Batterijschakelaar

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Hallo,

Ben dus dus zinnens om een batterijschakelaar in mijn wagen te plaatsen (onder motorkap), waarbij ik dus in één keer het volledige electrische circuit kan loskoppelen.

Nu is mijn vraag, moet deze batterijsleutel tussen de minpool of tussen de pluspool komen???

Alvast bedankt voor de tips...oja het betreft hier een GTT fase II
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Gunther schreef:Hallo,

Ben dus dus zinnens om een batterijschakelaar in mijn wagen te plaatsen (onder motorkap), waarbij ik dus in één keer het volledige electrische circuit kan loskoppelen.

Nu is mijn vraag, moet deze batterijsleutel tussen de minpool of tussen de pluspool komen???

Alvast bedankt voor de tips...oja het betreft hier een GTT fase II
Zo heel veel verstand van electrisch heb ik niet maar ik zou voor de + gaan. - loopt vooral door het chassis dus is een stuk lastiger.

Mocht je het doen kan je alarm er b.v. ook niet meer op. en andere dingen zoals cv. werken ook niet meer als alles is uit geschakeld. is het dan wel verstandig????

GR.Frits
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

waarom onder de motorkap??
normaal komt de schakelaar aan de plus kant.Zie ook huisinstallaties ed.Dus bij een auto ook gewoon aan de plus kant.

gr antoine
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Op zich maakt het niet uit waar de schakelaar aan vast komt, als het circuit maar onderbroken is. De plus lijkt me wel het makkelijkst.

Plaats van de schakelaar maakt ook niks uit, als je de draden maar goed doortrekt. Je kan de schakelaar desnoods in je dashbord inbouwen als je dat wilt... :)
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Waarom ?

In de autosport wordt 'ie altijd op de massa gezet, omdat dit veiliger is ofzo...
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

StevenK schreef:Waarom ?

In de autosport wordt 'ie altijd op de massa gezet, omdat dit veiliger is ofzo...
Want??? Please enlighten me
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Als je de plus onderbreekt, is er tot aan die onderbreking nog altijd een spanningsverschil en kans op kortsluiting tussen de kabel van de plus tot aan de schakelaar en het chassis. Als je de massa neemt heb je natuurlijk ook de kans op kortsluiting van het stuk voor de schakelaar, maar dan moet hij ergens een open pluspool vinden, da's een veel kleiner risico. Schakelaars zitten in onze auto bijvoorbeeld voor de vooruit en in het dashboard. Stel ik heb een ongeluk en ik schakel hem in het dashboard uit, kan de pluskabel die helemaal van de accu het dashboard in gaat nog genoeg problemen veroorzaken...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

clio_rally schreef:Als je de plus onderbreekt, is er tot aan die onderbreking nog altijd een spanningsverschil en kans op kortsluiting tussen de kabel van de plus tot aan de schakelaar en het chassis. Als je de massa neemt heb je natuurlijk ook de kans op kortsluiting van het stuk voor de schakelaar, maar dan moet hij ergens een open pluspool vinden, da's een veel kleiner risico. Schakelaars zitten in onze auto bijvoorbeeld voor de vooruit en in het dashboard. Stel ik heb een ongeluk en ik schakel hem in het dashboard uit, kan de pluskabel die helemaal van de accu het dashboard in gaat nog genoeg problemen veroorzaken...

Gijs
klopt 100% wat je zegt
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

clio_rally schreef:Als je de plus onderbreekt, is er tot aan die onderbreking nog altijd een spanningsverschil en kans op kortsluiting tussen de kabel van de plus tot aan de schakelaar en het chassis. Als je de massa neemt heb je natuurlijk ook de kans op kortsluiting van het stuk voor de schakelaar, maar dan moet hij ergens een open pluspool vinden, da's een veel kleiner risico. Schakelaars zitten in onze auto bijvoorbeeld voor de vooruit en in het dashboard. Stel ik heb een ongeluk en ik schakel hem in het dashboard uit, kan de pluskabel die helemaal van de accu het dashboard in gaat nog genoeg problemen veroorzaken...

Gijs
Good point! Zo had ik het nog niet gezien...
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Dus moraal van het verhaal....de schakelaar tussen de min...bedankt gasten voor den tip :wink: :wink:

Oja Frits, CV en een alarm heb ik niet, en de wagen wordt maar sporadisch gebruikt, dus staat regelmatig voor een tijdje in de garage, daarom een schakelaar :p
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Plaats reactie