(classic) rallies rijden

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
iwi

Ik heb laatst met Sven even zitten babbelen over een hobby van mij, namelijk het rijden van Historische rallies.
Omdat Sven ook graag dit soort rallies wil gaan rijden, heeft hij een navigator nodig.

Omdat het navigeren tijdens klassieke/classic/historische rallies niet hetzelfde zijn als de snelheidsrallies (zoals het WK wat je op tv ziet) maar meer te maken heeft met goed kaartlezen is het niet echt verstandig om je direct in het rally geweld te gooien als navigator zijnde.

Daarom kwam ik op het idee om eens een oefenrit in elkaar te zetten, om zo eens te kijken wat er allemaal mogelijk is. En om misschien ook wel een navigator te vinden voor Sven.

Lijkt iemand dit wel 8) ???
Rick D.

Is een leuk idee, maar is het oefenen niet een beetje hetzelfde als de toerrit van Tom?
iwi

zou kunnen, het legt eraan wat voor een kaartlees/navigatie systemen je gebruikt en of je tijden aan de trajecten verbindt.

Bij de classic rallies krijg je een bepaald aantal minuten om van A naar B te gaan. Alles buiten deze tijd kan strafpunten opleveren (al naar gelang regelement van de organisatie).

Hierdoor wordt er dus ook een klassement gemaakt en is het dus niet alleen maar een rondje rijden om te kijken hoe mooi de omgeving is en hoe de auto rijd.
Het is dus meer een sport; navigator en bestuurder proberen samen met de auto, om zo goed mogelijk een traject af te leggen.
iwi

Ik heb overigens afgelopen zondag nog een ritje gedaan, op uitnodiging van de BMW coupé club Nederland. Toen heeft m'n 19 de hele dag voor het logo van de BMW dealer gestaan waarbij de start en finish was :D
Panoramix

Bij de classic rallies krijg je een bepaald aantal minuten om van A naar B te gaan. Alles buiten deze tijd kan strafpunten opleveren (al naar gelang regelement van de organisatie).
Als je een afslagje mist krijg je dus toch weer een gerace over het platteland om maar op tijd te komen lijkt me. Ik toer liever rustig zonder wat voor druk dan ook van A naar B.
Rudo

Lijkt me leuk. :)
iwi

Panoramix schreef:
Als je een afslagje mist krijg je dus toch weer een gerace over het platteland om maar op tijd te komen lijkt me. Ik toer liever rustig zonder wat voor druk dan ook van A naar B.
Ook dat ligt aan het reglement. Bij bijvoorbeeld de Tulpenrallye van dit jaar staat er duidelijk in de regels dat men zich aande verkeersregels dient te houden, omdat het geen afgezet terrein is. Als er wordt geconstateerd dat men bijvoorbeeld te hard rijdt krijgt men een 1e waarschuwing. 2e aantal strafpunten (maximum voor een traject en als het de derde keer gebeurd word de equipe gediskwalifidingest.
Tijdens de rally stonden er dan ook flitsers van de organisatie om te kijken of er te hard gereden werd.

Tevens krijg je meer strafpunten als je je te vroeg meld voor een Tijd Controle dan dat je je te laat meld.

Hoewel er sportief gereden word (wat de meeste van ons waarschijnlijk toch al doen) mag er dus niet geraced worden :wink:
Plaats reactie