[GTT] turbodrukmeter

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
laguna2
Contacteer:

Nu mijn 5je eindelijk weer rijdt en ik de kleppen goed heb afgesteld (sommigen hadden een mm of 4 vrije slag :( ) viel mij het volgende op: bij doortrekken (gaat bloedhard nu) loopt de turbodrukmeter op het dashboard helemaal van de schaal af. Mijn vraagje: is die meter betrouwbaar en rij ik nu met veel druk rond of is ie gewoon onbetrouwbaar?
Laatst gewijzigd door laguna2 op zo 20 jul 2003 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Die meter geeft een indicatie van de turbodruk. Echt blind vertrouwen zou ik er niet in hebben, maar als de meter uit de schaalverdeling loopt, dat loopt je druk veel en veel te hoog op (als je het vergelijkt met standaard) en dus lijkt het alsof er geen 'begrenzer' op de druk zit. Als je zo door blijft rijden, draai je alles de soep ik, dat is zeker! :(
Riël
Über-Spammer

Snap ik dat 'bloedhard' wel :)

Kijk dit na: slang van zwarte elleboog op carb, de kant waar er 2 naast elkaar zitten, moet op de actuator zitten.

En voor je drukbegrenzer, op de slang tussen turbo en intercooler zit een sensor met 2 stekkers, deze stekkers moeten erop zitten. Ze onderbreken de onsteking bij teveel druk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefijn

0,9 bar zou als het goed is ongeveer het begin van het "rode" gebied van je standaardmeter zijn. Loopt ie van de schaal af dan zal het zo'n 1,1 of hoger zijn? Veel te hoog dus als je geen aanpassingen verder maakt, dan is 0,9 max

Volgens mij komt het aantal streepjes op je standaardmeter vrij aardig overeen met de druk (bij mijn iig wel)
Laatst gewijzigd door Stefijn op zo 20 jul 2003 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
laguna2
Contacteer:

Wat voor aanpassingen zijn dan nodig? Ik heb bij JL een competitie koppakking en competitie kopbouten gehaald en gemonteerd, verder zit de kop met 85 Nm vast.

@Riël: Slangetjes van m'n elleboog naar de actuator zitten erop en ook de contacten voor de overdrukbeveiliging zitten op de slang van de intercooler naar de turbo
laguna2
Contacteer:

^^^^^^^

Niemand?
Ruud

laguna2 schreef:Wat voor aanpassingen zijn dan nodig? Ik heb bij JL een competitie koppakking en competitie kopbouten gehaald en gemonteerd, verder zit de kop met 85 Nm vast.
Waarom zit de kop met 85 Nm vast volgens de gegevens moet dit met 65 Nm als ik het goed heb. Of heeft dit te maken met de compititie kopbouten en koppakking.
Jeroen Lubking
Contacteer:

Ruud schreef:
laguna2 schreef:Wat voor aanpassingen zijn dan nodig? Ik heb bij JL een competitie koppakking en competitie kopbouten gehaald en gemonteerd, verder zit de kop met 85 Nm vast.
Waarom zit de kop met 85 Nm vast volgens de gegevens moet dit met 65 Nm als ik het goed heb. Of heeft dit te maken met de compititie kopbouten en koppakking.
Helemaal goed,

Door zwaardere bouten en een betere koppakking te gebruiken kan je alles,zwaarder vastzetten en kan het ook wat meer druk hebben.

Einde rode gebied op de meter is bijna 1,3 bar boven de gasklep.
Niet echt goed voor de motor zonder aanzienlijke aanpassingen.
Met de juiste aanpassingen is dit geen probleem.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Abel
Über-Spammer

maaar de overdruk beveiliging gat er al bij 1.2 bar uit... dus hoe betrouwbaar die meter is is discutabel ;)

Iedergeval staat hij vrij hoog... :wink:
catrinus

1.1 bar
There will be plenty of time to rest when your dead
Jeroen Lubking
Contacteer:

De meeste meters kloppen allemaal wel ongeveer,en er is iig aan de beveiliging gerommeld want deze kapt hem standaard bij 1,1 al af.

Al met al is de druk te hoog!

terug schroeven op de originele meter net voor het rode gedeelte.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
laguna2
Contacteer:

Even een update...

Een van de kabels van de overdrukbeveiliging was afgebroken.. ga ik morgen even een nieuw stekkertje aanzetten.

Verder bij halfgas staat de turbodrukmeter al maximaal... Zonder de bijbehorende acceleratie overigens. Ik heb vandaag even 300 km snelweg gereden maar hij lijkt niet veel sneller dan voorheen (met standaard druk. Ook weet ik zeker dat de actuatorrod niet verdraaid is in de tussentijd.

Volgens mij is of de meter verkeerd aangesloten, of hij is kapot.
Abel
Über-Spammer

tja.. als je een tang pakt (koude motor) en kun je dan de actuator stang bewegen?? naar buiten trekken bedoel ik??

Zo nee dan blijft de turbo alleen maar druk opbouwen. :( Zo ja dat zou ik als ik jou was een iets betrouwbaardere drukmeter zien te scoren.
laguna2
Contacteer:

Bij koude motor kan ik de actuatorstang goed heen en weer bewegen. Voor de zekerheid wat wd40 op gespoten (t@ring wat rookt dat op een hete turbo...)

Ok de durksensor goed aangesloten. Turbodrukmeter geeft nog steeds teveel druk aan.. Ik vind ook dat hij niet extreem snel optrekt als je hem goed doortrekt. Ik begin te vermoeden dat er iets niet goed zit met de meter.
Tijn
Contacteer:

tja, je kan er even een los metertje op aansluiten... is vast wel ergens even te regelen ...
spir@l
Contacteer:

Of gewoon even een mooi metertje aanschaffen! :)
Weet je meteen de "exacte" waardes en t staat nog cool ook.
Dat gerommel en gegok met de standaard meter vind ik maar niks.

Een metertje met onderdruk aanduiding (van -1,5 tot +1,5bar) kost je misschien een 20-25 Euro.
En dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Want ik denk dat wanneer je standaard meter volledig uitslaat je dit toch ECHt wel zou moeten merken in de acceleratie van je autootje!
Dus volgens mij klopt er geen hout van.
robert001

Maar helaas dit werkt ook niet exact, ik heb wel eens van een zeer goed en niet goedkoop merk 2 dezelfde turbodruk meters gekocht die tenopzichte van elkaar een verschil hadden van 0.3 bar !!!!(het verschil tussen je blok opblazen of door rijden) ik heb toen de leverancier hierover gebeld die mij vertelde dat dit wel vaker gebeurd ,deze meters zijn namelijk ter indicatie niet om een fijn afstelling te doen............
Uiteraard heb ik dus de meters retour gezonden, mij te riskant........
Dus let op !!!!!!!!!!
spir@l
Contacteer:

Mee eens.
Zie ook mijn "exact"... :)

Maar hebben we t hier nu over "fijnafstelling" of over het verschil tussen een meter die je niets verteld en een meter waar je (met misschien wat afwijking) nog wat aan hebt?

En 0,3 vind ik idd wel ERRUg veel! :evil:
Kun je "vrijgeven" om welk merk we het hier hebben?
Opzich wel handig om te weten denk ik.
gille
Contacteer:

robert001 schreef:Maar helaas dit werkt ook niet exact, ik heb wel eens van een zeer goed en niet goedkoop merk 2 dezelfde turbodruk meters gekocht die tenopzichte van elkaar een verschil hadden van 0.3 bar !!!!(het verschil tussen je blok opblazen of door rijden) ik heb toen de leverancier hierover gebeld die mij vertelde dat dit wel vaker gebeurd ,deze meters zijn namelijk ter indicatie niet om een fijn afstelling te doen............
Uiteraard heb ik dus de meters retour gezonden, mij te riskant........
Dus let op !!!!!!!!!!
heb ik ook eens geprobeerd een verschuil tussen die AUTOSTYLE- rommel en een VDA,scheelt wel een 0.2bar,zou je blokje wel kunnen van ploffen,alternatief,ga eens bijd e turbotechniekers langs die hebben wel degelijk meetmateriaal.(kost misschien een paar knaken,maar beter dat dan een stuk blok
Turbo Marco

Wie weet geeft de VDO wel 0.2bar teveel aan :D

De standaard meter net 1 streepje voor het rode vlak is 0.9bar.
En eigenlijk is de standaard meter verkeerd aan gesloten{vanaf fabriek}
Meten doe je onder de carb :)
En met de autostyle meter is op zich niets mis mee,al zal een autometer wel iets nauwkeuriger zijn.
Een standaard zwieperdje is leuk om naar te kijken maar je hebt er weinig aan.

greetz Marco
laguna2
Contacteer:

Opgelost!!

Net even met Jeroen aan de telefoon het probleem besproken en opgelost...
Ik had bij het opnieuw monteren van de lobster de 2 actuatorlsangetjes verkeerd om aangesloten :evil:

Hij doet het weer op de standaard druk!
-Ray-
Contacteer:

Turbo Marco schreef:Wie weet geeft de VDO wel 0.2bar teveel aan :D

De standaard meter net 1 streepje voor het rode vlak is 0.9bar.
En eigenlijk is de standaard meter verkeerd aan gesloten{vanaf fabriek}
Meten doe je onder de carb :)
En met de autostyle meter is op zich niets mis mee,al zal een autometer wel iets nauwkeuriger zijn.
Een standaard zwieperdje is leuk om naar te kijken maar je hebt er weinig aan.

greetz Marco
het drukverschil over je carburateur verschilt ook nog eens met een gewone of groep A carb. voordat ik een groep a carb had gaf ie boven de gasklep 0.3 bar meer aan als onder, en nu is het terug gelopen tot iets tussen de 0.1-0.2 :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Turbo Marco

Ik heb een verschil van 0,1bar gemeten onder de carb,en de carb is geheel orgineel.

Ik kom nu dus aan een druk van 0.65 bar standaard :)
gemeten onder de carb.
1bar word voor mij de limit.

greetz Marco
Plaats reactie