[willie]toerentrouble

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Mijn willie gaat (in ieder geval in z'n 2) rond de 5000 toeren "bokken" net alof ie slagen mist. Als ie weer onder de 5000 toeren komt, loopt ie weer als een zonnetje. Over motorvermogen ook niks te klagen, want hij gaat echt als een speer tot aan die 5000 toeren.

Kan het wellicht zo zijn dat mijn toerenteller gewoon afwijkt bij hogere toerentallen, zodat die 5000 toeren op de teller er in werkelijkheid veel meer zijn (tegen de begrenzer aan?)

Iemand tips?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Het verschil tussen 5000 rpm en 6500 rpm hoor je wel :)
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

en in de andere versnellingen ?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Tja dat verschil hoor je idd echt wel.

Maar als je het echt wil weten, (wat mij zeer log. lijkt) zou ik ff langs renault rijden en ff aan de kast hangen. Daarop kan je dat ook zien en eventueel een mankement ontdekken.
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Vanaf 5000 tpm begint ie te bokken?

Wat doet je oliedruk op dat moment?
Wat doet je temperatuur?
Gebruikt ie water? Olie?

Zijn je bougiekabels in orde?
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

De renault dealer in mijn woonplaats zegt dat ie geen tijd heeft?!

Iemand nog goed adresje (regio Rotterdam) waar ze me verder kunnen/willen helpen?


Thanx
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ja Achterberg, maar die is niet goedkoop.

Zit in Vlaardingen.

0104602655
Laatst gewijzigd door Merijn.V op di 24 jun 2003 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Veban rijswijk perhaps?
Don't walk the grass... smoke it
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Merijn.V schreef:Vanaf 5000 tpm begint ie te bokken?

Wat doet je oliedruk op dat moment?
Wat doet je temperatuur?
Gebruikt ie water? Olie?

Zijn je bougiekabels in orde?

Oliedruk is gezond hoog
Temperatuur blijft gezond (tussen tweede en derde streepje)
Gebruikt geen water
Gebruikt geen olie (pas weinig km's gemaakt, dus moeilijk te beoordelen)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zou je bougies, kabels, rotor en verdeelkap eens checken. Kan best zijn dat er ergens 'lekkage' optreed of zo... (Ik ben niet zo'n technisch wonder op autogebied, maar dat lijkt me. :) )
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Gezond hoog?
Bij 5000 tpm? Jouw suggestie dat je toerenteller 1500 tpm te weinig aangeeft is zo gek nog niet.

Ik zou naar Achterberg toe rijden, hem vragen of ie tijd heeft voor een vraag en het probleem eens subtiel en vrijblijvend voorleggen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ga effe en polderweggetje op en kijk welke snelheid je hebt in verschillende versnellingen bij een bepaald toerental. Dan kan je een beetje vergelijken hoe het zich verhoudt tegenover andere Willies.
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Zou ook best kunnen, want volgens mij (elektronica-leek) kan zo'n lekkage juist bij hogere toerentallen voor problemen gaan zorgen, aangezien er dan sprake is van hogere stroomsterktes/spanningen in 't circuit?
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Merijn schreef:Ga effe en polderweggetje op en kijk welke snelheid je hebt in verschillende versnellingen bij een bepaald toerental. Dan kan je een beetje vergelijken hoe het zich verhoudt tegenover andere Willies.
kun je mij vast wat van deze waarden doorgeven dan?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Helaas... Ik zou het graag voor je willen checken, maar ik zit op mijn werk en kan niet effe weg om te gaan scheuren. Ik zal het op de weg naar huis effe doen. Dan laat ik je het vanavond wel weten. Ik kom pas redelijk laat thuis vanavond, dus je zult even geduld moeten hebben.
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Moet je wel een ongechipte ecu hebben, anders verschillen die tpm's weer.
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Merijn.V schreef:Gezond hoog?
Bij 5000 tpm? Jouw suggestie dat je toerenteller 1500 tpm te weinig aangeeft is zo gek nog niet.

Ik zou naar Achterberg toe rijden, hem vragen of ie tijd heeft voor een vraag en het probleem eens subtiel en vrijblijvend voorleggen.
Dat bokken, krijg je dat dan ook als je 'm normaal gesproken de begrenzer injenst???
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

dan knalt ie in een keer terug...merk je echt duidelijk!
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Robert dB. schreef:dan knalt ie in een keer terug...merk je echt duidelijk!
dus dat gaat niet geleidelijk, maar echt met een klap (slagen overslaan)??
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tuurlijk merk je dat. Je "hangt" dan als het ware in je begrenzer. Gewoon een keer doen als ie goed warm is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Peter,

Bel ff renault in gorcum 0184-643300 vraag naar Wim en zeg dat je door mij naar hem bent gestuurd.

Leg ff je probleem uit en zeg dat je zaterdag op vakantie met die auto wil. Wedden dat ie zegt rij maar ff langs dan hangen we hem aan de kast. :p
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

ik ga zaterdag helemaal niet met vakantie :wink:

effe serieus: bedankt voor de info
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

[rsi]peerke schreef:ik ga zaterdag helemaal niet met vakantie :wink:

effe serieus: bedankt voor de info
Echt wel, ik zeg het toch, jij gaat zaterdag op vakantie :lol:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik had dat met mijn gtt. hij wou niet harden dan 180, hij had echt nog wel over maar dan ging de motor raar lopen (bijgeluiden en geen extra vermogen) raar dacht ik gewoon proberen --> zuiger gesmolten :(:(:(:(

dus wees voorzichtig, kunnen kleppen zijn, of misschien benziene toevoer problemen. kijk eens naar je brandstof filter
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Hoort een Willie standaard niet begrensd te zijn bij 6000 toeren??
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

volgens de boekjes ligt het max vermogen op 6100 toeren
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

en 6500 in de max standaard
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

ik ben eruit (denk ik)!

De toerenteller is gewoon wispelturig. Gisteren reed ik 100km per uur met 2000 toeren, terwijl dat de dat ervoor nog rond de 3000 toeren was.

De hapering is nu bij 5500 toeren op de teller, en ik ben er vrijwel zeker van dat dat gewoon de begrenzer is die bij 6500 echte toeren erin hapt.

Ik wil echter toch graag het exacte toerental op mijn tellertje zien. Hoe repareer ik dit euvel?
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

lijkt me shit man, ben je aan het racen, kijk je op je toerenteller, en voordat je bij 6000 rpm bent hapt die begrenzer erin.
denk ook dat ie een eigen willetje heeft, zeker als ie tot die begrenzer goed loopt.

hoe je dit moet verhelpen zou ik je niet kunnen zeggen, dat weet iemand anders vast wel..
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Ook als je zuinig wilt rijden is het wel makkelijk als je het juiste toerental kunt aflezen :)

Zuinig rijden met een willie??? :lol:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Lijkt me toch echt niet de begrenzer hoor...als die erin klapt valt echt je motor uit lijkt het wel en niet hapjes of bokjes...
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

misschien is mijn uitleg niet duidelijk genoeg geweest.

Het is net alsof ie even 91 seconde)naar adem moet happen.

beter zo??
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

ik bedoel (1 seconde) sorry
Plaats reactie