RO 16v schreef:Riël schreef:RO 16v schreef:
@ Ollie, als er U9 op het kentekenbewijs staat ben je verplicht een kat te hebben.
Sorry, dit is dus niet waar.
Je hebt gelijk.
Een auto die standaard een kat heeft, is verplicht om die kat er ook altijd onder te hebben! Doorgaans is het echter zo dat met de APK niet moeilijk wordt gedaan over het ontbreken van de kat, als het CO percentage maar laag genoeg is.
KAT VERPLICHTINGEN
Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
Maar ik moet de eerste auto nog tegenkomen die onder de 0,5% Co zit zonder kat, de meeste standaard auto's hebben al een probleem om hier aan te komen en die hebben een kat, lukt je meestal alleen als je nieuwe motor hebt met heel wienig km's en dan nog is het moeilijk om aan die waarde te komen.[/quote]
CO is geen enkel probleem, is gewoon een kwestie van de juiste brandstof hoeveelheid afstellen.
Misschien ben je in de wat met HC? Dit is wel wat afhankelijk van motorslijtage.