[Williams ph.1] Inhouden bij koude start

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb een klein probleem en wel het volgende:

Soms wanneer ik na een koude start wegrijd, houdt mijn motor iets in. Na een tijdje (een minuut ongeveer) voel je dat je motor ineens wel lekker loopt en vooruit wil. Stationair loopt 'ie goed, starten doet 'ie goed en hij rijdt na die minuut ook gewoon goed! Als hij weer eens inhoudt, dan rijd ik altijd zeer rustig tot 'ie weer normaal doet, dus ik heb geen idee of het weggaat als ik ineens een spuit gas geef. Lijkt me niet aan te raden... :)

Ik heb eraan zitten denken dat het zou kunnen komen doordat het benzinefilter verstopt zou zitten, omdat ik een paar weken geleden mijn tank tot onder het horizontale streepje had leeggereden. Allemaal leuk en aardig, maar dan lijkt me me zo dat hij altijd in zou moeten houden.

Verder zou ik geen reden kunnen bedenken! Heeft iemand een idee waar het vandaan zou kunnen komen? En hoe ik het op kan lossen. Ook niet onbelangrijk. ;)

Thanks!
Jasper16v

Gebeurt dit misschien nadat het geregend heeft ?
Merijn
Über-Spammer

Uhm... Nee, het is de afgelopen tijd erg warm geweest en dan doet 'ie het ook. Maar ik kan niet zeggen wanneer 'ie het wel of niet gaat doen! Mijn auto staat overigens 's nachts altijd droog en geventileerd. Dus in principe kan het daar niks mee te maken hebben.
Bart V

mijn 16V doet dat ook wel eens s'ochtends, en (bij mij inelkgeval) zijn dat volgens mij de kleppen die zich niet meteen helemaal goed stellen. na ongeveer 200 meter rijden zijn ze helemaal gesteld en loopt het motortje ineens een stuk mooier, en idd krijg je dan een duwtje in de rug. Ene keer heb ik het wel met koude start, andere keer niet. Het gebeurt overigens uitsluitend met koude motor.
Laatst gewijzigd door Bart V op zo 17 aug 2003 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob_16V_Zwolle
Contacteer:

zou het misschien je koudestart inspuitventiel kunnen zijn??

die zit onder je inlaatspruitstuk

het is maar een sugestie en hoe meer mensen hoe meer opties lijkt mij :smoke:
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
Merijn
Über-Spammer

Bart V schreef:mijn 16V doet dat ook wel eens s'ochtends, en (bij mij inelkgeval) zijn dat de kleppen die zich niet meteen helemaal goed stellen. na ongeveer 200 meter rijden zijn ze helemaal gesteld en loopt het motortje ineens een stuk mooier, en idd krijg je dan een duwtje in de rug. Ene keer heb ik het wel met koude start, andere keer niet. Het gebeurt overigens uitsluitend met koude motor.
Hmm... dat komt wel redelijk overeen met wat ik heb, ja. :( Niks aan te doen?
Menno

filter geeft doorgaans problemen bij hoge afnamen, dus 9000 toeren volgas, en niet tijdens 't rustig warmrijden.

Mijn clio liep koud vaak op 3,5 cilinder. Dit bleek na een tijdje zoeken een vervuilde benzine injector te zijn.

Maar 't kan verders van alles wezen, misschien een temperatuursensor die niet helemaal lekker binnenkomt?

Iets te koude bougies er in?
rev it like a rental
Merijn
Über-Spammer

Ik heb ongeveer 2000 km geleden de bougies vervangen door NGK b6**** op aanraden van een aantal mensen hier. Bougiekabels zijn vervangen, bobinekabel ook. Kleppendekselpakking nieuw, rotor en verdelerkap ook nieuw. Het lijkt me redelijk uitgesloten dat het ergens in die richting zal zitten, maar je weet het niet. :S

Een vervuilde injector zou het wel eens kunnen zijn, maar waarom is dat dan na 1 minuut rijden verdwenen? En komt het toch weer terug? :S
Maus

Dit probleem had ik ook met de RS en die was nog maar net een jaartje oud.....
Merijn
Über-Spammer

'had'? Is het opgelost of heb je die RS niet meer?
Menno

Merijn schreef:Een vervuilde injector zou het wel eens kunnen zijn, maar waarom is dat dan na 1 minuut rijden verdwenen? En komt het toch weer terug? :S
de lakafzetting is koud nogal taai, en hindert dan de injectornaald in z'n bewegen. Warm is 't soepeler, en tikt ie wel lekker mee. Bij mij kon je 't overigens ook duidelijk horen aan de injectoren.
rev it like a rental
-Ray-
Contacteer:

Merijn schreef:'had'? Is het opgelost of heb je die RS niet meer?
morrie, onder welke steen heb jij gezeten dan?
Immer wieder die verdammte Holländer
Maus

:lol: Er zou zelfs nog een hotemetoot van Reno Nederland langskomen om naar 't probleem te kijken, maar deze moest ik op 't laatste moment afbellen.... :( Dus of dat 't probleem bij die RS opgelost is, geen idee.
Merijn
Über-Spammer

-Ray- schreef:
Merijn schreef:'had'? Is het opgelost of heb je die RS niet meer?
morrie, onder welke steen heb jij gezeten dan?
Ik weet dat 'ie een V6 heeft, maar dan kan 'ie toch ook wel een RS erbij hebben? :)
Marcel B.

Welja joh ;)

nee voor de v6 was et een megane II, en daarvoor een RS... right? :)

Back on topic: heb je al een flesje injectorenreiniger erin gesmeten? Je weet maar nooit...
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer

Nee, dat heb ik nog niet gedaan...

@Menno: Wat hoorde je precies aan je injectoren dan?
Merijn
Über-Spammer

Vanochtend deed 'ie het trouwens perfect! Geen probleem... :s
Robert dB.

Merijn schreef:Vanochtend deed 'ie het trouwens perfect! Geen probleem... :s
hmmm anders heb je tot nu toe niet erg veel geluk met je willi....:s
Merijn
Über-Spammer

Hmm... Als ik geen schade had gereden had je mij niet horen klagen over de auto, maar als ik alles zo bij elkaar optel, heeft het me al heel veel geld gekost, ja... :(

Maar ja, de auto is ook al 10 jaar oud, he. Dan krijg je dat soort dingen. :)
GeniustheGzA

Die van mij doet dat soms ook! En bovendien soms dan ontkoopel ik en dan slaan de toeren naar de 500 ongeveer en als ik dan ff wacht dan gaat het gewoon weer naar 900 en is er niks meer aan de hand. Apart..

Groeten
Merijn
Über-Spammer

Dat laatste heb ik nooit gehad... Vreemde dingen, die Willies. ;)
Donleben
Contacteer:

Daar heb ik ook wel eens last van. Als het flink geregend heeft, doet die het van mij ook.

Als je dan wegrijdt van huis, dan merk je al dat hij iets inhoudt. Als ik dan de straat uitrijdt, houdt hij in. Op dat moment lijkt het net of de motor geen benzine krijgt. Een enkele seconde (of 2 a 3)later, krijgt hij weer benzine en schiet hij weer vooruit. Dat kan af en toe echt heel irritant wezen. Dit gevoel is na 1 of 2 keer inhouden gelijk weer weg.

Ik zou ook wel eens willen weten waar het aan ligt, want er zijn al talloze dingen veranderd om dit probleem te verhelpen.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Maus

Met de RS had ik 't op een gegeven moment bij elke koude start. Reed je dan rustig weg, stand van 't gaspedaal gewoon gelijk houden, dan hortte en stootte ie wat, totdat de temp.meter op 't dashboard voorbij 't tweede bolletje kwam. Dan voelde je de auto iets versnellen, terwijl je het 't gaspedaal gewoon op de zelfde stand liet staan.
Dus wat 't nou geweest is.....
Robert dB.

Keb ooit ook eens een happerende motor gehad bij koude start. Na het vervangen van de accu was dat over (massa probleem).
Merijn
Über-Spammer

Mijn accu is 2000 km geleden vervangen.

Maar Robert, deed je auto het toen continu? Of ook alleen bij koude motor, de eerste minuut?
Robert dB.

Merijn schreef:Mijn accu is 2000 km geleden vervangen.

Maar Robert, deed je auto het toen continu? Of ook alleen bij koude motor, de eerste minuut?
kwam vaker voor, bij stationaar draaien, of op een helling stil staan dmv te koppeling op te laten komen. Het kan geen kwaad om te tjekke of de massa pool goed gemonteerd zit.
Merijn
Über-Spammer

Dat is zeker zo... Ik heb wel meer massa-problemen, volgens mij. :( Keertje opnieuw aanleggen kan geen kwaad, denk ik.

@Rob: Wanneer heb je een keer tijd? :D
Robke
Car: Lexus IS250

Ikke, tijd???
Man ik heb het hartstikke druk, ik denk eraan om ook maar eens vakantieganger te worden tot 2010 ofzo........ :lol: :p

We hebben het er vrijdag wel over. :)
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

heb dit probleem ook met de mijne wel eens. het ligt er niet aan, of het nu koud of warm weer is, en/of het geregend heeft of niet. ik laat de clio meestal een 1 minuutje staionair draaien en dan is het over. volgens mij heeft het iest te maken met je injectoren.
Donleben
Contacteer:

Ik heb vandaag wat rondgebeld over dit probleem. Het is in ieder geval niet een mechanisch probleem. Het is dus niet slecht voor het blok of dat daar iets niet goed aan is. Wat ik nog ga proberen is:

1). Injectoren 1 voor 1 loshalen en kijken op welke hij niet goed loopt. Bij een defecte vervangen. (reinigen kan ook)

2). De kabels van de injectoren met elkaar verbinden. 4x grijs en 4x zwart met elkaar. Ze krijgen namelijk dezelfde pulsen.

3). Alle contactjes van de bekabeling loshalen en inspuiten met contactspray

4). Er zou no iets kunnen zijn met de smoorklep. :s

Ik ga van de week beginnen met het uitvogelen van dit probleempje.
Merijn
Über-Spammer

Heel relax dat je dat effe hebt uitgezocht! :D
antoine
Car: Renault Clio III RS

Merijn schreef:Ik heb een klein probleem en wel het volgende:

Soms wanneer ik na een koude start wegrijd, houdt mijn motor iets in. Na een tijdje (een minuut ongeveer) voel je dat je motor ineens wel lekker loopt en vooruit wil. Stationair loopt 'ie goed, starten doet 'ie goed en hij rijdt na die minuut ook gewoon goed! Als hij weer eens inhoudt, dan rijd ik altijd zeer rustig tot 'ie weer normaal doet, dus ik heb geen idee of het weggaat als ik ineens een spuit gas geef. Lijkt me niet aan te raden... :)

Ik heb eraan zitten denken dat het zou kunnen komen doordat het benzinefilter verstopt zou zitten, omdat ik een paar weken geleden mijn tank tot onder het horizontale streepje had leeggereden. Allemaal leuk en aardig, maar dan lijkt me me zo dat hij altijd in zou moeten houden.

Verder zou ik geen reden kunnen bedenken! Heeft iemand een idee waar het vandaan zou kunnen komen? En hoe ik het op kan lossen. Ook niet onbelangrijk. ;)

Thanks!
Rij jij weinig met je clio? Ik had 2 jaar geleden ook het zelfde probleem.Nadat mijn injectoren waren gereinigt hag ik geen problemen meer.Ik rij zelf maar rond de 8000 km per jaar met de clio.De garage heeft me daarom aangeraden om er injector reiniger bij je benzine te gooien.Heb er nu (nog) geen last van.
Weet iemand wat goede en/of slechte reiniger is.Ik bedoel dus het merk.

gr antoine
Merijn
Über-Spammer

Nee, ik rijd niet weinig met mijn auto. Ongeveer 25000 per jaar, schat ik. Kan ook iets meer zijn. Maar een vervuilde injector kan het misschien wel eens zijn.

Ik ben ook wel benieuwd naar goede en slechte reinigers. Is het voor de rest niet schadelijk voor je blok?
Donleben
Contacteer:

In het Autostyle magazine staat het volgende:

Injectorreiniger Benzine
Reinigt de inspuitelementen, verwijdert vuilafzettingen en zorgt voor een betere lucht/brandstof menging. Verwijdert condenswater uit de brandstoftank. Voor alle benzinemotoren. Veilig voor katalysatoren. Flacon 250 ml
HL 13150 Euro 8,75

Kost niet veel, dus wel het proberen waard lijkt mij! Ik ben benieuwd naar ervaringen of aan te raden merken.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Is er misschien nog een andere manier om je injectoren schoon te houden als je weinig rijd?Of is de enige manier een flesje reiniger bij je benzine gooie

gr antoine
Plaats reactie