
[GTT] turbodrukmeter
Nu mijn 5je eindelijk weer rijdt en ik de kleppen goed heb afgesteld (sommigen hadden een mm of 4 vrije slag
) viel mij het volgende op: bij doortrekken (gaat bloedhard nu) loopt de turbodrukmeter op het dashboard helemaal van de schaal af. Mijn vraagje: is die meter betrouwbaar en rij ik nu met veel druk rond of is ie gewoon onbetrouwbaar?

Laatst gewijzigd door laguna2 op zo 20 jul 2003 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Die meter geeft een indicatie van de turbodruk. Echt blind vertrouwen zou ik er niet in hebben, maar als de meter uit de schaalverdeling loopt, dat loopt je druk veel en veel te hoog op (als je het vergelijkt met standaard) en dus lijkt het alsof er geen 'begrenzer' op de druk zit. Als je zo door blijft rijden, draai je alles de soep ik, dat is zeker! 

Snap ik dat 'bloedhard' wel 
Kijk dit na: slang van zwarte elleboog op carb, de kant waar er 2 naast elkaar zitten, moet op de actuator zitten.
En voor je drukbegrenzer, op de slang tussen turbo en intercooler zit een sensor met 2 stekkers, deze stekkers moeten erop zitten. Ze onderbreken de onsteking bij teveel druk.

Kijk dit na: slang van zwarte elleboog op carb, de kant waar er 2 naast elkaar zitten, moet op de actuator zitten.
En voor je drukbegrenzer, op de slang tussen turbo en intercooler zit een sensor met 2 stekkers, deze stekkers moeten erop zitten. Ze onderbreken de onsteking bij teveel druk.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
0,9 bar zou als het goed is ongeveer het begin van het "rode" gebied van je standaardmeter zijn. Loopt ie van de schaal af dan zal het zo'n 1,1 of hoger zijn? Veel te hoog dus als je geen aanpassingen verder maakt, dan is 0,9 max
Volgens mij komt het aantal streepjes op je standaardmeter vrij aardig overeen met de druk (bij mijn iig wel)
Volgens mij komt het aantal streepjes op je standaardmeter vrij aardig overeen met de druk (bij mijn iig wel)
Laatst gewijzigd door Stefijn op zo 20 jul 2003 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat voor aanpassingen zijn dan nodig? Ik heb bij JL een competitie koppakking en competitie kopbouten gehaald en gemonteerd, verder zit de kop met 85 Nm vast.
@Riël: Slangetjes van m'n elleboog naar de actuator zitten erop en ook de contacten voor de overdrukbeveiliging zitten op de slang van de intercooler naar de turbo
@Riël: Slangetjes van m'n elleboog naar de actuator zitten erop en ook de contacten voor de overdrukbeveiliging zitten op de slang van de intercooler naar de turbo
^^^^^^^
Niemand?
Niemand?
Waarom zit de kop met 85 Nm vast volgens de gegevens moet dit met 65 Nm als ik het goed heb. Of heeft dit te maken met de compititie kopbouten en koppakking.laguna2 schreef:Wat voor aanpassingen zijn dan nodig? Ik heb bij JL een competitie koppakking en competitie kopbouten gehaald en gemonteerd, verder zit de kop met 85 Nm vast.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Helemaal goed,Ruud schreef:Waarom zit de kop met 85 Nm vast volgens de gegevens moet dit met 65 Nm als ik het goed heb. Of heeft dit te maken met de compititie kopbouten en koppakking.laguna2 schreef:Wat voor aanpassingen zijn dan nodig? Ik heb bij JL een competitie koppakking en competitie kopbouten gehaald en gemonteerd, verder zit de kop met 85 Nm vast.
Door zwaardere bouten en een betere koppakking te gebruiken kan je alles,zwaarder vastzetten en kan het ook wat meer druk hebben.
Einde rode gebied op de meter is bijna 1,3 bar boven de gasklep.
Niet echt goed voor de motor zonder aanzienlijke aanpassingen.
Met de juiste aanpassingen is dit geen probleem.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
De meeste meters kloppen allemaal wel ongeveer,en er is iig aan de beveiliging gerommeld want deze kapt hem standaard bij 1,1 al af.
Al met al is de druk te hoog!
terug schroeven op de originele meter net voor het rode gedeelte.
Al met al is de druk te hoog!
terug schroeven op de originele meter net voor het rode gedeelte.
Even een update...
Een van de kabels van de overdrukbeveiliging was afgebroken.. ga ik morgen even een nieuw stekkertje aanzetten.
Verder bij halfgas staat de turbodrukmeter al maximaal... Zonder de bijbehorende acceleratie overigens. Ik heb vandaag even 300 km snelweg gereden maar hij lijkt niet veel sneller dan voorheen (met standaard druk. Ook weet ik zeker dat de actuatorrod niet verdraaid is in de tussentijd.
Volgens mij is of de meter verkeerd aangesloten, of hij is kapot.
Een van de kabels van de overdrukbeveiliging was afgebroken.. ga ik morgen even een nieuw stekkertje aanzetten.
Verder bij halfgas staat de turbodrukmeter al maximaal... Zonder de bijbehorende acceleratie overigens. Ik heb vandaag even 300 km snelweg gereden maar hij lijkt niet veel sneller dan voorheen (met standaard druk. Ook weet ik zeker dat de actuatorrod niet verdraaid is in de tussentijd.
Volgens mij is of de meter verkeerd aangesloten, of hij is kapot.
tja.. als je een tang pakt (koude motor) en kun je dan de actuator stang bewegen?? naar buiten trekken bedoel ik??
Zo nee dan blijft de turbo alleen maar druk opbouwen.
Zo ja dat zou ik als ik jou was een iets betrouwbaardere drukmeter zien te scoren.
Zo nee dan blijft de turbo alleen maar druk opbouwen.

Bij koude motor kan ik de actuatorstang goed heen en weer bewegen. Voor de zekerheid wat wd40 op gespoten (t@ring wat rookt dat op een hete turbo...)
Ok de durksensor goed aangesloten. Turbodrukmeter geeft nog steeds teveel druk aan.. Ik vind ook dat hij niet extreem snel optrekt als je hem goed doortrekt. Ik begin te vermoeden dat er iets niet goed zit met de meter.
Ok de durksensor goed aangesloten. Turbodrukmeter geeft nog steeds teveel druk aan.. Ik vind ook dat hij niet extreem snel optrekt als je hem goed doortrekt. Ik begin te vermoeden dat er iets niet goed zit met de meter.
tja, je kan er even een los metertje op aansluiten... is vast wel ergens even te regelen ...
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Of gewoon even een mooi metertje aanschaffen!
Weet je meteen de "exacte" waardes en t staat nog cool ook.
Dat gerommel en gegok met de standaard meter vind ik maar niks.
Een metertje met onderdruk aanduiding (van -1,5 tot +1,5bar) kost je misschien een 20-25 Euro.
En dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Want ik denk dat wanneer je standaard meter volledig uitslaat je dit toch ECHt wel zou moeten merken in de acceleratie van je autootje!
Dus volgens mij klopt er geen hout van.

Weet je meteen de "exacte" waardes en t staat nog cool ook.
Dat gerommel en gegok met de standaard meter vind ik maar niks.
Een metertje met onderdruk aanduiding (van -1,5 tot +1,5bar) kost je misschien een 20-25 Euro.
En dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Want ik denk dat wanneer je standaard meter volledig uitslaat je dit toch ECHt wel zou moeten merken in de acceleratie van je autootje!
Dus volgens mij klopt er geen hout van.
Maar helaas dit werkt ook niet exact, ik heb wel eens van een zeer goed en niet goedkoop merk 2 dezelfde turbodruk meters gekocht die tenopzichte van elkaar een verschil hadden van 0.3 bar !!!!(het verschil tussen je blok opblazen of door rijden) ik heb toen de leverancier hierover gebeld die mij vertelde dat dit wel vaker gebeurd ,deze meters zijn namelijk ter indicatie niet om een fijn afstelling te doen............
Uiteraard heb ik dus de meters retour gezonden, mij te riskant........
Dus let op !!!!!!!!!!
Uiteraard heb ik dus de meters retour gezonden, mij te riskant........
Dus let op !!!!!!!!!!
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Mee eens.
Zie ook mijn "exact"...
Maar hebben we t hier nu over "fijnafstelling" of over het verschil tussen een meter die je niets verteld en een meter waar je (met misschien wat afwijking) nog wat aan hebt?
En 0,3 vind ik idd wel ERRUg veel!
Kun je "vrijgeven" om welk merk we het hier hebben?
Opzich wel handig om te weten denk ik.
Zie ook mijn "exact"...

Maar hebben we t hier nu over "fijnafstelling" of over het verschil tussen een meter die je niets verteld en een meter waar je (met misschien wat afwijking) nog wat aan hebt?
En 0,3 vind ik idd wel ERRUg veel!

Kun je "vrijgeven" om welk merk we het hier hebben?
Opzich wel handig om te weten denk ik.
heb ik ook eens geprobeerd een verschuil tussen die AUTOSTYLE- rommel en een VDA,scheelt wel een 0.2bar,zou je blokje wel kunnen van ploffen,alternatief,ga eens bijd e turbotechniekers langs die hebben wel degelijk meetmateriaal.(kost misschien een paar knaken,maar beter dat dan een stuk blokrobert001 schreef:Maar helaas dit werkt ook niet exact, ik heb wel eens van een zeer goed en niet goedkoop merk 2 dezelfde turbodruk meters gekocht die tenopzichte van elkaar een verschil hadden van 0.3 bar !!!!(het verschil tussen je blok opblazen of door rijden) ik heb toen de leverancier hierover gebeld die mij vertelde dat dit wel vaker gebeurd ,deze meters zijn namelijk ter indicatie niet om een fijn afstelling te doen............
Uiteraard heb ik dus de meters retour gezonden, mij te riskant........
Dus let op !!!!!!!!!!
-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
Wie weet geeft de VDO wel 0.2bar teveel aan
De standaard meter net 1 streepje voor het rode vlak is 0.9bar.
En eigenlijk is de standaard meter verkeerd aan gesloten{vanaf fabriek}
Meten doe je onder de carb
En met de autostyle meter is op zich niets mis mee,al zal een autometer wel iets nauwkeuriger zijn.
Een standaard zwieperdje is leuk om naar te kijken maar je hebt er weinig aan.
greetz Marco

De standaard meter net 1 streepje voor het rode vlak is 0.9bar.
En eigenlijk is de standaard meter verkeerd aan gesloten{vanaf fabriek}
Meten doe je onder de carb

En met de autostyle meter is op zich niets mis mee,al zal een autometer wel iets nauwkeuriger zijn.
Een standaard zwieperdje is leuk om naar te kijken maar je hebt er weinig aan.
greetz Marco
Opgelost!!
Net even met Jeroen aan de telefoon het probleem besproken en opgelost...
Ik had bij het opnieuw monteren van de lobster de 2 actuatorlsangetjes verkeerd om aangesloten
Hij doet het weer op de standaard druk!
Net even met Jeroen aan de telefoon het probleem besproken en opgelost...
Ik had bij het opnieuw monteren van de lobster de 2 actuatorlsangetjes verkeerd om aangesloten

Hij doet het weer op de standaard druk!
het drukverschil over je carburateur verschilt ook nog eens met een gewone of groep A carb. voordat ik een groep a carb had gaf ie boven de gasklep 0.3 bar meer aan als onder, en nu is het terug gelopen tot iets tussen de 0.1-0.2Turbo Marco schreef:Wie weet geeft de VDO wel 0.2bar teveel aan![]()
De standaard meter net 1 streepje voor het rode vlak is 0.9bar.
En eigenlijk is de standaard meter verkeerd aan gesloten{vanaf fabriek}
Meten doe je onder de carb![]()
En met de autostyle meter is op zich niets mis mee,al zal een autometer wel iets nauwkeuriger zijn.
Een standaard zwieperdje is leuk om naar te kijken maar je hebt er weinig aan.
greetz Marco

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
Ik heb een verschil van 0,1bar gemeten onder de carb,en de carb is geheel orgineel.
Ik kom nu dus aan een druk van 0.65 bar standaard
gemeten onder de carb.
1bar word voor mij de limit.
greetz Marco
Ik kom nu dus aan een druk van 0.65 bar standaard

gemeten onder de carb.
1bar word voor mij de limit.
greetz Marco