Hallo,
Ik heb een Group A zuiger dumpvalve van Bailey.
Nu is het zo dat als de motor stationair loopt de dumpvalve open staat. Is dit normaal daar hij nu via de dumpvalve lucht kan aanzuigen i.p.v. via de luchtfilter? Als ik een klein beetje gas geef gaat hij wel dicht zoals het hoort. Nu heb ik ooit gehoord dat je de dumpvalve kunt afstellen via een schroefje onder het toetje waar het vacuum slangetje opkomt. Klopt dit?
Groetjes profiler.
Dumpvalve open tijdens stationair lopen motor
Een Bailey kun je niet afstellen door middel van eens schroefje. Je zo er een stuggere veer in kunnen zetten!
Maareh, correct me if I'm wrong: Staat de dumpvalve niet altijd open bij stationair toerental. Volgens mij was dat bij mij wel zo...
Maareh, correct me if I'm wrong: Staat de dumpvalve niet altijd open bij stationair toerental. Volgens mij was dat bij mij wel zo...
Volgens mij hoor je een dumpvalve zo af te stellen dat hij bij stationair nog net dicht blijft.
Je hebt dump-valves die je kunt afstellen ja, maar die van Bailey niet. En ja ze staan open als de motor stationair loopt en dan zuigt hij lucht aan. Daarom hebben ze er ook met een filter er om heen. Je kunt er een starkere veer in zetten dan is het misschien opgelost. Ik heb een close-loop van Bailey en die komt in de slang van de filter naar de turbo uit dus wordt mijn lucht wel gefilterd.
Oja als je een km of 100 a 120 rijd staat hij met de originele veer ook een beetje open, maar dat hoor je wel als het goed is, dan sist hij iets.
En ik zou hem wel regelmatig controleren of de zuiger nog op en neer gaat want die O-ring wil nog wel eens uitzetten door de benzine. (Ring vervangen door een viton exemplaar)
S
nder
Oja als je een km of 100 a 120 rijd staat hij met de originele veer ook een beetje open, maar dat hoor je wel als het goed is, dan sist hij iets.
En ik zou hem wel regelmatig controleren of de zuiger nog op en neer gaat want die O-ring wil nog wel eens uitzetten door de benzine. (Ring vervangen door een viton exemplaar)
S

Als hij open staat tijdens stationair zuigt hij dus ongefilterde lucht aan.. Zal niet moeten zo. Ik denk dat de vacuum druk bij stationair te laag is om de dumpvalve te sluiten.
Als het inderdaad met een veer gaat zou hij eerder losser moeten zijn zodat hij met minder vacuum druk toch dicht gaat. Toch??
Ik zal ook eens proberen bij Bailey na te vragen hoe het zit. Alleen ligt hun site er op dit moment uit.
Als het inderdaad met een veer gaat zou hij eerder losser moeten zijn zodat hij met minder vacuum druk toch dicht gaat. Toch??
Ik zal ook eens proberen bij Bailey na te vragen hoe het zit. Alleen ligt hun site er op dit moment uit.
Klopt, bij 120 stond de mijne ook iets open. Dat is op zich niet erg, want hij blaast er alleen lucht uit, en zuigt niks aan, dus schadelijk voor de motor is het niet. Je turbo doet alleen wat werk voor niks, lijkt mij.
Een andere vraag: wordt er bij stationair toerental wel lucht aangezogen door de openstaande DV?
Een andere vraag: wordt er bij stationair toerental wel lucht aangezogen door de openstaande DV?
Blaast hij dan werkelijk uit of gaat er lucht naar binnen met de luchtstroom mee van de intercooler naar de carb?
Ik denk dat hij bij stationair altijd lucht aanzuigt door de dumpvalve omdat de turbo dan geen druk levert. Of hij bij een constante snelheid van 120 zuigt of blaast weet ik niet.
Een beetje blazen bij 120 is wel lekker, dan heeft je turbo het mooi licht als je gewoon aan het cruisen bent.
Zal proberen contact op te nemen met Bailey. Als ik iets meer weet plaats ik het in dit topic.
Bedankt voor jullie reacties.
Bedankt voor jullie reacties.
-
Of ie lucht aanzuigt of afblaast bij stationair toerental hangt af van het drukverschil tussen de gasklep en de turbo en de buitenlucht.
Dit hangt dus ook af van het type turbo en de setup van de auto. In de meeste gevallen zal ie lucht aanzuigen, maar dat hoeft niet: een turbo levert al wel iets aan flow bij stationair toerental.
Als je het zeker wilt weten is het mogelijk om met bijvoorbeeld wat wierook de flow van de lucht te bepalen.
Hou de wierook onder de valve als je motor stationair loopt en je ziet vanzelf of ie het naar binnen zuigt of wegblaast.
Dit hangt dus ook af van het type turbo en de setup van de auto. In de meeste gevallen zal ie lucht aanzuigen, maar dat hoeft niet: een turbo levert al wel iets aan flow bij stationair toerental.
Als je het zeker wilt weten is het mogelijk om met bijvoorbeeld wat wierook de flow van de lucht te bepalen.
Hou de wierook onder de valve als je motor stationair loopt en je ziet vanzelf of ie het naar binnen zuigt of wegblaast.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Wierook?!?!
Zit je weer in hogere sferen Robin?
Zit je weer in hogere sferen Robin?

-

Maar zoals ze al op TV zeggen: John, het werk echt!!
Ik kan nog wel een andere manier bedenken om te kijken of iets zuigt of blaast, maar dat kan pijnlijk worden
grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Correct me if I'm wrong...maar treed er geen vermogenverlies op als je dumpvalve tegen 100 of meer lichtjes openstaat??? Dan gaat er toch een gedeelte van de druk dewelke opgebouwd wordt door je turbo verloren???
En als je zegt dat het geen kwaad kan... is dat juist...maar als we vanalles aan de motor doen om toch maar die extra Pk te krijgen of onze turbo bijdraaien om met maximale laadrdruk te rijden denk ik dat de dumpvalve niet meer past in het plaatje.
Ik heb ook een group A dumpvalve van Baily en idd, die staat soms ook open...en ik vind dat zonde van de "verloren lucht"
En als je zegt dat het geen kwaad kan... is dat juist...maar als we vanalles aan de motor doen om toch maar die extra Pk te krijgen of onze turbo bijdraaien om met maximale laadrdruk te rijden denk ik dat de dumpvalve niet meer past in het plaatje.
Ik heb ook een group A dumpvalve van Baily en idd, die staat soms ook open...en ik vind dat zonde van de "verloren lucht"
Hoge bomen vangen...geen konijnen
is volkomen normaal 
wil je geen "lucht verliezen" monteer je geen dumpvalve, dan ga je maar uit je raam sissen

wil je geen "lucht verliezen" monteer je geen dumpvalve, dan ga je maar uit je raam sissen

Immer wieder die verdammte Holländer
of een dubbele zuiger dumpvalve. Die staat wel dicht stationair en met de juiste veer afstelling blaast die dan bevoorbeeld af tot 0,1 bar en is dan helemaal dicht.-Ray- schreef:is volkomen normaal
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Heb even een e-mail naar Bailey gestuurd, even afwachten wat zij ervan zeggen.
Beetje lang geleden al, maar vacuum zuigt je zuiger/membraam omhoog zodat ie open gaat. vacuum is onderdruk. Een sterkere veer werkt dat omhooggaan tegen.Profiler1 schreef:Als hij open staat tijdens stationair zuigt hij dus ongefilterde lucht aan.. Zal niet moeten zo. Ik denk dat de vacuum druk bij stationair te laag is om de dumpvalve te sluiten.
ongefilterde lucht is alles. je hebt geen drukverlies ofzo hoor, kan verder geen kwaad. Beetje gas=minder vacuum en dan sluit de dump meteen. ik heb een bosch dump, en heb er geen last van eerlijk gezegd...limburgio schreef:kheb hetzelfde maar met mijn forge groupe A dumpvalve van Bbtuning, bij stationair draaien, blaast of zuigt die,kan dit kwaad? drukverkies of zo?
greetz
Ik bedoel via het slangetje wat op de dumpvalve zit. Als je gas geeft trekt deze door de onderdruk de zuiger voor het gat in de dumpvalve zodat hier tijdens het accelereren geen druk verloren gaat. (toch??Beetje lang geleden al, maar vacuum zuigt je zuiger/membraam omhoog zodat ie open gaat. vacuum is onderdruk. Een sterkere veer werkt dat omhooggaan tegen.

Tijdens gas geven drukt de veer de zuiger voor 't gat zeg maar. Tijdens gas geven valt de zuigkracht weg. De motor zuigt wel, maar er is geen onderdruk want de gasklep staat open.