Hallo allemaal,
Ik ben dus hard bezig met mijn gtturbo'tje,
Nu zat ik te denken om het digitaal dashboard van een kadett in te bouwen.
iemand ervaring hiermee?
Opel dashboard in gtturbo
Neem dan een digitaal dashboard van een R11 TXE electronique. Als je er een kan vinden die het nog doet. Past wel veeeel makkelijker lijkt mij zo.
Ja, deze zomer ga ik hier ook mee verder, dash ligt hier. Ik heb hem al AAN gehad in de 5, staat goed. Het enige probleem is het kilometertellersignaal om te zetten, want deze verschillen enorm van elkaar. De rest is gewoon even het juiste kabeltje bij elkaar zoeken. Ik laat wel wat weten als ik verder ben, ik wil nog veel doen aan de 5 deze vakantie, dus dat komt ook wel 

Heb ook een digitaal dash in de 5 Turbo gehad van een 21 turbo. Alles deed het behalve de KM teller
moet ik ook nog steeds mee bezig. Maarja eerst dat ding maar weer eens rijden krijgen dan zin we wel weer verder. Maar informatie is altijd welkom.

Een GTT heeft ook een digitale snelheidsmeter. De aansturing krijgt een x aantal pulzen bij bv 100 kmph , dit komt niet overeen met het aantal pulzen dat een gsi dashbord nodig heeft. Dus iemand moet ff een omvormer maken die de verhouding gelijk trekt , dat is dus alles.
Probleem: Pulsen kadett puls puls puls puls etc
Pulsen 5gtt Puls Puls Puls pauze pauze Puls Puls Puls Puls pauze en dat is 1 cyclus ...
Ga daar maar eens mee spelen. De rest is makkelijk. Er is een oud topic met veel meer info: Klikt u hier
Pulsen 5gtt Puls Puls Puls pauze pauze Puls Puls Puls Puls pauze en dat is 1 cyclus ...

Ga daar maar eens mee spelen. De rest is makkelijk. Er is een oud topic met veel meer info: Klikt u hier
Van Terra is er een puls-omzetter te koop (eigenlijk bedoeld om een terratrip aan te sluiten). Deze is met een potmeter in te stellen.Riël schreef:Probleem: Pulsen kadett puls puls puls puls etc
Pulsen 5gtt Puls Puls Puls pauze pauze Puls Puls Puls Puls pauze en dat is 1 cyclus ...
Ga daar maar eens mee spelen. De rest is makkelijk. Er is een oud topic met veel meer info: Klikt u hier
O.a. bij Biesheuvel te koop.
Meer info?? Dat is nou eens interessant..
Die terradingen werken niet, alleen op terratrip computers. Heb nagevraagd bij biesheuvel.
Ik heb het gsi dash erin zitten. Een paar aanpassingkjes moeten doen. Toerenteller is no problem, die werkt perfect. Km teller doet het nog niet, da's het laatste.
Watertemp werkt op een te klein bereik, komt maar tot de helft en dan gaat de fan aan, mag best wat verder.
Oliedruk gaat in tegengestelde richting
en ook fout bereik (te klein, reageert niet).
Benzine werkt goed geloof ik (heb nog geen volle tank gehad)
Accuspanning werkt ook prima (duh)
Het bereik van de oliedruk heb ik opgelost door een potmetertje uit het gtt dash te slopen en tussen de signaalkabel en gsi dash te zetten. Ik heb nu een afleesbaar bereik, maar nog altijd vol scherm = lage druk. Ik weet nog niet hoe ik die om kan draaien, maar zal wel lukken.
Het bereik van de watertemp moet ik de weerstand verkleinen, ik ga nog zoeen potmetertje pakken en die parallel aan de signaalkabel zetten. Een kant dus samen met de signaalkabel aan het gsi dash, andere kant op massa. De totale weerstand is dan wat kleiner en door middel van de potmeter kan ik daar een bereik aan draaien wat ongeveer over het hele scherm loopt.
De waarschuwingslampjes zijn peace of cake, gewoon 20 stekkertjes kopen, kabels afknippen en ompluggen
Nou alleen de km-teller nog, maar dat gaat wel lukken. Ik denk dat ik door de pulsjes met een potmeter en daarachter een kleine condensator kan opvangen, die zodra ie een x-aantal pulsen heeft ontvangen een eigen pulsje geeft. De afstelling gaat dan dmv de potmeter.
Als dat allemaal af is meet ik de potmeters op en teken ik een schema, en laat ik op school een of ander printplaatje maken zodat ik met de originele gtt-stekkers plug'n play kan doen.
Verrek dat met die condensator viel me net te binnen moet verdorie prima werken!
Zal es wat foto's maken.
Trouwens wat ook leuk is, aangezien je geen drukmeter meer hebt, het metertje uit je dash te halen en hem 'kaal' te gebruiken. Heeft iets weg van een antiek uurwerkje. Met een ledje eronder ZEER strak. Eigen schaal erachter zetten, op je vacuum aansluiten (mijne meet nu onder de gasklep) en voor op je dash. Woei.
Ik heb het gsi dash erin zitten. Een paar aanpassingkjes moeten doen. Toerenteller is no problem, die werkt perfect. Km teller doet het nog niet, da's het laatste.
Watertemp werkt op een te klein bereik, komt maar tot de helft en dan gaat de fan aan, mag best wat verder.
Oliedruk gaat in tegengestelde richting

Benzine werkt goed geloof ik (heb nog geen volle tank gehad)
Accuspanning werkt ook prima (duh)
Het bereik van de oliedruk heb ik opgelost door een potmetertje uit het gtt dash te slopen en tussen de signaalkabel en gsi dash te zetten. Ik heb nu een afleesbaar bereik, maar nog altijd vol scherm = lage druk. Ik weet nog niet hoe ik die om kan draaien, maar zal wel lukken.
Het bereik van de watertemp moet ik de weerstand verkleinen, ik ga nog zoeen potmetertje pakken en die parallel aan de signaalkabel zetten. Een kant dus samen met de signaalkabel aan het gsi dash, andere kant op massa. De totale weerstand is dan wat kleiner en door middel van de potmeter kan ik daar een bereik aan draaien wat ongeveer over het hele scherm loopt.
De waarschuwingslampjes zijn peace of cake, gewoon 20 stekkertjes kopen, kabels afknippen en ompluggen

Nou alleen de km-teller nog, maar dat gaat wel lukken. Ik denk dat ik door de pulsjes met een potmeter en daarachter een kleine condensator kan opvangen, die zodra ie een x-aantal pulsen heeft ontvangen een eigen pulsje geeft. De afstelling gaat dan dmv de potmeter.
Als dat allemaal af is meet ik de potmeters op en teken ik een schema, en laat ik op school een of ander printplaatje maken zodat ik met de originele gtt-stekkers plug'n play kan doen.
Verrek dat met die condensator viel me net te binnen moet verdorie prima werken!

Zal es wat foto's maken.
Trouwens wat ook leuk is, aangezien je geen drukmeter meer hebt, het metertje uit je dash te halen en hem 'kaal' te gebruiken. Heeft iets weg van een antiek uurwerkje. Met een ledje eronder ZEER strak. Eigen schaal erachter zetten, op je vacuum aansluiten (mijne meet nu onder de gasklep) en voor op je dash. Woei.

't is nog niet afgewerkt
hangt er wat los in, en 1 lampje doet 't niet

ik wou net zeggen, dat lijkt me een knap stalltje als je dat lukt.Tom schreef:pulsje opvangen in een condensator ?? Lijkt me lastig
Ja da's niet het principe van een condensator kwam ik achter ... verzin wel iets nieuws, moet echt een electrotechnische manier voor zijn om pulsen om te zetten heej, zou es niet moeten kunnen
I'll find it 


Ik ben al een stapje verder. Het uiteindelijke signaal voor de aandrijving van de kilometerteller is te gebruiken waarschijnlijk. Het varieert ongeveer tussen de 0 en 4 volt, maar alleen als de km-teller (spoel etc) is aangesloten, anders meet ik alleen maar rubbish
Dus dat mooi samenpakken en afsealen, met 2 kabeltjes. Dan bij een electronicashop een intelbare pulsgenerator ofzo kopen met potmeter die snelheid van de pulsjes afgeeft adh van die inkomende spanning. Pulsjes van 12 volt zijn prima, als ik met het kabeltje langs de tellerkabel van het dash beweeg, geeft ie al snelheid aan. Ongeveer 300-500 pulsen per minuut schat ik. Hoop alleen dat ik een enorme instelvrijheid mee kan krijgen. Na 't weekend meer, misschien met wat foto's ('t dashbord staat verder best strak
).


-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
ben wel benieuwd of het je gaat lukken
Dit vond ik op ukcaraudio.com betreft het snelheids signaal.
A speedometer shaft with hall generator can be retro fitted. There are 3 different references which constitute a speedometer shaft with a hall generator: 77 01 349 326 for the cable part from the gear box, 77 01 349 327 for the shaft part from the speedom
Groeten
A speedometer shaft with hall generator can be retro fitted. There are 3 different references which constitute a speedometer shaft with a hall generator: 77 01 349 326 for the cable part from the gear box, 77 01 349 327 for the shaft part from the speedom
Groeten
Ik snap 'm niet ... mij is het uberhaupt nog niet gelukt de kabel UIT de versnellingsbak te krijgen (heel dan)...