Hallo,
Ben dus dus zinnens om een batterijschakelaar in mijn wagen te plaatsen (onder motorkap), waarbij ik dus in één keer het volledige electrische circuit kan loskoppelen.
Nu is mijn vraag, moet deze batterijsleutel tussen de minpool of tussen de pluspool komen???
Alvast bedankt voor de tips...oja het betreft hier een GTT fase II
Batterijschakelaar
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Zo heel veel verstand van electrisch heb ik niet maar ik zou voor de + gaan. - loopt vooral door het chassis dus is een stuk lastiger.Gunther schreef:Hallo,
Ben dus dus zinnens om een batterijschakelaar in mijn wagen te plaatsen (onder motorkap), waarbij ik dus in één keer het volledige electrische circuit kan loskoppelen.
Nu is mijn vraag, moet deze batterijsleutel tussen de minpool of tussen de pluspool komen???
Alvast bedankt voor de tips...oja het betreft hier een GTT fase II
Mocht je het doen kan je alarm er b.v. ook niet meer op. en andere dingen zoals cv. werken ook niet meer als alles is uit geschakeld. is het dan wel verstandig????
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Op zich maakt het niet uit waar de schakelaar aan vast komt, als het circuit maar onderbroken is. De plus lijkt me wel het makkelijkst.
Plaats van de schakelaar maakt ook niks uit, als je de draden maar goed doortrekt. Je kan de schakelaar desnoods in je dashbord inbouwen als je dat wilt...
Plaats van de schakelaar maakt ook niks uit, als je de draden maar goed doortrekt. Je kan de schakelaar desnoods in je dashbord inbouwen als je dat wilt...

Waarom ?
In de autosport wordt 'ie altijd op de massa gezet, omdat dit veiliger is ofzo...
In de autosport wordt 'ie altijd op de massa gezet, omdat dit veiliger is ofzo...
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Want??? Please enlighten meStevenK schreef:Waarom ?
Project: GTT Blue Sport
-
- Contacteer:
Als je de plus onderbreekt, is er tot aan die onderbreking nog altijd een spanningsverschil en kans op kortsluiting tussen de kabel van de plus tot aan de schakelaar en het chassis. Als je de massa neemt heb je natuurlijk ook de kans op kortsluiting van het stuk voor de schakelaar, maar dan moet hij ergens een open pluspool vinden, da's een veel kleiner risico. Schakelaars zitten in onze auto bijvoorbeeld voor de vooruit en in het dashboard. Stel ik heb een ongeluk en ik schakel hem in het dashboard uit, kan de pluskabel die helemaal van de accu het dashboard in gaat nog genoeg problemen veroorzaken...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
klopt 100% wat je zegtclio_rally schreef:Als je de plus onderbreekt, is er tot aan die onderbreking nog altijd een spanningsverschil en kans op kortsluiting tussen de kabel van de plus tot aan de schakelaar en het chassis. Als je de massa neemt heb je natuurlijk ook de kans op kortsluiting van het stuk voor de schakelaar, maar dan moet hij ergens een open pluspool vinden, da's een veel kleiner risico. Schakelaars zitten in onze auto bijvoorbeeld voor de vooruit en in het dashboard. Stel ik heb een ongeluk en ik schakel hem in het dashboard uit, kan de pluskabel die helemaal van de accu het dashboard in gaat nog genoeg problemen veroorzaken...
Gijs
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Good point! Zo had ik het nog niet gezien...clio_rally schreef:Als je de plus onderbreekt, is er tot aan die onderbreking nog altijd een spanningsverschil en kans op kortsluiting tussen de kabel van de plus tot aan de schakelaar en het chassis. Als je de massa neemt heb je natuurlijk ook de kans op kortsluiting van het stuk voor de schakelaar, maar dan moet hij ergens een open pluspool vinden, da's een veel kleiner risico. Schakelaars zitten in onze auto bijvoorbeeld voor de vooruit en in het dashboard. Stel ik heb een ongeluk en ik schakel hem in het dashboard uit, kan de pluskabel die helemaal van de accu het dashboard in gaat nog genoeg problemen veroorzaken...
Gijs
Dus moraal van het verhaal....de schakelaar tussen de min...bedankt gasten voor den tip
Oja Frits, CV en een alarm heb ik niet, en de wagen wordt maar sporadisch gebruikt, dus staat regelmatig voor een tijdje in de garage, daarom een schakelaar
Oja Frits, CV en een alarm heb ik niet, en de wagen wordt maar sporadisch gebruikt, dus staat regelmatig voor een tijdje in de garage, daarom een schakelaar

Hoge bomen vangen...geen konijnen