets sneller op omdat het een korte bak is, topsnelheid ligt dan lager.
3. topsnelheid ligt hoger, JB3 is +/- 235-240 en JC5 is +250.
Donleben
Contacteer:

RO 16v schreef: 1. de 1ste versn. is iets langer waardoor hij beter oppakt in z'n 2, verder schakeld het soepeler
2. optrekken blijft hetzelfde, tenzij je de JC5 van de Megane gebruikt dan trekt ie iets sneller op omdat het een korte bak is, topsnelheid ligt dan lager.
Dus als ik het goed begrijp kun je het beste een JC5-bak er op zetten. Die kunnen een hogere top aan en trekken dus sneller op. :)

In welke uitvoeringen zit een JC5 bak van een megane?
Zijn die 2e hands ook nog verkrijgbaar voor een redelijke prijs?
canonballman

In een 2.0 16v zit een JC5, en in de gewone 2 liter VOLGENS MIJ (!) ook.

Alleen die in de 8 klepper zit heeft denk ik een ander bakhuis, omdat de meeste F3Rs een stalen carterpan hebben. Die PAST dus wel op een 16 kleps blok, maar niet zo netjes (minder stijfheid blok-bak) of je moet zelf iets gaan fabrieken.........

Aan de 16v bakken is wel aan te komen, maar zijn vaak prijzig (750 - 1000 euro)
RO 16v

Donleben schreef:
RO 16v schreef: 1. de 1ste versn. is iets langer waardoor hij beter oppakt in z'n 2, verder schakeld het soepeler
Dus als ik het goed begrijp kun je het beste een JC5-bak er op zetten. Die kunnen een hogere top aan en trekken dus sneller op. :)

In welke uitvoeringen zit een JC5 bak van een megane?
Zijn die 2e hands ook nog verkrijgbaar voor een redelijke prijs?
Je hebt de JC5 van de Willy, die trekt niet sneller op maar heeft wel een hogere topsnelheid, de JC5 van de Megane (alleen geleverd tussen '96 en '97) trekt sneller op en heeft een lagere topsnelheid, op de tandwielverhoudingen na zijn er geen verschillen tussen deze bakken.
De prijs is wat Canonball aan geeft.
Donleben
Contacteer:

Wat kost ongeveer een JC5 versnellingsbak voor een Williams of Megane? Zijn ze nog een beetje makkelijk te verkrijgen of is het zoeken naar een speld?
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

canonballman schreef:In een 2.0 16v zit een JC5, en in de gewone 2 liter VOLGENS MIJ (!) ook.

Alleen die in de 8 klepper zit heeft denk ik een ander bakhuis, omdat de meeste F3Rs een stalen carterpan hebben. Die PAST dus wel op een 16 kleps blok, maar niet zo netjes (minder stijfheid blok-bak) of je moet zelf iets gaan fabrieken.........

Aan de 16v bakken is wel aan te komen, maar zijn vaak prijzig (750 - 1000 euro)
:)
Donleben
Contacteer:

Volgens mij is dat juist voor de 16v's. :wink:
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

ja het is idd niet helemaal duidelijk. maar volgens mij heeft ie ut over een megane
RO 16v

Donleben schreef:Wat kost ongeveer een JC5 versnellingsbak voor een Williams of Megane? Zijn ze nog een beetje makkelijk te verkrijgen of is het zoeken naar een speld?
Zoeken naar een speld en als je ze vindt zijn prijzen tussen de 750 en 1000 euro (2de hands).

Revisiebak Williams +/- 900 euro ex, Megane +/-1100 ex.
wouter 16v

Ik heb er ook nog 1 liggen, maar die kost wat meer als 1000 euro.
Menno

ik heb nog een RS phase 2 bak liggen, ook in die prijsklasse. Any-one?
rev it like a rental
Donleben
Contacteer:

Moet het gehele blok er weer uit bij een clio als de versnellingsbak verwisseld moet worden? Ik ga toch maar ff verder zoeken, want die JC5 bakjes zijn wel lekker aan de prijs.
wouter 16v

Donleben schreef:Moet het gehele blok er weer uit bij een clio als de versnellingsbak verwisseld moet worden? Ik ga toch maar ff verder zoeken, want die JC5 bakjes zijn wel lekker aan de prijs.
Ja heel het blok moet er dan uit.
canonballman

wouter 16v schreef:
Donleben schreef:Moet het gehele blok er weer uit bij een clio als de versnellingsbak verwisseld moet worden? Ik ga toch maar ff verder zoeken, want die JC5 bakjes zijn wel lekker aan de prijs.
Ja heel het blok moet er dan uit.
Niet als er geen ABS opzit.
Plaats reactie