vraagje over tegendruk
als het gaat om een klein gaatje zal het drukverlies natuurlijk zeer gering zijn, dus ik denk van niet. Als je hele uitlaat eraf ligt is het natuurlijk een ander verhaal...
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: vr 10 jan 2003 22:58
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
valt wel mee toch?
kheb ook iets een lekje maar kan niet echt zeggen dat hij merkbaar minder loopt
kheb ook iets een lekje maar kan niet echt zeggen dat hij merkbaar minder loopt
-
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
- Locatie: Lutjewinkel !
- Contacteer:
Betekend dit dat je met een GTE beter niet met een open uitlaat kan gaan rijden? (ook zonder kat...)Tom schreef:een turbo motor kan wel een open pijp hebben, een atmosferische vind het minder leuk. Er moet ook voldoende tegendruk blijven zodat de kleppen niet te warm worden
Ik heb namelijk voor mijn GTE een open demper met flam-rohr en als dit slecht is....
zet er een kat tussen en ik denk dat het opgelost is..als er maar iets is wat wat tegendruk geeft, anders verbranden je kleppen...Martijnberk schreef:Betekend dit dat je met een GTE beter niet met een open uitlaat kan gaan rijden? (ook zonder kat...)Tom schreef:een turbo motor kan wel een open pijp hebben, een atmosferische vind het minder leuk. Er moet ook voldoende tegendruk blijven zodat de kleppen niet te warm worden
Ik heb namelijk voor mijn GTE een open demper met flam-rohr en als dit slecht is....
-
- Berichten: 657
- Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
- Locatie: Heerhugowaard
Ff deze topic weer terughalen
.
Ik heb dus een atmosferische motor en ik heb een vervangende katalysator eronder hangen met een remus einddemper. Zou ik dan mijn middendemper ook kunnen verwijderen zonder dat er iets ergs gebeurt. Of heb ik dan te weinig weerstand?
Stephan

Ik heb dus een atmosferische motor en ik heb een vervangende katalysator eronder hangen met een remus einddemper. Zou ik dan mijn middendemper ook kunnen verwijderen zonder dat er iets ergs gebeurt. Of heb ik dan te weinig weerstand?
Stephan
Ach, minder tegendruk is altijd goed. Sommige spruitstukken zijn ontworpen om een extra aanzuigend effect te creeren, maar volgens mij is dat bij de gte zeker niet het geval. Bij een clio dacht ik ook niet (toch 4 in 1 of niet?). Dan is lekker wegstromen wel goed, kan me niet voorstellen dat het dan warmer wordt, of in ieder geval te warm word.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
vlgs mij is het voor een clio16v/1916v juist beter om wat tegendruk te hebben, heb je meer koppel onderin.
een lekkage in je uitlaatsysteem kan ook wel invloed hebben op de loop van de motor, ben met een 1916v bezig, die heeft een uilaat met verschillende lekkende plekken, de motor liep behoorlijk onregelmatig hierdoor, nu de uitlaat weer gastdicht is, loopt ook het blokje weer mooier stationair.
een lekkage in je uitlaatsysteem kan ook wel invloed hebben op de loop van de motor, ben met een 1916v bezig, die heeft een uilaat met verschillende lekkende plekken, de motor liep behoorlijk onregelmatig hierdoor, nu de uitlaat weer gastdicht is, loopt ook het blokje weer mooier stationair.
NA motoren hebben onderin wat meer te zeggen indien er wat tegendruk aanwezig is.
Turbomotoren hebben meer baat aan een open systeem. Alhoewel tegendruk wel weer zorgt voor een betere spoolup van je turbo.
Maar er komt meer kijken dan alleen tegendruk. Hangt af van zoveel verschillende dingen.
Maar een kleine lekkage zal een minimaal verschil maken op je koppel/vermogen. Je motorloop kan er echter wel behoorlijk onder lijden.
Turbomotoren hebben meer baat aan een open systeem. Alhoewel tegendruk wel weer zorgt voor een betere spoolup van je turbo.
Maar er komt meer kijken dan alleen tegendruk. Hangt af van zoveel verschillende dingen.
Maar een kleine lekkage zal een minimaal verschil maken op je koppel/vermogen. Je motorloop kan er echter wel behoorlijk onder lijden.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Michel S. schreef:NA motoren hebben onderin wat meer te zeggen indien er wat tegendruk aanwezig is.
Turbomotoren hebben meer baat aan een open systeem.
Zelfs normaal aanzuigende motoren hebben zo weinig mogelijk tegendruk nodig. Tegendruk zorgt ervoor dat de cilinderspoeling niet optimaal verloopt omdat er uitlaatgas in de cilinder achterblijft. Dit zorgt voor een lagere vulling. Dus automatisch iets minder power.
En het scavenging effect op je cilinders creeer je door de juiste samenvoeging van de uitlaatbuizen. En zeker niet door tegendruk!
Da's niet waar! Na de turbo moet er zo weinig mogelijk uitlaatrestrictie zijn. Dan spoelt de turbo het snelst op. De verschildruk voor en na de turbine is hier bepalend. Dus een zo hoog mogelijke druk in het uitlaatspruitstuk en een zo laag mogelijke druk in het uitlaatsysteem.Michel S. schreef:Alhoewel tegendruk wel weer zorgt voor een betere spoolup van je turbo.
Da's alleen maar als er bijvoorbeeld een lambdasensor in de uitlaat hangt. Voor de rest maakt het niets uit of je uitlaat nu lekt of niet.Michel S. schreef:Maar er komt meer kijken dan alleen tegendruk. Hangt af van zoveel verschillende dingen. Maar een kleine lekkage zal een minimaal verschil maken op je koppel/vermogen. Je motorloop kan er echter wel behoorlijk onder lijden.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ik rijdt met een clio 16V zonder
kat en achterdemper, enkel de tussen-
demper er nog onder maar ik heb wel
het idee dat ie daardoor toch iets
trager is geworden en dan bedoel ik
zekers te weten het koppel...
Naar mijn idee meer geluid, minder koppel
in mijn geval dus aankomende donderdag
komt er weer een sportdemper achter en
tot aan de dempert helemaal open...
We zien het wel
Grtzz Tony

kat en achterdemper, enkel de tussen-
demper er nog onder maar ik heb wel
het idee dat ie daardoor toch iets
trager is geworden en dan bedoel ik
zekers te weten het koppel...
Naar mijn idee meer geluid, minder koppel
in mijn geval dus aankomende donderdag
komt er weer een sportdemper achter en
tot aan de dempert helemaal open...
We zien het wel
Grtzz Tony

Lijkt maar zo neem ik aan. Onderin is het nooit echt super bij een 16v. Bovenin is helemaal open zeker beter.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Denk t dan maar meestal als het
geluid harder gaat lijkt de auto
toch ook een stuk sneller te gaan
maar het lijkt wel andersom in dit
gevalletje...
Majah ik wordt ook gek van de herrie,
er is wel mee te rijden maar als je
100 rijdt dan is ie op zijn irritants
Grtzz Tony

geluid harder gaat lijkt de auto
toch ook een stuk sneller te gaan
maar het lijkt wel andersom in dit
gevalletje...
Majah ik wordt ook gek van de herrie,
er is wel mee te rijden maar als je
100 rijdt dan is ie op zijn irritants

Grtzz Tony

Ja, maar door je tegendruk dusdanig te verminderen(grotere diameter in je spruitstuk en de rest van je uitlaatlijn), werk je scaveging tegen wat je dus net onderin heel goed kunt gebruiken om je motor wat uhmpff te geven. Daarbij heb je op je maximaal toerental niet de optimale gassnelheid en haal je niet je maximaal vermogen eruit. Ala je diameter te klein is, zit je al op je maximale gassnelheid terwijl je nog niet bij je maximaal toerental zit en je wellicht je maximaal vermogen langsschiet.speedline schreef:
Zelfs normaal aanzuigende motoren hebben zo weinig mogelijk tegendruk nodig. Tegendruk zorgt ervoor dat de cilinderspoeling niet optimaal verloopt omdat er uitlaatgas in de cilinder achterblijft. Dit zorgt voor een lagere vulling. Dus automatisch iets minder power.
En het scavenging effect op je cilinders creeer je door de juiste samenvoeging van de uitlaatbuizen. En zeker niet door tegendruk!
Volgens mij gaat dit maar gedeeltelijk op. Ook weer door het scaveging effect. Als je dit om zeept hebt heb je onderin minder power. En hoe meer arbeid je weet te leveren onderin, hoe beter je spool-up. Of niet?speedline schreef:Da's niet waar! Na de turbo moet er zo weinig mogelijk uitlaatrestrictie zijn. Dan spoelt de turbo het snelst op. De verschildruk voor en na de turbine is hier bepalend. Dus een zo hoog mogelijke druk in het uitlaatspruitstuk en een zo laag mogelijke druk in het uitlaatsysteem.Michel S. schreef:Alhoewel tegendruk wel weer zorgt voor een betere spoolup van je turbo.
En je tegenduk veranderen helpt niet in alle gevallen. Neem oude braggeltjes zoals de gtt. Deze is uitgerust met een cabbie. Deze is niet in staat om te reageren op de aanpassing. Minder tegendruk zorgt in veel gevallen voor een armer mengsel(niet alleen bij de GTT) en lever je dus in ipv dat je ermee wint.speedline schreef:Da's alleen maar als er bijvoorbeeld een lambdasensor in de uitlaat hangt. Voor de rest maakt het niets uit of je uitlaat nu lekt of niet.Michel S. schreef:Maar er komt meer kijken dan alleen tegendruk. Hangt af van zoveel verschillende dingen. Maar een kleine lekkage zal een minimaal verschil maken op je koppel/vermogen. Je motorloop kan er echter wel behoorlijk onder lijden.
Een goed systeem wat hier op inspeelt haalt er zijn voordeel uit. Bij een auto wat hier niet op inspeelt kan het zelfs leiden tot verbrande kleppen.
Ik heb met 2 verschillende uitlaten gereden. Een open en een vrijwel standard. Met die standard had ik echt wel meer power. Maar na een aanpassingen aan de cabbie kwam de open uitlaat tot zijn recht. Dus daar moet ook rekening mee worden gehouden.
Als ik het ergens mis heb, please do correct me
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Herrie uit de uitlaat geeft bij mij ook niet een hoger snelheidsgevoel.Thadarkraven schreef:Denk t dan maar meestal als het
geluid harder gaat lijkt de auto
toch ook een stuk sneller te gaan
maar het lijkt wel andersom in dit
gevalletje...
Majah ik wordt ook gek van de herrie,
er is wel mee te rijden maar als je
100 rijdt dan is ie op zijn irritants![]()
Grtzz Tony
Toch vind ik dat die van mij bovenin beter oppakt nu ik van voor tot achterdemper (Remus 90mm) niks meer heb zitten.
Alleen of ie onderin minder is geworden ben ik niet over uit.
Bij een turbo zo min mogelijk tegendruk na de turbo, een stofzuiger erop ou nog het moost zijn...
Waarom denk je dat er externe waste-gate's zijn, puur om de turbulentie te verminderen die een conventionele wastegate aanricht bij de extruder en tegendruk veroorzaakt.
Bij het uitlaatspruitstuk moet je kwa diameter er vooral opletten dat je gas snelheden hoog blijven (turbine spool-up) maar dat de arbeid die de motor moet verrichten om de uitlaatgassen uit de cilinder te drijven niet te hoog zijn bij hoge toerentallen, dit veroorzaakt uiteraard vermogensverlies.
Bij het uitlaatspruitstuk is het zeer belangrijk dat de drukgolven op een juist tijdstip bij de turbo aankomen, het liefst een voor een zodat de energiepulsen het best door de turbo benut kunnen worden.
Dit wordt het best bereikt met een spruitstuk met gelijke lengte's (zie de indy v8's).
Waarom denk je dat er externe waste-gate's zijn, puur om de turbulentie te verminderen die een conventionele wastegate aanricht bij de extruder en tegendruk veroorzaakt.
Bij het uitlaatspruitstuk moet je kwa diameter er vooral opletten dat je gas snelheden hoog blijven (turbine spool-up) maar dat de arbeid die de motor moet verrichten om de uitlaatgassen uit de cilinder te drijven niet te hoog zijn bij hoge toerentallen, dit veroorzaakt uiteraard vermogensverlies.
Bij het uitlaatspruitstuk is het zeer belangrijk dat de drukgolven op een juist tijdstip bij de turbo aankomen, het liefst een voor een zodat de energiepulsen het best door de turbo benut kunnen worden.
Dit wordt het best bereikt met een spruitstuk met gelijke lengte's (zie de indy v8's).
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Dit zie je verkeerd,het scaveging effect neemt plaats in het spruitstuk voor het turbine wiel.Michel S. schreef:Volgens mij gaat dit maar gedeeltelijk op. Ook weer door het scaveging effect. Als je dit om zeept hebt heb je onderin minder power. En hoe meer arbeid je weet te leveren onderin, hoe beter je spool-up. Of niet?speedline schreef:Da's niet waar! Na de turbo moet er zo weinig mogelijk uitlaatrestrictie zijn. Dan spoelt de turbo het snelst op. De verschildruk voor en na de turbine is hier bepalend. Dus een zo hoog mogelijke druk in het uitlaatspruitstuk en een zo laag mogelijke druk in het uitlaatsysteem.Michel S. schreef:Alhoewel tegendruk wel weer zorgt voor een betere spoolup van je turbo.
De turbo is de "prop" in de uitlaat,nadat de uitlaat gassen uit de turbine komen is het noodzaak dat deze zo snel mogelijk worden afgevoerd.
Het druk verschil is hierbij belangrijk,hoe groter dit is hoe beter de response bij lagere toeren,en hoe beter de gasstroom bij hogere toeren.
Niet mee eens,zolang de druk gelijk blijft zal er geen verandering aan mengsel noodzakelijk zijn.Michel S. schreef:En je tegenduk veranderen helpt niet in alle gevallen. Neem oude braggeltjes zoals de gtt. Deze is uitgerust met een cabbie. Deze is niet in staat om te reageren op de aanpassing. Minder tegendruk zorgt in veel gevallen voor een armer mengsel(niet alleen bij de GTT) en lever je dus in ipv dat je ermee wint.speedline schreef:Da's alleen maar als er bijvoorbeeld een lambdasensor in de uitlaat hangt. Voor de rest maakt het niets uit of je uitlaat nu lekt of niet.Michel S. schreef:Maar er komt meer kijken dan alleen tegendruk. Hangt af van zoveel verschillende dingen. Maar een kleine lekkage zal een minimaal verschil maken op je koppel/vermogen. Je motorloop kan er echter wel behoorlijk onder lijden.
Een goed systeem wat hier op inspeelt haalt er zijn voordeel uit. Bij een auto wat hier niet op inspeelt kan het zelfs leiden tot verbrande kleppen.
Druk word altijd afgeregeld op vooraf ingestelde waarde,met of zonder tegendruk is niet van toepassing.Pas als door aanpassingen aan het uitlaatsysteem de laaddruk oploopt is het noodzakelijk om carb aan te passen.
En de druk in het uitlaatspruitstuk blijft gelijk,aangezien je niks aan de "prop" heb veranderd zal deze alleen maar sneller opspinnen door een lagere druk NA de turbine.
Zolang de open uitlaat dezelfde diameter is als standaard zal je er weinig of niks wijzer van worden.Michel S. schreef:
Ik heb met 2 verschillende uitlaten gereden. Een open en een vrijwel standard. Met die standard had ik echt wel meer power. Maar na een aanpassingen aan de cabbie kwam de open uitlaat tot zijn recht. Dus daar moet ook rekening mee worden gehouden.
Als ik het ergens mis heb, please do correct me
Als je met een grotere diameter gaat werken is wel het gehele verhaal van toepassing wat hier boven is beschreven.
Verder is de ervaring met een open (groter) uitlaatsysteem precies tegenovergesteld als wat jij heb ervaren.
Ik kan hiet zo 5 mensen op het forum noemen die na montage van een ander uitlaatsysteem zeer positieve resultaten hebben gekregen.
Sterker nog bij Speedline zit er tijdelijk een standaard systeem onder en sinds dien rijd hij vrijwel niet meer met de auto omdat deze niet meer vooruit te branden is.

mvg jeroen Lubking,
monteer (bijv) een 65mm sidepipe van K-Tec op zowel een standaard en een T25 hybride turbo en je merkt wel degelijk verschil in toename van kracht, zeker bij hogere toerentallen houdt ie m veel beter vast.
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 657
- Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
- Locatie: Heerhugowaard
Ok dus als ik het goed begrijp kan ik zonder problemen m'n middendemper weghalen en er een rechte pijp tussen zetten?
Maakt ie dan heel veel meer geluid of valt dat best mee? En qua vermogen merk je dan iets met de standaard diameter?
Stephan
Maakt ie dan heel veel meer geluid of valt dat best mee? En qua vermogen merk je dan iets met de standaard diameter?
Stephan
Tegendruk en scavenging hebben in principe niets met elkaar te maken. Je laat simpelweg de uitlaatgassen van een andere cilinder (met eerstvolgend ontstekingstijdstip) de andere cilinder leegzuigen. (Dat is scavenging!) En tegendruk helpt daar niet bij! Hoe hoger de gassnelheid in de uitlaat (door een lage tegendruk) hoe beter het meezuigend effect.Michel S. schreef:Ja, maar door je tegendruk dusdanig te verminderen(grotere diameter in je spruitstuk en de rest van je uitlaatlijn), werk je scaveging tegen wat je dus net onderin heel goed kunt gebruiken om je motor wat uhmpff te geven.
Hier blijkt overigens dat tegendruk en uitlaatdiameter ook 2 verschillende begrippen zijn. Hoe groot de uitlaatpijp ook moge zijn de dempingsmethode bepaalt de tegendruk. Dus het liefst 1 absorptiedemper.
Gassnelheid is hier de bepalende factor. Maar de gassnelheid wordt zeker niet verbeterd door veel tegendruk. Integendeel zelfs, de uitlaatgasstroom wordt hierdoor afgeremd.
Een motor gericht op maximaal vermogen qua uitlaatsysteem zal onderin zeker wel dat extra koppel kunnen geven veroorzaakt door scavenging. Ik durf zelfs te stellen dat een goed uitlaatsysteem het koppel over het gehele toerengebied verhoogt.Michel S. schreef:Daarbij heb je op je maximaal toerental niet de optimale gassnelheid en haal je niet je maximaal vermogen eruit. Ala je diameter te klein is, zit je al op je maximale gassnelheid terwijl je nog niet bij je maximaal toerental zit en je wellicht je maximaal vermogen langsschiet.
Opspoelen van een turbo wordt veroorzaakt door uitlaatgas. Uitlaatgas met een bepaalde hoeveelheid energie en een bepaalde snelheid.Michel S. schreef:Volgens mij gaat dit maar gedeeltelijk op. Ook weer door het scaveging effect. Als je dit om zeept hebt heb je onderin minder power. En hoe meer arbeid je weet te leveren onderin, hoe beter je spool-up. Of niet?
Hoe meer energie in en hoe hoger de snelheid van het uitlaatgas hoe beter het is. Maar het stuk in het uitlaatspruitstuk tot aan de turbine behandelen we hier niet.
Het uitlaatsysteem wat wij zo groot willen zit altijd na de turbine. Daar willen we zo weinig mogelijk tegendruk. We willen een zo groot mogelijke verschildruk over de turbine. Dus ten opzichte van de in en uitgang. Dan draait ie sneller een hoger toerental en beschik je op de compressorkant sneller over meer lucht dus ook meer druk. Meer druk onderin betekent meer koppel! Dus je kan er niet verder naast zitten.
Oude braggeltjes? Met een full spec exemplaar kun je aardig Clio's pesten. En met voldoende power schrik je zelfs in je Scooby nog aardig...Michel S. schreef:En je tegenduk veranderen helpt niet in alle gevallen. Neem oude braggeltjes zoals de gtt. Deze is uitgerust met een cabbie. Deze is niet in staat om te reageren op de aanpassing.
[bullshit] Hij hoeft ook niet te reageren op de aanpassing. Hij krijgt alleen bij lagere toerentallen meer luchtstroom (meer turbodruk onderin) waar ie keurig voor compenseert. Het maximum turbodruk niveau wordt ook niet overschreden dus de auto krijgt een keurig afgeregeld mengsel. (Voor zover dat op een carb van toepassing is.)
Maar dan moet de carburateur wel in goede staat zijn! En meestal zijn die carbs dringend toe aan een revisiebeurt. En ik durf toch wel te wedden dat bij jouw genoemd gedrag de carb de oorzaak was van het niet goed lopen.
Die grotere uitlaat zorgt dus voor meer koppel onderin! Hence, een snellere auto.
[bullshit] geen andere woord voor...Michel S. schreef:Minder tegendruk zorgt in veel gevallen voor een armer mengsel(niet alleen bij de GTT) en lever je dus in ipv dat je ermee wint. Een goed systeem wat hier op inspeelt haalt er zijn voordeel uit. Bij een auto wat hier niet op inspeelt kan het zelfs leiden tot verbrande kleppen.

Zie bovenstaand verhaal.Michel S. schreef:Ik heb met 2 verschillende uitlaten gereden. Een open en een vrijwel standard. Met die standard had ik echt wel meer power. Maar na een aanpassingen aan de cabbie kwam de open uitlaat tot zijn recht. Dus daar moet ook rekening mee worden gehouden.
Aub. Sorry voor de kracht termen maar dit moest even ontzenuwt worden...Michel S. schreef:Als ik het ergens mis heb, please do correct me
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een demperloze middenpijp op mijn GTT met een standaard einddemper en hij klinkt nog altijd even braaf, de turbo doet als demper al redelijk zijn best.*Stephan_RSI* schreef:Ok dus als ik het goed begrijp kan ik zonder problemen m'n middendemper weghalen en er een rechte pijp tussen zetten?
Maakt ie dan heel veel meer geluid of valt dat best mee? En qua vermogen merk je dan iets met de standaard diameter?
Stephan
@ Speedline: Fijn zo'n duidelijk en onderbouwd verhaal

Het principe van ScavengingOllie schreef:Gerrit, zou je scavenging misschien ff kunnen toelichten?
= Engels woord voor vuil verwijderen
Het komt er op neer dat een bepaalde cilinder zijn verbrandings-slag doorloopt (zuiger naar beneden) en weer omhoog komt voor zijn uitlaatslag (zuiger naar boven). Ergens tijdens dit proces is de uitlaatklep opengegaan. De hoge druk in de cilinder daalt nu omdat het uitlaatgas weg kan stromen. Dat wegstromen gebeurt door een uitlaatpijp van het spruitstuk.
Dat spruitstuk heeft pijpen van een bepaalde diameter. Een bepaalde hoeveelheid gas die door een bepaalde diameter kanaal stroomt heeft een bepaalde gassnelheid.
Die gassnelheid is de kern van dit verhaal.
Als we twee van die uitlaatpijpen van twee verschillende cilinders nu op een aerodynamisch bepaalde manier laten aansluiten.
Dan kunnen we er voor zorgen dat de uitlaatgassnelheid van de ene cilinder (die uitstroomt in uitlaatpijp 1) een "onderdruk" creeert in uitlaatpijp 2 om te helpen die cilinder van al zijn uitlaatgassen te ontdoen.
Dat is nodig omdat er altijd een hoeveelheid restgas (uitlaatgas) achterblijft in de cilinder die de verbranding niet bepaald bevorderd. (Als we uit zijn op maximaal vermogen.)
Daarom is het belangrijk om er alles aan te doen om dat laatste beetje restgas te verwijderen.
HEEL ANDER PUNT
Sommige motoren beschikken over uitlaatgasrecirculatie. Een gecontroleerde manier van hergebruik van uitlaatgas in de cilinder. Dit om de uitlaatemissie te verbeteren.
Bij sommige motoren hoeven ze dit niet toe te passen omdat het uitlaatgedeelte zo beroerd is van ontwerp dat de motor dit van nature al doet. (Vooral truckdiesels.)
Grappig...

Kan overigens alleen bij lage specifieke vermogens want omdat het uitlaatgas warm is gaat een motor met een hoog specifiek vermogen pingelen als je dit zou toelaten (natuurlijke uitlaatgas recirculatie).
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
@Speedline, jouw verhaal klopt als een bus. Bij geblazen motoren is het in de regel zaak om de tegendruk in de uitlaat te verminderen, je onderbouwing daarvan klopt volledig. Heb je ooit dat stuk gelezen dat ik ergens eind 2003 als topic gepost heb? Dat kreeg ik van een ontwerper bij Garrett en ging over de voordelen van minder tegendruk en de verschillende manieren om dit te bereiken (naast vergroten diameter voornamelijk het verwijderen van stroomstorende elementen in de uitlaat, dus demper en de stroom van uit de actuator klep, leuk verhaal).
Maar goed, dat was eigenlijk het enige wat ik wilde melden, kan er weinig aan toevoegen...
Gijs
Maar goed, dat was eigenlijk het enige wat ik wilde melden, kan er weinig aan toevoegen...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Ja.clio_rally schreef:Heb je ooit dat stuk gelezen dat ik ergens eind 2003 als topic gepost heb? Dat kreeg ik van een ontwerper bij Garrett en ging over de voordelen van minder tegendruk en de verschillende manieren om dit te bereiken (naast vergroten diameter voornamelijk het verwijderen van stroomstorende elementen in de uitlaat, dus demper en de stroom van uit de actuator klep, leuk verhaal).

Super uitgelegd zegspeedline schreef:Het principe van Scavenging...etcOllie schreef:Gerrit, zou je scavenging misschien ff kunnen toelichten?![]()


Ik denk dat het misschien ook wel een aardige toevoeging is om dit soort technische verklaringen van termen en effecten op te nemen in de faq. Zo kan iedereen deze items opzoeken als het een of ander weer eens voorbij komt rollen in een topic.
Zo zou het forum een echte vergaarbak van theoretische en technische kennis worden


@speedline.
Had net een enorm verhaal getikt, maar door een foutje van deze kant is het helemaal weg. Kwam erop neer dat ik op de meeste punten was aan het kijken voor de turbine. Waar je je gassnelheid en temperatuur niet teveel negatief wilt beinvloeden.
Wel 1 ding wil ik nog even aanhalen. Het arme mengsel. Op de site waar ik dat verhaal heb gelezen kwam het erop neer dat bij nogal wat carburateurtjes komt de lucht erdoorheen, neemt peut mee, maar door drukpulsen stoot het mengsel terug en neemt nog eens peut mee. Door je HELE uitlaatlijn te veranderen, dus ook spruitstuk, is het vaak zo dat die pulsen komen te vervallen. Hierdoor wordt het mengsel arm en krijg je als gevolg schade vaak verbrande kleppen.
Als ik straks zin heb, reageer ik nog doel gericht op je antwoorden, maar ik heb het voornamelijk over hetgene voor de turbine. Dus daarom staan de verhalen best tegenover elkaar.
Wil nog 1 ding kwijt. SORRY?
Voor mij hoef je geen sorry te zeggen, mits je gelijk hebt. Zoals we nu toch wel hebben bewezen is discusiëren toch zeker goed mogelijk. Als ik het ergens niet mee eens ben, dan zet ik dat hier neer. Word ik dan onderuit gehaald, boeien. Als het terecht is, en ik leer ervan, wat wil je dan nog meer? Ik durf tenminste wel mijn gedachten en meningen hier neer te knallen. Als ik er dan naast zit, en ik krijg de facts te zien, geef ik met alle plezier toe.
Zegt naar mijn mening meer iets over mijn aard en mijn leergierigheid, dan over mijn (gebrek aan) specifieke kennis.
Dus by all means, als ik ernaast zit, verbeter me maar. Ik vind het echt niet erg. Ik ben hier om te leren.
Had net een enorm verhaal getikt, maar door een foutje van deze kant is het helemaal weg. Kwam erop neer dat ik op de meeste punten was aan het kijken voor de turbine. Waar je je gassnelheid en temperatuur niet teveel negatief wilt beinvloeden.
Wel 1 ding wil ik nog even aanhalen. Het arme mengsel. Op de site waar ik dat verhaal heb gelezen kwam het erop neer dat bij nogal wat carburateurtjes komt de lucht erdoorheen, neemt peut mee, maar door drukpulsen stoot het mengsel terug en neemt nog eens peut mee. Door je HELE uitlaatlijn te veranderen, dus ook spruitstuk, is het vaak zo dat die pulsen komen te vervallen. Hierdoor wordt het mengsel arm en krijg je als gevolg schade vaak verbrande kleppen.
Als ik straks zin heb, reageer ik nog doel gericht op je antwoorden, maar ik heb het voornamelijk over hetgene voor de turbine. Dus daarom staan de verhalen best tegenover elkaar.
Wil nog 1 ding kwijt. SORRY?
Voor mij hoef je geen sorry te zeggen, mits je gelijk hebt. Zoals we nu toch wel hebben bewezen is discusiëren toch zeker goed mogelijk. Als ik het ergens niet mee eens ben, dan zet ik dat hier neer. Word ik dan onderuit gehaald, boeien. Als het terecht is, en ik leer ervan, wat wil je dan nog meer? Ik durf tenminste wel mijn gedachten en meningen hier neer te knallen. Als ik er dan naast zit, en ik krijg de facts te zien, geef ik met alle plezier toe.
Zegt naar mijn mening meer iets over mijn aard en mijn leergierigheid, dan over mijn (gebrek aan) specifieke kennis.
Dus by all means, als ik ernaast zit, verbeter me maar. Ik vind het echt niet erg. Ik ben hier om te leren.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538